
A rászorulóknak szánt uniós pénzekből is milliárdokat költhettek el szabálytalanul
Az Európai Bizottságnak több kifogása is volt: közbeszerzési szabályok megsértése, el nem számolható kiadások, meg nem valósított tevékenységek.
A ‘Kalandozzunk kerékpárral a Zagyva folyó mentén’ fantázianevű EU-s projekt jó eséllyel törhet a 2007-2014-es EU-s fejlesztési ciklus legértelemtelenebb magyarországi beruházása címre. A Zagyva ártérben lévő híd felesleges cikk-cakkokat ír le, a kalandpark le van zárva és kong az ürességtől, a kerékpárutat egy év után feltörte a nád. A projekttel a Mészáros Lőrinchez közeli Duna Aszfalt jutott EU-s pénzekhez.
Előfizetőket keresünk – támogasd a független tényfeltáró újságírást havi 1000 forinttal!
Hatvan kisváros Heves megye nyugati részénél. A belvároshoz közeli Zagyva hídon vezet át a 3-as főút, a közlekedésbiztonság érdekében szükség volt egy kerékpáros hídra is. Egy egyszerű híd helyett egy nagyobb, komplexebb kerékpáros fejlesztési projektet álmodtak meg a helyi városvezetők. A kerékpáros turizmus fellendülése érdekében a híd mellett kalandparkot terveztek, és össze akarták kötni kerékpárúttal a várost a szomszédos Boldog településsel.
Uniós pénzszórás Hatvanban: bizarr objektum és gazos kerékpárút több mint egymilliárdért from atlatszo.hu on Vimeo.
A meglévő Zagyva hídtól pár száz méterre épült meg az új híd, átívelve egy széles ártéri terület. A furcsa cikk-cakkokat rajzoló híd alatt fatákolmányok és töredezett betontömbök jelzik, hogy itt egy “kerékpáros kalandpark” van. A hídon lévő lejárat le van lakatolva, és biztonsági őr védi az objektumot attól, hogy illetéktelenek engedély nélkül behatoljanak.
Kapcsolódó cikkek
Így nőtt 5 milliárdról 32 milliárd forintra a Margit híd felújításának költsége
Többszöri átadás, megduplázódó költségek – így újult meg a Várkert Bazár az unió pénzéből
Uniós pénzcunami Lázár János kedvenc tokaji borászfalujába
Az uniós milliárdokból felújított Hollókőn épül a fideszes Becsó család háza
Tizenkét grafikon Magyarország EU-támogatásainak politikai befolyásoltságáról
Interaktív térképen mutatjuk meg, hogy mennyi EU-s pénzt kaptak a magyar települések
Ottjártunkkor egy édesanya gyermekével sétált a fából készült kerékpáros kalandúton, de a szemfüles biztonsági őr kiabálással leteremtette őket. Összesen harminheten jelentkeztek eddig az átadás óta, hogy szeretnék használni a kalandparkot. A helyi bringások inkább a pár száz méterre lévő parkolóban tákoltak maguknak egy triál pályát, mert túlságosan balesetveszélyesnek ítélték az elméletileg számukra készült bringapályát.
Az egyetlen helyi ellenzéki média, a 60lap.hu szerkesztője, a helyi MSZP tisztségviselője, Bíró József. Újságíróként szorosan követte a projektet, feljelentést is tett az ügyben, de a rendőrség nem indított nyomozást. Bíró pontosan dokumetálta a projekt különböző szakaszait, és közadatkérésekkel fordult a hatóságokhoz. Az ő véleménye szerint a projekt csupán arra volt jó, hogy Fidesz-közeli vállalkozók részesülhessenek EU-s támogatásokból.
Országos médiafigyelmet kapott, amikor a Zagyva töltésen lévő kerékpárutat átadása után egy évvel áttörte a nád. Az országos médianyomás hatására szakértői jelentést rendeletek meg. A szakértői jelentés megállapítja, hogy mind a tervezés során, mind a kivitelezés során hibákat vétettek. A kivitelezőnek a 7,3 kilométeres szakaszból több, mint 7 kilométert kellett garanciálisan kijavítania.
Ottjártunkkor megbizonyosodtunk róla, hogy a kerékpárúthoz közeli földutakon feltört aszfalt van szétszórva. Ez környezetkárosítás bűncselekményének gyanúját is felveti, de ezidáig nem tett senki feljelentést az ügyben.
A Transparency International Magyarország által kifejlesztett EU Közpénzfigyelő applikáció segítségével te is értékelheted az uniós pénzből megvalósuló beruházásokat, így a hatvani fejlesztéseket is. Töltsd le a mobilodra: Android, IOS
A 1,1 milliárd forintos összköltségvetésű projekt több részénél is az a Mészáros Lőrinc közeli Duna Aszfalt volt a a kivitelező, amely számos építőpiari közbeszerzést nyert el az utóbbi időben. A Közgép utáni korszak építőpiari beruházásainak az egyik állócsillaga a Szíjj László által vezetett Duna Aszfalt.
Szíjj a cég gyors felívelésével párhuzamosan a leggazdagabb magyarok között találta magát. A Duna Aszfalt cégcsoportba tartozó Kőrösaszfaltot Mészáros Lőrinc vőjelöltje, a lányának a barátja vezeti.
