közpénzégetés

2 év után megint javítani kell a 715 milliós kéthalmi mérőállomást

A kéthalmi mérőállomás a 34 mérőállomásból álló országos úthálózatvédelmi rendszer kiemelt eleme, amely hazánk fő tranzitútvonalán helyezkedik el az M43-as autópályán a román-magyar határhoz közel. Itt lehetne kiszűrni a túlsúlyos kamionokat – csak épp hónapok óta nem működik.

„Elkészült az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti szakasza. A sztrádát, a Csanádpalota–Nagylak határátkelőhelyet, valamint román oldalon a Nadlac (Nagylak) és Pecica (Pécska) között megépült 16 kilométeres A1 gyorsforgalmi útszakaszt szombaton adta át Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Marius Nica, a román kormány európai alapokért felelős minisztere. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes avatóbeszédében hangsúlyozta, Magyarország számára kiemelt fontosságú a határon átnyúló fejlesztések megvalósítása” – írta 2015-ben a magyarepitok.hu.

Az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti szakaszát nettó 46,49 milliárd forintból építette meg a Szijj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Kft. 23 kilométer hosszan, 3 pihenővel. Az egyik az Óföldeák közeli Kéthalmi pihenő, ami ismét hónapok óta zárva van. Ami azért problémás, mert itt üzemel(ne) a tengelysúlymérő állomás, amivel a túlsúlyos kamionokat szűrik ki mind Budapest, mind a román határ felé.

Már másodszor javítják

Az építésére 2017-ben írt ki közbeszerzést a Magyar Közút Zrt.: nettó 715 034 090 millió forintot fizettek a Colas Út Zrt.-SWARCO Traffic Hungaria Kft. kettősnek. A leírás szerint ezért a pénzért többek között az alábbiak készültek el 105 nap alatt:

  • oldalanként 1-1 mérőház (30 m² alagsor, 30 m² földszint)
  • oldalanként 1-1 tengelysúly és össztömeg mérleg részére betonakna
  • mérlegekhez kapcsolódó elektronika (jelzőlámpák, kamerák, stb.)
  • 1-1 db előszűrő állomás (oldalanként 1 db profil kamera, 1 db rendszámfelismerő kamera, 1 db burkolatérzékelő készlet, stb.)
  • VJT-k: oldalanként 2-2 db oldalsó VJT, oszlopra, az autópályával párhuzamos pihenőhelyi út mellé.

A tengelysúlymérő állomás azonban nem sokáig bírta. Az mfke.hu 2020-ban azt írta, burkolatfelújítás miatt 2020. június 9-től előreláthatólag két hónapig zárva lesz az M43-as autópálya tengelysúlymérő ikerállomása a Csongrád-Csanád megyei Kéthalomnál. Akkor a Magyar Közút az Átlátszó kérdésére azt válaszolta, „az M43-as autópálya kéthalmi mérőállomásánál a betonburkolat cseréjét végezzük el az előszűrő berendezés környezetében, annak érdekében, hogy az továbbra is pontos súlymérést és tartós megoldást biztosítson.

A tartós megoldás érdekében ezeket a technológiai időket mindenképpen be kell tartani.”

Hangsúlyozták, a kéthalmi mérőállomás a 34 mérőállomásból álló országos úthálózatvédelmi rendszer kiemelt eleme, amely hazánk fő tranzitútvonalán helyezkedik el. A mérőállomáson hatósági járműellenőrzés keretében a túlsúlyos és/vagy túlméretes járművek ellenőrzését, ezen járművek forgalomból való kiszűrését végzik, az úthálózati elemek (útburkolat, hidak, műtárgyak) védelme, valamint a forgalombiztonság érdekében.

Átmenetileg zárva (forrás: Google Maps)

„A mérőállomás Európa legkorszerűbb mérőállomásainak egyike, olyan fejlett és modern technológiákat alkalmazunk, mint a 3D lézerszkenner a járművek méretének megmérésére vagy mint az úgynevezett előszűrő berendezés, mely előzetes súlyméréssel a járművet menet közben megméri és a kritikus súlyú járműveket betereli a mérőállomáson lévő hiteles mérőberendezésekre. Ezen előszűrő berendezésen az autópálya teljes nehézgépjármű forgalma áthalad, a jelentős terhelés miatt szükséges elvégezni a fenti fejlesztéseket.”

A mérőállomás mégsem az örökkévalóságnak épült: újra lezárták.

A Magyar Közút szerint azért, mert a kéthalmi mérőállomás burkolatcsatlakozásainál (aszfalt és beton) hibákat tapasztaltak, melynek garanciális javításáról gondoskodik a korábbi vállalkozó. „A beton helyreállítási munkák már befejeződtek, de a speciális burkolat kötési és technológiai ideje megköveteli, hogy előreláthatóan a hónap végéig zárva legyen az állomás” – írta a közútkezelő.

Hasonló tengelysúlymérő van az M5-ösön is. A Magyar Közút 2020-as forgalmi adatai szerint az M43-as országhatárhoz közeli részén 17–21 ezer járműegység halad át, ebből 4885–5683 teherautó, ami a Kéthalmi pihenőt érinthette. Az M5-ösön 2007 óta működik tengelysúlymérő, a forgalmi adatok szerint ezen a szakaszon naponta 44–48 ezer járműegység halad át, ebből 8 ezer a tehergépkocsi. Arról, hogy a lényegesen nagyobb forgalmat bonyolító M5-ös tengelysúlymérővel gond lett volna az elmúlt 5 évben, nincs hír.

Segesvári Csaba

Nyitókép: Az átmenetileg lezárt mérőállomás az M43-as autópályán (forrás: Google Maps)

Megosztás