Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Szinte semmit nem lehet annyira túlreagálni vagy annyira relativizálni a demokrácia minőségét befolyásoló tényezők közül, mint a sajtószabadság helyzetét. Amellett, hogy annak minősítése fontos elemei tekintetében szükségszerűen szubjektív, az sem segít, hogy a médiaviták résztvevői sokszor maguk sem ugyanazt értik sajtószabadságon. Az azonban még így is egyértelmű, hogy a V4 országokban a médiahelyzet összességében sehol nem mutat javuló tendenciát, a magyar és a lengyel kormányok sajtópolitikája pedig komoly kritikát váltott ki.
A Reporters Without Borders nevű szervezet által számított World Press Freedom Index szerinti rangsorban korábban mind a négy ország rendre az élmezőnybe tartozott, de hazánk a 2009-es 26. helyről mára a 71. helyre, a lengyelek pedig a 2016-os 18. helyről a 47. helyre estek vissza. Csehország a 2016-os rangsorban a 23. (2015: 12.), Szlovákia pedig 17. (2015: 12.)
A Media Pluralism Monitor szerint a legnagyobb probléma minden V4-es országban a média politikai befolyásoktól való magas fokú függősége és tulajdonosi szerkezetének koncentráltsága. Magyarországon és Lengyelországban azonban emellett a szólásszabadság és az újságírók foglalkoztatási biztonsága tekintetében is visszaesés történt e felmérés szerint.
Kevés olyan választott politikus van a világon, aki, ha megtehetné, hogy szerkesztőségeket és újságírókat irányítson, akkor ellenállna e kísértésnek, de a lengyel, a magyar és a szlovák kormánypártok kétségtelenül sikeresebbek a tényleges médiairányításban, mint az egy modern demokráciában általában szokásos.
A magyar és a lengyel közmédia kormányzati tartalmi kontroll alatt áll, aminek a záloga mindkét országban szervezeti átalakítás, a tulajdonosi irányítást végző, elvileg független, ténylegesen azonban a kormánnyal szorosan együttműködő szervezetek létrehozása volt. A 2010-es magyar médiareform intézményi elemei váltottak ugyan ki uniós kritikát, azonban azok az NMHH és a Médiatanács szabályzási és hatósági jogköreire vonatkoztak. Ez összhangban áll azzal, hogy a nemzeti közmédia működésére uniós követelmények nem vonatkoznak, ugyanakkor 2010 óta a magyar, 2015 óta pedig a lengyel médiahelyzetnek ettől még meghatározó tényezője a kormányzati célokkal mindenben azonosuló állami média, illetve az azon alapuló hírszolgáltatás. Ezt a lengyel médiatörvények parlamenti vitájában a kormányzó PiS képviselői – még a magyar belpolitika keresetlenségével összevetve is szokatlan őszinteséggel – többek közt a keresztény és nemzeti szemlélet és a lengyel nemzeti érdekek érvényesítésével indokolták.
Természetesen a kereskedelmi média sem mentes sehol a világon kormányzati interferenciától, de Szlovákiában és Lengyelországban a sajtó befolyásolására irányuló kormányzati kísérletek a kommunikáció szintjén, nálunk pedig emellett a média kormánypárti körök általi széleskörű felvásárlásában, a reklámadóval való zsarolásban, majd piacbefolyásolásban, illetve az állami hirdetések politikai alapú, központosított elosztásában is megjelennek.
Mindenesetre a magyar példa a PiS számára ezen a területen is fontos lehet, mivel célkitűzésként már náluk is megjelent a média „újralengyelesítése”, ami idén ősztől kezdődne és a szektor külföldi tulajdonosi arányainak csökkentését jelentené. Ez egy pontig – például a francia, külföldi tulajdont korlátozó médiaszabályzás mintájára – akár törvényalkotással is lehetséges az uniós jog keretein belül, de jóval egyszerűbbnek tűnik a módszerben is követni a Fideszt, és különadókkal vagy más piacátalakítási technikákkal megsegítve, de formálisan piaci alku alapján nekikezdeni a médiaépítésnek.
