Májusban összesen 404 millió forintot költött a kormány a kvótakampányra, a tévéhirdetésekkel a TV2, a rádióreklámokkal Csetényi Csaba üzlettársa kaszált. Augusztusra 1700 citylightot és közel 4800 óriásplakátot rendeltek a nyomdától 22 millió forintért. Újabb adatokat hoztunk ki a Kabinetirodától.
Miután augusztusban kikértük a Miniszterelnöki Kabinetirodától a Csetényi Csaba cégeivel kötött szerződéseket, és ennek köszönhetően sikerült megtudnunk néhány fontos adatot a kvótakampány költségeiről, szeptember végén egy újabb közadatigénylésben az „Üzenjünk Brüsszelnek” c. kampány részleteire kérdeztünk rá.
A már megszokott ügymenet következett: a 15 napos válaszadási határidő után betekintés az iratokba, ott megjelölni, hogy miről kérünk másolatot, majd ismételten bemenni azokért személyesen.
Az október 10-i betekintés során csak a május 1. és július 31. közötti időszakra vonatkozó dokumentumokat tartalmazta a kikészített mappa. Voltak köztük olyan iratok, amelyeket korábban nem láttunk, így főleg ezekre koncentráltunk, hiszen a júniusi és júliusi adatokat már az előző alkalmakkor megismertük.
1200 óriásplakát 67 millióért májusban
Május 13-án jelentette be a kormány, hogy „tájékoztató” kampányt indít a kvótanépszavazásról, ez volt az emlékezetes „Üzenjünk Brüsszelnek, hogy ők is megértsék!” c. reklámhadjárat.
A kampány arculatának elkészítése összesen nettó 18,9 millió forintba került, ebből a grafikai tervezés volt a legdrágább: 7,75 millió forint.
Május 9. és 31. között összesen 1.200 óriásplakáton volt látható az üzenet az Odex Outdoor Expert Kft. felületein, nettó 67,62 millió forintért.
Az Odexnek két tulajdonosa van: a luxemburgi SIMADE S.A., és az IKO Production Média Szolgáltató Kft., ami a szintén luxemburgi Opticorp S.A. kezében van. Az IKO-médiacsoport pedig Rákosi Tamás tulajdona, és tíz évig az RTL Klub legfontosabb műsorgyártója volt, de tavaly átállt a TV2-höz.
Az Odex már az MVM arculatváltó kampányával is kaszált, és a józsefvárosi önkormányzat is velük szerződött a kvótanépszavazás reklámozására.
11 nap alatt 336 milliós médiaköltés májusban
A kormány tényleg nagyon akarta, hogy mindenkihez eljusson a kvótanépszavazás híre, ezért a május 13-án bejelentett „Üzenjünk Brüsszelnek” című kampányt egészen elképesztő intenzitással tolta a médiában.
Május 20. és 31. között összesen nettó 336,4 millió forintért mentek a hirdetések a tévékben, rádiókban, és a nyomtatott sajtóban.
– tévéhirdetések: 223,78 millió Ft
– rádióreklámok: 48,71 millió Ft
– újsághirdetések: 63,93 millió Ft
Az összegek eloszlásában nincs nagy meglepetés: azok jártak jól, akik szoktak.
A tévékben elköltött közel 224 millióból 128 milliót a TV2 kapott.
A 11 nap alatt összesen 2.201 reklámspot dőlt a nézőkre a tévéből.
A rádióreklámokkal, akár csak korábban, a vidéki rádiókat tulajdonló Kod Media Kft. kaszálta a legtöbbet: a teljes 48,71 milliós költés közel felét, 23,5 millió forintot kapott a cég, amelynek tulajdonosa a HGY Invest Kft.-n keresztül Krskó Tibor, aki Csetényi Csaba régi üzlettársa.
Csetényi cégei, a Network 360 Kft. és az Affiliate Network Kft. bonyolítják a kormánykampányokat a Miniszterelnöki Kabinetiroda megbízásából milliárdokért. Csetényi Csaba 2015 októberéig szintén tulajdonos volt a HGY Invest Kft.-ben, erről itt írtunk részletesen.
Egy hivatalos közleményből kiderül, hogy a Kod Media propagandacélokra tökéletes:
„A KOD Media 2016 január 1-től 21 regionális rádió kizárólagos sales house képviseletét látja el Áy Krisztina hirdetési igazgató vezetésével, mely hálózatot a közelmúltban 32 további rádiós partnerrel bővítette ki, így az ország legkiterjedtebb rádiós hálózatával rendelkezik. A már folyamatban lévő és jövőbeli fejlesztéseinkkel, stratégiai szerepünket szeretnénk tovább erősíteni a regionális piacon.”
Az pedig alig két hetes hír, hogy egyesült a Kod Media és a Media Services Company (MSC), és ezzel létrejött Magyarország legnagyobb rádiós portfóliója, amin keresztül a a hirdetők országosan közel 2,5 millió hallgatót tudnak elérni, és amelynek éves hirdetési bevétele a két cég várakozásai szerint meghaladja majd a 2,7 milliárd forintot.
