
„2024-re nem lesz ebből semmi” – még a földtulajdonosokat sem fizették ki a 65 milliárdos MotoGP-pályához
Hosszú ideje tart a csend a hajdúnánási MotoGP pályaépítésnél: a helyiek halasztásáról beszélnek, a HUMDA szerint minden a terv szerint halad.
A kéthalmi mérőállomás a 34 mérőállomásból álló országos úthálózatvédelmi rendszer kiemelt eleme, amely hazánk fő tranzitútvonalán helyezkedik el az M43-as autópályán a román-magyar határhoz közel. Itt lehetne kiszűrni a túlsúlyos kamionokat – csak épp hónapok óta nem működik.
„Elkészült az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti szakasza. A sztrádát, a Csanádpalota–Nagylak határátkelőhelyet, valamint román oldalon a Nadlac (Nagylak) és Pecica (Pécska) között megépült 16 kilométeres A1 gyorsforgalmi útszakaszt szombaton adta át Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Marius Nica, a román kormány európai alapokért felelős minisztere. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes avatóbeszédében hangsúlyozta, Magyarország számára kiemelt fontosságú a határon átnyúló fejlesztések megvalósítása” – írta 2015-ben a magyarepitok.hu.
Az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti szakaszát nettó 46,49 milliárd forintból építette meg a Szijj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Kft. 23 kilométer hosszan, 3 pihenővel. Az egyik az Óföldeák közeli Kéthalmi pihenő, ami ismét hónapok óta zárva van. Ami azért problémás, mert itt üzemel(ne) a tengelysúlymérő állomás, amivel a túlsúlyos kamionokat szűrik ki mind Budapest, mind a román határ felé.
Az építésére 2017-ben írt ki közbeszerzést a Magyar Közút Zrt.: nettó 715 034 090 millió forintot fizettek a Colas Út Zrt.-SWARCO Traffic Hungaria Kft. kettősnek. A leírás szerint ezért a pénzért többek között az alábbiak készültek el 105 nap alatt:
A tengelysúlymérő állomás azonban nem sokáig bírta. Az mfke.hu 2020-ban azt írta, burkolatfelújítás miatt 2020. június 9-től előreláthatólag két hónapig zárva lesz az M43-as autópálya tengelysúlymérő ikerállomása a Csongrád-Csanád megyei Kéthalomnál. Akkor a Magyar Közút az Átlátszó kérdésére azt válaszolta, „az M43-as autópálya kéthalmi mérőállomásánál a betonburkolat cseréjét végezzük el az előszűrő berendezés környezetében, annak érdekében, hogy az továbbra is pontos súlymérést és tartós megoldást biztosítson.
A tartós megoldás érdekében ezeket a technológiai időket mindenképpen be kell tartani.”
Hangsúlyozták, a kéthalmi mérőállomás a 34 mérőállomásból álló országos úthálózatvédelmi rendszer kiemelt eleme, amely hazánk fő tranzitútvonalán helyezkedik el. A mérőállomáson hatósági járműellenőrzés keretében a túlsúlyos és/vagy túlméretes járművek ellenőrzését, ezen járművek forgalomból való kiszűrését végzik, az úthálózati elemek (útburkolat, hidak, műtárgyak) védelme, valamint a forgalombiztonság érdekében.
Átmenetileg zárva (forrás: Google Maps)
„A mérőállomás Európa legkorszerűbb mérőállomásainak egyike, olyan fejlett és modern technológiákat alkalmazunk, mint a 3D lézerszkenner a járművek méretének megmérésére vagy mint az úgynevezett előszűrő berendezés, mely előzetes súlyméréssel a járművet menet közben megméri és a kritikus súlyú járműveket betereli a mérőállomáson lévő hiteles mérőberendezésekre. Ezen előszűrő berendezésen az autópálya teljes nehézgépjármű forgalma áthalad, a jelentős terhelés miatt szükséges elvégezni a fenti fejlesztéseket.”
A mérőállomás mégsem az örökkévalóságnak épült: újra lezárták.
A Magyar Közút szerint azért, mert a kéthalmi mérőállomás burkolatcsatlakozásainál (aszfalt és beton) hibákat tapasztaltak, melynek garanciális javításáról gondoskodik a korábbi vállalkozó. „A beton helyreállítási munkák már befejeződtek, de a speciális burkolat kötési és technológiai ideje megköveteli, hogy előreláthatóan a hónap végéig zárva legyen az állomás” – írta a közútkezelő.
Hasonló tengelysúlymérő van az M5-ösön is. A Magyar Közút 2020-as forgalmi adatai szerint az M43-as országhatárhoz közeli részén 17–21 ezer járműegység halad át, ebből 4885–5683 teherautó, ami a Kéthalmi pihenőt érinthette. Az M5-ösön 2007 óta működik tengelysúlymérő, a forgalmi adatok szerint ezen a szakaszon naponta 44–48 ezer járműegység halad át, ebből 8 ezer a tehergépkocsi. Arról, hogy a lényegesen nagyobb forgalmat bonyolító M5-ös tengelysúlymérővel gond lett volna az elmúlt 5 évben, nincs hír.
Segesvári Csaba
Nyitókép: Az átmenetileg lezárt mérőállomás az M43-as autópályán (forrás: Google Maps)
Hosszú ideje tart a csend a hajdúnánási MotoGP pályaépítésnél: a helyiek halasztásáról beszélnek, a HUMDA szerint minden a terv szerint halad.
Leadta beszámolóját az autó és motorsport fejlesztéséért felelős HUMDA Zrt. A MotoGP-pálya építésében érintett cég 2021-ben is veszteségesen működött.
Az Átlátszó tudomására jutott néhány eddig nem publikus költség: reklám- és propagandakiadásokra 1,5 milliárd forintot, személyi juttatásokra közel 3 milliárd forintot, utazási- és szállásköltségre 150 millió forintot terveznek költeni.
Megnéztük a nettó 2,4 milliárd forintból épült luxus-teniszakadémiát Kisvárda mellett, amit a volt fejlesztési miniszterhez, Seszták Miklóshoz köthető alapítvány húzott...
A(z) https://atlatszo.hu oldal sütiket és más kódokat használ a honlap megfelelő működésének biztosítása céljából, a weboldalon nyújtott felhasználói élmény fokozása érdekében, továbbá ennek segítségével készít elemzéseket az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállításához. Bővebb információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.