Bezárás
A helység kalapácsa

A polgármester tévéje: Főszerkesztőváltás Balatonföldváron

Lehet, sőt kell is csinálni médiapolitikát egy kétezer lakosú településen – legfeljebb kicsit többe kerül a megújult városi tévé üzemeltetése, meg kicsit kevesebbet is nyújt. De legalább a mi emberünk dirigál.

„A televízió a szellemi befolyásolás nagyhatalma” – olvasható abban az előterjesztésben, amelyről tavaly decemberben szavazott a balatonföldvári képviselő-testület. A javaslat ezzel a felütéssel simán átment a fideszes többségű testületen – igaz, némileg megmagyarázza a döntést, hogy az előterjesztés a szintén fideszes Holovits Huba polgármestertől származik. A település első embere mára országos ismertséget vívott ki magának: ő az, aki Orbán Viktor kormányfő felszólítására sem utalta vissza év végi jutalmát. „Az fizesse vissza, aki lopta” – jelentette ki, majd némi hezitálás után a helyi vízisport egyesületnek ajánlotta fel a nettó 1 054 000 forintot. Némileg árnyalja a képet, hogy a kedvezményezett civil szervezet, egy földvári vitorlás egyesület vezetője épp a polgármester testvéröccse.

Holovits Huba szerint Balatonföldvár „új kommunikációs arculata kialakításának része az önkormányzati televízió műsorstruktúrájának, költségvetésének, működési szisztémájának racionalizálása”. A változás irányáról pedig kijelentette: „A jelenlegi helyi televízió megfelelő, azonban műsorstruktúrája, a műsorok sugárzási ideje nem felel meg teljes mértékben a mai kor követelményeinek. Az új műsorstruktúra lehetőséget nyújtana a televízió működésének, szervezeti egységeinek, költségvetésének racionalizálására is.” A korábban vitorlázóként ismert városvezető sokoldalúságát jól mutatja, hogy a tévé elképzelt új műsorstruktúráját is azon nyomban felvázolta. Eszerint hetente egyszer egy 10–20 perces hírműsor kerülne adásba, ezt havonta egyszer egy fél-egy órás magazinműsor egészítené ki. Mindkettő a kinevezendő új főszerkesztő útmutatásai alapján. Holovits polgármester azonmód javaslatot is tett a főszerkesztő személyére: szerinte Futó Zsófia médiaszakember az ideális jelölt, vele kössön szerződést a város.

Az említett médiaszakember a nemrég megszűnt siófoki Sió TV munkatársa volt, de bedolgozott a Magyar Televíziónak, a Duna TV-nek, a Hír TV-nek és az Echo TV-nek is. Nem mellesleg az utóbbi időben a polgármester sajtósaként is tevékenykedett. Szakmai referenciái alapján a képviselő-testületi többség rá is bólintott a kinevezésére – csak éppen az nem tisztázódott, a polgármester sajtósa mennyiért látja majd el a főszerkesztői feladatokat. A hibát a januári közgyűlésen orvosolták, és 220 ezer forintban állapították meg a médiaszakember honoráriumát. Csakhogy az addigi főszerkesztő-stúdióvezető is a helyén maradt, azaz Balatonföldvárnak éppen évi 2,64 millió forint pluszköltségbe kerül „a televízió működésének, szervezeti egységeinek, költségvetésének racionalizálása”.

A helység kalapácsa – miről szól ez a cikksorozat?

A többé-kevésbé egyformán szervilis önkormányzati újságok, honlapok, rádió- és tévécsatornák azt demonstrálják, milyen az, amikor közvetlenül a „politika” a médiatulajdonos. Cikksorozatunk vidéki városokat mutat be: a helyi nyilvánosság állapotát, illetve a helyi politikai-gazdasági erőcsoportokhoz való bekötöttségét vizsgáljuk. Tovább a bevezető cikkre. Korábbi cikkeink a témáról:

Vazallusmédia Pécsett: Ejtőernyősök, álfüggetlenek és a nagy Volvo-balhé

A helység kalapácsa – a helyi hatalom és a vazallusmédia Gyulán

A helység kalapácsa: Média és birodalom Debrecenben

A helység kalapácsa – helyi oligarchia és vazallusmédia Kaposváron

Elek Dezső, a korábbi főszerkesztő régi motoros a vidéki televíziózásban: húsz éve kezdett tévézni a környező településeken, Földváron 1997-ben alapította meg a helyi televíziót. Az azóta eltelt másfél évtized alatt a kistérség tizenkét települése közös „médiabirodalmat” hozott létre: három stúdió működött, mindegyikhez négy-négy település tartozott. Elek a kistérségi tévé élén minden településnek külön-külön adást készített. Földváron heti két órás stúdióbeszélgetést vezetett 10-15 témával adásonként – ezekhez helyben forgattak vágóképeket, bejátszásokat. A többi településen hetente egy-egy órányi műsor készült.

A stúdióvezető-főszerkesztő kistérségi tévévezetői minőségében sikeresen ellenállt a Somogy TV attakjának is – a fideszes irányítás alá került megyei önkormányzat televíziója 2010. után több településen a helyi képviselő-testületek segítségével kiszorította az addig működő helyi televíziókat, így nyerve pozíciót magának és a megyei közgyűlés véleményének. De akármilyen ügyesen is egyensúlyozott az eddigi főszerkesztő, a jelenlegi helyzettel nemigen tud mit kezdeni, hiszen egyszerűen „kiskorúsították” – legalábbis Földváron, hiszen kineveztek fölé egy szakmai vezetőt. Kirúgni azonban nem tudták, hiszen nem a várossal, hanem a földvári kistérséggel áll szerződésben.

Ezzel a ténnyel természetesen azok a városatyák is tisztában voltak, akik a polgármesteri sajtós vezetői kinevezésére voksoltak – így a változtatás indokaként emlegetett gazdasági racionalizálás elég gyenge érvnek tűnik. Az egyik ellenzéki képviselő szerint egyszerűen csak arról van szó, hogy a polgármester nem találta elég együttműködőnek az eddigi vezetőt. Elek Dezső ezzel szemben magát meglehetősen kompromisszumkésznek vallja, e nélkül szerinte nem is lehet egy településen két évtizeden át helyi tévét csinálni. A decemberi közgyűlésen Holovits Huba viszont azzal védekezett: a működést finanszírozó testületnek szíve-joga eldönteni, milyen műsorstruktúrát szeretne látni.

Az Elek Dezső-féle helyi tévéadásokkal szemben eddig senki sem fogalmazott meg kritikát – ráadásul a helyiek tudták, hogy a stáb tagjainak jelentős része társadalmi munkában dolgozik. Miután viszont kiderült, hogy meglehetősen szép fizetés jut az új főszerkesztőnek, az eddigi „önkéntesek” közölték, a jövőben ők sem hajlandóak ingyen dolgozni. Új stábot kell tehát toborozni, és a majdani operatőrök és szerkesztő-riporterek természetesen már javadalmazást is kapnak.

Az ominózus testületi ülésen Elek Dezső szóvá tette: ha változást akart a városvezetés, miért nem a korábbi stábnak adta meg a lehetőséget a megújulásra? Főként, hogy ő maga többször is jelezte, változtatna a műsorstruktúrán – ám kezdeményezéseit épp a felmerülő költségekre hivatkozva rendre elutasították. Két hónappal a történtek után a stúdióvezető információink szerint elfogadta a kialakult helyzetet, és úgy látja: a képviselő-testületnek joga van ahhoz, hogy a pénzéért másfajta műsort kérjen. Igaz, a folyamat levezénylésében akadtak eljárási problémák. Stábjával a „régi” főszerkesztő januárban elköszönt a földváriaktól, búcsúadást készítettek, melybe a polgármestert is meghívták.

A február elején indult új műsorral kapcsolatos kritikákat más földvári forrásaink is megerősítették. A megkérdezettek úgy vélték, egy ekkora településen nem az országos kereskedelmi tévéket utánzó hírműsorra van szükség. Sokkal inkább egy olyanra, amelyről azt érzik, róluk és nekik szól. Hivatalosan még mindig Elek Dezső felel az adásokért, mert a földvári tévét jogilag nem sikerült különválasztani a kistérség többi tévéjétől. De helyben mindenki tudja: a témákat a korábbi polgármesteri sajtós főszerkesztő választja ki, és ő az, aki eldönti, végül mi kerülhet adásba. Hiszen Futó Zsófia is vélhetőleg pontosan tudja: a televízió a szellemi befolyásolás nagyhatalma.

Becker András

Montázs: D. Kovács Ildikó

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom