Bezárás
Cikkek

Magyarországon a kormánypárt és a kormánybarát média terjeszti az orosz propagandát az adófizetők pénzéből

Magyarországon is működnek orosz kötődésű álhíroldalak és a propagandát terjesztő internetes trollok, de szakértők szerint még most a választások előtt sem kell tőlük félni. Korlátozott a hatásuk, és igazából nincs is rájuk szükség, hiszen az állami és kormánypárti médiából folyamatosan ömlenek ránk az üzenetek, amelyek Moszkva érdekeit szolgálják.  

A kormányt szolgáló minden médiumból hónapok óta csak az ömlik, milyen súlyos veszélyt jelent Magyarország számára a migráció. A Fidesz mindent erre az egy lapra tett fel: hiába nincsenek tömegesen menedékkérők Magyarországon, ez a téma a kampány központi eleme.

Az utcákon az idegenellenes, Brexit-párti brit UKIP párttól “kölcsönvett” plakátok jönnek velünk szembe minden sarkon. Ám a hivatalosan a Fidesztől független, de az adófizetők pénzéből, állami hirdetésekkel finanszírozott média is összehangoltan terjeszti a migráció-ellenes propagandát. Az origo.hu címlapján hetek óta nehéz olyan hírt találni, amelyben nincs ott a “migráns” szó.

Régi, ismert politikai módszer ellenséget kreálni, majd meggyőzni arról a választókat, hogy csak az adott párt vagy politikus tudja ettől megvédeni őket. Ám a Fidesz menekültellenes kampánya ennél is több: tökéletesen egybevág a Kreml céljaival.

Moszkva ugyanis előszeretettel terjeszti azt az üzenetet, hogy Európa képtelen ellenállni a migrációs nyomásnak. Az orosz vezetés célja, hogy az EU-t megosztottnak, gyengének és zűrzavarosnak láttassa. Ehhez pedig pont kapóra jön a migráció témája és a Brüsszel ellen harcot folytató magyar kormány is. Ne felejtsük el, hogy Soros György és a civilek is a Kreml kedvenc ellenségei közé tartoznak.

“Magyarországon majdhogynem nincs is információs hadviselés, mert gyakorlatilag nincs ellenfél a fősodorban, aki ellen harcolni kellene, az oroszbarát álhírek pedig közvetlenül a kormány által szervezett médiából érkeznek. Magyarországon várható legkevésbé orosz beavatkozás a választásokba, tekintve a kormányzó Fidesz-KDNP oroszpártiságát, ráadásul a pártnak még a legerősebb ellenzéke, a Jobbik is oroszbarát” – foglalja össze a Political Capital elemzése, amely az orosz beavatkozás kockázatát vizsgálta a cseh, az osztrák és a magyar választásokban.

A fenti tanulmány, szakértők és elemzések szerint is legalább száz oroszpárti álhíroldal működik Magyarországon, és a Facebookon és a Twitteren is minden bizonnyal vannak kamuprofilok, amelyek terjesztik a propagandát. Ám a szerepük korlátozott, és nem is zavarnak sok vizet. Ennek pedig az az oka, hogy a magyar állami-közszolgálati, illetve a kormánypárti üzletemberek kezében lévő médiabirodalom is az orosz érdekeknek megfelelő üzeneteket öntik a lakosságra.

A magyar és az orosz kormánypárti propagandamédia között ráadásul szimbiózis alakult ki: nem csak a magyar média használja szívesen a Kremlnek tetsző migráció- és Soros-ellenes paneleket, hanem az orosz sajtó is szívesen idéz Orbántól és magyar kormánypárti politikusoktól bevándorlásellenes kijelentéseket – hiszen egy uniós ország kormánya erősít rá így a saját üzenetére.

A kormánymédia hirdeti a hamis videókat 

Az elmúlt hetek figyelemre méltó fejleménye, hogy a kormánypárti sajtó, például a Ripost és az Origo olyan hamisított, migránsellenes videókat kezdett terjeszteni a közösségi médiában fizetett hirdetésként, amelyeket nyugati országokban csak radikális álhíroldalak vállalnak be.

