Az ország flottakezelő nagyágyúi, a MOL Fleet Solution és a Mercarius is olyan autót ajánlott meg a fővárosi vagyonkezelő tenderén, amely nem felelt meg a meghatározott szakmai paramétereknek: tisztán elektromos meghajtás helyett csak hibrid rendszerűt. Egy lapunk által megkérdezett szakértő szerint ilyen amatőr szakmai hibát nem, vagy csak nagyon ritkán követnek el meghatározó piaci szereplők. A Mészáros M1 Kft. mindenesetre jól járt: miután mindkét ellenfelét kizárták, elnyerte a megbízást. Mészáros Lőrinc érdekeltsége nem először volt ilyen szerencsés.
Az Átlátszó évek óta foglalkozik a flottatenderek elemzésével, miután sok esetben furcsa körülmények között nyerik el a megbízásokat a kormányközeli – vagy annak tartott – cégek. Most ismét egy olyan közbeszerzési eljárást találtunk, ahol a gazdasági szereplők mintha saját magukat akadályozták volna abban, hogy elnyerjék az adott megbízást. Így megint Mészáros Lőrincék egyik cége örülhetett.
A Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt. közbeszerzési eljárást írt ki személygépkocsi bérletre és flottaüzemeltetésre tavaly szeptember végén. A nyílt eljárás két részből állt, ahol az első részben 2 db igazgatói sedanra + 1 db felsővezetői kombira, a második részben 3 db igazgatói kombira + 1 db opciós igazgatói kombira + 1 db gépkocsira lehetett ajánlatot tenni 48 hónapos időtartamra.
A felhívásra november 4-ig lehetett jelentkezni, a lehetőséggel mindkét rész esetében 3-3 cég élt: a Mészáros M1 Autókereskedő Kft., a MOL Fleet Solution Flottakezelő Kft. és a Mercarius Flottakezelő Kft. Utóbbi két ajánlattevőt azonban mindkét esetben kizárták, először egy egyforma, másodszor pedig egy nagyon hasonló hiba miatt.
Tisztán elektromos autó helyett hibrid
Az első részben az EKR-be feltöltött dokumentum szerint a két cég ugyanolyan – nem megfelelő – autót írt bele az ajánlatába, amelyeket emiatt érvénytelennek nyilvánítottak ugyanazzal az indokkal: „ajánlatkérő megállapította, hogy az ajánlattevő által megajánlott ŠKODA Octavia Combi Sel. 1.5 TSI DSG mHEV ACT 5-ajtós 110kW 150 LE modell nem rendelkezik PHEV elektromos meghajtással, pusztán mHEV meghajtással, ezért a közbeszerzési műszaki leírás e feltételét a megajánlás nem teljesíti.”
Az mHEV mild hibrid rendszert, míg a PHEV Plug-in Hybrid elektromos rendszert jelent. Az mHEV hajtásláncú autók legfontosabb jellemzője, hogy a PHEV-ektől eltérően nem képesek tisztán elektromosan hajtani az autót. A plug-in hibrid hajtású modellek igen, és konnektorról tölthetők.
Az Átlátszó által megkérdezett szakértő szerint a kettőt nem lehet összekeverni, főleg nem olyan meghatározó piaci szereplők esetében, mint a MOL Fleet vagy a Mercarius. Ráadásul az autók között nemcsak műszaki paraméterek tekintetében van eltérés, de árban is. Így véleménye szerint nehezen érhető, hogyan ajánlhattak meg rossz autót a cégek.
A második részben a MOL Fleet ajánlata azért lett érvénytelen, mert a cég az opciós menyiségre más típusú autót írt az ajánlatába, erre azonban nem volt lehetőség a tenderen. A Mercarius ajánlatát pedig azért nem fogadták el, mert rossz helyre töltött fel egy táblázatot, majd az ajánlatkérő „felvilágosításra irányuló” kérdésére sem válaszolt.
Két versenytársa kiesése után a Mészáros Mészáros M1 Autókereskedő Kft. havi nettó 993 627 forintos és 1 576 175 forintos árajánlata lett a befutó.
Az eset érdekessége, hogy a közbeszerzési eljárás után, november végén jelentették be, hogy a MOL új céget alapított, amely megállapodást írt alá „Magyarország egyik legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő gépjármű-flottakezelő vállalatával, a jelenleg közel 14 ezer gépjárművet kezelő Mercarius Flottakezelővel.
A megállapodás tárgya, hogy a Mol Fleet Solution és a Mercarius egy közös holdingcéget hoz létre, amely Mol Mercarius néven működik tovább. Az új cég a flottapiac második legnagyobb szereplőjeként több mint 20 ezer gépjárművet kezel majd operatívan.”
Vagyis a két versenytárs ma már közös hajóban evez.
Nem először esnek ki az ellenfelek Mészárosék cége elől
Nem ez volt az első alkalom, hogy a Mészáros Lőrincék autós cége furcsa körülmények között nyert flottatendert.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, egy alkalommal a Mercariusnak csupán egy típusbizonyítványt kellett volna hiánypótlásként benyújtania, de nem tette meg, pedig 127 millió forinttal olcsóbb ajánlatot adott, mint Mészáros Lőrincék cége – vagyis ő nyerhette volna meg a HungaroControl Zrt. félmilliárdos megbízását.
Egy hasonló jelenséget tapasztaltunk a közútkezelő tenderénél is, ahol viszont a Porschét zárták ki hasonló okok miatt. A Mercarius nettó 1,6 milliárd forintért vállalta volna a munkát, a Mészáros M1 Kft. közel 1,5 milliárdért, míg a Porsche Lízing Kft. 1,29 milliárdért. Utóbbi ajánlata azonban érvénytelen lett, mert nem adta be a kért hiánypótlást. Így ebben az esetben a Mészáros M1 lett a nyertes.
Miután több gyanús tendert is bemutattunk, Vadai Ágnes ellenzéki parlamenti képviselő (DK) kérdései nyomán, az Integritás Hatóság közbenjárása és a Budapesti IX. kerületi Ügyészség döntésének következtében nyomozás indult a Mészáros-cégeket is érintő közbeszerzési eljárások kapcsán.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem 48 hónapon keresztül összesen 84,5 millió forintot fizet majd a felcsúti milliárdos Mészáros M1 Autókereskedő Kft.-jének.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!