Bezárás
Adatigénylések

Az RTL-vezérig érnek az Apokalipszis-ügy szálai

Dirk Gerkens RTL-vezérig terjed az offshore hátterű, milliárdos köztartozást felhalmozó és több korrupciógyanús állami szerződéssel büszkélkedő Apokalipszis Kft. kapcsolatrendszere. Az MTVA az atlatszo.hu-nak kiadta az Apokalipszis Kft.-nek a Duna Televízióval 2010-ben kötött egyik szerződését, ugyanakkor vitatja, hogy a Duna Televízió Zrt. és a Magyar Televízió Zrt. (valamint az MTI Zrt. és a Magyar Rádió Zrt.) jogutódaként birtokában volnának a gyanús cég korábbi állami szerződései.

Tavaly november végén fordultunk közérdekű adatigényléssel Böröcz Istvánhoz, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezérigazgatójához azt kérve, hogy küldjék meg nekünk az MTVA és a Közszolgálati Közalapítvány, valamint jogelődeik: a Magyar Rádió Zrt., a Magyar Televízió Zrt., a Duna Televízió Zrt. és a Magyar Távirati Iroda Zrt. és az offshore tulajdonosi hátterű Apokalipszis Kft. között 2004., vagyis a magáncég alapítása óta köttetett szerződéseket.

>>> Adatigénylésünk innen letölthető

Adatigénylésünk előzménye az volt, hogy az origo.hu az általunk tavaly októberben közzétett 2011-es MTVA-szerződéslistára hivatkozva azt írta, kétszer fizethetett az Apokalipszis Kft.-nek egyebek mellett Az utolsó mohikán, a Zorro legendája és a Dzsungel könyve című rajzfilmekért a köztévéket működtető alap, amely a hírportál többszöri kérése ellenére, válaszadási kötelezettségét megszegve sem mutatta meg a szerződéseket. Az MTVA akkor közleményben reagált a cikkre, azt állítva, hogy nem fizettek kétszer, csupán két rendszerben is iktatták ugyanazt a szerződést, ezért szerepelt a médiaalap 2011-es szerződései között az Apokalipszis Kft.-vel kötött megállapodás, amelyet valójában még a Duna Tv kötött 2010-ben.

Ahogyan arról az origo.hu 2010-ben cikksorozatban számolt be, a Duna Tv az Apokalipszis Kft.-től három egyforma összegű, egyenként bruttó 96,9 millió forintos szerződés alapján filmsorozatokat vásárolt, amelyek szakértők szerint jelentősen túlárazottak voltak – a szerződéseket Cselényi László, a Duna Tv akkori elnöke kötötte a távozása előtt. Az origo.hu megkísérelte elérni az Apokalipszis Kft.-t, ám a cégnek sem honlapja, sem nyilvános elérhetősége nincs, tulajdonosa pedig egy washingtoni székhelyű, Seychelles-szigeteki képviseletű offshore cég.

Ahogyan az origo.hu megírta, a 2010-es évről szóló cégbírósági beszámolója szerint a cég az RTL Klub részére közvetítette a labdarúgó-mérkőzéseket és készítette az RTL Klubon futó Itthon és Menetrend című műsorokat, illetve filmjogokat értesített. Az Apokalipszis Kft. kilencedik helyen szerepel az adóhatóság jelentős összegű tartozókat soroló feketelistáján: a 2011. október 28-án publikált adatok szerint 824 millió 467 ezer forint adóval tartozik, emellett közel 800 millió forint kamatot és bírságot is követel tőle az adóhatóság. A 2004-ben alapított cég először 2005-ben szerepelt a magyar sajtóban, akkor futballpénzek eltüntetésével vádolták – megintcsak az RTL Klub televízióval koprodukcióban.

>>> Az Apokalipszis Kft. a K-Monitoron

Adatigénylésünkre válaszul az MTVA vezérigazgatója azt írta, hogy az MTVA nem minősül az adatigénylésünkben nevesített közszolgálati médiaszolgáltatók jogutódjának, ezért nem áll információ a rendelkezésére, hogy a korábbi időszakban a Duna Televízió Zrt. vagy az Magyar Televízió Zrt. és az Apokalipszis Kft. között milyen szerződések jöttek létre. A szóbanforgó szerződés azért került az MTVA kezelésébe, mert a felhasználási jogok 2012. áprilisáig terjednek, ezért a Duna Televízió Zrt. az MTVA-ra ruházta a szerződésből származó jogosultságait. Az MTVA és az Apokalipszis Kft. között azonban nem jött létre szerződés, sőt, az MTVA ismeretlen tettes ellen feljelentést tett, mivel a Duna Tv-s szerződéseknél felmerült az értékaránytalanság gyanúja. Adatigénylésünknek eleget téve az MTVA megküldte számunka a “kétszer iktatott” szerződést.

>>> Az MTVA válaszlevele itt letölthető

>>> Az Apokalipszis Kft. és a Duna Televízió Zrt. 2010. áprilisi szerződése itt letölthető

Nevük elhallgatását kérő forrásaink szerint a fantomizálódott Apokalipszis Kft. az RTL Klub televízióhoz közel álló vállalkozás, a cég korábbi tulajdonosa és ügyvezetője, Bessenyei István az RTL-vezér Dirk Gerkens vezérigazgatói tanácsadójaként is tevékenykedett. Bessenyei megkeresésünkre azt közölte, hogy 2008. óta nincs köze a céghez mert eladta azt, és az RTL-vezérnek sem ad már tanácsokat, mert külföldre költözött.

(Fotó: innen)

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom