Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Mivel EU-tagállam kilépésére még nem volt példa, senki nem tudja, milyen lehetőségek közül választhat Nagy-Britannia, ha a távozás-pártiak győznek. Az azonban biztos, hogy Brüsszelnek nem áll majd érdekében megkönnyíteni London dolgát.
„Mindannyiunkkal előfordult már, hogy a haverokkal bulizunk a városban, amikor páran elkezdik húzni az orrukat: «Ez szar. Menjünk valahova máshova.» Kis idő múlva mindannyian felkerekedtek és távoztok a kocsmából. Kint azonban kiderül, hogy azoknak, akik menni akartak, fogalmuk sincsen merre mennének. Vissza már nem engednek, így hajnali kettőkor egy gyorskajáldában átkozod magad, hogy hallgattál rájuk.”
Ezzel a hasonlattal magyarázza Brexit esetén a britek előtt álló opciókat Jon Henley, a The Guardian európai ügyekkel fogalalkozó tudósítója a De Correspondent összefoglalójában.
Fej fej mellett
Szerda délben, a cikk írásának időpontjában a távozni szándékozók hajszállal vezettek a Financial Times közvélemény-kutatásokat összegző oldalán. A közvélemény-kutatásokat böngészve azonban az látszik, a két tábor fej fej mellett, 44-45 százalék körül áll, a bizonytalanok száma 11 százalék körüli.
Az utóbbi hetekben fellángolt Brexit-őrület mindenesetre csitult a maradásért kampányoló munkáspárti képviselő, Jo Cox meggyilkolásával: mindkét tábor visszafogottabban kampányol ezekben az utolsó napokban. És bár egy június 10-15 között készült közvélemény-kutatás halvány előnyt mutat az EU-ban való maradók táborának, illetve a fogadóirodák is inkább ezt az opciót részesítik előnyben, a június 23-i népszavazás eredménye teljesen nyitott.
Erre még nem volt példa
De mi történik, ha a csütörtöki szavazáson felülkerekednek azok, akik az Európai Unióból való kilépést sürgetik? Ezt senki nem tudja, mivel eddig hasonló lépésre nem került sor – hacsak nem számítjuk annak az 50 ezres lakosságú Grönland (1985), valamint a Franciaországtól való függetlenségét 1962-ben kikiáltó Algéria távozását.
Elvben az Európai Unióról szóló szerződés 50. cikkelye a kilépésre lehetőséget ad – azonban ez nem megy egyik napról a másikra, így a népszavazás után egy ideig minden a régiben marad, leszámítva talán a káoszt és a politikai-gazdasági bizonytalanságot, ami a kilépésről szóló hírek elkerülhetetlen velejárója.
A népszavazás eredménye nem kötelez semmire
Akárcsak Magyarországon, Nagy-Britanniában sem kötelező a kormánynak gyakorlatba ültetni egy népszavazás eredményét, ezért akár az is elképzelhető, hogy David Cameron, amennyiben a kilépés-pártiak győznek, egyszerűen nem kezdi el a kilépési tárgyalásokat, vállalva az ezzel járó politikai következményeket.
Az Európai Unióról szóló szerződés szerint mindenesetre a kilépési szándék bejelentésétől kezdve két év áll rendelkezésre a kilépési tárgyalások lebonyolítására – ekkor dől el, hogy a mintegy 80 ezer oldalnyi, a brit jogrendszerbe beépített uniós rendelkezésből és egyezményből mi az, ami megmarad, és mi az, ami kikerül.
Mindent újra kell tárgyalni
Hozzáférése lesz-e Nagy-Britanniának a közös piachoz, és ha igen: milyen árat fizet ezért? Ha nem: milyen feltételekkel kerülhetnek majd uniós piacra a brit termékek? Brit állampolgárok vajon továbbra is szabadon mozoghatnak, tanulhatnak, dolgozhatnak az Európai Unió területén, valamint igénybe vehetik-e az egészségügyi szolgáltatásokat? Joguk lesz EU-tagállamok állampolgárainak minderre Nagy-Britanniában? Mi lesz a roaming-díjakkal, valamint a fapados repülőjáratokkal, és továbbra annyira megszokott lesz a britek számára Amszterdamban, Barcelonában vagy Párizsban tölteni a hétvégét, mint most?
