Egyre növekszik a pozitív tesztek aránya. Most akkor megfelelően tesztelünk, vagy sem?
Az első hullám alatt a találati arány nagyon alacsony volt, átlagban minden száz tesztre mindössze 1,81 pozitív minta jutott. A...
Megszereztük a honvédség 2018-ban vásárolt két Airbus A319 és két Dassault Falcon 7X típusú repülőgépének nyári útvonalait. A koronavírus-járvány dacára a gépek nem pihentek: jártak az elmúlt hónapokban Brüsszelben, Minszkben, Moszkvában és Rómában is. Fényképekkel bizonyítható, hogy Orbán Viktor miniszterelnök mellett Szijjártó Péter külügyminiszter is többször használta őket, és volt olyan, hogy ketten két géppel repültek Belgrádba. Orbán és Szijjártó is többnyire valamelyik Falconnal utazik, de május közepén a külügyér az egyik Airbus fedélzetén ment Debrecenbe a BMW-gyárról tárgyalni.
A Magyar Honvédség 2018 februárjában vásárolt két darab Airbus A319 típusú repülőgépet hivatalosan katonai csapatszállítónak, ám Orbán Viktor miniszterelnök rendszeresen használta őket külföldi útjaihoz. 2018 nyarán a honvédség vett két Dassault Falcon 7X típusú, szupergazdagok által magángépnek használt, business jet kategóriájú repülőgépet is, és a miniszterelnök azokkal is utazott.
A honvédségi repülők útjai egy ideig bárki által nyomon követhetőek voltak, ám miután több újságcikk jelent meg arról, hogy Orbán repked a katonai gépekkel, letiltották a két Airbust és a két Falcont a nyilvános oldalakról.
Ennek ellenére nem tudnak elbújni, ugyanis a repülőgépeken lévő transzponder által sugárzott jelet, ami mutatja a pozíciójukat, lajstromjelüket, magasságukat és sebességüket is, egyszerű földi vevőkészülékek képesek fogni. A transzponder-jeleket pedig repülőfigyelő oldalak gyűjtik, köztük a repülési adatok állami cenzúráját elutasító ADS-B Exchange önkéntesei is.
Az Átlátszó a tényfeltáró újságírói kutakodást támogató Investigative Dashboard segítségével megszerezte az ADS-B Exchange önkéntesei által gyűjtött transzponder-adatokat a honvédségi repülőgépek útjairól. Mutatjuk, merre jártak a honvédségi gépek tavasz óta, a koronavírus-járvány miatti „maradj otthon” időszakban.
A 604-es lajtstromjelű, hivatalosan csapatszállítónak vett repülőgép sokszor tette meg a Pápa és Kecskemét közötti utat az elmúlt hónapokban, de számos alkalommal járt külföldön is. Április közepén Brüsszelben, május elején a spanyolországi Albacete városában, május közepén Belgrádban, júniusban Minszkben, Münchenben, egy Rómához közeli olasz katonai repülőtéren, júliusban a norvégiai Stavanger városában, Münchenben, Párizsban, Prágában, Stuttgartban és Tel-Avivban, augusztusban pedig Kölnben, Berlinben, Linköpingben, és szintén Párizsban, Prágában, valamint Münchenben járt.
A másik, 605-ös lajtstromjelű honvédségi Airbus április elején csak Magyarországon, a Pápa-Kecskemét-Jakabszállás-Budapest útvonalon repült, majd – legalábbis a pilóta által kikapcsolható transzpondere által leadott jelek szerint – július végéig nem járt sehol. Július végén is csak itthon, a Budapest-Kecskemét-Szolnok háromszögben járt, majd augusztus elején kezdett külföldre járni. A repülő ekkor volt Berlinben, Brüsszelben, Kölnben és Münchenben, augusztus végén pedig Ljubljanában.
A honvédség 606-os lajstromjelű, Dassault Falcon 7X típusú luxusgépe áprilisban Frankfurtban, májusban Belgrádban, Brüsszelben, Bukarestben, Marosvásárhelyen és Párizsban, júniusban Hannoverben, Brünnben, Máltán, Prágában és Zadarban járt. Júliusban volt a repülő Brüsszelben, Krakkóban, Párizsban, Varsóban és Washingtonban is.
A másik honvédségi business jet, a 607-es lajstromjelű Falcon április közepén járt Washingtonban, Ljubljanában és Várnában, májusban pedig a Debrecen-Kecskemét-Pápa utak mellett Párizsba is kiruccant néhány napra. Júniusban a gép volt Ankarában, Cipruson, Madridban, Minszkben, Moszkvában és Rómában is.
