
Amíg elolvasod ezt a cikket, Mészáros Lőrinc megkeresi az egész éves fizetésedet
Ötödik éve a miniszterelnök barátja a leggazdagabb magyar. Becsült vagyona 1422 milliárd forint, amiért egy átlagembernek 263 ezer évig kellene dolgoznia.
Április végén írtuk meg, hogy a Fidesz törvénymódosítással reagált a külügyminiszter magánrepülőgépes hivatali útjait és azok költségeit feltáró cikkeinkre. A tavaly év végén módosított jogszabály segítségével Szijjártó – Rogán Antal véleményének kikérését követően – megtagadhatja a védett személyek külföldi utazásaival kapcsolatos adatok kiadását. A minisztérium szerint ebbe a körbe tartozik a repülőgépbérlések költségadata is, ám a Fővárosi Törvényszék egy általunk indított adatperben nem tartotta jogszerűnek a külügy jogszabályi hivatkozását, és elsőfokú ítéletében az adatok kiadására szólította fel a minisztériumot. Bár a külügy fellebbezett a döntés ellen, az ítélet másnapjától nem béreltek magánrepülőgépet Szijjártó hivatali útjaihoz, és a miniszter azóta csak honvédségi repülőgépekkel repül külföldre.
Az immár több mint két hónapja tartó „önmérséklet” hátterében – a költségadatok eltitkolására tett jelentős kormányzati erőfeszítésekből kiindulva – az állhat, hogy az Átlátszó által feltárt és nyilvánosságra hozott magánrepülőgépes hivatali utak módja, gyakorisága, luxusa és magas költsége negatívan befolyásolhatta a kormány és Szijjártó Péter megítélését.
Ezért, a minden témát gondosan lekutató és monitorozó hatalom a közelgő országgyűlési választás előtt, úgy tűnik, nem csak törvényt módosított a korábbi költségadatok eltitkolása érdekében, hanem a jelek szerint a továbbiakban nem kíván hasonló témát szolgáltatni a sajtó számára.
A magángépes hivatali utak felfüggesztésének okairól, illetve arról, hogy azoknak van-e köze az elsőfokú bírósági ítélethez, természetesen megkérdeztük a Külgazdasági és Külügyminisztérium sajtóosztályát is, de az általunk megadott 48 órás időkeretben nem reagáltak a megkeresésünkre.
Szijjártó Péter március 21-én – a fentebb említett bírósági ítélet közzétételének másnapján – a tőle megszokott lendülettel és intenzitással folytatta diplomáciai tevékenységét, illetve külföldi hivatali utazásait.
Az ezt követő, jelen cikkünk megjelenéséig tartó – a kevéssel több mint két hónapos – időszakban a miniszter repülőgéppel megtett külföldi útjai között volt Ankara, Moszkva, kétszer Belgrád, Brüsszel, három alkalommal Luxemburg, London, Kairó, kétszer Antalya, Linköping, Iszlámábád, Ammán, Bern, Varsó, Jereván és Jeruzsálem is.
Szijjártó hivatalos közösségi oldalainak bejegyzéseit követve azonban egy alapvető változást fedeztünk fel a korábbi utakról készült beszámolókhoz képest. A külügyminiszter kommunikációs csapata a múltban sokszor nem szerepeltette az utazáshoz használt légi járművet a reptéren készült fotókon. Ez arról árulkodott, hogy a minisztert épp nem honvédségi, hanem bérelt magánrepülőgép szállítja.
Az elmúlt két hónapban azonban az ilyen jellegű – repülőgép nélküli – reptéri fotók már nem jelentek meg Szijjártó Facebook- és egyéb oldalain, hanem
a külügyminiszter összes utazásának képein a honvédségi repülőgépek szerepeltek.
Tanulva a miniszteri jachtozás idején a minisztériumban telefonáló Szijjártó fotóját posztoló kommunikációs csapat alternatív valóságábrázolásából, mint mindig, most is leellenőriztük azt, amit a képeken láttunk.
A repülőgépek útvonalait rögzítő ADS-B Exchange nevű honlap adatai alapján azonban kétséget kizárólag megállapítható: Szijjártó az adatper elsőfokú ítéletének közzétételét követően, azaz 2025. március 20. óta nem vett igénybe magánrepülőgépet a hivatali útjaihoz, és azóta mind a 36 repülőútját honvédségi repülőgéppel tette meg.
A négy, diplomáciai feladatokra is gyakran „bevetésre” kerülő honvédségi repülőgép közül Szijjártó többnyire a 606-os és 607-es jelzésű Dessault Falcon 7X futárgépeket használta a múltban, melyek a nagy hatótávolságú business jetek osztályába tartoznak.
