A NER kedvenc takarítócége 106 milliárd forint értékű megbízást kapott pár hét alatt
Már januárban, a tenderkiírás megjelenésekor beszámoltunk róla, hogy szinte biztosra vehető a B+N Referencia Zrt. győzelme a megadott feltételek miatt.
„Az önkormányzat felkéri az Államot, hogy az elfogadott koncepcióterv alapján tervezze meg és építse meg az átvezető utat és a hozzá tartozó parkolókat. Tehát nem akarunk vagyont átadni és nem akarunk vagyonkezelői jogot sem létesíteni!” – írta határozati javaslatában Kalocsa fideszes polgármestere. Majd a jegyzőkönyv szerint már nem ez történt, egy módosítás után. Filvig Gézát és a jegyzőt is hiába kérdeztük.
„Hamarosan készülhet a kalocsai főtért elkerülő új út” – 2022 májusában írt ezzel a címmel cikket a baon.hu. A Kalocsa belvárosát elkerülő útról volt szó, amire azért lett szükség, mert az évtizede felújítás miatt lezárt Szentháromság teret – a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye kérésére – az állam elvette a várostól, és az egyház kezelésébe adta. Azután, hogy a fideszes polgármester és a testület úgy döntött, elég volt a több mint 10 éve tartó lezárásból, kérik vissza területet – az előzményekről tavaly ősszel írtunk hosszabban.
A „hamarosan” közel két évvel később új értelmet kap. A nyomvonal ugyan elkészült, tavaly ősszel Vadai Ágnes a parlamentben kérdezte a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumot arról, hogy mi lesz az elkerülővel. Ágh Péter államtitkár válaszában azt írta válaszában, hogy
„a megoldás érdekében a Minisztérium illetékes szakterülete megvizsgálta a Kalocsa város belvárosának közúthálózat- és parkolófejlesztésére vonatkozó koncepciót, és szakmailag megalapozottnak ítélte annak megvalósítását egyes tartalmak módosítása mellett. A megvalósítás előtt azonban több előkészítő munkálat is elvégzendő. A koncepció szerint szükséges egy ingatlant megvásárolni parkolóhelyek kialakítása végett, de ezen megvásárolandó ingatlannal kapcsolatosan műemléki védetté nyilvánítást kezdeményeztek, amelynek nyomán jelenleg is folyamatban van a műemlékké nyilvánítás feltételeként előírt tudományos előkészítési és értékelési eljárás. Ezen eljárás befejeztével tudja majd meghozni az Építési és Közlekedési Minisztérium a tervezéssel kapcsolatos döntéseket.”
Az említett ingatlan tulajdonosát elérte az Átlátszó, azt kérte, ne írjuk le a nevét és nyilatkozni sem akart. A tulajdoni lap szerint a város nem vette meg az ingatlanját.
A 2024 januári testületi ülésen ismét fordulat állt be az elkerülő út ügyében. A fideszes polgármester határozati javaslatot terjesztett elő. Filvig Géza a „Kalocsa belső elkerülő út építéséhez önkormányzati szándéknyilatkozat a Magyar Állam részére” előterjesztésben azt vázolta a képviselőknek, hogy
„Miniszteri egyeztetést követően ígéretet kaptunk az átvezető út kialakításának segítésére. Ezen átadással a koncepciónk részmegvalósítását teljes mértékben átveszi az Építési és Közlekedési Minisztérium, így Kalocsa városa mentesül az anyagi kötelezettségektől is.”
A polgármester kifejtette, hogy az utat valójában be kellene kötni az 51-es útba, ezért „az önkormányzat felkéri az Államot, hogy az elfogadott koncepcióterv alapján tervezze meg és építse meg az átvezető utat és a hozzá tartozó parkolókat.” Hangsúlyozta,
„tehát nem akarunk vagyont átadni és nem akarunk vagyonkezelői jogot sem létesíteni!”
Aki nem ismeri Kalocsát, annak a térképen megmutatjuk, miről lenne szó. Eddig egy kis forgalmú út vezetett a belvárosból a Szentháromság téren át a Kossuth Lajos utca felé, ami közel 1 kilométerrel távolabb éri el az 51-es főutat. Ez a szakasz nem átmenő forgalomra lett tervezve, hiszen a várost az 51-es keleti irányból kerüli el. Hogy miként került elő a főútba bekötés ötlete, arról a testületi jegyzőkönyv árulkodik.
Filvig Géza arról beszélt, hogy „tartottunk egy helyszíni bejárást, egy személyes egyeztetést, és felvázolták, hogy átnézték ezt a koncepciótervet a szakembereikkel. Megvalósíthatónak, támogathatónak tartják, és az ennek az eljárásrendje, hogy átadásra kerül ez az érintett útszakasz.
Azt látni kell, hogy az állami úthálózatba kell, hogy ez bekerüljön.
Az 51-es számú főút állami kezelésben van, és onnan kell ezt az átkötést megtermünk.” A polgármester a közúttal és Pántya Józseffel, útépítésekért felelős helyettes államtitkárral egyeztetett.
A jegyzőkönyv szerint Filvig Géza úgy folytatta, az útépítéshez
„át kell adnunk az útfelületnek a tulajdonjogát az államnak, és az állam tudja kezelésbe adni a vagyonkezelőhöz. Ez az az eljárás, amellyel ezt hatékonyan meg tudjuk valósítani. Az elmúlt testületi ülésen volt olyan próbálkozás, hogy ne kerüljön, mert ugye itt kifogásolták a baloldali képviselők az államnak való átadást, hogy csak a feladatot, de bebizonyosodott az akkori viselkedésükkor, hogy nem a megoldás mellett vannak.”
