A ‘Kalandozzunk kerékpárral a Zagyva folyó mentén’ fantázianevű EU-s projekt jó eséllyel törhet a 2007-2014-es EU-s fejlesztési ciklus legértelemtelenebb magyarországi beruházása címre. A Zagyva ártérben lévő híd felesleges cikk-cakkokat ír le, a kalandpark le van zárva és kong az ürességtől, a kerékpárutat egy év után feltörte a nád. A projekttel a Mészáros Lőrinchez közeli Duna Aszfalt jutott EU-s pénzekhez.
Hatvan kisváros Heves megye nyugati részénél. A belvároshoz közeli Zagyva hídon vezet át a 3-as főút, a közlekedésbiztonság érdekében szükség volt egy kerékpáros hídra is. Egy egyszerű híd helyett egy nagyobb, komplexebb kerékpáros fejlesztési projektet álmodtak meg a helyi városvezetők. A kerékpáros turizmus fellendülése érdekében a híd mellett kalandparkot terveztek, és össze akarták kötni kerékpárúttal a várost a szomszédos Boldog településsel.
A meglévő Zagyva hídtól pár száz méterre épült meg az új híd, átívelve egy széles ártéri terület. A furcsa cikk-cakkokat rajzoló híd alatt fatákolmányok és töredezett betontömbök jelzik, hogy itt egy „kerékpáros kalandpark” van. A hídon lévő lejárat le van lakatolva, és biztonsági őr védi az objektumot attól, hogy illetéktelenek engedély nélkül behatoljanak.
Ottjártunkkor egy édesanya gyermekével sétált a fából készült kerékpáros kalandúton, de a szemfüles biztonsági őr kiabálással leteremtette őket. Összesen harminheten jelentkeztek eddig az átadás óta, hogy szeretnék használni a kalandparkot. A helyi bringások inkább a pár száz méterre lévő parkolóban tákoltak maguknak egy triál pályát, mert túlságosan balesetveszélyesnek ítélték az elméletileg számukra készült bringapályát.
Az egyetlen helyi ellenzéki média, a 60lap.hu szerkesztője, a helyi MSZP tisztségviselője, Bíró József. Újságíróként szorosan követte a projektet, feljelentést is tett az ügyben, de a rendőrség nem indított nyomozást. Bíró pontosan dokumetálta a projekt különbözőszakaszait, és közadatkérésekkel fordult a hatóságokhoz. Az ő véleménye szerint a projekt csupán arra volt jó, hogy Fidesz-közeli vállalkozók részesülhessenek EU-s támogatásokból.
Országos médiafigyelmet kapott, amikor a Zagyva töltésen lévő kerékpárutat átadása után egy évvel áttörte a nád. Az országos médianyomás hatására szakértői jelentést rendeletek meg. A szakértői jelentés megállapítja, hogy mind a tervezés során, mind a kivitelezés során hibákat vétettek. A kivitelezőnek a 7,3 kilométeres szakaszból több, mint 7 kilométert kellett garanciálisan kijavítania.
Ottjártunkkor megbizonyosodtunk róla, hogy a kerékpárúthoz közeli földutakon feltört aszfalt van szétszórva. Ez környezetkárosítás bűncselekményének gyanúját is felveti, de ezidáig nem tett senki feljelentést az ügyben.
A Transparency International Magyarország által kifejlesztett EU Közpénzfigyelő applikáció segítségével te is értékelheted az uniós pénzből megvalósuló beruházásokat, így a hatvani fejlesztéseket is. Töltsd le a mobilodra: Android, IOS
A 1,1 milliárd forintos összköltségvetésű projekt többrészénél is az a Mészáros Lőrinc közeli Duna Aszfalt volt a a kivitelező, amely számos építőpiari közbeszerzést nyert el az utóbbi időben. A Közgép utáni korszak építőpiari beruházásainak az egyik állócsillaga a Szíjj László által vezetett Duna Aszfalt.
Az építőipari közbeszerzésekből meggazdagodott cégcsoport a magyar médiapiac egyik legnagyobb szereplője lett a hetekben, ha igazak azok az értesülések, miszerint megvették a Népszabadságot is kiadó Mediaworks kiadóvállalatot.
