közpénzégetés

„2024-re nem lesz ebből semmi” – még a földtulajdonosokat sem fizették ki a 65 milliárdos MotoGP-pályához

Az utóbbi időben szokatlanul nagy a csend a Hajdúnánás külterületére tervezett, több mint 60 milliárd forintból megvalósuló MotoGP pályaépítés körül. A komplexum építése nem az eredeti tervek szerint halad, bár a beruházásért felelős cég több alkalommal igyekezett ennek ellenkezőjéről meggyőzni az embereket. Fél évet legalább csúszni fog a projekt, de könnyen lehet, hogy még többet is, ugyanis a kormány döntése egyes beruházások halasztásáról akár a pályaépítést is érintheti. Beszéltünk az érintett földtulajdonosokkal, akik azt mondták: a 2024-es időpontot sem tartják valószínűnek, mivel az építkezést továbbra sem kezdték el, sőt, még a földterületek megszerzésével sem végeztek. 

Tavaly áprilisban foglalkoztunk először a Hajdúnánás külterületére tervezett gyorsasági motoros versenypályával. Mint írtuk, a komplexum felépítéséhez 500 hektár földet kell kisajátítania az államnak, a gazdákat azonban elfelejtették tájékoztatni a részletekről.

Augusztusban megírtuk, hogy Szijjártó Péter bejelentette: a Hajdúnánás külterületén épülő MotoGP pálya „jelentős felgyorsításáról döntöttek, annak érdekében, hogy 2023-ban már versenyt lehessen rendezni ezen a pályán”. Pár hónappal később egy hosszabb cikkben foglaltuk össze, hogy a pályaépítés továbbra sem halad a korábban tervezett ütemben, illetve arról is beszámoltunk, hogy milyen változások történtek a beruházás mögött álló cégek környékén.

MotoGP: a kisajátításról még semmi hír, de már a földjeiken dolgoznának | atlatszo.hu

Az elmúlt hetekben megkérdeztük a pályaépítésben érintett helyieket, ők mit tapasztalnak, hogy halad a beruházás. A nevüket az esetleges következmények miatti félelmükben nem vállaló gazdák arról számoltak be, hogy már vannak olyanok, akikkel sikerült megállapodásra jutni. Sőt, olyan család is akad, akivel ugyan megállapodás még nem született, de már elköltöztek.

Decemberben az önkormányzat képviselő-testületi ülésén is szóba került a pályaépítés, az alpolgármester ekkor elmondta: szerinte Brüsszel az oka annak, hogy a tervezettnél lassabban haladnak a munkálatok.

Fél évet biztosan csúszik a beruházás

Ugyanebben a hónapban az államháztartási hiány miatt a kormány 755 milliárd forintnyi kiadást vágott vissza. Ennek hatásait a MotoGP pályáért felelős cég is érezhette, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos beruházási kiadásokat ugyanis a Magyar Közlöny szerint 15,75 milliárd forinttal csökkentették.

A pályaépítés koordinációjáért felelős cég tavalyi eredményeiről a május végén leadott beszámoló alapján a napokban megjelent cikkünkben foglalkoztunk részletesen:

Közel 3 milliárd veszteséget termelt tavaly a MotoGP-pálya építéséért felelős HUMDA Zrt. | atlatszo.hu

Idén május végén a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) közzétette a tavalyi évről szóló pénzügyi beszámolóját, amelyből kiderül, hogy 2020-hoz képest jelentősen rosszabb éve volt tavaly a vállalatnak. Közel kétmilliós bevételcsökkenés mellett 2,63 milliárdos veszteséget termelt a MotoGP-pálya építésében is aktív szerepet vállaló, a magyar autó-, és motorsportért felelős állami cég.

A hivatalos kommunikáció alapján úgy tűnt, mindez érdemben nem befolyásolja a projektet. „A MotoGP-vel kapcsolatban nekem sincsenek más információim, mint az, hogy ez a beruházás meg fog valósulni” – mondta el Tiba István január közepén Hajdúnánás költségvetéssel kapcsolatos közmeghallgatásán. A választókerület országgyűlési képviselője március végén is tartott egy sajtótájékoztatót a városban: ekkor arról beszélt, hogy „a híresztelésekkel ellentétben” az ütemezés szerint folyik a beruházás, a kivitelezéshez szükséges tervek április végére elkészülhetnek, a területszerzések pedig már az utolsó szakaszban, a szerződéskötésnél tartanak.