Vagyis a fideszes polgármester korábban
azért baloldalozott egyet, mert a képviselők egy része az önkormányzati utak állami kézbeadását kifogásolta.
Ehhez képest mit állított a javaslatban ugyanez a polgármester? „Tehát nem akarunk vagyont átadni és nem akarunk vagyonkezelői jogot sem létesíteni!” Aztán mégis azt javasolta, egy módosított előterjesztésben, hogy állami legyen az út, amit a közgyűlés kezdetén osztottak ki. Nem csak a tervezést, magát az út tulajdonjogát is átadták.
Az ellenzéki, a Helyi Lokálpatrióta Egyesület jelöltjeként polgármesternek induló Bagó Zoltán (korábban tévesen írtuk, hogy a DK tagja – szerk.) a jegyzőkönyv szerint több megjegyzést is fűzött a polgármesteri javaslathoz.
„Behoz egy ugyanolyan előterjesztést, ami igazándiból az elmúlt 25 hónapban a semmittevésről szól. Ön mondta, ígéretet kaptunk arra — idézem —, hogy erre az anyagi forrást is biztosítja a kormány. 2022. november 24-i ülésen tárgyaltuk már ezt a témát oly módon, hogy az önkormányzati tulajdonú ingatlanokon kívánjuk megvalósítani, és erre kértünk fel tervezőket, hogy ezt készítsék elő. Ez a mai előterjesztés ez nem erről szól. Idézem: amiről az előterjesztés is szólt anno, ezt egy támogatási kérelem alapján kormányzati forrásból támogatási kérelmet nyújtunk be, egy újabb támogatási kérelmet adunk be a kormányzathoz, ígéret van arra, hogy kormányzati támogatásból ezt meg tudjuk oldani. Ez hangzott el 10 hónappal ezelőtt. Mi történt az elmúlt 10 hónapban? Egy darab levelet küldött Font Sándornak és azóta semmi?” – mondta a képviselő.
Az állami kézbe adást azzal indokolta a városvezető., hogy nincs pénzük az útra. Pedig a 2022-ben a baon.hu azt írta „az érsekség mintegy 800 millió forintos kormányzati támogatásra kapott szóbeli ígéretet.” De ebből sem lett semmi.
„»Stabil, jó színvonalú működést biztosító, előremutató, kiszámítható, gondoskodó és mértéktartó költségvetés került a képviselők elé« – sommásan így jellemezte Kalocsa város 2024. évi költségvetés-tervezetét a 2024. február 15-i, csütörtöki képviselő-testületi ülésen dr. Filvig Géza polgármester és Simon Zoltán alpolgármester” – a kormányközeli kalohirek.hu tudósítása szerint (a lap tulajdonosa Borbély Gábor, aki 2010-ben a helyi Fidesz alelnöke volt).
A márciusi közgyűlés első pontja mégis pénzkérésről szól. Az előterjesztés szerint döntenek az „önkormányzatok rendkívüli támogatása pályázat benyújtása” témában. „Az önkormányzatok rendkívüli támogatására pályázatot a pályázati kiírás alapján az év során folyamatosan, de legkésőbb 2024. október 15-ig lehet benyújtani legfeljebb három alkalommal” – áll a határozat szövegében. A pénzt,
lehet költeni. Vagyis a stabil költségvetés annyira stabil, hogy az önkormányzat
fenntartja a lehetőségét annak, hogy állami segítségre szorul akár a bérek kifizetésénél.
Az elkerülő út kapcsán kerestük Filvig Gézát és a jegyzőt is. Azt kérdeztük március elején, hogy az ismeretük szerint mi lett az említett 800 millió forinttal, annak felhasználásáról az egyházmegye tájékoztatta-e őket. A szándéknyilatkozat elfogadásától mit várnak, a minisztérium milyen határidőket jelölt meg, valamint az állami kezelésbe mikor és hogyan adják át a területeket. Egyik kérdésünkre sem válaszoltak.
Az Építési és Közlekedési Minisztériumtól pedig arra vártunk választ, az elmúlt két évben hány olyan eset volt, hogy egy belterületi útépítést csak akkor vállalt az állam, ha az utakat az önkormányzat állami kezelésbe adja. Erre sem kaptunk választ.
Frissítés (2024. 03. 26.):
Cikkünk megjelenése után az Építési és Közlekedési Minisztérium az alábbi választ küldte: „A jelenleg önkormányzati tulajdonban és kezelésben lévő utak állam általi fejlesztésére alapvetően az érintett útszakasz(ok) állami kezelésbe történő átvétele esetén van lehetőség. Ez a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 32. § (3) és (3b) bekezdése alapján lehetséges. Az egyeztetés Kalocsa Város Polgármesteri Hivatalával rendszeres.”
Segesvári Csaba
Címlapfotó: Átlátszó / Segesvári Csaba
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásMár januárban, a tenderkiírás megjelenésekor beszámoltunk róla, hogy szinte biztosra vehető a B+N Referencia Zrt. győzelme a megadott feltételek miatt.
Baján uszoda és élményfürdő épülne, immár hosszú évek óta. A terv elkészült, de visszaküldték a tervezőknek, mert nem lehetne üzemeltetni a létesítményt.
Az újságírás végét jelenti, ha a közönségnek annyi elég, hogy a tegnap még a hatalom ölében ülő mellékszereplő kollaborációval gyanúsítja a sajtót.
Erről írtak a független vidéki portálok a héten. Lapszemle.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!