kötött pálya

Debreceni vonalbezárás – Fontosabb az akkugyár, mint a vidék

Valódi sikertörténet volt a 106-os vasútvonal közelmúltbéli felújítása. Az önkormányzatok felfogták, hogy térségüknek mennyire fontos a vasút: összefogtak, pályáztak, a projektnek is köszönhetően a vonalon megmásfélszereződött az utasok száma. Akár példa is lehetne arra, hogyan érdemes tekinteni a mellékvonalakra, most mégis kidobnák az eddig eredményeket. A sínek ugyanis keresztülszelik a CATL debreceni gigaberuházásnak tervezett területét.

„A mi utcánkban por van, szegénység, és egy csomó félbehagyott álom, élet, és még azt sem lehet tudni, hogy az emberek mikor segítenek egymáson” – óhatatlanul Tar Sándor sorai jutnak az eszembe, akikor körbenézek Hosszúpályi közepén, ahol éppen a port gereblyézik a közmunkások a kiégett fű helyén. Az eredmény egészen olyan, mintha egy japánkertben sétálnánk, csak sokkal szomorúbb.

Busszal érkeztünk a 18 kilométerre lévő Debrecenből, hogy megnézzük a betört ablakú, pusztuló vasútállomást. A 107-es számú Sáránd-Létavértesi vonalat 2009. december 13-án zárták be. A 106-os vonal még – úgy, ahogy – üzemel. Valamikor Nagyváradot kötötte össze Debrecennel, jelenleg egy földkupac jelzi a végét Nagykerekiben, a román határ előtt. Ez Magyarország második legforgalmasabb mellékvonala.

A MÁV-Start „kirakatvonala” lehetne

„A debreceni elővárosi vonalon az elmúlt évek során közel ötven százalékkal lett több az utas a MÁV-Start, a MÁV és a helyi önkormányzatok együttműködésének köszönhetően” – írta öt évvel ezelőtt az Indóház Online közlekedési hírportál. Már a cím is beszédes: „Virágzik a Nagykereki vonal”. „Az Értől az óceánig” elnevezésű uniós önkormányzati projektről szóló cikk szerint az állomások felújítása, a menetrendbővítés és a vonalra kerülő jobb szerelvények mintaként szolgálhatnának „több, hasonló helyzetben lévő vicinális számra”.

A helyi önkormányzatok – a kezdeményező Pocsaj mellett Sáránd, Mikepércs, Derecske, Hajdúbagos, Hosszúpályi, Monostorpályi, Létavértes, Esztár, Hencida, Kismarja, Nagykereki és Biharkeresztes – erejükön felül járultak hozzá az állomások felújításához, hiszen tudták, hogy térségük mennyire függ a közeli Debrecentől. Ha ezt a vidéket elvágják a tömegközlekedés szétzilálásával a közeli megyeszékhelytől, akkor sokkal több család szorul majd telente szociális barnaszénre. Csak egy példa: Pocsaj önkormányzata a végsőkig ragaszkodott ahhoz, hogy legyen pénztár az állomáson, azt ne cseréljék automatára. Méghozzá azért, mert az automata nem tud hitelt adni, márpedig errefelé van olyan, hogy valaki hitelből jár dolgozni. A pénztár helyisége jelenleg üres.

„A 106-os pilotprojekt jól példázza, hogy ha az önkormányzatok együttműködnek és összefognak a vasúttársasággal, akkor egy ilyen elmaradott területen is kisebb csodát tudunk végrehajtani. Partnerségünk keretében pedig a MÁV-Start Zrt. az új, akadálymentes térköves peronokhoz immáron egy éve Desiro motorvonatokat biztosít, amely a kiépített infrastruktúrával és a korábban végrehajtott menetrendi fejlesztésekkel tényleg példaértékű. Talán nem túlzok, de a MÁV-Start egyik kirakatvonala is lehet a 106-os, hiszen mellékvonali környezetben egyedi fejlesztést sikerült végrehajtanunk és a járatok kihasználtsága is kiváló” – nyilatkozta 2020-ban Szőllősi Roland, pocsaji polgármester.

Egy évvel később aztán történt valami. Azelőtt 54 perc volt a menetidő Pocsaj és Debrecen között. Ma 20 perccel több. Nyugodtan mondhatjuk, hogy indokolatlanul. Konyáron 5 percig álltunk csak azért, hogy betartsák a menetrendet. És ennél is lehetne gyorsabb, ha odafigyelnének a pályára. Derecske határában összetört és félrehúzott betonaljakat találunk a sínek mentén. És néhány összetörni készülőt a sínek alatt. Hogy menetidő elhúzása, a pálya elhanyagolása és a pótlóbuszoztatás csak a szokásos szabotálása a mellékvonalnak, mint a 14-es, Pápa-Csorna vonal esetében, vagy valami másnak az előszele, azt mindenki csak találgatja.