Magyar Kerékpárosklub: Hogyan ne költsünk EU-s pénzt kerékpáros fejlesztésekre?
2007 és 2013 között (is) rengeteg pénz, összesen 1800 milliárd forint állt rendelkezésre közlekedésfejlesztésre. Ebből a pénzből lehetett kerékpáros fejlesztésekre is költeni. Az eredeti kiírások viszonylag szűkmarkúan bántak a biciklizéssel, 2015 végéig viszont minden, a korábbi időszakból megmaradt pénzt el kellett költeni.
Tavaly nyár folyamán ezért 11 milliárd forintnyi új kerékpáros pályázatot írtak ki és bonyolítottak le rohamtempóban, aminek meg is lett az eredménye: azonos összegből hasznos, de teljesen pazarló kerékpáros beruházások is születtek – áll a Magyar Kerékpárosklub állásfoglalásában.
A pályázati kiírás (KÖZOP-3.5.0-09-11-2015) is több buktatót foglalt magában. E szerint „egyszámjegyű főutak külterületi szakaszai mentén kerékpárutak és sávok, belterületi bekötéseken gyalog-kerékpárutak, hiányzó hálózati elemek összekötései, gátakon kerékpározásnak megfelelő burkolt utak” létesülhettek belőle.
Különösebb előírás nélkül, azaz ötletszerűen bárhol és bármit építhettek a pályázó önkormányzatok, tehát nem feltétlenül ott, ahol szükség van rá, és ahol hálózatot alkotnának. Így aztán 4 hónap alatt 11 milliárd forintból 86 kilométernyi kerékpáros létesítmény épült.
Az említett pályázat a Közép-magyarországi régiót kivéve Magyarország egész területén felhasználható volt, területi jellegzetességek nélkül egyszerre voltak kirívóan pazarló és költséghatékony beruházások is. Feltűnő, hogy 61 nyertes pályázatból 45 az adható támogatás legmagasabb összegét, 200 millió forintot, vagy annál kicsit kevesebb összeget nyert el. A nagyjából 200 millió forintból azonban van ahol 330 méter, máshol 3680 méter kerékpáros létesítmény épült.
Míg Békéscsabán a Szarvasi úton 830 méter került 200 millióba (a sajtóközlemény szerint ennek része volt a nyílt vízelvezető árok burkolása), addig a közeli Mezőberény és Csárdaszállás között (két pályázat segítségével) 6,6 km kerékpárút készült 400 millióért. Ez kilométerre vetítve több mint négyszeres árkülönbség.
A bel- és külterületek beruházásai közt is szembetűnő árkülönbség figyelhető meg: míg a belterületi kerékpárutak költsége átlagosan 143 millió Ft/km, addig a külterületieké 84 millió Ft/km. Miközben van olcsóbb alternatíva, és kiváló magyar példák is: Kaposváron például néhány éve a teljes városközpontot alakították kerékpárosbaráttá biciklisávok kialakítása, egyirányú utcák megnyitása segítségével 50 millió forintból. Ez 7 millió Ft/km árat jelent.
A Kerékpárosklub hosszú évek óta dolgozik azon, hogy pazarló beruházások helyett minél több helyen valósuljanak meg költséghatékony, integrált fejlesztések, erről szól az önkormányzatok részére készült kiadványuk is.
Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Átutalás
PayPal
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Az Európai Csalás Elleni Hivatal most 10,9 millió euró (nagyjából 4,4 milliárd forint) uniós támogatás visszavonását javasolja az Európai Bizottságnak.
Ötmilliárd forintos geotermikus fűtési rendszer – termálkút és a hozzá kapcsolódó hőközpontok – kiépítésére kért és kapott uniós támogatást a KEHOP programból egy a helyi önkormányzat részvételével megalakított konzorcium a Bács-Kiskun megyei Zsanán.
Az üstökösként emelkedő ingatlanmágnás a miniszterelnök vejével, Tiborcz Istvánnal üzletel évek óta, bekerült a tíz leggazdagabb magyar elitklubjába, és tavaly majdnem visszavásárolta a Budapest Airportot a magyar államnak.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!