A külügyér eddig csak ritkábban, elsősorban a nagyobb delegációkat igénylő, külföldi diplomáciai találkozók alkalmával – vagy a futárgépek katonai elfoglaltságai miatt – utazott a honvédség 604-es vagy a 605-ös lajstromjelzésű Airbus A319-112-eseivel, melyek akár 140 utas szállítására is alkalmasak.
Ezeken a repülőgépeken kevesebb a kényelmes, nagyobb sortávolságú (nagyobb lábhelyű) ülés, mint a futárgépeken, és csak az első pár sor 2-2-es beosztású, azaz első osztálynak megfelelő komfortfokozatú. Mögöttük a többi üléssor 3-3-as tagolású, vagyis hatan ülhetnek egy sorban, akárcsak egy hasonló méretű utasszállító repülőgépen.
Korábbi szokásaitól eltérve a külügyminiszter a legutóbbi 36 útjából a legtöbbször, azaz
15 alkalommal a nagy befogadóképességű 605-össel repült, és 11 útra ment a szintén 140 férőhelyes 604-es fedélzetén.
A kevesebb férőhellyel rendelkező, de kényelmesebb futárgépekkel ezúttal kevesebbszer repült: hétszer a 606-os, és négyszer a 607-es jelzésű Falcont vette igénybe.
Ezek a jetek magas kényelmi felszereltségű légi járművek, a kontinenseken átívelő repülőutakon is komfortos utazást tesznek lehetővé. Éjszakai fedélzeti módban több fekvőhely is kialakítható az utasok számára, hogy a hosszabb, éjjeli repülések során akár át is aludhassák az utazást.
Ilyen és ehhez hasonló repülőgépekkel utaznak a milliárdos üzletemberek is szerte a világon, de ebbe a géptípusba tartozó két repülőgépe van az OTP Bank Nyrt. tulajdonában lévő Air-Invest Kft-nek is, az egyik ráadásul egy újabb sorozatú Falcon 8X.
A Magyar Honvédség légiflottájának négy – 604-es, 605-ös, 606-os és 607-es lajstromjelzésű – repülőgépéről és az állami vezetők honvédségi repülőgéppel történő utazásairól számtalan alkalommal cikkezett már az Átlátszó, gyakorlatilag a repülőgépek – kezdetben titkolt – beszerzése óta.
A honvédségi légi járművek ilyen célú használata egyébként önmagában nem kirívó jelenség: más országok vezetőinek utaztatásában is feladatot kap az adott állam honvédsége, illetve légi ereje.
Máshol azonban ritkábban hangos a sajtó a politikusok és állami vezetők költséges hivatali útjaitól. Hazánkban ezzel ellentétben az elmúlt években folyamatosan zajlott a magánrepülőgép-bérlés, és a honvédségi flottával kapcsolatban is több érdekességre bukkantunk már az egzotikus úti céloktól kezdve a magas fedélzeti költségeken és a titkosított utakon át egészen a vezetőket szállító honvédségi gépek többmilliárdos üzemeltetési költségéig.
Azt is feltártuk, hogy egy jogszabály-módosításnak köszönhetően a honvédség feladatai között megjelent „a felkészített erőkkel védett személyek személykíséretében részvétel”, mely alapján például Orbán Viktor vagy Szijjártó Péter, mint állandó védelem alatt álló személyek, a magánútjaik alkalmával is igénybe vehetik a honvédségi légi járműveket.
Erre azonban tudomásunk szerint eddig még csak pár alkalommal került sor. Ilyen volt például Orbán Viktor egyik horvátországi nyaralása, illetve az az eset is, amikor egy marokkói hivatali útját követően kb. 1000 km-es olaszországi kitérőt tett a 604-es honvédségi gép amiatt, hogy Pisában kitegye a magyar miniszterelnököt.
Brassai Kornél
Címlapkép: Átlátszó-montázs
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
Ötödik éve a miniszterelnök barátja a leggazdagabb magyar. Becsült vagyona 1422 milliárd forint, amiért egy átlagembernek 263 ezer évig kellene dolgoznia.
12 SungEel-dolgozó szervezetében mutatták ki a rákkeltő fémet. Közben a cég a helyiek tiltakozása ellenére is kapacitásbővítést tervez. Videóriport.
Összesen 3 milliárd forinttal. Mészáros Lőrinc cége kétszer is áremelési kérelmet nyújtott be, az ÉKM mindkettőt jóváhagyta. A számlát az EU állja.
Sonkodi Balázs egy MÁV-cég felügyelőbizottsági tagja havi 800 ezerért, emellé kap még 5,8 millió egészségmegőrzési koncepcióra kialakítására.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!