Nyolc hónappal tartott tovább a próbaüzem a tervezettnél a több mint 70 milliárd forintból megépült tram-trainnél. A MÁV szerint a problémákat a gyártó kiküszöbölte – saját költségén. De a szerelvények a próbaüzem után sem tudják hozni azt a menetidőt, amiről az ITM korábbi államtitkára beszélt.
Sem a jegykiadó automata, sem a MÁV applikáció nem működött. Rókuson, a jegypénztárban vettünk jegyet. Hétfő volt, délelőtt, bőven elfértünk a tram-trainen. Ez már a harmadik alkalom volt, hogy egy-két nap leforgása alatt villamosvasutaztunk Szeged és Hódmezővásárhely között. Azért, hogy megnézzük, mit jelent menetidőben, hogy 80 helyett immár százzal mehet a két város között a Stadler szerelvénye. Napközben is félházzal járt a szerelvény, vagyis úgy tűnik, sokan kedvelik a belvárosokat összekötő villamosvasutat.
De egy rövid visszatekintés. A tram-train tényleges építése a pályaátalakítással kezdődött 2018-ban. A 30 milliárdos munkáról megírtuk, hogy 100 kilométer/órás sebességre építették át a Hódmezővásárhelyig 135-ös vasútvonalat, több állomás, peron is megújult. A munkában nem csak Mészáros Lőrinc cége, hanem veje vállalkozása is részt vett.
A MÁV egy éve azt mondta az Átlátszónak, hogy a felújított pályával mintegy 3 perccel rövidül a menetidő a vonatoknak. Aztán a menetrendváltásból kiderült, ez valójában több lett, úgy, hogy a békéscsabai vonat nem áll meg Algyőn, és a rókusi megállás is rövidebb lett. A közel 80 milliárdra hízott projekt ingyenes próbaüzeme után augusztustól fizetőssé vált a villamosvasút, az órás követés is félórára változott. Őszre a pályahibát is kijavították, a vonatok és a tram-train is százzal mehet.
Alig kétperces gyorsulás – ha nem jön szembe semmi
Májusban azt mértük, a Szeged-Rókustól Hódmezővásárhely Népkertig tartó távot az egyetlen megállóval számolva 17 perc 31 másodperc alatt tette meg a villamosvonat, 70 km/órás átlagsebességgel. Ugyanazzal az applikációval mértünk újra. Háromszor.
Az első alkalommal semmi sem jött szembe, így 75-re nőtt az átlagsebesség, a menetidő 2 perccel lett rövidebb, a korábbi 80-as csúcssebesség 100-ra nőtt. Visszafelé három perccel hosszabb volt az út, mert a tram-train szembetalálkozott a békéscsabai vonattal, majd egy másik tram-trainnel – mindezt az algyői Tisza-hídnál.
100-ra gyorsul, mégsem lett sokkal gyorsabb: nem tudja tartani a tervezett menetidőt a tramtrain.
A sebesség azért lényeges, mert a százas tempóért komoly harc folyt.
A szegeder.hu írta meg, hogy a Stadler szerelvényei a magasabb sebességnél először imbolyogtak. A lengéscsillapítókhoz nyúltak, ettől viszont keményebben rugózik a vonat. Sajtóhírek szerint a kerékprofilon is változtattak. A magasabb sebesség a menetidőt rövidítette volna.
Emlékezetes, a megvalósíthatósági tanulmányt 10 évre titkosították. Gyorsan kiderült, a korábban beharangozott menetidőket nem lehet tartani, Lázár János pedig lehazugozta azokat, akik ezt megírták. Az ITM miniszterhelyettese, Schanda Tamás is azt mondta, hogy „a tram-train menetrendje a két belváros közötti utazási időtartamot 30-32 percre rövidíti, amellyel jelenleg egyik közlekedési forma sem tudja felvenni a versenyt, beleértve a személygépkocsit is”. Csakhogy a hivatalos menetrend ma is 42 perccel számol ezen a szakaszon.
A járatsűrítés is okozhat gondot
„A tram-train – amit április elejéig minden utas ingyen használhat majd – november 29-étől óránként közlekedik Hódmezővásárhelyről Szegedre 3:31 és 23:31 között, illetve Szegedről Hódmezővásárhelyre 4:38 és 23:38 között, a december 31-éig tartó próbaüzemben” – írta az origo.hu az indulás után. A próbaüzem aztán tolódott, a MÁV által április 15-ig tartó ingyenes időszak augusztus 1-re változott.
Tram-trainek találkozása. Sok helyen egyvágányú a pálya, ami gondot okozhat. Fotó: Segesvári Csaba
De úgy tűnik, a megnövelt tempóval sem érhető el az ITM államtitkár által említett menetidő, ahogy az is egyértelmű, már a félórás vonatkövetés is fennakadást okoz a vonalon. Ha ezt tovább sűrítik, még lassabb lehet a tram-train.
Pedig a kormánypárti szegedma.hu már előre megírta a győzelmi jelentést: „a próbaüzem végével a legnagyobb változás, hogy fizetőssé válik az utazás a tram-trainen. Jegyvizsgálók most is segítik az utazást, akkortól azonban már ellenőrzik az utazási igazolványokat. A jelenleginél lényegesen sűrűbben, az ígértek szerint csúcsidőben 10 percenként közlekednek majd a szerelvények. Az utazás is gyorsabb lesz, a két város között 100 km/h sebességgel közlekedhetnek majd.”
„Utólagos átalakítás nem történt”
A MÁV az Átlátszó kérdéseire azt írta, „a kötöttpályás közösségi közlekedés Magyarországon és a térségben eddig ismeretlen, innovatív megoldását megszerették a lakosok, az utasok. Utazásuk a közvetlen, átszállásmentes eljutásnak, a kiszámítható menetrendnek köszönhetően kényelmesebbé, megbízhatóbbá vált. Ezt támasztja alá az is, hogy
augusztusban 150 ezer utazáshoz vették igénybe a vasútvillamosokat, míg összesen 22 ezer utazás történt a békéscsabai vasútvonalon.
Szeptember első tíz napjában lényegesen megnőtt a forgalom, a tram-train 90 ezer utasával szemben 13 ezren közlekedtek nagyvasúton”.
Ugyanakkor a próbaüzem hosszára vonatkozó kérdésünkre nem válaszoltak. Ellenben azt írták még: „az utasok számára ingyenes próbaüzem addig tartott, amíg a bővebb menetrendi kínálat biztosításának minden szükséges műszaki feltétele megteremtődött. A gyártó feladata volt, hogy a 100 km/órás engedélyezett sebességre alkalmas járműveket szállítson le, ehhez képest utólagos átalakítás nem történt. A kerékprofil sem változott, az említett módosítási kísérletet a gyártó saját költségére és felelősségére végezte”.
Közben megérkezett a 12. villamosvonat, így Lázár János szerint „hamarosan ezzel teljes a flotta és napközben járatsűrítéseket lehet majd végrehajtani a Szeged-Algyő-Vásárhely vonalon”. Jelenleg félóránként járnak a vonatok, a vele párhuzamos buszokat megritkították.
Segesvári Csaba
Nyitókép: A tram-train használatban. Fotó: Lázár János Facebook-oldala
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Szeptember 15-én, csütörtökön Strasbourgban az Európai Parlament képviselőinek 74%-os támogatásával, 21 % ellenében, 5 % tartózkodása mellett elfogadták azt az állásfoglalást, amely szerint Magyarország nem demokrácia, hanem választási önkényuralom.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!