A 444.hu április végi cikkéből viszont kiderült, hogy féléves csúszás van a munkálatokban, amit a kormány már a nemzetközi szervezőcégnek, a Dorna Sports-nak is jelzett. A szerződésben ugyanis van egy pont, amely szerint 2022. január végéig jelezni kell, ha csúszik a beruházás, ebben az esetben 2023 helyett csak 2024-től indul a 10 éves időszak. A lap szerint ez már megtörtént, így 2024 szeptembere előtt biztosan nem rendeznek versenyt a területen.

Tiba István ennek kapcsán úgy nyilatkozott, hogy

„minden a terv szerint halad, az pedig opcióként már a Dorna Sporttal kötött szerződésben benne volt, hogy 2024-ben lehet az első futam. Ez nem változott mára sem.”

Az önkormányzat március végi képviselő testületi ülésén a HUMDA vezérigazgatója, Weingartner Balázs elmondta: a versenypálya nyomvonalához kapcsolódó földmunka még idén elkezdődhet, a kivitelezés 2023 elejétől várható. A prezentációból kiderül az is, hogy a nyertes tervpályázathoz képest valamennyit módosult a versenypálya lehatárolása, a beruházásban érintett területek.

További halasztás várható?

Május 26-án a kormányinfón Gulyás Gergely és Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter arról beszélt, hogy a közelgő gazdasági válság miatt ragaszkodnak ahhoz, hogy idén 4,9, jövőre pedig 3,5 százalék legyen a GDP-arányos hiány. Ennek érdekében kiadási oldalon is csökkentéseket hajtanak végre: többek között az állami beruházásokat átütemezésével és a piaci beruházások ösztönzésével.

Ezért a kormány 861 milliárd forintnyi beruházás elhalasztásáról döntött. Gulyás Gergely hozzátette, hogy a még nem indult építkezéseket tudják elhalasztani, hiszen „torzókat nem hagyunk”. Az is kiderült, hogy egy „megközelítő lista” már létezik azokról a beruházásokról, amelyeket a tervek szerint 2023-ról 2024-re halasztanak majd.

Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfó sajtótájékoztatón a Miniszterelnöki Kabinetiroda Garibaldi utcai sajtótermében 2022. április 28-án (forrás: MTI/Máthé Zoltán)

Az RTL Híradó megemlíti, hogy a MotoGP-pálya is állami beruházás, ahol eddig még nem indult meg az építkezés, így könnyen lehet, hogy akár a hajdúnánási komplexum is érintett lesz. A csatorna megpróbált interjút kérni Lázár Jánostól, aki az újonnan létrehozott Építési és Beruházási Minisztérium élére került. A Minisztérium válaszából kiderült, hogy ő tesz majd javaslatot arra, hogy melyik beruházás folytatódjon, és melyiket halasztják.

E-mailben kerestük a Miniszterelnökséget, hogy érdeklődjünk: valóban érintett-e a hajdúnánási beruházás a halasztásban, és amennyiben igen, mikor kerülhet megrendezésre az első verseny, illetve pontosan mekkora csúszás várható. Cikkünk megjelenéséig azonban nem kaptunk választ kérdéseinkre.

A tulajdonosok többsége elfogadta a vételi ajánlatot

Május közepén megkerestük a HUMDA Zrt.-t is, hogy a beruházás jelenlegi állásával kapcsolatban érdeklődjünk. Azt is megkérdeztük, hogy hány érintettel sikerült már megegyezni, illetve a tervek szerint mikorra várható a kivitelezés kezdete.

„A területrendezés már az utolsó szakaszban tart. Jelen pillanatban folyamatban van a beruházás helyszínét érintő ingatlanok megszerzése, májusban várhatóan minden érintett ingatlantulajdonos megkapja a korábban már velük leegyeztetett és előkészített szerződést a csereföldekre vonatkozóan, illetve a kötelező érvényű ajánlatot az adásvétel vagy kisajátítás esetében” – tudatta a beruházásért felelős cég.

Ez a terület is érintett lesz a pályaépítésben (forrás: Átlátszó/Szopkó Zita)

Válaszukból kiderült, hogy 90 helyrajzi számú ingatlan érintett a beruházásban: ebből 48 esetben csereföldet, 42 esetben pedig pénzbeli megváltást kértek az érintett ingatlantulajdonosok. Elmondták, hogy a vételi ajánlatok kiküldése még folyamatban van, de az ingatlantulajdonosok nagy része azt elfogadta,

jelen pillanatban kisajátítás útján ingatlanszerzés nem történik.

