közpénzégetés

Közel hárommilliárdos veszteséget termelt tavaly a MotoGP-pálya építéséért felelős HUMDA Zrt.

Idén május végén a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) közzétette a tavalyi évről szóló pénzügyi beszámolóját, amelyből kiderül, hogy 2020-hoz képest jelentősen rosszabb éve volt tavaly a vállalatnak. Közel kétmilliós bevételcsökkenés mellett 2,63 milliárdos veszteséget termelt a MotoGP-pálya építésében is aktív szerepet vállaló, a magyar autó- és motorsportért felelős állami cég.

2019 novemberében jelentette be  Kósa Lajos, egykori debreceni polgármester, fideszes országgyűlési képviselő a Kelet-Magyarországon Miskolc, Debrecen és Nyíregyháza által határolt háromszögben megvalósuló motoros versenypálya építését. Akkor még csak annyit lehetett tudni, hogy a pályának Hajdúnánás külterülete adhat otthont.

A pálya üzemeltetéséért eleinte a kifejezetten erre a célra létrehozott állami tulajdonú Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. (KMVP) felelt, amely felett joggyakorlással a szintén állami tulajdonú HUMDA Zrt. rendelkezett. A projekt megvalósítása azonban tavaly nyáron a KMVP-től a BMSK Zrt.-hez került át, 2021. december végén pedig a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. végleg eltűnt: beolvadt a HUMDA Zrt.-be.

A HUMDA honlapja szerint a MotoGP-pálya építésének felügyelete mellett a Hungaroring tervezett felújításához is támogatás nyújt. A 65 milliárdból megépülő MotoG- versenypályáról több alkalommal írtunk már az Átlátszón.

MotoGP: a kisajátításról még semmi hír, de már a földjeiken dolgoznának | atlatszo.hu

Az elmúlt hetekben megkérdeztük a pályaépítésben érintett helyieket, ők mit tapasztalnak, hogy halad a beruházás. A nevüket az esetleges következmények miatti félelmükben nem vállaló gazdák arról számoltak be, hogy már vannak olyanok, akikkel sikerült megállapodásra jutni. Sőt, olyan család is akad, akivel ugyan megállapodás még nem született, de már elköltöztek.

A napokban leadott cégbeszámolóból kiderül, hogy a HUMDA 2021-ben 11,85 millió forint nettó árbevételt ért el, ami közel 14 százalékos csökkenés a 2020-as 13,74 millió forintos forgalomhoz képest.

Még jelentősebb a különbség, ha az adózás utáni eredményt nézzük:

2020-ban a cég vesztesége 585 millió volt, 2021-ben viszont ennek négyszeresét, 2,63 milliárd forint mínuszt hozott össze a cég. 

„A tárgyévi mutatók értéke tükrözi, hogy 2021-ben a HUMDA Zrt. nagyrészt tőketartalékból finanszírozta a rábízott feladatokat, mely kiegészült 2021 szeptemberétől a Zöldbusz programmal, illetve 2021. decemberétől az Elektromobilitás programmal. A Stratégia végrehajtására irányuló célkitűzések és az ezek megvalósítását szolgáló intézkedések, valamint a kezdeti befektetések és a várható bevételek későbbi időszakban történő realizálásának eredménye a 2021. évi veszteséges gazdálkodás” – indokolta a cég kiegészítő mellékletében a tavalyi eredményeket.

Összesen 3,5 milliárd forintot költöttek el 2021-ben, ebből anyagjellegű ráfordítás 2,7 milliárd, személyi jellegű kiadások 758 millió forint. A cégnél dolgozók létszáma 27-ről 68 főre nőtt. A vezető tisztségviselők díjazása pedig ezzel párhuzamosan csökkent, 81 millióról 69,6 millióra. Az igazgatóság ugyanakkor több mint kétszer annyit vihetett haza, mint egy évvel korábban.

A HUMDA egyébként már több névváltozáson átesett az elmúlt évek során. Jogelődje 2016. januárban jött létre átalakulással Kárpátok-Alpok Zrt. néven, amely 2017 decemberében VALOR HUNGARIAE Zrt-re változott. A Valor Hungariae név leginkább a 2015-ös milánói világkiállításra készült karcagi Sámándob (hivatalosan Életkert nevű pavilon) miatt lehet ismerős, aminek botrányosan magas építési és újjáépítési költségével, valamint a tervező által tett feljelentéssel mi is foglalkoztunk már korábban:

A „Sámándob” tervezője feljelentést tett hűtlen kezelés és költségvetési csalás gyanúja miatt | atlatszo.hu

A „Sámándob” tervezője feljelentést tett hűtlen kezelés és költségvetési csalás gyanúja miatt

A legutóbbi átkeresztelésre 2020 szeptemberében került sor, ekkor kapta az állami cég a HUMDA nevet. A névváltás során egy egyszeri 105 milliós tőkeemelésre is sor került, illetve a cég tevékenységi köre is átalakult. A beszámoló szerint működése 2021. szeptembertől két alappillérre épül: az új szemléletű autó- és motorsport fejlesztésre, valamint a Zöld Mobilitás fejlesztésre – bármit is jelentsen az utóbbi.

Az Opten cégadatbázisa szerint a HUMDA 2015-ös alapítása óta (az átnevezés előtt) sem termelt profitot: 2019-ben például 17,7 milliós nettó árbevétel mellett 29 milliós veszteséggel zárta az évet. Ez persze nem meglepő, hiszen nem egy termelő vállalkozásról van szó.

Forrás: humda.hu

Az autó és motorsportért felelős céghez két leányvállalat is tartozik: az egyik a tavaly nyáron bejegyzett HUMDA Lab Nonprofit Kft., amelynek a honlap tanúsága szerint célja, hogy a nemzeti autó-motorsport kutatási és fejlesztési tevékenységeinek inkubátora és iránymutató szervezete legyen.

2020. decemberben létrejött a HUMDA pro Kft., amely promóciós, marketing és értékesítési tevékenységet végez. A cégnek tavaly szeptember óta új ügyvezetője van, Savanyú Adrián Attila személyében. (Korábban Szujó Zoltán sportriporter és Kalapács Kornél volt a társaság ügyvezetője, utóbbi a jelenleg Balázs Attila többségi tulajdonában álló építőipari cégcsoport, a Bayer-Construct Zrt.-nek 2019-ig volt az igazgatósági tagja.)

Mindkét leánycég az anyavállalathoz hasonlóan mínusszal zárta a tavalyi évet: a HUMDA Lab Kft. 61,6 millió forint, a HUMDA pro Kft. pedig 174,7 millió forint veszteséget termelt.

Szopkó Zita

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: humda.hu

Megosztás