
Többet költött a MÁV a milliárdokért felújított tram-train vonal karbantartására, mint a lerobbant 140-esre
Közel fél milliárd forintot költöttek a 30 milliárd forintért kialakított tram-train vonal karbantartására az átadása után egy évvel.
Több száz millió forintot takarít meg a XII. kerületi önkormányzat csak azzal, hogy úgy folytatja le a közbeszerzési eljárásokat, ahogy az „a nagykönyvben meg van írva”. Emiatt ugyanis több cég tud jelentkezni a felhívásokra, a fokozott verseny miatt pedig kedvezőbbek lesznek az árajánlatok, és várhatóan a színvonal is javulni fog. Mindehhez nem kell más, mint pont az ellenkezőjét tenni azoknak a rossz gyakorlatoknak, amelyekről cikkeinkben rendszeresen beszámolunk: versenykorlátozó kiírások, egyetlen cégre kiírt tenderek, hatalmas keretmegállapodások.
Jelentős megtakarításokat hozott a XII. kerületben az új közbeszerzési gyakorlat – jelentette be Kovács Gergely polgármester (Magyar Kétfarkú Kutya Párt). A videó szerint épületüzemeltetésre az eddigi 1,3 milliárd helyett most 600 millió forintot költenek, a mélyépítési feladatoknál 58%-os megtakarítást értek el, a parkolás és a közterület-felügyelet 210 millió helyett csak 90 millióba kerül, míg a vagyonvédelem, a kazánok és a liftek területén 30-68%-os a megtakarítás.
Hogy mi a titok nyitja? A beszámoló szerint a Hegyvidéki Önkormányzat közbeszerzéseit a korábbi években gyakran jellemezte a magas költségszint és a verseny korlátozottsága. A képviselő-testület ezért 2024 decemberében létrehozott egy Közbeszerzési Irodát, amivel házon belül oldhatják meg a közbeszerzések keretrendszerének kidolgozását és az eljárások lebonyolítását is. A cél egy átláthatóbb, hatékonyabb és valódi versenyen alapuló rendszer kialakítása volt. A Kovács Gergely által vezetett önkormányzat ennek érdekében több lépést is tett.
Ahogy arról már lapunk is többször beszámolt, az állami szervezetek számos olyan tendert írtak ki az elmúlt években, amelyek túl nagy területeket vagy túl nagy mennyiséget fedtek le, esetleg túl sok feladatot sűrítettek össze. Megfelelő infrastruktúra hiányában ezekre a tenderekre a kisebb cégek nem tudtak jelentkezni.
Jó példa erre a következő eljárás: a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) üzemeltetési és ingatlankarbantartási feladatokra írt ki tendert 24 + 12 hónapos időszakra. A kiírás két részből állt: Kelet- és Nyugat-Magyarország területe, a tender összértéke pedig 88 milliárd forint volt.
Adja magát a kérdés, hogy vajon hány cég képes ennek a hatalmas ingatlanállománynak az üzemeltetésére. Nyilván nem sok. De a KEF még tovább csökkentette a verseny lehetőségét a rendkívül komplex feltételek meghatározásával. Csak egy a sok közül: az ajánlattevőknek rendelkezniük kellett legalább 382 ezer m2 nettó alapterületet és legalább 23 db eltérő helyszínen lévő épületet érintő és legalább 6 hónap időtartamig folyamatosan végzett épületüzemeltetési referenciával.
A felhívást látva már a kiíráskor meg tudtuk mondani, hogy a nyertes az állami takarítási feladatok nagy részét elnyerő hatalmas vállalat, a B+N Referencia Zrt. lesz, amely aztán valóban el is nyerte a tendert.
A 12. kerületi önkormányzatnál is hasonló volt a helyzet: korábban többször előfordult, hogy túlméretezett és egybeszervezett közbeszerzéseket bonyolítottak le, amin egy vagy csak néhány szereplő tudott indulni. Az egyik ilyen kiírás takarítási, őrzési, kazán-karbantartási és üzemeltetési feladatokat, felvonó-karbantartási szolgáltatásokat, javítási munkálatokat, épület- és intézmény karbantartási munkákat, illetve egyéb munkákat tartalmazott.
A megbízásért mindössze hárman indultak, azonban 2 ajánlattevőt kizártak, így a már említett B+N Referencia Zrt. és a SHIELD PROTECTION SERVICE Kft. párosa lett a nyertes. A szerződés 36 hónapra szólt és éves szinten átlagosan nettó 1,3 milliárd forint keretösszeget jelentett.
Az új közbeszerzési iroda azonban már nem egyben, hanem több feladatra osztva írta ki az eljárásokat, így kisebb cégek is tudtak jelentkezni.
Az „Épületkarbantartási szolgáltatások” tárgyú nyílt (két részre bontott) közbeszerzési eljárás első részére 10 db, míg a második részre 8 db ajánlat érkezett. A valódi versenynek köszönhetően – az árat nagyrészt meghatározó – rezsióradíj mindkét rész esetében nettó 6764 forint lett, ami a korábbi eljárásban a szerződéskötéskor (2022-ben) nettó 12 500 Ft, a szerződés utolsó évében pedig már 19 101 forint (!) volt.