„Jogszabályi szabályozás alapján, az illetékes kormányhivatal további egyeztetéseket fog kezdeményezni azokkal az ingatlantulajdonosokkal, akik a visszaküldött nyilatkozatok alapján egyelőre nem fogadták el a független szakértői értékbecslésekben megadott pénzbeli értékeket. Ezen egyeztetések a következő hetekben fognak megkezdődni.”

A munkálatok ütemezésével kapcsolatban elárulták: a pálya nyomvonalához kapcsolódó nagy tömegű földmunkák ez év második félévben kezdődhetnek el, a magasépítési kivitelezés 2023. első negyedévben indulhat el, és várhatóan 2024 nyarán fejeződik be. „Mivel vannak olyan földterületek, amelyek nem állami tulajdonúak, így első lépésként meg kellett teremteni ezek megszerzésének jogi hátterét” – zárták válaszukat.

A hajdúnánási MotoGP-pálya látványterve (forrás: hajdunanas.hu lakossági fórum, prezentáció)

Vagyis azt látjuk, hogy bár a HUMDA szerint jól halad az ingatlanok megszerzése, az eredeti ütemezéshez képest a területek megszerzése is csúszik. 2020 októberében Hajdúnánás polgármestere még arról beszélt, hogy a kisajátítási eljárások valamikor 2021 tavasz végére zajlanak le. Tiba István, a pálya miniszteri biztosa pedig 2021 májusban a Cívishírnek úgy nyilatkozott, hogy „reményeink szerint a konkrét munkálatok a mélyépítéssel szeptember-október hónapban el tudnak kezdődni”.

Ez azonban a mai napig nem történt meg, a HUMDA válaszában 2022 második felére becsülte a földmunkák kezdetét.

Még nem fizették ki az érintetteket

Ismét megkérdeztük a pályaépítésben érintett helyieket, hogy ők mit tapasztalnak, hogy halad a beruházás. A nevüket az esetleges következményektől tartva nem vállaló földtulajdonosok megerősítették, hogy a vételi szándéknyilatkozatok többségét már kiküldték április elején-közepén.

„Volt olyan, aki elfogadta, volt, aki nem. Aki elfogadta, annak vissza kellett papíron küldenie a reakciót, erre volt egy formanyomtatvány. Ennek május 15-én lejárt a határideje, tehát aki eddig visszaküldte, hogy elfogadja, azzal az adásvételi szerződést meg kellett volna már kötni, és 60 napon belül kellene kifizetni őket” – mondta el az egyik érintett.

Az általunk megszólaltatott tulajdonos ugyanakkor elmondta: tudomása szerint ez még egyetlen esetben sem történt meg.

Magyarul elmondása szerint senkit nem fizettek még ki, ráadásul aki csereterületet kért, azt sem írták még át a gazdák nevére. „Ott is úgy történt meg a földcsere, hogy menjél oda és műveld, de nincs a nevén, tehát nem az ő saját tulajdona. Ebből kiindulva simán lehet az, hogy akkor minden vissza.”

Felidézte azt is, hogy úgy indult az egész, hogy 2022-ben próbafutamot tartanak, 2023-ban pedig már élesben mehet a verseny, a 2024-es időpontról csak később esett szó. „Nyilvánvaló, hogy ha meg is valósul, 2024-re se lesz ebből még semmi se, mert azért ehhez még sok mindennek kellene itt történnie” – tette hozzá.

Mindezek után nem csoda, hogy a városban már el is indult a szóbeszéd azzal kapcsolatban, hogy ez a beruházás is a halasztott projektek között lesz.

A helyiek arról beszélnek, hogy elhalasztják a beruházást (forrás: Facebook)

Erre konkrét bizonyítékot egyelőre nem találtunk, ezért megkérdeztük a polgármestert, Szólláth Tibort, hogy az önkormányzatnak milyen értesülései vannak a MotoGP pálya sorsával kapcsolatban, és mikor várható a lakosság tájékoztatása. Sajnos egyelőre nem kaptunk választ kérdéseinkre.*

Érhető, hogy a beruházás jövője sokakat foglalkoztat, hiszen egy esetleges csúszás számos földtulajdonost érintene. Úgy tudjuk, van, aki több száz állatát adta már el, mert azt mondták neki, hogy ősszel költöznie kell. Ez már a tavalyi évben történt, a területek megszerzése pedig azóta sem ért a végére. A helyiektől tudjuk azt is, hogy a közelmúltban földmérők jelentek meg a beruházásban érintett területeken, akik a környékbeliek érdeklődésére elmondták: nem olyan régen Sávolyban is jártak földmérés ügyében.