Robert Fico – mint sok más kérdésben – itt is kevésbé formális megközelítést követ, és megmarad a vele ellenséges újságírókkal szembeni verbális kirohanások (legutóbb „mocskos, szlovákellenes szajhák”) és a saját és kormánya nevében indított sajtóperek szintjén. A közmédia politikai befolyásolásával összefüggő politikai viták ugyanakkor a szlovák belpolitikában is föllángoltak a kormánypártok által támogatott Jaroslav Reznik köztévé elnök megválasztása körül, amelynek sikeréhez végül az kellett, hogy az ügyben korábban megosztott HÍD-MOST végül egységesen a Fico-kormány mellé álljon.
A tiszta piaci alapú működés a négy ország mindegyikében a kivétel, és nem a főszabály: a meghatározó tévé- és rádióadók, lapok és internetes portálok többségét mindenhol politikailag valamelyik párthoz bekötött, de minimum komoly politikai ambíciókkal rendelkező, az üzleti szempontokat rendre politikai szívességek alá rendelő nagyvállalkozók birtokolják. Ez a tény természetesen számos belpolitikai botrányért felelős, amelyek közül talán nem is a magyar G-nap és – a Fidesz mai médiastratégiáját máig meghatározó – utóélete volt a legnagyobb hatású, hanem a volt cseh miniszterelnökhelyettes, az idén októberi parlamenti választási kampányra a legnépszerűbb pártként ráforduló ANO vezérének, Andrej Babišnak az ügye. Babiš 2016-ban előbb egy, kifejezetten a politikusok médiaérdekeltségeit korlátozó új összeférhetetlenségi törvény miatt volt kénytelen visszavonulni a két legnagyobb cseh lapot kiadó cégének vezetésétől. Idén tavasszal pedig az verte be az utolsó szeget a pártja részvételével működő koalíciós kormány koporsójába, hogy hangfelvételek szivárogtak ki arról, hogyan rendel a szociáldemokrata miniszterelnököt támadó anyagokat a lapjaitól.
Csehországban tehát októberben akár egy médiaoligarchából lehet a miniszterelnök, ami éppen fordított irányú folyamat, mint ami ma a Népszabadság-tv2-origo-Figyelő-Rádió1-megyei lapok felvásárlásokkal Magyarországon zajlik. Mindenesetre a koncentráció egyértelmű: az önálló szereplőként értékelhető médiatulajdonosok száma csökken, de a politikai piac által torzított médiapiacon nem csak a tulajdonosi koncentráció növekszik, hanem a pártpolitikai szereplőkhöz való kötöttség erőssége is.
Az elmúlt éveknek e fent leírt egyértelmű közép-európai trendje a szokásos, uniós szintre is elvitt közép-európai belpolitikai balhék szintjén túl is felkeltette az Európai Unió intézményeinek érdeklődését. A médiaszabadság helyzetéről a négy országban összesen négyszer vitázott az elmúlt években az Európai Parlement (kétszer, általánosabb témakörön belül Magyarország, egyszer-egyszer, kifejezetten a médiahelyzetet napirendre tűzve Lengyelország és Csehország volt a téma). A V4-ek EP képviselőinek többsége, köztük természetesen a kormánypártok képviselői mereven elutasították az uniós intézmények és más képviselők médiahelyzettel kapcsolatos aggályait, mivel azok egyetlen vonatkozásáról sem fogadják el, hogy a kérdésben való döntés és a politika kialakítása ne a nemzeti parlamentek és kormányok hatáskörébe tartozna.
Az idén januári EP-vita során Beata Szydło úgy fogalmazott, hogy „az általunk végrehajtani kívánt változtatások megkísérlik a lengyel közmédiát ismét politikamentessé és pártatlanná tenni”: Ezt ugyan a lengyel ellenzéki képviselők egészen másként látták, ugyanakkor ők maguk sem tartották az EP-t a vita lefolytatására alkalmas fórumnak. A Jobbikon kívüli magyar ellenzéki képviselők viszont szigorúbb uniós fellépést sürgettek. Ez persze az előzményekre és a magyar kormány megoldásainak lengyelországi népszerűségére tekintettel érthető, de egyben meg is adja a magyar kormánynak a szokásos, szuverenitási keretezés lehetőségét.
