közpénzégetés

Három év alatt kevesebb mint 2 milliárd folyt be a túlsúlyos kamionok büntetéséből

2019-ben 10784, 2020-ban 7336, míg 2021-ben 3224 darab bírságot szabtak ki a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer alapján, vagyis a 25 milliárdos beruházás továbbra is alig hoz a költségvetésnek. Ez viszont jó hír is, hiszen eszerint a fuvarozók nem rongálják a magyar utakat. Összehasonlításképp: a gyorshajtó sofőröket szelektáló VÉDA 14,5 milliárdba került, és három év alatt 81 milliárd forintnyi bírságot szabott ki.

„Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer: lezárult a felkészülési időszak” – ez a 2018-as bejegyzés a legfrissebb hír a tengelysulymeres.hu oldalon. A tengelysúlymérés (TSM) a honlap szerint azért épült ki, hogy kiszűrjék a túlsúlyos járműveket, és így azok ne rongálják az utakat.

A TSM-ről 2019-ben megírtuk, hogy több mint 25 milliárd forintot költött el a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a teherautók tengelysúlymérő hálózatára, a tesztidőszakban csak az üzemeltetés több mint 127 milliót emésztett fel. Akkor az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Hadházy Ákos képviselő kérdésére árult el részleteket a működésről, a mi közadatigénylésünkre nem válaszoltak.

De az kiderült, hogy 2018 júniusa és 2019 márciusa között 1923 szabálytalan járművet kaptak el. Évekre lebontva ez úgy néz ki, hogy 2018-ban a fél év alatt 1293 szabálytalankodó lett meg, ebből 468-an figyelmeztetést kaptak. Közigazgatási bírság – objektív felelősség alapján – 825 tulajdonosnak/üzembentartónak érkezett, 62,6 millió forint értékben – vagyis egy-egy túlsúlyos vagy más módon szabálytalan kamionos alkalmanként átlagosan 75 ezer forintos bírságot kapott. 2019-ben az adatkérésig 630 esetben összesen 43,2 millió forint bírságot osztottak ki.

Nemzeti Tengelysúlymérő: 25 milliárdos beruházás, minimális bírságok | atlatszo.hu

Több mint 25 milliárd forintot költött el a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a teherautók tengelysúlymérő hálózatára, a teszt időszakban csak az üzemeltetés több mint 127 milliót emésztett fel. Az ITM 3 hónapon keresztül nem válaszolt az Átlászó megkeresésre, ám Hadházy Ákos közadat-igénylését már nem utasították el.

Úgy tűnik, utána megszaporodtak a bírságok – ez már az újabb közadatigénylésünkből derül ki. A minisztérium ugyan először azt írta, hogy 15 nap haladékot kér, mivel „az adatigénylés jelentős terjedelmű, illetve nagyszámú adatra vonatkozik, vagy az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár”,

majd 30 nap után egy másfél soros választ küldtek.

Eszerint „2019-ben 10784 db, 2020-ban 7336 db, míg 2021-ben 3224 db bírság került kiszabásra”. Azt is írták, míg 2019-ben ben 993,85 millió forint, 2020-ban 658 millió forint, 2021-ben 271,45 millió forint volt a bírság összege – közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium.

A rendszer kiépítésére 2016-ban írtak ki közbeszerzést nettó 20 milliárd forintért, az alábbiakra:

  • 89 mérőhely kialakítása,
  • a megállításos ellenőrzéshez szükséges eszközrendszer szállítása és üzembe helyezése,
  • Közúti Ellenőri Információs Rendszer és backoffice informatikai rendszer kialakítása,
  • TSM előszűrő rendszer kialakítása,
  • TSM Hatósági rendszer kialakítása,
  • és TSM Hatósági rendszer üzemeltetéstámogatása (legfeljebb 6 hónap idő tartamban).

Egymilliárdot hoz, ötöt visz

2018-ban a határidőket módosították. Az akkori közbeszerzési értesítő szerint az „Üzemeltetési Támogatási Időszakot ismételten meghosszabbítják, és a 2018. november 01.-től 2019. február 28-ig terjedő időszakra is kiterjesztik”. 2018 májusában újabb közbeszerzést írtak ki, ezúttal TSM rendszerüzemeltetés külső szakértői támogatásra. Ezt a szerződést 2021 júliusáig meghosszabbították, a végösszeg így nettó 3,7 milliárd forint lett.

Végül 2021 októberében újra nőtt a szerződés összege, immár nettó 5,5 milliárd forintra.

A szerződés 24 hónapra, vagyis 2 évre szól(t). Ehhez képest ennyi idő alatt (2020-ban és 2021-ben) mindössze 929 millió forint bevételt hozott a rendszer.

Kormányközelben

Az eredeti kiírás egyik győztesről, az i-Cell Zrt.-ről megírtuk, hogy a cég korábban is nyert már hasonló nagy összegű állami megbízásokat. Az ARH Informatikai Zrt.-vel közösen vihették 2013-ban a HU-GO elektronikus útdíjrendszer kiépítésére kiírt 17,8 milliárdos közbeszerzést, majd 2014-ben az ORFK hatmilliárdos traffipax-tenderét, és az i-Cell Zrt. készítette az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszert (EKAER) is.

Jön a Nemzeti Tengelysúly-ellenőrző Hálózat, és csak 20 milliárdba fog kerülni | atlatszo.hu

Közel 20 milliárd forintért építhet ki 89 mérőhelyet és a kapcsolódó informatikai infrastruktúrát az i-Cell Mobilsoft Zrt. és a Reaszfalt Kft. konzorciuma.

Az i-Cell Zrt. ingatlanban is utazik, méghozzá ebben az ágazatban a cég Mészáros Lőrinc üzlettársa a Forbes szerint. De máshol is van közös üzlet: a 24.hu írta meg, hogy közösen nyertek el egy 58 milliárdos közbeszerzést: az R-Kord és az I-Cell Mobilsoft Zrt. építheti ki a MÁV vasúti rádiókommunikációs rendszerét (GSM-R).

A VÉDA jobban teljesít

Tengelysúlymérő országszerte 89 helyen épült, egyik az M43-as autópályánál. Erről júniusban megírtuk, hogy 2 év után megint javítani kell.

2 év után megint javítani kell a 715 milliós kéthalmi mérőállomást | atlatszo.hu

A kéthalmi mérőállomás a 34 mérőállomásból álló országos úthálózatvédelmi rendszer kiemelt eleme, amely hazánk fő tranzitútvonalán helyezkedik el az M43-as autópályán a román-magyar határhoz közel. Itt lehetne kiszűrni a túlsúlyos kamionokat – csak épp hónapok óta nem működik.

Míg a 25 milliárdos TSM alig mutat eredményt a költségvetés felé, addig a civil versenyzőket bírságoló VÉDA ennél jobban teljesít. A vezess.hu cikke szerint összesen 515 028 darab gyorshajtásos bírságot állított ki a rendőrség 2021-ben. Ez 17 százalékos csökkenés a 2020-as számhoz képest, ugyanakkor továbbra is rendkívül magas adat. A portál szerint

a száguldozókra kiszabott bírság 16,2 milliárd forint volt 2021-ben.

A VÉDA 2016-ban indult és 14,5 milliárd forintba került. Csak 2018–2021 között 81 milliárd forintnyi bírságot szabott ki a rendszer.

Segesvári Csaba

Nyitókép: A tengelysúlymérő berendezés illusztrálása a tengelysulymeres.hu oldalon

Megosztás