Steinmetz Ádám jobbikos képviselő azonnali kérdést tesz fel az Országgyűlés plenáris ülésén 2020. november 23-án (forrás: MTI/Koszticsák Szilárd)

Az ellenzék szerint szükség lenne a projekt felülvizsgálatára

Az országgyűlési választás előtt sikerült beszélnünk Dr. Steinmetz Ádámmal, a Jobbik országgyűlési képviselőjével is, aki a Somogy megye 3. számú választókerület ellenzéki jelöltje volt, ám április 3-án 10 ezer szavazattal alulmaradt a fideszes Móring József Attilával szemben, így országos listáról jutott be a Parlamentbe. A Márki-Zay Péter vezette hatpárti összefogás a kampány alatt a sporttal kapcsolatos kommunikációt is rábízta.

A Somogy 3. körzethez tartozik Sávoly is, ahol 2008-ban már megpróbálkoztak a MotoGP pálya építésével, ám a Balatonring építése kudarcba fulladt, mert a spanyol beruházónak nem adott hitelt az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank. Az eredetileg 80 millió euró (akkori árfolyamon nagyjából 22 milliárd forintos) beruházás 2010-ben leállt, ekkorra nagyjából 30 millió eurót fektettek a projektbe. A közel 200 hektáros területen a nyomvonalat kialakították, beépítettek több ezer tonna követ, ám aztán megállt a beruházás. Azóta már a pálya alapkövét is ellopták, a helyiek mégis reménykedtek abban, hogy egyszer befejeződnek a munkálatok.

„Miután még az én információim szerint a földterület kisajátítással történő állami tulajdonba vételére még nem került sor, magyarán még egy kapavágás sem történt, szerintem esélytelen, hogy 2022-ben, vagy akár 2023-ban itt futamokat rendezzenek” – mondta el január végén a képviselő az Átlátszó érdeklődésére.

Hozzátette,

nem tartja realitásnak, hogy jó minőségű termőföldeket kisajátítva, lebetonozva valósítsák meg a pályaépítést,

főleg, hogy a sávolyi pálya már 20-30%-os készültségi állapotban van. Ennek az engedélyezése már lezajlott, megtervezték a nyomvonalát is, lehajtót építettek az autópályáról, vagyis szerinte az új pályaépítésre szánt több száz milliárd töredékéből meg tudnák valósítani a felújítást. Másik megoldásként a Hungaroring felújítását említette, amit szintén alkalmassá lehetne tenni arra, hogy MotoGP versenyeket is rendezzenek, így multifunkcióssá téve a pályát.

Schanda Tamás 2020-ban Steinmetz egy parlamenti felszólalása után kijelentette: a döntés meghozatala előtt több helyszínt is megvizsgáltak, azért is esett végül Hajdúnánásra a választás, mert három megyei jogú város közelében helyezkedik el, de szempont volt még a Debreceni Egyetem és a most épülő BMW-gyár közelsége is.

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára beszél az Országgyűlés plenáris ülésén 2021. december 14-én (forrás: MTI/Kovács Attila)

A marcali választókerület fideszes országgyűlési képviselője pedig ugyanebben az évben elmondta: a sávolyi pálya megtervezése óta jelentősen változtak a MotoGP-versenyhelyszínnel kapcsolatos követelmények, a vonalvezetés elavultnak tekinthető, így a projekt megvalósítása ezen a területen „jelentős környezetszennyezéssel, Natura-2000-es területek rombolásával és a Kis-Balaton páratlan élővilágának veszélyeztetésével is járna”.

Steinmetz Ádám érdeklődésünkre hozzátette, hogy tudomása szerint a Magyar Motorsport Szövetséget nem vonták be a pályaépítéssel kapcsolatos döntésbe, így kétségbe vonja, hogy valóban szakmai döntés született volna. Amikor egy parlamenti felszólalásában erről kérdezte az illetékes minisztériumot, érdemi információk helyett Schanda Tamás gyurcsányozással válaszolt.

Forrás: Országgyűlési Napló 2021. november 15., parlament.hu

Nem adják ki a megvalósíthatósági tanulmányt

Közérdekű adatigénylésben megpróbáltuk kikérni a HUMDA Zrt.-től a Dorna Sporttal kötött szerződést, a mellékleteivel együtt, valamint a megvalósíthatósági tanulmányról és a környezeti hatástanulmányról is érdeklődtünk. 15 nap elteltével elutasító választ kaptunk, azt írták, hogy az általuk kezelt adatok között nem szerepel a megvalósíthatósági tanulmány, illetve a környezeti hatástanulmány, így nem tudják rendelkezésünkre bocsátani azt.