Számtalan ilyen és ehhez hasonló kérdésre kell majd választ adni a kilépési tárgyalások során. És ha az nem elég, Nagy-Britanniának gyakorlatilag minden, az EU által megkötött külkereskedelmi egyezményt újra kell tárgyalnia. Nagy kérdés, hogy 65 millió fogyasztóból álló piacával képes lesz-e jobb feltételekkel szerződni Kínával vagy Japánnal, mint az 500 milliós Európai Unió.
Kész tények elé állítják Londont?
Brüsszel részéről a kilépési tárgyalásokat formálisan valószínűleg a Bizottság vezeti majd. Mindenekelőtt a tagállamoknak közös nevezőre kell majd jutniuk azzal kapcsolatban, hogy mit ajánlanak fel Londonnak, és cserébe mit kérnek?
Amennyiben a tagállamok egységesen lépnek fel a britekkel szemben, a tárgyalási pozíciójuk annyira erős lehet, hogy Nagy-Britanniát gyakorlatilag kész tények elé állítják: elfogadja a feltételeket, vagy sem – hangzott egy, az European Institute által szervezett kerekasztal-beszélgetésen márciusban.
Kétséges azonban, hogy a tárgyalások végére pontot lehet-e tenni két év alatt, annál is inkább, mert az Európai Uniónak nem fog érdekében állni az, hogy megkönnyítse a britek dolgát: amennyiben a többi tagország azt látja, hogy Nagy-Britannia jó üzletet kötött, tehát sikerült megtartani a EU-tagsággal járó előnyöket úgy, hogy közben megszabadult a tagsággal járó kötöttségektől, akkor azzal az euroszkeptikus erők malmára hajtaná a vizet, és nagy valószínűséggel mások is próbálkoznak majd kilépéssel.
Kivárják míg a britek döntenek
Brüsszel szempontjából a legokosabb döntés az lenne, ha megvárnák, míg a britek maguk állnak elő konkrét javaslattal a kilépés részleteire vonatkozóan. A kilépésről szóló döntés okozta politikai sokk hatására a brit kormány talán újabb népszavazást hirdet meg az EU-val való további viszonyról – így az Európai Unió megvárhatja, míg a britek maguk döntik el, hogy pontosan mit is kérnek.
A népszavazási kampányban ugyan nem igazán esett szó a kilépés utáni időszakról, a britek előtt azonban három lehetséges példa áll, ami az EU-val való további viszonyt illeti.
A norvég példa nem előnyös
Az első hasonlít Norvégia helyzetére – az északi ország évi 866 millió eurót fizet azért, hogy jelen lehessen az európai közös piacon. Ezt az összeget a lakosság száma alapján határozták meg, így a norvégoknál 12-szer nagyobb lakossággal rendelkező London számára ez az összeg 9,8 milliárd euróra rúgna. 2013-ban a britek nettó befizetése a közös kasszába ennél kevesebb, 8,6 milliárd euró volt.
Mi több, Norvégia a befizetés mellett kötelezettséget vállalt arra is, hogy minden, európai piacokkal kapcsolatos törvénykezést elfogad, miközben nem vehet részt a döntéshozatalban. Ennek fényében Nagy-Britanniának biztosan nem éri meg egy EU-Norvégia típusú kapcsolatért feladni a tagságot.
A másik lehetséges példa Svájc, melynek Európai Unióval való kapcsolata egy sor kétoldali egyezményen alapszik. Genf évente 1,2 milliárd euróval támogatja a frissen csatlakozott közép- és kelet-európai országok felzárkóztatását.
Szabadkereskedelmi egyezmény?
A harmadik lehetőség egy, a Kanada-EU szabadkereskedelmi egyezményhez (CETA) Európai Unió és hasonló státusz lenne. Az egyezményt 2014-ben írták alá, 7 évnyi előkészítés után – ami már önmagában kérdésessé teszi, hogy Nagy-Britannia számára ez az út járható-e. A CETA ugyanakkor nem engedélyez az EU-tagállamokhoz hasonló, teljes hozzáférést a közös piachoz – ehhez a standardokat és a szabályozásokat is össze kell hangolni – hanem csak a vámtarifákat törli el.
Az EU-nak azonban nem áll majd érdekében a britek számára előnyös feltételeket ajánlani – hangsúlyozták az European Institute kerekasztal-beszélgetésén. Az euroszkeptikus erők erősödését leszámítva már csak azért is lesz óvatos Brüsszel, mert a britek példáján felbuzdulva számos nem EU-tagország, mint például Ukrajna vagy Törökország kérhet majd Londonhoz hasonló státuszt.
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!
Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!