Zöld, sárga, piros ország: így kerülik ki a svéd és vajdasági magyarok a karantént
„Gyertek autóval, ez a vírus csak repülőn veszélyes” – így beszélgetnek svédországi magyarok arról, hogyan lehet kikerülni a magyarországi karantén...
531 millió forinttal nőtt a tram-train már amúgy is 80 milliárd forint fölött járó költségvetése – derül ki a közbeszerzési értesítőből. A kivitelezési idő is 221 nappal nőtt, a magyarázat egy része pedig meglepetés.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. még 2017-ben írt ki pályázatot a Szeged-Hódmezővásárhely vonalszakasz nagyvasúti munkák tervezési és kivitelezési feladatainak ellátására. A tendert – a becsült 22,9 milliárd forint helyett nettó 25,6 milliárd forintért – a Swietelsky Vasúttechnika Kft. nyerte. A 25 hónap időtartamú, 85 %-ban uniós támogatásból megvalósuló projekt szerződését azonban július végén módosították.
Ennek oka, hogy “a MÁV Start Zrt. 2020. március 10-én arról tájékoztatta a Megrendelőt (a NIF Zrt.-t), hogy az első motorvonat próbáinak megkezdését 2020 novemberben, a másodikat 2021 februárban tudja beütemezni, viszont az ITM határozata alapján a használatbavételi engedély megszerzése előtt próbaüzemet kell tartani, amelynek elengedhetetlen feltétele két db tram-train motorvonat próbafutása.”
„Megrendelő nem láthatta előre, hogy a MÁV nem tudja időben szállítani a járműveket”
– áll a napokban megjelent uniós közbeszerzési értesítőben.
A hosszabbítást azonban csak részben magyarázzák a MÁV késlekedésével. Hozzáteszik ugyanis, hogy „a Megrendelő korábban felmondta a Tanúsítóval kötött megbízási szerződését, így az ITM által előírt tanúsítási kötelezettségének (DEBO) nem tudott eleget tenni. A Megrendelő nem láthatta előre, hogy a megbízási szerződést fel kell mondania.”
A két módosítás eredménye, hogy „a kivitelezés folyamatában még hátralévő Szeged-Rókus-Algyő állomásközben, valamint az Algyő-Hódmezővásárhelyi Népkert állomások között szakaszosan létesülő második vágányban a felújított sínek helyett kizárólag új sínek kerüljenek beépítésre”, ezért a határidőt a szerződéskötést követő 510. napról 731. napra módosították, egyúttal a vállalkozói díjat is megemelték 531 millió forinttal.
A közbeszerzési értesítőből az is kiderül, hogy Szeged Rókus állomásán és Hódmezővásárhelyen elhelyezkedő depóniákban az elhelyezett sínszálak válogatására, illetve a válogatás szerinti lerakására azért nem kerülhetett sor, mivel a sínszálak előminősítéséről szóló jegyzőkönyvek kiállítását “az Üzemeltető csak több hónapos késéssel végeztette el, ugyanakkor Megrendelőnek a közbeszerzési dokumentumokban előírtak alapján a sínszálakat Vállalkozó részére kellett bocsátani 2018. augusztus 30. napjáig.” Vagyis itt is a MÁV késett.
Az immár jóval 80 milliárd forint feletti tram-trainről épp a napokban írtunk: az egyik fenntartáshoz szükséges felsővezeték karbantatót egy Mészáros-közeli cég hozhatja. Ahhoz a Szeged és Hódmezővásárhely közötti villamosvasúthoz, amelynek a már lefektetett síneit valószínűleg nagy részen felszedik – ennek a hátteréről itt írtunk.
Lefektették, most mégis felszednék a használt síneket a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrainen
Lázár Jánost cáfolja a technológiai minisztérium: az egykori kancelláriaminiszter 2019 májusában beszélt arról, hogy a használt síneket felszedik és kicserélik a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrainen, az illetékes minisztérium több hónap után árulta el: valójában még mindig nincs döntés a már lefektetett használt sínek cseréjéről. [featuredbox text=
A mostani, Szeged-Hódmezővásárhely vonalszakasz nagyvasúti munkák tervezési és kivitelezési feladatainak ellátására vonatkozó közbeszerzést ugyan a Swietelsky Vasúttechnika Kft. nyerte meg, de alvállalkozóként itt is megjelenik a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló R-Kord Kft.
Amióta 2013-ban a felcsúti vállalkozó megvette, valósággal szárnyal a vasútépítő cég: nettó árbevétele a 2014-es 1,2 milliárd forintról 35-36 milliárd forintra nőtt az elmúlt években, adózott eredménye pedig 3,6 és 7,5 milliárd között mozgott.
Segesvári Csaba
A céginformációkat az Opten Kft. biztosította. Fotó: Budapest, 2020. június 19. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója (j) beszédet mond az idei nyári, balatoni vasúti közlekedésről, a menetrendi változásokról, fejlesztésekről, a megújult Utasellátóról és az új napijegyekről tartott sajtótájékoztatón, balról Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója a Déli pályaudvaron 2020. június 19-én. Június 20-án indul a MÁV-Start Zrt. nyári menetrendje: a Balaton könnyebb elérhetősége miatt több járat közlekedik majd a térségbe. MTI/Máthé Zoltán
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás„Gyertek autóval, ez a vírus csak repülőn veszélyes” – így beszélgetnek svédországi magyarok arról, hogyan lehet kikerülni a magyarországi karantén...
Úgy tűnik, nincs olyan vasúti közbeszerzés, amely valahogy ne kötődne Mészáros Lőrinchez. A tram-train kétéltű felsővezeték javítóját egy cseh céggel...
A beruházásra vonatkozó végleges tervek várhatóan 2020 végére állnak rendelkezésre – közölte a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., de a nettó 13,5...
Már az Kúriát is megjárta az a különös ügy, amelynek során a város egyik utcájából a rendezési terv módosításával „lecsíptek”...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!