A Desiro motorvonatok egy ideje Székesfehérváron pihennek, információink szerint a 31-ből 16 üzemképes jelenleg. A 106-oson újra Bz-k és szovjet párjuk, az Uzsgyi jár. Már amikor nem buszok járnak helyette, követhetetlen menetrend szerint. Gyakran megesik, hogy az ember vonattal megy munkába, de busszal érkezik vissza, és nem oda, ahol a kerékpárját hagyta, vagy hagyná, ha nem pepitában járnának a vonatok és a pótlók. Utóbbiból néha kettő áll be egyszerre, hely alig van rajtuk. Nem is az utasok létszáma miatt fogják felszámolni a vonalat – azok ugyanis még így is vannak –, hanem annak ellenére.

„A 106-os vasútvonalnak a buszokkal történő pótlása napirenden van”

A vonal ugyanis útban van a debreceni CATL tervezett bővítésének. Ugyan a hírek arról szólnak, hogy Trump vámháborúja miatt bizonytalan időre elhalasztják a második ütemet, a 106-os vonal felszámolása már a csőben van. Lázár János ugyanis már korábban elrendelte, hogy készüljön hatástanulmány a 106-os vonal kiváltásának szolgáltatási következményeiről. Pántya József, az ÉKM helyettes államtitkára a megyei közgyűlés 2024. decemberi ülésének jegyzőkönyve szerint így válaszolt a sínek felszedését firtató kérdésre:

„A 106-os vasút, sajnos nem egy jó állapotban lévő vasútvonal, de forgalmat bonyolít. Itt változások várhatóak, a vasútvonalról történő vonatpótlás, buszos vonatpótlásnak a kérdésköre az abszolút terítéken van. Erről mind a MÁV, illetve mind a helyettes államtitkár társam, aki a közlekedés stratégiáért felel, Ők fognak bővebb tájékoztatást adni. Úgy gondolja, hogy a társadalom időben tájékoztatva lesz, de a 106-os vasútvonalnak a buszokkal történő pótlása napirenden van. Van egy műszaki állapoti problémája is, és a következő fejlesztési elemek is abba az irányba mutatnak, hogy a pótlás az buszokkal fog majd rövid időn belül megtörténni.”

Ellentmondásos információink szerint a személyszállítás a vonalon lehetséges, hogy már ez év végén teljesen leáll. Igaz, sokan abban reménykednek, hogy a választások előtt biztosan nem merik ezt meglépni. Biztosat senki nem tud arról, mikor fog az utolsó vonat végiggördülni a 106-oson, de a tervek a kiváltására – szóban legalábbis – már léteznek. Az ÉKM helyettes államítitkára így beszélt erről a megyei közgyűlés már említett ülésén:

„A déli gazdasági övezethez kapcsolódó vasútfejlesztés a 106-os vasútvonal, melynek egy nem annyira szokványos zöldmezős része is van, hiszen Debrecen és Berettyóújfalu között egy direkt vasúti kapcsolat biztosítása a kitűzött cél. A 106-os vasútvonal felújítását Sárándig szintén megtervezik, kiviteli tervig szólnak az elképzelések. Itt a közbeszerzést jövő év első hónapjaiban indítják. A cél a 106-os vasútvonal jobbá tétele Sárándig. A meglévő 106-os vasútvonal mellé egy új vasúti pálya lenne végig, Sárándig, ahol elágazik a jelenlegi vonalvezetéstől és egy teljesen zöld mezőben éri el Berettyóújfalu környezetét, illetve vasútállomását, valamint csatlakozik a már felújított Püspökladány-Biharkeresztes vasútvonalhoz. Ez összefüggésben van a Budapest-Debrecen-Kolozsvár nagysebességű vasútvonal fejlesztési elképzeléseivel. Ennek a kiviteli tervig történő közbeszerzése jövő év első hónapjaiban feladásra kerül.”

Mindez azt jelenti, hogy nem a meglévő 106-os vonalat újítják fel és tervezik karban tartani annyira, hogy tartani lehessen a menetrendet, nem azt tervezik visszaépíteni Nagyváradig, hanem egy teljesen új, gyorsvasúti pályát ígérnek helyette, amely Berettyóújfalunál érné el a 101-es, Püspökladány-Biharkeresztes vasútvonalat. Ennek tervezése viszont még sehol sem áll, súlyos évek múlva lehet belőle valami, ha egyáltalán megépül valamikor. Ezalatt az idő alatt a térség vasút nélkül maradva teljesen leszakadhat.

Az új, nagy sebességű vasút ráadásul nem csak másfelé menne, de nem is állna meg a településeken, hiszen azzal az értelmét vesztené el. Az az elővárosi jellegű vonal, amely a térség falvait szolgálja ki, amely jelenleg még megvan, amelyre csak úgy kellene tekinteni, mint pár évvel ezelőtt, amelynek megtartására mind az utasok, mind az önkormányzatok részéről igény mutatkozik, az viszont hamarosan 107-es, Sáránd-Létavértes vonal sorsára juthat.

Mert útban van az akkugyárnak, amely ki tudja, mikor épül meg.

Szöveg: Tálos Lőrinc – Videó: Pápai Gergely

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS
  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42