Az origo hirdette például a YouTube-on és a Facebook-on is azt a videót, amely állítása szerint 2017-ben Európában készült, és azt mutatja be, amint két fiatal “Allah Akbar” felkiáltással megtámad egy idős nőt egy templomban. A videó azt kérdezi: “Ezt akarja?”

A hvg.hu hamar kiderítette, hogy a videó 2015-ben készült az amerikai Utah államban, a támadók nem bevándorlók voltak, és az “Allah Akbar” kiáltásokat utólag keverték a videó alá. Azaz az egykor jóhírű origo ma már hamisított videókat terjeszt az interneten. A videó még mindig elérhető, már több mint negyedmillióan látták.

Ám nem csak a papíron független, hanem az adófizetők pénzéből fizetett közszolgálati média is fizetett hirdetésben terjeszt hamis videókat. Mint a 444.hu kiszúrta, a közszolgálati média  fizetett hirdetésben terjesztette a svéd-magyar nő történetét, aki az m1-en bemutatott riport szerint a migránsoktól rettegve költözött haza Magyarországra.

A csatorna annak ellenére költötte erre a magyar adófizetők pénzét, hogy hamar kiderült: a nő már két éve hazánkban él, Svédországban pedig zaklatásért és rágalmazásért elítélték, ráadásul maga is menekültként érkezett egykor a skandináv országba. A Facebook eltüntette a videót, amikor az elérte az egymillió nézőt.

Mindez azonban nem újdonság, és messzebbre is mutat, mint a migránsellenes panelek használata. A kormánymédia évek óta rendszeresen idézi az orosz állami RT tévécsatorna, illetve Sputnik News híreit, miközben ezeknek a médiumoknak az Egyesült Államokban már külföldi lobbistaként kellett regisztrálniuk, azaz nem számítanak a többiekhez hasonló hírforrásnak.

Az orosz propaganda kedvelt, és szakértők által ezerszer leírt eszköze a zavarkeltés is. Nem az a céljuk, hogy elhitessenek valamit a nézőkkel vagy olvasókkal, hanem hogy meggyőzzék őket arról, hogy senkinek sem lehet hinni. Erre nagyon jó alkalmat nyújtanak azok a friss hírek, amikor hirtelen még nem tudni, mi is történt valójában.

Ilyen volt például a maláj gép lelövése 2014 nyarán Ukrajna felett: a tragédia utáni egy-két napban, amíg homályos volt, mi történt, az orosz propagandamédia benyomult az információs űrbe, és elterjesztette például, hogy halottakkal volt teli a gép, de azt is, hogy Putyin különgépének hitték.

Ezt a módszert szívesen használja a független médiából már kiesett, de a kormánymédia által annál inkább kedvelt Nógrádi György is: épp a maláj gép lelövése után arról beszélt, hogy mind az oroszok, mint az ukránok hazudni fognak az ügyről, és nem fogjuk tudni, kinek van igaza.

Ugyanezt a módszert követte Sógor Dániel is, aki közvetlenül a 2016 márciusi brüsszeli terrortámadás után a köztévében arról beszélt, hogy szír és tunéziai forrásokból azt olvasta, hogy a merényletet iszlám hitre áttért fehéroroszok követték el. Mint arra a 444.hu videója is rámutatott: ez egy orosz propagandaoldalak által terjesztett álhír volt, aminek az volt a célja, hogy aláássa a lakosságnak a belga rendőrségbe vetett bizalmát.

Az orosz kötődésű forrásokat a média mellett a kormánytagok is előszeretettel használják. Az amerikai elnökválasztási kampányban tűnt fel a DC Leaks nevű portál, amely a demokrata párttól ellopott dokumentumokat hozott nyilvánosságra, és rövid ideig olyan iratok is elérhetőek voltak rajta, amelyek állítólag Soros Györgyre nézve kényes információkat tartalmaztak. A weboldalról ma már kiderült, hogy az orosz titkosszolgálat egyik alkalmazottja hozta létre és működtette.