A történet plusz pikantériája, hogy a Kod Media ügyvezetője március óta Hanák Tamás, aki 2015 novemberi távozásáig közel tíz évig állt a Népszabadságot is kiadó majd becsukó Mediaworks alkalmazásában: 2006 szeptemberétől a Népszabadság hirdetési igazgatója, majd vezérigazgató helyettese, később a Mediaworks országos napilap üzletág vezetője és egyben a Népszabadság, és Világgazdaság vezérigazgató-helyettese, valamint a Nemzeti Sport, Autó Motor lapigazgatója volt.
Az MTVA-nak 16,4 millió forint, a Magyar Idők kezében lévő KarcFM-nek 2,94 millió forint jutott a májusi kampánypénzből.
A nyomtatott sajtóban nem meglepő módon szintén a kormányközeliek taroltak. A Magyar Hírlap 12,7 millió forintot, a Magyar Idők 9,9 milliót, a Lokál 2,8 milliót kapott a 11 napos májusi kampányból. A Mediaworks pedig 8,7 millió forintot zsebelhetett be.
Helyi kampányokra 66 millió ment el két hónap alatt
Valószínűleg úgy gondolta a kormány, hogy nem elég az országos dömping, ezért a júniusban elköltött nettó 440 millió, és a júliusban elreklámozott 645 millió mellett külön hirdettek rengeteg helyi, jellemzően vidéki tévében, újságban és rádióban is.
– tévéhirdetések: 12,9 millió Ft
– rádióreklámok: 21,6 millió Ft
– újsághirdetések: 22,3 millió Ft
– online reklámok: 9,4 millió Ft
A rádióreklámokért kifizetett 21,6 millió forintot teljes egészében a Kod Media Kft. kapta, aminek tulajdonosa a kormánykampányokat bonyolító Csetényi Csaba régi üzlettársa, Krskó Tibor.
A tévékben, nyomtatott lapokban és online portálokon közzétett hirdetések különböző régiós médiákban jelentek meg több cég felületein Gyulától Győrig. Például az alcsútdobozi, a bajai, a ceglédi és a miskolci tévében, valamint a szegedma.hu-n, az egerhirek.hu-n, továbbá a Lapcom-csoport lapjaiban, vidéki újságokban és egy-két kerületi lapban (pl. Csepeli Hírmondó, Hegyvidék Újság, Mai Belváros) a fővárosban. Ezekért a hirdetésekért a cégek nagyon változó nagyságú összegeket kaptak 20 ezer és 1,5 millió forint között.
Tudta? Majdnem 5000 óriásplakátot rendeltek augusztusra
A kormány vélhetően a lakosság nagy részéhez hasonlóan megunta a Brüsszelnek való üzengetést, és július közepén újabb fokozatba kapcsolta a kvótakampányt. Ekkor kezdődött a „Tudta?” feliratú, migránsozó és terroristázó „lakossági tájékoztatás”.
Ennek a kreatív kivitelezését nettó 31,2 millió forintért vállalta Csetényi Csaba cége, ami ebből az összegből 13,5 milliót költött a kampány grafikai tervezésére.
Közterületen járva a nyáron nem véletlenül volt valakinek az az érzése, hogy mindenhol kék plakátok vannak. Július 21-én a Miniszterelnöki Kabinetiroda a kvótakampány augusztusi felvonásához rengeteg plakát gyártását rendelte meg.
– 1.716 db citylight 1,7 millió forint
– 4.782 db óriásplakát 20,56 millió forint
Remélhetőleg hamarosan az is kiderül, hogy augusztusban és szeptemberben, a népszavazás előtti utolsó két hónapban mennyi közpénzt emésztett fel a migránsellenes reklámhadjárat. Már beadtuk az erre vonatkozó adatigénylést a Kabinetirodának, ami ismételten azt válaszolta, hogy megmutatja az elszámolásokat egy iratbetekintésen.
Az biztos, hogy a Kabinetiroda már közzétette a népszavazás finisében kötött szerződéseit, így valószínűleg bőven lesz mit nézegetnünk:
– augusztus 1.: nettó 1,889 milliárd forint, „A kormányzati intézkedések tájékoztató és információs kampányaihoz kapcsolódó feladatok ellátása”
– augusztus 19.: nettó 2 milliárd forint, „A kényszerbetelepítés ellen kezdeményezett népszavazásra vonatkozó kampánnyal kapcsolatos feladatok ellátása „
– szeptember 27.: nettó 787,4 millió forint, „A Miniszterelnöki Kabinetiroda aktuális kormányzati intézkedésekről szóló lakossági tájékoztató kampányaival kapcsolatos feladatok ellátása”
A szerződéses partner mindhárom esetben Csetényi Csaba két cége, a Network 360 Kft. és az Affiliate Network Kft., amelyekkel a Kabinetiroda a korábbi három, összesen 5,7 milliárd forint értékű megállapodásokat is kötötte.
Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Átutalás
PayPal
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A vállalatok és a reklámköltéseiket kezelő médiaügynökségek az elmúlt években kívülről érkező, közvetlen politikai nyomással szembesültek, ami már egyfajta öncenzúrába,...
Az állami tulajdonú és monopolhelyzetben lévő Magyar Villamos Művek Zrt. gigantikus reklámbüdzséjéből az elmúlt két évben főként kormányközeli cégek és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!