Kapcsolódó cikkek
Mészáros Lőrinc cége építkezik a kivágott Gellért-hegyi erdő helyén
Használhatatlan bicikliutak is épültek az EU pénzéből – összesen 50 milliárd forintért
Így lett vége a Közgép aranykorának az építőipari közbeszerzések piacán
Az építőipari közbeszerzésekből meggazdagodott cégcsoport a magyar médiapiac egyik legnagyobb szereplője lett a hetekben, ha igazak azok az értesülések, miszerint megvették a Népszabadságot is kiadó Mediaworks kiadóvállalatot.
Magyar Kerékpárosklub: Hogyan ne költsünk EU-s pénzt kerékpáros fejlesztésekre?
2007 és 2013 között (is) rengeteg pénz, összesen 1800 milliárd forint állt rendelkezésre közlekedésfejlesztésre. Ebből a pénzből lehetett kerékpáros fejlesztésekre is költeni. Az eredeti kiírások viszonylag szűkmarkúan bántak a biciklizéssel, 2015 végéig viszont minden, a korábbi időszakból megmaradt pénzt el kellett költeni.
Tavaly nyár folyamán ezért 11 milliárd forintnyi új kerékpáros pályázatot írtak ki és bonyolítottak le rohamtempóban, aminek meg is lett az eredménye: azonos összegből hasznos, de teljesen pazarló kerékpáros beruházások is születtek – áll a Magyar Kerékpárosklub állásfoglalásában.
A pályázati kiírás (KÖZOP-3.5.0-09-11-2015) is több buktatót foglalt magában. E szerint “egyszámjegyű főutak külterületi szakaszai mentén kerékpárutak és sávok, belterületi bekötéseken gyalog-kerékpárutak, hiányzó hálózati elemek összekötései, gátakon kerékpározásnak megfelelő burkolt utak” létesülhettek belőle.
Különösebb előírás nélkül, azaz ötletszerűen bárhol és bármit építhettek a pályázó önkormányzatok, tehát nem feltétlenül ott, ahol szükség van rá, és ahol hálózatot alkotnának. Így aztán 4 hónap alatt 11 milliárd forintból 86 kilométernyi kerékpáros létesítmény épült.
Az Átlátszó interaktív EU-támogatás térképén böngészve további részleteket tudhat meg a hatvani uniós fejlesztésekről.
Az említett pályázat a Közép-magyarországi régiót kivéve Magyarország egész területén felhasználható volt, területi jellegzetességek nélkül egyszerre voltak kirívóan pazarló és költséghatékony beruházások is. Feltűnő, hogy 61 nyertes pályázatból 45 az adható támogatás legmagasabb összegét, 200 millió forintot, vagy annál kicsit kevesebb összeget nyert el. A nagyjából 200 millió forintból azonban van ahol 330 méter, máshol 3680 méter kerékpáros létesítmény épült.
Míg Békéscsabán a Szarvasi úton 830 méter került 200 millióba (a sajtóközlemény szerint ennek része volt a nyílt vízelvezető árok burkolása), addig a közeli Mezőberény és Csárdaszállás között (két pályázat segítségével) 6,6 km kerékpárút készült 400 millióért. Ez kilométerre vetítve több mint négyszeres árkülönbség.
A bel- és külterületek beruházásai közt is szembetűnő árkülönbség figyelhető meg: míg a belterületi kerékpárutak költsége átlagosan 143 millió Ft/km, addig a külterületieké 84 millió Ft/km. Miközben van olcsóbb alternatíva, és kiváló magyar példák is: Kaposváron például néhány éve a teljes városközpontot alakították kerékpárosbaráttá biciklisávok kialakítása, egyirányú utcák megnyitása segítségével 50 millió forintból. Ez 7 millió Ft/km árat jelent.
A Kerékpárosklub hosszú évek óta dolgozik azon, hogy pazarló beruházások helyett minél több helyen valósuljanak meg költséghatékony, integrált fejlesztések, erről szól az önkormányzatok részére készült kiadványuk is.
Vágó Gábor
Videó: Baranya Ákos, Pápai Gergely. A cikk a Transparency International Magyarország támogatásával készült, az uniós finanszírozású projektet az EU Közpénzfigyelő mobil applikáció segítségével választottuk ki.
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Az Európai Bizottságnak több kifogása is volt: közbeszerzési szabályok megsértése, el nem számolható kiadások, meg nem valósított tevékenységek.
Két projektre összesen 8,8 milliárd támogatást kapott a Széchenyi 2020 program uniós forrásaiból a Belügyminisztérium, az Átlátszó birtokába jutott információk szerint ugyanakkor az eljáró hatóság szabálytalanságokat talált mindkét projekt kapcsán.
Több el nem készült földhő-erőmű, vitatott orvostechnikai üzem, végrehajtás alá került projektcégek – ezek mind részei a Hadházy Ákos által...
Összeállítást készítettünk azokról a részben vagy egészben uniós támogatásokból megvalósult vadász- és vendégházakról, amikhez a pénzt fideszes (vagy a kormánypártokhoz...
A(z) https://atlatszo.hu oldal sütiket és más kódokat használ a honlap megfelelő működésének biztosítása céljából, a weboldalon nyújtott felhasználói élmény fokozása érdekében, továbbá ennek segítségével készít elemzéseket az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállításához. Bővebb információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.