Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A napokban hozta nyilvánosságra a 2017-es országos kompetenciamérés eredményeit az Oktatási Hivatal. A kétszázezer diák által megírt teszt eredményei egy megcsontosodott rendszert mutatnak, ahol se előre, se hátra. A szakközépiskolákban tanulók mostanra a nélkülöző közegbe születőkhöz hasonló tanulási hátrányokat szereznek a közoktatásban eltöltött évek során. A nemi szinten bontott eredmények azonban megdöbbentők: az általános iskola végén nevelik a gyerekekbe a hagyományos nemi szerepeket a tudományok és szakmák területén is.
Az Eduline kivesézte az Oktatási Hivatal 2017-es eredményeken alapuló kompetenciajelentésének tanulságait. A rendszer maga nem hozott változást, szinte minden maradt a helyén. A szakközépiskolák (ami a régi szakmunkásképzőket jelenti) tanulói mélyrepülésbe kezdtek a matematika, szövegértés területén, és közismereti szempontból olyan elnyomó rendszer jött létre, hogy a diákok között alig van nyoma képességbeli elkülönülésnek. Ennek persze örülhetnénk, ha ez nem azt jelentetné, hogy a tehetségesek lecsúsznak, míg a lent levőknek esélytelen feljutni. Míg a többi iskolában (gimnáziumok és szakgimnáziumok) a kevésbé hátrányos helyzetűek értelemszerűen jobb pontszámokat értek el a teszteken, addig a szakközépiskolák leginkább privilegizált, és leginkább hátrányos helyzetű diákjai között alig figyelhető meg különbség.
Ez arra enged következtetni, hogy a szakközépiskolák heti egy magyar- és matekórája olyan szinten elnyomó tendenciákat mutat fel, hogy még a kedvező szociális háttérrel rendelkezők sem tudnak kiemelkedni, nem kapják meg a fejlődésükhöz szükséges alapvető oktatást. És akkor mit mondjanak azok, akiknek még nagyobb szüksége lenne rá?
A fenti megállapítás talán ha nem is elfogadható, de az elmúlt évek oktatáspolitikai tendenciáinak fényében valahol várható volt. Ugyanennyire várható eredmény, mégis talán jobban vonja fel a szemöldökünket a nemi különbségek kérdése. A mérés szerint a hatodik osztályosok körében alig van különbség a fiúk és lányok matematikai kompetenciája között. Ez a különbség a nyolcadik évfolyamra már elkezd nőni a fiúk javára, a tizedik osztályosok között pedig ordítóan nagy különbségek jönnek létre. Hasonló a helyzet a szövegértés terén is, igaz itt a kiinduló különbség jelentősebb. Az olló viszont nyílik tovább, és láthatóan lemaradnak a lányoktól a szövegértés terén a fiúk.
A TIMSS 2015-ös matematikai részeredményei árnyalják és kiegészítik ezt a képet. A negyedikesek körében mért „számok, geometriai alakzatok és mérés, adatábrázolás” témakörökből a fiúk csupán utóbbiban nem mutatnak fel erősebb eredményt, a nyolcadikosok körében mért „számok, algebra, geometria, adat és valószínűség” témákból pedig a számokban és az adat és valószínűség témákban jelentősebb a fiúk eredménye.
Az, hogy a fiúk és lányok közötti olló nyílik a tudományterületek és szakmák szerint, nem meglepő. Már a gyereknevelés során olyan szerepekbe kényszerülnek bele, amik természetesen nem léteznek, a társadalom mindenkori elitje hozta létre. Azok a gyerekek, akiknek nem a nemi szerepeik szerint adnak játékokat, sokkal szabadabban válogatnak azok között. A fiúk nem matchboxozni fognak, a lányok pedig nem babázni. A hatások, amik érik őket 6-8-10 évesen, meghatározóak lesznek az életük során. Az OECD kutatása szerint a lányok addig hallják azt, hogy ők rosszak matematikából, hogy végül rosszak is lesznek. Az önbizalmuk rohamos romlása vezet oda, hogy nem képesek teljesíteni bizonyos területeken. Ez pedig érzékelhető a fiúknál is. A társadalomtudományok, a neveléstudományok esetében a nők irányába billen el a mérleg. Olvasni és érzelmesnek lenni, más emberek iránt érdeklődni nem fér bele a az elmúlt időszakban kialakult férfi nemi szerepbe.
Példának okáért a kék-rózsaszín, matchbox-Barbie baba különbségtételek szinte teljesen eltűntek az 1970-es évek Amerikájában. A második világháborútól a nyolcvanas évek végéig terjedő időszakban visszaszorult a nemi alapú játékcímkézés: míg a hetvenes években a játékok két százaléka volt címkézve, a Disney 2012-es katalógusában mindegyik játék fel volt címkézve, és egyik sem volt együttesen fiúknak és lányoknak is ajánlva. Ugyanebben az időszakban változott a paradigma is. Eddig egy alapvető meglátás volt az, hogy a patriarchális elit hozta létre az ilyen jellegű nemi különbségeket, a kilencvenes évektől viszont egyre elfogadottabb lett az, hogy márpedig biológiai okai vannak – ebben a kérdésben viszont még nem született tudományos konszenzus.
A jelenség elszenvedői között sokan vannak fiúk is. Közülük azok bizonytalanodnak el a legjobban, akik tanítással, társadalomtudományokkal, bölcsészettel, vagy ápolással szeretnének foglalkozni. Hasonló mértékű mintázatokat látunk náluk is, mint a lányoknál.
A feminista közgazdaságtan például pont ezzel a témával is foglalkozik. Mi lenne akkor, ha tennénk a mesterséges nemi szegregáció ellen a különböző területeken? Az IMF munkacsoportja szerint elégséges mértékű bizonyíték van róla, hogy a nemi aszimmetriák hatására jelentős mértékű gazdasági növekedéstől esünk el világszerte. A kiegyenlítés pedig számos más problémát is megoldana: elöregedő társadalmakban késleltetni lehetne a kritikus pontot, illetve hosszabb távon is jobban be lehetne vonni a nőket és a férfiakat egyaránt a sokszor munkaerőhiánnyal küszködő területekbe. És akkor a fizetetlen és jórészt rejtett házimunkáról még nem is beszéltünk.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!