Ezt követően az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól, majd a BMSK Zrt.-től is kértük ezeket az adatokat, de nem jártunk sikerrel.

Az ITM válaszában kiemelte, hogy nem minősül adatkezelőnek, a BMSK közölte, hogy ők sem rendelkeznek a pályaépítéssel kapcsolatos megvalósíthatósági tanulmánnyal.

A környezetvédelmi hatástanulmánnyal kapcsolatban azt a választ kaptuk, hogy annak elkészítése folyamatban van. Emellett megírták, hogy a szerződést és mellékleteit azért nem adják ki, mert álláspontjuk szerint az „olyan védett ismerethez való hozzáférést eredményezne, amely megismerése aránytalan sérelmet okozna a HUMDA Zrt. és a jogtulajdonos üzleti tevékenységének végzése szempontjából”.

A Közbeszerzési Hatóság szerződés nyilvántartási honlapján ugyanakkor elérhető a versenyszervezési szerződés, amelyet még tavaly március elején írtak alá, és amely szerint 2023-tól 10 éven át rendezhet MotoGP versenyt Magyarország, ezért a MotoGP jogtulajdonosa nettó 9 millió eurót kér.

Nem ez az első eset, hogy megpróbáltuk megszerezni a megvalósíthatósági tanulmányt. Tavaly márciusban közérdekű adatigénylésben kértük az ITM-et, hogy küldjék el a dokumentumot (ez még azelőtt volt, hogy a projekt megvalósítása átkerült volna Palkovics László ITM minisztertől Mager Andrea nemzeti vagyonért felelős tárca nélküli miniszterhez, a Kelet-Magyarország Versenypálya Kft.-től pedig a BMSK Zrt.-hez). Akkor azt a választ kaptuk, hogy hogy a tanulmány felülvizsgálat alatt áll, és további döntések megalapozását szolgálja, így egyelőre nem tudják rendelkezésünkre bocsátani azt.

Tiba István, Kósa Lajos, a térség fideszes országgyűlési képviselői, Szólláth Tibor, polgármester, Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke, Talmácsi Gábor világbajnok gyorsasági motorversenyző és Palkovics László (ITM) a MotoGP sajtótájékoztatóján Hajdúnánáson 2020. június 20-án (forrás: Facebook/Szólláth Tibor)

Miközben a földterületek megszerzése folyamatban van, a közbeszerzési értesítőben megjelent már néhány tender, ami a beruházáshoz köthető. Az egyik a „Hajdúnánás–Görbeháza ivóvíz távvezeték kiépítése a Hajdúnánás Moto GP-pálya víziközművel történő ellátásával” elnevezésű projekt tervezési és kivitelezési feladatainak ellátása, amit Orbán Viktor felcsúti barátjának érdekeltségébe tartozó építőcég, a Mészáros és Mészáros Zrt. nyert el 7,7 milliárd forintért. A másik  a műszeres talajvizsgálat és robbanószerkezet-felderítési munkálatok elvégzése, 148,5 millióért.

A nagyobb összegű munkákra feltehetően később fognak még közbeszerzéseket kiírni.

Szopkó Zita

Címlapkép: Kósa Lajos fideszes országgyűlési képviselő az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a MotoGP jogtulajdonosa, a Dorna Sports közötti megállapodás aláírása után az ITM-ben tartott sajtótájékoztatón 2021. március 4-én. A megállapodás értelmében Magyarország a Hajdúnánás mellett épülő versenypályán 2023-tól 10 évig rendez gyorsaságimotoros világbajnoki futamokat (forrás: MTI/Kovács Tamás)

*Frissítés: Cikkünk megjelenését követően reagált megkeresésünkre az önkormányzat. Szólláth Tibor, Hajdúnánás város polgármestere azt írta, „a MotoGP pálya építésének halasztásával összefüggő kérdéseivel kapcsolatban arról tudom tájékoztatni, hogy a Hajdúnánás Városi Önkormányzat felé nem érkezett ilyen irányú hivatalos tájékoztatás a beruházó HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. részéről. (…) Kérem a MotoGP pálya építésével kapcsolatos további kérdéseivel forduljon bizalommal a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt.felé.”

Megosztás