Júliusban a 607-es Amszterdamban, Athénban, Brüsszelben és az amerikai Newark városában volt, augusztusban pedig Berlinben, Bordeaux-ban, Hannoverben, Innsbruckban, Ljubljanában, Münchenben és Washingtonban járt.
Bár a – pilóta által kikapcsolható – transzponder adataiban nem látszik, de a külügyminiszter nyilvános oldalára feltöltött képekből tudható, hogy április végén a 604-es Airbus Szijjártót a moldáv fővárosba, Kisinyovba vitte. A kormany.hu-n megjelent beszámoló szerint a külügyminiszter egy védőfelszerelés-szállítmányt kísért el. Április közepén Szijjártó a 604-es fedélzetén Boszniába ment az ajándék védőfelszereléseket átadni.
Június elején a gép Orbán Viktor miniszterelnököt, Szijjártó Péter külügyminisztert, és kíséretüket vitte Minszkbe, Fehéroroszország fővárosába. A miniszterelnök Facebook-oldalára feltöltött galériában szereplő egyik fényképen egyértelműen felismerhető a 604-es szürke Airbus. Az utazáson szintén résztvevő Szijjártó Péter külügyminiszter Facebook-oldalán pedig van egy olyan fotó is, amin a repülőn ülve beszélgetnek Orbánnal.
Május 15-én szintén a külügyminiszter utazott a 604-essel, ami aznap nem csak Belgrádba, hanem előtte még Debrecenbe is elrepítette Szijjártót a BMW-gyárról tárgyalni.
Május 15-én, amikor Szijjártó Péter külügyminiszter a 604-es Airbus fedélzetén utazott Belgrádba – és előtte Debrecenbe -, Orbán Viktor miniszterelnök egy másik honvédségi repülőgéppel, a 606-os Falcon luxusjettel ment Szerbia fővárosába. A Facebook-oldalára feltöltött videón látszik, ahogy maszkot viselő szerb díszegyenruhások fogadják a magyar miniszterelnököt a belgrádi repülőtéren. Szijjártó Péter Facebook-oldalán pedig látható is egy aznapi fotó, amin együtt mosolyognak Orbánnal a szerb fővárosban.
Nem ez az egyetlen alkalom, amikor ugyanarra a helyszínre két honvédségi repülő is ment: a transzponder-adatok szerint június 5-én nem csak a miniszterelnök oldalára feltöltött fotón látható 604-es Airbus, hanem a 607-es Falcon is Minszkbe repült.
Az alábbi térképen mind a négy honvédségi repülő 2020. tavaszi-nyári útjai megtekinthetők:
Mivel a miniszterelnök tevékenységét alaposan dokumentálják a Facebook-oldalán és a kormány honlapján is, nagyon könnyen felfedezhetők az összefüggések Orbán Viktor külföldi útjai, és a honvédségi repülőgépek útvonalai között.
A május közepi és a június elejei minszki út mellett Orbán fotókkal bizonyítható módon máskor is használta a honvédségi gépeket: a 606-os Falconnal ment június 11-én Brünnbe, és a 607-essel július 16-án Brüsszelbe.
A külügyminiszter Facebook-oldalán és a külügy honlapján szereplő fotókat és beszámolókat összevetve a honvédségi repülők transzponderataival szintén könnyedén felfedezhetők az összefüggések.
Szijjártó Péter június 16-án a 607-es Falconnal ment Bécsbe az osztrák, cseh, szlovák és szlovén kollégáival találkozni, másnap pedig már a 606-ossal utazott Szerbiába (Bácsfeketehegyen, Belgrádban, Palicson és Szabadkán volt). Június 18-án a 606-os Falcon Máltán volt, ahogy a külügyminiszter is, aki a máltai fővárosból, Vallettáról posztolt a Facebookra és nyilatkozott az MTI-nek is.
Június 23-án Moszkvából jelentkezett repülős fotóval Szijjártó, és pont akkor volt ott a 607-es Falcon is. Másnap, június 24-én már a repülő és a külügyér is Madridban volt, majd egy kijevi kitérő után Szijjártó és a 607-es is Cipruson bukkant fel június 26-án.
Ezután 3 nappal, június 29-én a Falcon Rómába vitte a külügyminisztert tárgyalni, aki másnap – egy rövid budapesti tartózkodás után – Ankarába utazott a 607-essel.
Július elején Szijjártó a 606-os Falconnal ment Tbiliszibe, és július közepén Brüsszelbe, szeptember elején pedig a Vatikánba az üldözött keresztények megsegítéséről tárgyalni. Szeptember 22-én Strasbourgban járt a 606-os Falconnal a külügyminiszter, szeptember közepén pedig a győri repülőtéren landolt egy honvédségi géppel San Marinóból Tatára tartva.