Mindent összevetve az uniós intézményekkel való vitának a médiaszabadság helyzetére a V4-ekben, illetve az azon belül a konfliktusos médiapolitikát vállaló Magyarországon és Lengyelországon nincs érdemi hatása, már ha a 2010-es magyar médiaszabályozásnak a reform egészét kevéssé érintő utólagos korrekcióját nem tekintjük annak. Mivel pedig az érintett kormányok kéjes örömmel illesztik be saját, külsőségeiben euroszkeptikus politikájuk keretei közé a kritizált ország médiaviszonyait nem vagy csak félinformációk alapján ismerő nyugat-európai képviselők kétségtelenül sokszor inkoherens vagy alaptalan kritikáit, igazából az is kérdés, hogy ezek a médiaviták nem ártanak-e többet, mint amennyit használnak.
Az eredménytelenség okai természetesen ebben az esetben is többrétűek. Kiemelkedik közülük az ügy jogi szintjeként az, hogy a média függetlenségével összefüggő konkrét követelményeket a sérülékeny társadalmi csoportok védelmére és az egységes európai médiapiac kialakítására fókuszáló uniós szabályozás nem tartalmaz. Ez persze elvileg orvosolható körülmény, ám még ha révbe is érnének esetleg a tárgybeli uniós jogalkotásra vonatkozó kezdeményezések, azok egyszerre lennének későiek és maradnának kijátszhatóak, hiszen a már kialakult politikai befolyás csápjai egy, az uniós tagállamok konszenzusa alapján elfogadható, nyilván nem túl szigorú követelményrendszert könnyedén kerülnének ki.
A második oka a viták hatástalanságának az az, hogy ezek valójában nem is viták, hanem egymással párhuzamos monológok. Amikor a kritika elér odáig, hogy – a helyi ellenzék és jogvédők panaszainak mechanikus átvétele és az emblematikus ügyek emlegetése helyett – elemzések készülnek, mint ahogy a LIBE összehasonlító elemzése esetén történt, akkor sem kényszerülnek az adott kormányok érdemi véleménycserére, a kompromisszum pedig, amire pedig ezek az uniós eljárások elsősorban épülnek, eleve kizárt. A Magyarországra vonatkozó megállapításokat az ügyben megszólaló három fideszes EP-képviselő anélkül verte le az anyag tudománytalan voltára, zsurnalisztikus jellegére, egyoldalúságára és a Magyarországgal foglalkozó rész aránytalanul nagy terjedelmére (!) hivatkozva, hogy egyetlen konkrét tartalmi kérdésben megnyilvánultak volna.
Végül a harmadik, egyben legfontosabb körülmény, ami értelmetlenné teszi az uniós intézmények eddigi kelet-európai médiapolitikai kirándulásait, az az, hogy az ügyek kezelésének uniós intézményi szintje egy hatalmi-politikai zsákutcába fut bele. Mindaddig ugyanis, amíg a magyar és a lengyel kormány egymás akcióinak kritikátlan és feltétlen szövetségesei a vitatott ügyekben – és védi meg például a magyar miniszterelnök gondolkodás nélkül a magyar alkotmányos rendszerbe is beilleszthetetlen tartalmú lengyel bírósági törvénycsomagot, illetve utasítja vissza a lengyeleket érő uniós kritikákat –, addig az uniós szintű politikai megoldások előtt lényegében áthatolhatatlan akadály áll. Még ha túlzás is az a narratíva, amelyik szerint még a lengyel ügyeknek is a második Orbán-kormánnyal szembeni uniós engedékenység a gyökere, akkor sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a sokban eltérő belpolitikai háttérű V4-ekben a médiapluralizmus alakulásában vannak összefüggések. Néha egészen mélyek is, mint például az, hogy iparági források szerint a kormány által irányított magyar médiában mindenki által ismert és érvényesített – amúgy az elkészült cikkek tartalma alapján is egyértelműen létező – szerkesztési elv, hogy a lengyel kormány intézkedései nem bírálhatóak.
Sepsi Tibor
A cikk a Nemzetközi Visegrádi Alap által támogatott „Being closer to the policy V4″ elnevezésű projekt részeként készült. A projektben, amely a lengyelországi Association 61 vezetésével valósul meg, az Átlátszó két másik nonprofit szervezettel működik együtt, a cseh KohoVolit és a szlovák Inštitút pre dobre spravovanú spoločnos szervezettel. A projekt fő célkitűzése a visegrádi országok állampolgárai tudásának elmélyítése, azáltal, hogy tájékoztatást nyújt európai parlamenti képviselőik tevékenységéről a kiválasztott szakpolitikák területén.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!