Az MTVA részben teljesítette adatigénylésünket, az átadott szerződésekből kiderül: Simicska-közeli cégek nagyjából száztízmillió forint ellenében vettek részt a közszolgálati média reklámozásában. Ehhez az állami vállalatnak meglehetősen szabadon kellett kezelnie a közbeszerzési előírásokat.
Az átszervezett közszolgálatimédia-rendszerben az egyes médiumok átfogó gazdasági háttérügyeit intéző Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alaphoz (MTVA) már több közérdekű adatigénylést nyújtottunk be, legújabban az idén kötött reklámszerződések ügyében – a közmédia-adatkéréses témában született korábbi cikkeinket itt olvashatja.
Az alap vezérigazgatója, Böröcz István a megküldött anyagokhoz mellékelt levelében azt jelezte, hogy a “közterületi reklámok elhelyezésével összefüggésben kötött” szerződéseket odaadják, kérésünk “más reklámfelületek” vásárlásával kapcsolatos részét viszont nem tudják értelmezni (levél, PDF).
A megkapott dokumentumokból annyit mindenesetre meg lehet állapítani, hogy az MTVA idén több reklámszerződést kötött a közismerten Fidesz-közeli üzletemberhez, Simicska Lajoshoz köthető cégekkel. Sőt, a kérdéses 2011 január 1. és szeptember 15. közötti időszakban – egy, a Magyar Rádió műsoridejéből körülbelül tízmillió forintnyit a Lapker Zrt. hirdetési helyeire cserélő barter (szerződés, PDF) kivételével – az MTVA-nak csak ilyen cégekkel sikerült szerződnie közterületi reklámok elhelyezésére. Az összesen elköltött nagyjából száztízmillió forint oroszlánrészét kitevő reklámszerződést ráadásul a közbeszerzési törvény meglehetősen szabad kezelésével kötötte az állami vállalat.
Különös közbeszerzés
Két hónapja, 2011. szeptember 19-én szerződött az MTVA a Publimont Hirdetésszervező Kft.-ből és a Euro Publicity Kft.-ből álló, az előbbi vezette konzorciummal a közszolgálati műsorszolgáltatók 2011. őszi reklámkampányához kapcsolódó szolgáltatásokra, majd 30-án a szerződés első módosítását is aláírták (adatkérői szempontból egyébként mindenképpen az MTVA javára írandó, hogy ezeket az adatkérés által érintett időszakhoz képest pár hetes késéssel született szerződéseket is megkaptuk).
A szerződés szerint a beszerzést megelőző, típusa szerint közvetlen ajánlattételi felhívással induló, tárgyalás nélküli közbeszerzési eljárást augusztus 15-én indította az MTVA. Ez azért érdekes, mert erre az egyszerűsített közbeszerzési eljárásra, amelynek kiírásakor például nyilvános hirdetményt se tesznek közzé, a törvény szerint akkor van lehetőség, ha a beszerzés becsült értéke nem ér el egy bizonyos értéket – esetünkben, mivel szolgáltatásról beszélünk, huszonötmillió forintot.
Ebből a szempontból figyelemre érdemes, hogy az MTVA éppenhogy az értékhatár alatt, huszonnégymillió-kilencszázhatvanezer forint értékben szerződött a Publimont vezette konzorciummal (szerződés, PDF). A szerződés két héten belül megszületett módosítása már száznégymillió-ötszázhatvanezer forintról szól (szerződésmódosítás, PDF). Ez a szám jóval magasabb az eredeti értékhatárnál, és ha ez szerepelt volna az eredeti kiírásban, akkor az MTVA nem is folytathatott volna le egyszerű eljárást.
A szöveg szerint azért volt szükség a szerződés értékét a négyszeresére növelő módosításra, mert az eredeti “szerződés 1. számú mellékletében foglalt mennyiségű hirdetéssel a megrendelő szerződéses célja nem érhető el”. Ez azért különös, mert az eredeti kontraktus mellékletében a Publimont-konzorcium ajánlata szerint pontosan annyi és olyan reklámhely – nyolcszáz citylight poszter és nyolcszáz óriásplakát Magyarországon, száz óriásplakát Romániában, kilencvenhat óriásplakát Szlovákiában, valamint három járműreklám Budapesten – szerepel, amit az MTVA az eljárás befejeztekor kiadott értesítő szerint eredetileg kért.
Vagyis az MTVA a céljának megfelelőnél jóval alacsonyabb teljesítést és ezzel értéket irányzott elő, ezután élt a kifejezetten alacsony értékű közbeszerzésekre alkalmazható könnyítésekkel, majd a közbeszerzési macerát a háta mögött hagyva, a győztessel az “igazi” értékre módosította a szerződést.
Mivel az MTVA a szerződésmódosítás mellékleteit nem küldte el nekünk, sajnos azt nem tudjuk, hogy a módosított szerződésben mennyi és milyen reklámhely szerepel. A szerződést és módosítását az érintett cégek ügyvezetői mellett az alap részéről Böröcz István vezérigazgató írta alá.
2011 szeptemberében két alkalommal kisebb, két-hárommillió forint közötti értékben plakátgyártásra szerződött az MTVA a Publimonttal (első szerződés, második szerződés, PDF).
Simicska, Publimont, Euro Publicity
A Publimont (korábban Europlakát) a Svájcban bejegyzett Publimont AG tulajdonában volt 2010. december 15-ig. A Publimont ügyvezetőjéről, Walter Hedigerről az Origo korábban megírta, hogy egy másik cégben Simicska Lajos és Nyerges Zsolt, két kormányközeliként ismert vállalkozó üzlettársa volt. A cég tulajdonosai ma Nyerges, közös cégükön keresztül Simicska és felesége, Pusztai Zsuzsanna, valamint Pro Aurum nevű cégén keresztül Töröcskei István, egy harmadik Fidesz-közeliként ismert üzletember.
A Euro Publicity Kft. tulajdonosa a Media und Marketing Group AG. A svájci cég címe megegyezik a Publimont AG-éval, és ügyvezetője szintén a korábban már említett Walter Hediger. Az érintet vállalatokat (Publimont, Euro Publicity, Mahir Cityposter) a HVG szerint a szakma a piac Simicska által befolyásolt, immár 40 százalékosra becsült részének tekinti.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Egy interneten többnyire ingyenesen elérhető tartalomból összeállított tanulmány oldalanként 100 ezer forintba, egy 18 diából álló előadás pedig 4,4 millióba került.
A kormánymédiánál dolgozó újságíró szerint azok viselkedtek jogellenesen, akik feltörték a Midgård adatbázisát, majd „uszító, de minimum megbélyegző szándékkal” kereshető listát tettek közzé a vásárlókról.
Nem enyhít a közlekedési gondokon, hanem még nagyobb forgalmat generál és újabb ipari parkok létesítését segíti a 31-es út fejlesztése, legalábbis ettől tart a maglódiak egy része.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!