Munkaerőkölcsönzéssel szerezne dolgozókat a Lázár János felügyelte Nemzeti Ménesbirtok
Tavaly 150 vendégmunkás érkezett Romániából a mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtokra, a szerződés szerint ezért az állami cég csak a szállításért 1,6...
A „végre” és az „ideje volt” a két legjellemzőbb reakció a bicskei és mányi lakosok részéről arra, hogy visszakapták használatra a két települést összekötő közutat. Annak egy szakaszát ugyanis az utóbbi kilenc hónapban felújították. Egy helybéli kiszámolta: ha a leaszfaltozott út hosszát elosztjuk az eltelt napokkal, a kivitelező naponta közel 15 centimétert haladt a munkával a lezárt szakaszon.
A 1104-es számú közút Bicske és Mány között áthalad a Szent László-patakon, amelynek medréhez legutóbb vagy három évtizede nyúltak hozzá. Két éve az utat kerékpáros közlekedésre is alkalmassá tették egy uniós pályázaton belül, ám a kiszélesítéssel járó hídátalakítás akkor – forráshiány miatt – nem fért bele.
A „Szent László-patak rehabilitációja” című projekt a KEHOP-1.5.0. pályázati konstrukcióban úgy lett kiemelt nemzetgazdasági jelentőségű ügy, hogy az ígéret szerint így a bel- és a mezőgazdasági területek a dombvidéki területekről levonuló árhullámok káros hatásaitól mentesíthetőek lesznek, a településeket érintő helyi vízkár kockázata pedig csökkenni fog. A projektet 2018 elején indították, a hat fő elem – ezek közül a mányi híd felújítása csak egy – kivitelezésének végső határideje után a projektzárás dátuma 2021. március 15. lenne.
A Szent László-patak rehabilitációja szorosan összefügg a Váli-völgy vízrendezési feladatai elnevezésű projekttel, összesen 5,2 milliárd értékben – így a kettőt 2018 szeptemberében közös és ünnepélyes nyitórendezvényen bocsájtották útjára, ahol többek között felszólalt a két tendernyertes is: Kovács Tamás Gyula, a Szabadics Zrt. vezérigazgatója, valamint Halmi Tamás, a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője.
A munkát megrendelő Országos Vízügyi Főigazgatóság tenderének egyik szerencsés nyertese a 30 éves múlttal rendelkező Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt. lett, három másik pályázót megelőzve. A zalakarosi cég nagyon hasít az utóbbi években: éppen az Átlátszó írta meg, hogy 2019 karácsonya előtt még elcsíptek pár zsíros közbeszerzést, összesen nyolcmilliárd forint értékben. De a nyaruk is eseménydúsan telt: a Mészáros Lőrinc és gyermekei tulajdonában lévő Fejér-BÁL Zrt.-vel közösen elnyerték a zánkai Erzsébet-tábor felújítására kiírt 16,8 milliárdos pályázatot.
Karácsonyi pénzeső: NER-cégekkel pályázó részvénytársaság az év vége egyik nyertese
Lesz mit tenni a fa alá a Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt.-nek. A zalakarosi cég összesen nyolcmilliárd forint összegű közbeszerzést nyert el karácsony előtt. A kormányközeli cégek oldalán felbukkanó vállalkozás több jelentős megbízást is kapott az elmúlt időszakban. [caption id=
A Szent László-patak rehabilitációjának egyik elemét képező úgynevezett mányi hidat 2019 decemberéig kellett volna kiszélesíteniük. Erre részben azért van szükség, hogy a korábban erre vezetett kerékpárút is balesetmentesen elférjen, másrészt, hogy a patakon elvezethessék az erre gyakori árhullámokat, amelyek korábban a környező földeket károsították. A 1104-es út ugyanis a bicskei torkolatánál egy gáton halad át két halastó között, ennek a gátnak pedig szűk volt az átfolyója, így magas vízállásnál rendszeresen kiöntöttek a tavak. Mivel két különböző uniós pályázati forrásból megvalósuló tervekről volt szó, a szélesítést a beruházó szerint nem lehetett megoldani kerékpárút-kivitelezéssel együtt.
Hogy a fizikailag egyébként igen kis területet érintő rekonstrukció nem éppen rohamtempóban halad, arra először a Bicskei Szó hívta fel a figyelmet tavaly decemberben. A portál helyszínre kiszálló munkatársa szerint akkor még jó két heti munka volt hátra. A blogbejegyzésből kitűnik, Ugron Zoltán mányi polgármester már november végén kihívta a helyszínre a kivitelező emberét és a megrendelő OVF-t képviselő műszaki ellenőrt, hogy személyesen beszéljék meg, miért van 2019. augusztus 26. óta lezárva a terület.
„Elmondták, miért csúszik az építkezés: nem volt előtanulmány, menet közben módosítani kellett a terveken és a kiviteli módon. Ezt tudomásul vettem, de jeleztem, hogy rossz volt az ütemezés, felelős beruházóként az ilyennel számolni kell és ha tavasszal kezdik a munkákat, akkor nem a télbe csúszik a kivitelezés” – olvasható a Bicskei Szó írásában.
Bicskén az egyik helyi képviselő, a Momentumos Molnár Dániel igyekezett utána járni, meddig keserítheti még a bicskeiek életét az építkezés. Egy, az ügyben szervezett közmeghallgatást követően február végén arról számolt be egy Facebook bejegyzésben, hogy az önkormányzat egyeztetett a kivitelezővel, akinek képviselője akkor már a többedszer módosított március közepi határidőre sem vállalt garanciát és a „balszerencsésen alakuló körülményekre” hivatkozott. Pontos végdátum a találkozón nem hangzott el, csak egy homályos nyár eleji dátum.
A bicskei városvezetés mindenesetre egy közleményben igyekezett sietve tisztázni, hogy semmit sem tehet a kivitelezés megsürgetése ügyében.
„Mivel az OVF a beruházó, ezért sem Bicske, sem Mány önkormányzatának, polgármesterének nincsen semmilyen jogköre arra, hogy a kivitelezésbe beleszóljon, sürgesse, ötletekkel álljon elő. Csupán kérhetjük mindezt, de nem követelhetjük meg a teljesítésüket. Ezzel mindketten éltünk is, kéréseinket a kivitelezők meghallgatták, de különféle indokokra hivatkozva nem teljesítették” – írta Ugron Zoltán később, egy februári Facebook bejegyzésében. „Többen úgy gondolják, hogy „nem történik semmi”. A háttérben azonban mindkét polgármester igyekszik nyomást gyakorolni a kivitelezőkre a munka mielőbbi befejezésére, melynek jelenleg március 15. a határideje” – tette hozzá.
A lezárás idejére a forgalmat egy amúgy is rossz állapotú útszakaszra terelték át a szőlőhegy szomszédságában. Ennek közelében ütöttek el egy gyalogost február elején, az idős asszony a helyszínen belehalt sérüléseibe. Ennek kapcsán a Bicskei Szó már konkrétabban feszegette a felelősség kérdését: miért enged a bicskei önkormányzat a kivitelezői magyarázatnak, amelyben hol áttervezés, hol rossz időjárás, hol egyéb kifogás szerepel.
Az időzítést és az állapotokat is botrányosnak írta le még február elején egy, az utat rendszeresen használó autós a vezess.hu-n, hozzátéve: az elkerülő egyre rosszabb állapotba kerül a ráengedett kamionforgalom miatt, így minden napos a balesetveszély.
„Négyzetméteres darabok szakadtak le a széléből, több helyen is egy sávra kellett szűkíteni rajta a forgalmat. Sebességet először 60, majd 40 km/h-ra korlátozta az útkezelő” – magyarázta a sofőr.
A híd pedig csak nem akart elkészülni. Március elején a helyszínen járva sikerült szóra bírni az egyik ott dolgozót, aki elmondta, a hazai aszfaltkeverők év eleji leállása miatt áll egyelőre az építkezés. Hozzátette, nekik csak októberben adták át a munkaterületet, télen pedig nem lehet építeni. A szakember szerint egyszerre sürgették és hátráltatták őket.
– Az alépítmény kész van, csak meg kéne csinálni az aszfaltozást. Viszont nem értem, miért mondtak februári átadást, ha már akkor is tisztában voltak vele, hogy február 15-ig nem fognak tudni az országban sehol meleg aszfaltot szerezni, hiszen az aszfaltkeverő telepek télen, fagyban nem dolgoznak – nyilatkozott az Átlátszónak Molnár Dániel képviselő, aki szintén többször járt a helyszínen. Molnár szerint legalább a balesetek esélyét lehetett volna csökkenteni, ha a rossz állapotú elkerülőn a puszta forgalomlassításon túl forgalomirányítást alkalmaz a közút. De az elkerülő felajánlása sem volt jó ötlet a bicskei önkormányzat részéről – mutatott rá a képviselő.
Az ideiglenesen használt elkerülő rész közben annyira leamortizálódott, hogy a már tényleg leaszfaltozott hídon felmerült az ideiglenes használatba helyeztetés is. Az itteni áldatlan állapotoktól nyilván nehezen elvonatkoztatható, hogy májusban például két közlekedési baleset is történt a szakaszon, de járművükben keletkezett kárra is többen panaszkodtak a közösségi felületeken. „Számtalanszor látok ott autókat állni, elakadásjelzővel. Megvan az összes javítási számlám az autómról, azóta keletkezett mind, amióta az elkerülő ilyen állapotban van” – írta egy kommentelő.
Május első hetében aztán munkaterület megélénküléséről szóltak a helyi hírek. A bicskei önkormányzat honlapján pedig 12-én meg is jelent egy minden ünnepélyességet nélkülöző közlemény az útátadásról. Utóbbi szintén teljes egyszerűséggel történt, nem szállt ki a térségi országgyűlési képviselő és a koronavírus-helyzetnek megfelelően nem volt csinnadrattás szalagátvágás sem.
Az elkészült szakaszon még most is kint vannak a munkára emlékeztető jelzőtáblák – a jelenlegi helyzetről készült videón a sötétebb színű aszfaltrészről van szó konkrétan. Kíváncsiságból mi is végigsétáltunk rajta: pontosan 80 lépés, azaz nagyjából 40 méter hosszúságú a kivitelezett rész.
Hogy miért tartott ennyi ideig a kivitelezés, és milyen konkrét okok vezettek oda, hogy 9 teljes hónapig készüljön egy 40 méteres aszfaltozás, arról a projekt megrendelőjénél és kivitelezőnél is érdeklődtünk. Utóbbi, az elkerülő út felújítását is vállaló Szabadics Zrt. illetékesétől az tudakoltuk, fizetnek-e például kötbért, illetve kapnak-e valamiféle kompenzációt az érintett települések. Azt is megkérdeztük, mikorra készülhet el immár a leromlott állapotú elkerülő út. Cikkünk megjelenéséig a cégtől nem érkezett válasz.
A Szabadics Zrt. honlapján mindenesetre ezt a jövőre nézve megnyugtató kitételt találjuk: „Célunk, hogy a versenyképes árak mellett az általunk elvégzett munka műszakilag kifogástalan legyen, egyúttal kivitelezés közben környezetünket is a lehető legkevésbé terheljük meg.”
Reagált azonban a Országos Vízügyi Főigazgatóság.
Mint írják, a „pályalemezek többszöri (háromszori) elbontására volt szükség, mivel a szerkezetet minősítő labor vizsgálatok (felszakadás vizsgálat) eredményei nem érték el a Mintavételi és Minősítési tervben, illetve a vonatkozó szakmai előírásokban megkívánt paramétereket. A többszöri bontás és újraépítés, valamint a szükséges minősítések idő igénye okozták a korábban előre jelzett forgalomba helyezési időponthoz képesti késdelmet” – fogalmazott az OVF.
Az Igazgatóságnál ugyanakkor hozzátették, mivel a „Szent László-patak rehabilitációja” projekt befejezésének határideje 2021. március 15., a szerződés pedig nem tartalmaz kötbér köteles részhatáridőket, a kivitelezőnek nem kell kötbért fizetnie. Az OVF-től emellett azt is megtudtuk, hogy a híd teljes rekonstrukciójának költsége nettó 105,6 millió forint.
Kocsis Noémi
Fotó: A hírhedt 40 méteres útszakasz. Forrás: a szerző felvétele
Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásTavaly 150 vendégmunkás érkezett Romániából a mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtokra, a szerződés szerint ezért az állami cég csak a szállításért 1,6...
Alapvető biztonsági szabályokat sértettek meg Érden a városligeti játszótér 2019. szeptemberi megnyitásakor – derül ki at Átlátszó birtokába került dokumentumokból....
Bár a koronavírus okozta gazdasági válság minden szektort egyszerre érintett, vannak ágazatok, amelyeknek különösen rosszul jöttek a veszélyhelyzetben bevezetett korlátozások....
Röntgen és ultrahang szobák tervezésére költött el év elején 20 millió forintot a Szegedi Tudományegyetem (SZTE), 300 millióból pedig sürgősségi...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!