Uniós források

Munkaerőpiaci támogatásból bérelnek tízmilliókért felső-középkategóriás autókat a kormányhivatalok

Felső-középkategóriás autókat béreltek kormányhivatalok az Út a munkaerőpiacra elnevezésű uniós projektben. De azt, hogy ki és mire használta őket, titkolják – legalábbis az ezzel kapcsolatos kérdéseinkre egyik érintett kormányhivatal sem válaszolt. Pedig több tízmillió forint uniós támogatás ment el minderre abból a pénzből, amit az álláskeresők és inaktívak, különösen az alacsony iskolai végzettségűek foglalkoztathatóságának javításához, nyílt munkaerő-piaci elhelyezkedésének támogatásához szükséges eszközök hatékonyságának javítására szántak.

„Magyarország Kormányának felhívása az álláskeresők, különösen az alacsony iskolai végzettségűek foglalkoztathatóságának javítása hatékonyabb aktív eszközök segítségével” ezzel vezette be a kormány az Út a munkaerőpiacra uniós projektet (GINOP-5.1.1-15) pár évvel ezelőtt. A kormányzati pályázati portálon ma is elérhető dokumentum szerint „a projekt a munkanélküliek és regisztrált álláskeresők számának csökkenéséhez, a nyílt munkaerőpiaci foglalkoztatás bővítéséhez járul hozzá részint személyre szabott, foglalkoztatást támogató eszközök nyújtása (…), másrészt az álláskeresőknek és a munkáltatóknak nyújtott szolgáltatások minőségének, hatékonyságának javítása révén. A programra 246,6 milliárd forintot irányoztak elő.

A 2016-ban indult uniós pénzköltést azzal is indokolták, hogy 2015 első negyedévére a munkanélküliek száma 347 ezer főre csökkent, ami 7,8%-os munkanélküliségi rátát  eredményezett. A javulás 2016-ban tovább folytatódott, a foglalkoztatási ráta 2016 második negyedévére 66,4%-ra nőtt, a munkanélküliségi ráta pedig 5,1%-ra csökkent. De ezt tovább kellett csökkenteni.

A KSH 2021 augusztusi adatai szerint a munkanélküliek száma 2021 augusztusában 194 ezer fő, a munkanélküliségi ráta 4,0% volt. Miközben munkaerőhiány is van: a portfolio.hu a napokban arról írt, hogy a járványügyi korlátozások feloldásával több ágazat is újraindult, a vállalatok bátrabban mertek tervezni, így erős munkaerőhiány alakult ki a piacon. A verseny a munkavállalókért a járványhelyzet előtti, 2019-es évnél is erősebb.

Hiába azonban a (COVID-időszak után újra) csökkenő munkanélküliség, az Út a munkaerőpiacra a jelek szerint nem ért véget. A közbeszerzési értesítő szerint a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal „GINOP-5.1.1 projekt keretében bérleti szerződés” tárgyban írt ki közbeszerzést. A műszaki leírás szerint 2021. 11. 1-étől 14 hónapra bérelnének egy kombit:

  • kivitel: ötszemélyes kombi felépítésű személygépkocsi
  • motor: benzines full hibrid
  • teljesítmény: min. 70 és max. 100 kW
  • váltó: automata váltó
  • minimum felszereltség:
  • LED-es nappali menetfény és első fényszórók
  • automata légkondicionáló berendezés
  • tolatókamera
  • fűthető első ülések
  • tempomat
  • infotainment rendszer képernyőtükrözéssel (Android Auto és Apple CarPlay);

és egy SUV-ot az alábbi paraméterekkel:

  • kivitel: ötszemélyes SUV felépítésű személygépkocsi
  • motor: benzines enyhe hibrid
  • teljesítmény: min. 70 és max. 100 kW
  • váltó: automata váltó
  • minimum felszereltség:
  • LED-es nappali menetfény és első fényszórók
  • automata légkondicionáló berendezés
  • tolatókamera
  • fűthető első ülések
  • tempomat
  • infotainment rendszer képernyőtükrözéssel (Android Auto és Apple CarPlay).

A kiíró úgy számol, hogy a kocsik havonta 2500 km-t futnak majd. A kombi „az állami normatíva alapján felső-közép (7.) kategóriájú személygépkocsi”, a SUV „egyterű (1.) kategóriájú, emelt terepjáró képességű személygépkocsi”.

Nem tudni, mire használták

Az, hogy autót bérel a kormányhivatal, nem új. A projektben a tényleges, akár személyeknek juttatott támogatáson túl mint minden pályázatnál költségeket is el lehet számolni. Ilyen lehet az autóhasználat, ami a leírás szerint abban az esetben indokolt, ha az a „gépjárműbérlet a szakmai megvalósítók és a projektmenedzsment részére” történik.

A kategória viszont újdonság. A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal 2018-ban középkategóriás autót bérelt volna szintén az Út a munkaerőpiacra elnevezésű projektben, de nem tudott, mert nem volt rá fedezet. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal 2020-ban szintén felső-középkategóriás autót bérelt, kettőt. A szerződés szerint mindezt havi 489 ezer forintért, amiben 4 ezer kilométer szerepelt. Alul- és túlfutás esetén is a kormányhivatal fizet a nyertesnek. A Fejér Megyei Kormányhivatal is ebben az uniós pályázatban bérel autót: a szerződés szerint havi bruttó 210 ezer forintért használnak egy Škoda Karoq Ambition 1.5 TSI-t.

A Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal nem első alkalommal bérel autót a projektben. 2018-ban már béreltek két autót összesen havi 387 ezer forintért. A közbeszerzésből nem derül ki, milyen típusút. Akkor havi 3 ezer kilomtéres futást terveztek, a szerződés összértéke pedig nettó 10 376 800 forint volt.

Hogy mégis mire használták a felső-középkategóriás autókat, nem tudni. Hiába küldtünk ugyanis megkeresést mind a négy kormányhivatalnak, nem válaszoltak arra, ki és mennyit használta az autókat, és azoknak milyen haszna volt az Út a munkaerőpiacra elnevezésű projektben. Ezért most közadatigénylést nyújtunk be, hátha így kiderül, mire mentek el tízmilliók az uniós támogatásból.

Segesvári Csaba

Nyitókép: Egy Škoda Karoq Ambition 1.5 ACT TSI bemutatója (2018) (forrás:  Youtube/Hirudov)

Megosztás