A magyar kormánypárti média több mint százszor idézte az oldalt, de Lázár János is emlegette egy kormányinfón, és Hidvégi Balázs Fidesz-szóvivő is a DC Leaks “bizonyítékai” alapján jelentette ki, hogy Brüsszel “Soros markában” van.

Mindkét irányba áramlanak a migránsellenes hírek

A Magyarországon jelen lévő orosz propaganda egyik legérdekesebb sajátossága, hogy kétirányú: nem csak a kormánymédia erősíti az orosz üzeneteket, de az orosz kötődésű álhíroldalak is visszhangozzák a magyar kormány üzeneteit.

A legismertebb álhír-botrány az volt, amikor a ma már hidfo.ru címen működő oldal fotókat közölt magyar harckocsikról, azt állítva hogy azokat Magyarország Ukrajnába szállítja, hogy segítsen az orosz határnál a felkelők ellen. A legfurcsább az volt, hogy az akkor nagyjából ismeretlen weboldal hírét idézte az orosz külügyminiszter.

Később világossá vált az orosz kapcsolat: az oldalt működtető Győrkös Istvánról kiderítette az Index, hogy az általa vezetett szélsőjobboldali Magyar Nemzeti Arcvonal együtt gyakorlatozott az orosz titkosszolgálat embereivel. A harckocsis álhír után nem sokkal pedig a hidfo.ru át is költözött egy orosz szerverre.

A hidfo.ru tehát nyíltan és világosan Kreml-kötődésű álhíroldal, és még ez a website is gyakran vesz át híreket a magyar kormány által befolyásolt médiából. Rengeteg hivatkozást találunk  a hidfo.ru oldalon az origo vagy az MTI híreire. E cikk írásakor az oldal legfrissebb belpolitikai híre épp az origo.hu egyik anyagát idézte.

Ugyanilyen gyakran idézi a kormánybarát sajtót a napimigrans.com című, álhírekkel teli oldal is. Cikkünk írásakor a vezető híre az orgio.hu és a Magyar Idők egy-egy anyagát is idézte. Az álhíroldalakon gyakori forrás még a Habony-féle 888.hu is.

Az orosz kötődésű álhír-oldalak nem egyszerűen a Kreml vagy az oroszbarát erők, hanem a kifejezetten a Fidesz szekerét igyekeznek tolni. Ezek az internetes oldalak beálltak a magyar kormány mögé a választási kampányban, hiszen mint azt a Political Capital egy elemzése kimutatta, hevesen támadják az egyébként oroszbarát Jobbikot is.

“A Kreml narratívája direktben felhasználja a magyar miniszterelnök összeesküvés-elméletét, amikor a Russia Today Orbán Viktor szavait idézi arról, hogy Soros György az Európát elárasztó tömeges bevándorlás hajtóereje” – írja a Political Capital fentebb idézett tanulmánya.

Magyarország nem célpont, de könnyen azzá válhat

Magyarország az orosz propaganda számára nem célpont, mert Budapest ma már Moszkva szövetségese, ezért az álhíroldalak működése is más hazánkban, mint a környező országokban, mondta el az Átlátszónak Győri Lóránt, a Political Capital szakértője. Ám könnyedén céltáblává is válhat Magyarország, mint azt a hidfo.ru álhíre is mutatta a harckocsival. Győri szerint az jelzés lehetett az országnak: Oroszország figyel.

Mivel szövetségesek vagyunk, ezért sok a baráti gesztus: az m1-en van orosz híradó, az RT csatorna már bent van a UPC kínálatában, van magyar állami pénz ortodox templomok felújítására, Debrecen pedig díszdoktori címet adott Vlagyimir Putyinnak.

Moszkvának ráadásul fontos Paks2 és a metrófelújítás, így nem csoda, hogy az orosz álhíroldalak szívesen reprodukálják az MTI híreit, és szajkózzák a magyar kormány álláspontját. “Azért tolják a magyar kormányt, mert érdekük, hogy Orbán hatalmon maradjon” mondta Győri.