Tavaly decemberben az Átlátszó megszerezte és nyilvánosságra hozta az ADS-B Exchange önkéntesei által gyűjtött transzponder-adatokat a honvédségi repülőgépek összes addigi útjairól.
Ahogy akkor megírtuk, a két Airbus és két Falcon által meglátogatott helyszínek között olyanok is szerepelnek, mint Dubaj, a Kanári-szigetek, Las Vegas, Málta és Panama. 2020 januárjában viszont kiderült, hogy 30 évig nem kapunk magyarázatot arra, hogy miért jártak a magyar légierő gépei adóparadicsomokban és nyaralóhelyeken, mert az ezzel kapcsolatos adatokat ennyi időre, 3 évtizedre titkosították – “honvédelmi és nemzetbiztonsági érdekből”.
Mit keres a Magyar Légierő a Kanári-szigeteken, Las Vegasban, Dubajban, Máltán vagy Panamában?
Orbán Viktor miniszterelnök tavaly sokszor utazott a frissen beszerzett új honvédségi repülőgépekkel, és büszkén pózolt mellettük. Azóta viszont a Magyar Honvédség két-két utasszállítójával és luxusrepülőgépével kapcsolatos adatokat letiltották az internetes repülőgépfigyelő oldalakról, így egy ideje nem lehetett tudni, mikor merre járnak.
Idén májusban szintén az Investigative Dashboard segítségével megszereztük az ADS-B Exchange önkéntesei által gyűjtött transzponder-adatokat a négy honvédségi repülő útjairól 2019. decemberétől 2020. április első feléig.
A gépek ebben az időszakban jártak Washingtonban, Moldovában, Oroszországban és Kanadában is, Valentin-napon pedig az egyik Falcon kiruccant Rómába. Több út már akkor is egyértelmű egyezést mutatott a miniszterelnök külföldi látogatásaival.
A miniszterelnök továbbra is kormánygépnek használja a honvédség luxusrepülőit
A honvédség 2018-ban vásárolt két Airbus A319 és két Dassault Falcon 7X típusú repülőgépe a koronavírus-járvány idején sem pihen: jártak Washingtonban, Moldovában, Oroszországban és Kanadában is az elmúlt öt hónapban, Valentin-napon pedig az egyik luxusgép kiruccant Rómába. Több út nyilvános fényképekkel is alátámasztható egyezést mutat a miniszterelnök külföldi látogatásaival.
Ahogy azt korábban már többször is leírtuk, az érthető és más országokban is bevett gyakorlat, hogy a miniszterelnök állami tulajdonú repülőgépekkel, például a hadsereg repülőgépeivel utazik hivatalos látogatásokra.
Orbán Viktor ilyen útjaival azonban a titkolózás a probléma: bár szemmel láthatóan a miniszterelnök rendszeresen használja a gépeket, a honvédség mégis következetesen állítja, hogy a két Airbus és a két Falcon nem kormánygépek, hanem katonai célokra vették őket. Emiatt nemzetbiztonsági okokra hivatkozva titkolják a gépek beszerzési árát és üzemeltetési költségét, és nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva 30 évre titkosították, hogy hova miért mentek a repülők, kiket szállítottak, és mennyibe kerültek ezek az utak.
30 évig titkos, hogy miért jártak a honvédség repülői nyaralóhelyeken és adóparadicsomokban
December közepén hoztuk nyilvánosságra a honvédségi repülők összes eddigi útját, amelyek között népszerű üdülővárosok is vannak. Cikkünk nyomán Harangozó Tamás (MSZP) országgyűlési képviselő megkérdezte a honvédelmi minisztert, hogy hol miért jártak a HM repülőgépei, de Benkő Tibor azt közölte vele, hogy ezek az adatok honvédelmi és nemzetbiztonsági okokból 30 évig nem nyilvánosak.
Szöveg: Erdélyi Katalin – Adatvizualizáció: Szabó Krisztián
Címlapkép: Szijjártó Péter kiszáll a 606-os Falconból Rómában 2020. szeptember 3-án. (fotó: Szijjártó Péter/Facebook)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásAz első hullám alatt a találati arány nagyon alacsony volt, átlagban minden száz tesztre mindössze 1,81 pozitív minta jutott. A...
“A túlságosan magas szemétdomb kilógna az alföldi tájképből” – így foglalta össze az egyik testületi tag a szemétlerakó-bővítés problémakörét egy...
A héten tovább emelkedett az új koronavírussal fertőzöttek száma, jelenleg tízezernél is több az aktív esetek száma. A halálos áldozatok...
Az új Duna-híd pesti levezető úthálózatának nyomvonaltervei a lakosság számára eddig ismeretlenek voltak, de most az Átlátszó birtokába került az erről szóló...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!