Új képviselő-testület, új közbeszerzési eljárások. Fotó: Facebook
A kazánkarbantartásra és üzemeltetésre kevesebb, összesen 3 cég jelentkezett, de az új eljárás eredményeképp az egyes egységárak vonatkozásában még így is átlagosan 30%-os megtakarítást ért el az önkormányzat – akárcsak a takarítási feladatok esetében. Itt az önkormányzat a saját cégét, a Fáber Kft.-t bízta meg a munkálatokkal.
A liftüzemeltetési és karbantartási feladatoknál pedig kiugróan magas, átlagosan 68%-os megtakarítást értek el.
Ha a vagyonvédelmi feladatokat is hozzávesszük, a kerület 12 hónap alatt kb. nettó 600 millió forintot költ épületüzemeltetéssel kapcsolatos feladatok ellátására, szemben a korábbi átlag nettó 1,3 milliárd forinttal.
Tavaly nyáron bemutattunk két olyan közbeszerzési eljárást, amelyek az Átlátszó közbeszerzési szakértője szerint kifogásolhatóak voltak abból a szempontból, hogy a kiírás jelentősen leszűkítette a lehetséges jelentkezők körét.
Az egyik a MÁV területrendezésre kiírt tendere volt, ahol olyan céget kerestek, amely egyedül képes lett volna elvégezni az összes feladatot: az épületbontást, a vágány- és kapcsolódó infrastruktúra bontását, a bontási feladatok tervezését és a hulladékgazdálkodási feladatokat is. Emellett egy olyan referenciát is kért (legalább 800 vm vasúti pálya felépítmény és 600 fm felsővezeték bontására vonatkozó referencia), amellyel a legtöbb hulladékgazdálkodó cég aligha rendelkezett. Így szinte borítékolható volt, hogy nagyon kevés ajánlattevő lesz.
A másik problémás tender a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt.-é volt, amelyben olyan extrém költöztető cégeket kerestek, ahol restaurátor is van az alkalmazottak között. Az 1,5 milliárdos megbízásért mindössze két cég jelentkezett.
A bemutatott jelenséget a Közbeszerzési Hatóság is ismeri, erre vonatkozik a beszerzési igények mesterséges egyesítésének tilalma. A módszer lényege röviden: a kiíró két vagy több olyan feladatot rendel meg egyszerre, amelyeket a piaci szereplők jellemzően nem tudnak önmagukban elvégezni. Ezért az ajánlattevők vagy mamutcégek lesznek, vagy olyan cégek kényszerülnek konzorciumokat alkotva együtt indulni, amelyek egyébként az alaptevékenységükből fakadóan nem állnak kapcsolatban egymással. Ezt a problematikát a közbeszerzési szabályozás úgy kezeli, hogy kötelezővé teszi a kiírók számára annak vizsgálatát, hogy a beszerzésük szétosztható-e olyan részfeladatokra, amelyekre tipikusan egy adott pályázói kör szokott jelentkezni. Ha ez megerősítést nyer, akkor az ajánlatkérőnek muszáj részekre bontania a felhívást.
Ezekhez hasonló volt a 12. kerület egy korábbi közbeszerzési eljárása is, amit egyszerre írtak ki mélyépítési munkák elvégzésére és zöldfelület kezelésre. A két össze nem tartozó feladatról szóló eljárásra mindössze 1 db ajánlat érkezett. Az önkormányzat most szakított a korábbi gyakorlattal, és külön eljárásokat folytatott le.
A mélyépítési munkák elvégzésére így rögtön 7 ajánlat érkezett, és az egységárak átlagosan 58%-os megtakarítást eredményeztek. A parkolással és közterület-felügyelettel járó feladatok pedig 90 millió forintba kerülnek majd, miközben az előző, fideszes vezetés által idén nyáron kiírt, majd hirtelen visszavont, versenyt nélkülöző közbeszerzés alapján mindez 210 millióba került volna.
A fent említett példákból (amelyekből még számtalan olvasható a Közbeszerzés és a Közbeszerzés-figyelő rovatunkban) jól levezethető, hogyan lehet úgy irányítani a tendereket – látszólag törvényesen –, hogy azokat egy-egy kiválasztott cég nyerje, miközben a verseny hiánya a költségvetésnek pluszkiadásokat okoz. Emiatt pedig kevesebb pénz jut más feladatokra.
Ha tehát valamelyik közpénzből működő szervezet ezen változtatna, kezdetnek megpróbálhatja azt, amit az MKKP a Hegyvidéken:
Katus Eszter
Címlapkép: Kovács Gergely (MKKP), a 12. kerület polgármestere (fotó: Youtube)
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
Közel fél milliárd forintot költöttek a 30 milliárd forintért kialakított tram-train vonal karbantartására az átadása után egy évvel.
Egy olvasónk belső információkat osztott meg lapunkkal, miután a közpénzből működő MÁV nem volt hajlandó válaszolni a kérdéseinkre.
Az élelmiszer termékek beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárás összesen 130 millió forint értékű.
Az Aqua Vivien Kft. szerint a Corvinus Ásványvíz Kft.-t ki kellett volna zárni a versenyből, de úgy tűnik, mégis utóbbi szállíthatja az ásványvizet a MÁV-nak.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!