Ám az elemző arra is figyelmeztet: az oroszok itt vannak, időt és pénzt szánnak az álhír-oldalak működtetésére. Használják a kiépített kapacitást, de jelenleg nem ellenünk, mert szövetségesek vagyunk. A hatásuk kicsi, ám jó képet adnak arról, mi az orosz kormány álláspontja, és mit akarnak üzenni: jelenleg például sem a Jobbikot, sem a baloldalt nem támogatják.

Győri szerint látszik az is, hogy ezeket az oldalakat egy központból irányítják. “Ha három álhír-oldalon lejön ugyanaz az öt cikk, és tudjuk, hogy a háromból egy website-ban benne van az orosz titkosszolgálat, akkor onnantól biztos, hogy a másik kettőben is” – mondta.

Ám Győri szerint a magyar kormánynak vigyáznia kell, meddig megy el az orosz propaganda terjesztésében, mert ugyan Magyarországon lezajlott egy elitvezérelt fordulat az oroszok felé, ám a kutatások azt bizonyítják, hogy Magyarország lakossága Nyugat-barát. A Jobbikon kívül minden párt szavazói EU-, NATO- és USA-pártiak. Ám ez csak a relatív többség, a térségben  40-50 százalék a bizonytalanok aránya, ha arról kérdezzük őket, hogy Kelethez vagy Nyugathoz akarnak tartozni. Ők sérülékenyek, meg tudja célozni őket az orosz és a magyar állami propaganda.

Ráadásul ha egyes ügyekre kérdezünk rá, a Nyugat-barátság ellenére is fogékonyabbak az emberek a propagandára és az álhírekre: például elhiszik, hogy a kijevi Majdan téren kitört forradalmat az amerikaiak szervezték.

Győri Lóránt szerin azért is nehéz a magyar kormány számára az orosz propagandát terjeszteni, mert ellenszélben kellett végrehajtani az oroszbarát fordulatot. Nincs nagy számú orosz kisebbség, a lakosság nem beszél oroszul, nincs jelentős ortodox közösség. Vannak ellen-narratívák is. Ám az ország sérülékeny, és a legnagyobb veszély Győri szerint az, hogy ennek nem vagyunk tudatában.

Ezért történhetett meg, hogy míg a magyar médiában megjelenő orosz propagandának három főbb témája van, abból csak egyet, a migrációt harsoghatja igazán erősen a kormány.

A migrációs téma egyértelmű orosz minta: a Kreml arra használja, hogy bizonyítsa, az EU képtelen ellenállni a rohamnak, a Nyugat a vesztébe rohan. Ez az a téma, amelyben az orosz és a magyar kormánymédia a legszívesebben idézi egymást, és a vezető politikusok kijelentéseit.

A második ilyen téma a szuverenitás alapú érvelés, ami miatt az oroszok támogatják például a katalán függetlenséget. Magyarországon a jobboldalnak ez azért szimpatikus, mert a szuverén nemzetek Európáját támogatják, a szélsőjobboldalon pedig az egykori monarchia-beli területek visszaszerzését. Az oroszoknak pedig a Krím és Kelet-Ukrajna miatt van erre az érvrendszerre szükségük. A harmadik érvrendszer a gazdaság: a keleti nyitás, Paks2 előnyei lennének.

Ám Győri Lóránt szerint a migrációs érvelésen kívül más nem nagyon működik: világos, hogy ha nem Brüsszeltől függünk, akkor majd Moszkvától. A keleti nyitás pedig gazdasági kudarc. “Nem véletlen, hogy a migrációt tolják ennyire, anélkül nehéz lenne eladni az orosz üzenetet” – mondja Győri.

