Térkőlobbi

Csúszik, vakít, mozog, mégis folytatódik a térkőmánia Szombathelyen

Egy 300 méteres utat teljes egészében térkővel borít le a szombathelyi városvezetés. Mindezt 110 millió forintért.

Tereken, járdákon vagy bicikliutakon már találkoztak a szombathelyiek a térkővel. Azonban most egy autóút is ilyen burkolatot kap. Hogy miért, azt egyelőre nem tudni, mivel a Szigligeti Ede utca még csak nem is a belvárosban van, hogy esetleg a centrum egységes képe miatt lenne erre szükség.

A pontosan 293 méteres utcácska most térkővel újul meg. A járdákat és az úttestet is a napos időben vakító világos szürke kövekkel borítják le. Mindezt pedig 110 millióért, vagyis méterenként 375 ezer forintért.

Hogy el tudjuk, dönteni, hogy ez most sok vagy kevés, végignéztünk pár beruházást, amit a közelmúltban a városban fejeztek be.

A tavasszal adták át a Brutscher József utcát, ami alig 200 méter, ám az egyszerűség kedvéért, mi most kerek 200-zal számoltunk. Az utca felújításának összköltsége 92 millió, vagyis méterenként 460 ezer forint volt. Ebbe azonban nem csak az útburkolat felmarása majd újbóli leaszfaltozása került. Csapadékvíz elvezetőt, járdát és kerékpárutat is építettek belőle.

A 375 ezres térkőméter, és a 460 ezres aszfaltos út így máris más képet fest.

 

 

De nézzünk egy másik példát, ahol nincsenek járdák és kerékpárutak az árban.

A Ják és Szombathely közti utat éppen most újították fel. Ez 3300 méter hosszú és 183 millió forintba került. Természetesen aszfaltot kapott a burkolat, ami így 55 ezer 455 forintba került méterenként.

Ez már jól mutatja, hogy mennyivel többet fizetett ki a szombathelyi önkormányzat egy beruházására, ami egyébként a szakértő szerint nem is annyira tartós, mint az aszfalt.

„A térkő mindenre való, csak éppen autó forgalmat bonyolító út burkolására nem. A világos kövek vakítják az autósokat, a kövek egy idő után mozogni kezdenek, a kimozdult köveket télen a hókotró lapátja ki kapja. Csúszik és zajos is, ami egy idő után zavarni fogja a környék lakóit. A Szigligeti utca ráadásul egy vendéglőnek is helyet ad, így elég nagy arra a forgalom. Előbb utóbb sebességkorlátozó táblát fognak kihelyezni, amivel megpróbálják az út minőségét megőrizni. Egyáltalán nem volt indokolt, hogy ide térkő kerüljön. Az aszfaltot alkalmazzák évtizedek óta az útburkolásra, nem véletlenül” – mondta az átlátszónak Unger József vezetéstechnikai szakember.

A szombathely.hu-n közzétett hír szerint az utca térkővel való burkolásának célja „a vizuális-esztétikai szempontból előnyös utcakép kialakítása mellett kedvező környezeti állapot (porterhelés, zaj- és rezgésterhelés mérséklése, kedvezőbb mikroklíma stb.) elérése.”

Farkas Bazsi

Fotó: a szerző felvétele. A sztori először a Nyugat.hu-n jelent meg.

Megosztás