A Mindenegyben Blog is az orosz propagandát terjeszti

A Corruption Research Center Budapest (CRCB) kutatóintézet idén márciusban közzétett tanulmánya is azt vizsgálta, vajon vannak-e hasonlóságok az orosz álhíroldalak, a kormánymédia, illetve a független/ellenzéki sajtó működése között. Alapvetésük az volt, hogy nem lehet ilyen hasonlóság az orosz kötődésű, illetve a magyar médiumok között, ám a kutatás végeredménye ezt a feltevést cáfolta.

A CRBC a hidfo.ru anyagait vette alapul, hiszen ez az oldal bizonyítottan a Kremlhez köthető álhír-oldal. A kutatóintézet több mint egymillió magyar nyelvű cikket vizsgált meg a 888.hu, hidfo.ru, index.hu, lokal.hu, magyaridok.hu, mindenegyben.com, mno.hu, origo.hu és a pestisracok.hu anyagiból.

A CRBC azt vizsgálta, ezek a portálok milyen gyakran írnak Oroszországról negatív fényben, hogyan használják a “migráns” és a “menekült” kifejezéseket, illetve hogy cikkeikben összekötik-e a “migráns” szót a “terror” illetve “erőszak” szavakkal.

“A kilenc portál 2015- 2017 között megjelent cikkeinek vizsgálata alátámasztja azt, hogy az orosz állami propaganda hatással lehet a magyar kormányközeli médiára” – állapította meg a jelentés.

“A magyar kormányhoz közelálló portálok jóval kevésbé tartalmaznak az orosz fél számára kedvezőtlen cikkeket, mint a magyar kormánytól független index.hu vagy mno.hu. Ezen túl a portálok fogalomhasználatát és a migráns és terror, valamint a migráns és erőszak kategóriák közötti összefüggéseket vizsgálva azt találjuk, hogy a kormány-közeli portálok közül a 888.hu és a lokal.hu statisztikailag nem térnek el szignifikánsan a hidfo.ru propaganda portáltól” – írják a kutatás eredményeinek összefoglalásában.

A CRCB kutatásának egyik legérdekesebb eredménye, hogy az alapvetően kattintásvadász és borzasztóan népszerű mindenegyben.com is az orosz álhíroldalakhoz hasonlóan tálalja a politikai jellegű cikkeit. Az oldalnak jelenleg több mint 700 ezer rajongója van a Facebookon.

A CRCB szerint “míg más országokban az állam intézményei igyekeznek elejét venni az ilyen befolyásnak, igyekeznek korlátozni ezt, mint nem kívánatos jelenséget, addig […] a magyar kormány nyitja tágra a kaput az orosz állami propaganda előtt.” A jelentés szerint az orosz propaganda nálunk nem a Twitteren vagy Facebookon terjed, hanem a kormányközeli portálokon.

“A közösségi média valószínűsíthető szerepét leszámítva ezeken keresztül érkeznek a magyar olvasóközönség szélesebb rétegeihez leginkább az orosz állami propaganda üzeneteivel ekvivalens tartalmú üzenetek. A kormányközeli portálok veszik át leginkább, illetve alkalmazzák leginkább az orosz állami propaganda által is sugalmazott fogalmakat és implicit állításokat. Paradox, de ezt az aktivitásukat nem kis részben magyar adófizetők finanszírozzák” – állapítja meg a tanulmány.

Az orosz propagandaüzeneteket felerősítő “kormányzati tájékoztató kampányok” csillagászati összeget emésztenek fel: tavaly csak a “sorosozós-migránsozós” reklámkampányokra 12 milliárd forintot költött el a magyar kormány, és ez a pénz a kormánybarát médiát finanszírozta. A legtöbb a Mészáros Lőrinchez tartozó Mediaworksnek jutott, de jókora szeletet kapott a tortából a 888.hu, az origo.hu, a TV2, a Ripost és a Lokál is.

Kőműves Anita

A cikk angol nyelvű változata a Vsquare.org portálon jelent meg, amely a visegrádi országok tényfeltáró újságíróinak részvételével készül. A Vsquare.org a National Endowment for Democracy amerikai non-profit szervezet támogatásával valósult meg, magyarországi partnerei az Index és az Átlátszó.  

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom