A fideszes politikus üzlettársa fejlesztheti uniós forrásból a tihanyi Visszhang-dombot
A Possibuild Kft. tulajdonosát, Pálffy Balázst Mészáros Lőrinc egykori vőjelöltjeként emlegették, ma a fideszes politikus, Gór Csaba üzlettársa.
Felső-középkategóriás autókat béreltek kormányhivatalok az Út a munkaerőpiacra elnevezésű uniós projektben. De azt, hogy ki és mire használta őket, titkolják – legalábbis az ezzel kapcsolatos kérdéseinkre egyik érintett kormányhivatal sem válaszolt. Pedig több tízmillió forint uniós támogatás ment el minderre abból a pénzből, amit az álláskeresők és inaktívak, különösen az alacsony iskolai végzettségűek foglalkoztathatóságának javításához, nyílt munkaerő-piaci elhelyezkedésének támogatásához szükséges eszközök hatékonyságának javítására szántak.
„Magyarország Kormányának felhívása az álláskeresők, különösen az alacsony iskolai végzettségűek foglalkoztathatóságának javítása hatékonyabb aktív eszközök segítségével” – ezzel vezette be a kormány az Út a munkaerőpiacra uniós projektet (GINOP-5.1.1-15) pár évvel ezelőtt. A kormányzati pályázati portálon ma is elérhető dokumentum szerint „a projekt a munkanélküliek és regisztrált álláskeresők számának csökkenéséhez, a nyílt munkaerőpiaci foglalkoztatás bővítéséhez járul hozzá részint személyre szabott, foglalkoztatást támogató eszközök nyújtása (…), másrészt az álláskeresőknek és a munkáltatóknak nyújtott szolgáltatások minőségének, hatékonyságának javítása révén”. A programra 246,6 milliárd forintot irányoztak elő.
A 2016-ban indult uniós pénzköltést azzal is indokolták, hogy 2015 első negyedévére a munkanélküliek száma 347 ezer főre csökkent, ami 7,8%-os munkanélküliségi rátát eredményezett. A javulás 2016-ban tovább folytatódott, a foglalkoztatási ráta 2016 második negyedévére 66,4%-ra nőtt, a munkanélküliségi ráta pedig 5,1%-ra csökkent. De ezt tovább kellett csökkenteni.
A KSH 2021 augusztusi adatai szerint a munkanélküliek száma 2021 augusztusában 194 ezer fő, a munkanélküliségi ráta 4,0% volt. Miközben munkaerőhiány is van: a portfolio.hu a napokban arról írt, hogy a járványügyi korlátozások feloldásával több ágazat is újraindult, a vállalatok bátrabban mertek tervezni, így erős munkaerőhiány alakult ki a piacon. A verseny a munkavállalókért a járványhelyzet előtti, 2019-es évnél is erősebb.
Hiába azonban a (COVID-időszak után újra) csökkenő munkanélküliség, az Út a munkaerőpiacra a jelek szerint nem ért véget. A közbeszerzési értesítő szerint a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal „GINOP-5.1.1 projekt keretében bérleti szerződés” tárgyban írt ki közbeszerzést. A műszaki leírás szerint 2021. 11. 1-étől 14 hónapra bérelnének egy kombit:
és egy SUV-ot az alábbi paraméterekkel:
A kiíró úgy számol, hogy a kocsik havonta 2500 km-t futnak majd. A kombi „az állami normatíva alapján felső-közép (7.) kategóriájú személygépkocsi”, a SUV „egyterű (1.) kategóriájú, emelt terepjáró képességű személygépkocsi”.
Az, hogy autót bérel a kormányhivatal, nem új. A projektben a tényleges, akár személyeknek juttatott támogatáson túl – mint minden pályázatnál – költségeket is el lehet számolni. Ilyen lehet az autóhasználat, ami a leírás szerint abban az esetben indokolt, ha az a „gépjárműbérlet a szakmai megvalósítók és a projektmenedzsment részére” történik.
A kategória viszont újdonság. A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal 2018-ban középkategóriás autót bérelt volna szintén az Út a munkaerőpiacra elnevezésű projektben, de nem tudott, mert nem volt rá fedezet. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal 2020-ban szintén felső-középkategóriás autót bérelt, kettőt. A szerződés szerint mindezt havi 489 ezer forintért, amiben 4 ezer kilométer szerepelt. Alul- és túlfutás esetén is a kormányhivatal fizet a nyertesnek. A Fejér Megyei Kormányhivatal is ebben az uniós pályázatban bérel autót: a szerződés szerint havi bruttó 210 ezer forintért használnak egy Škoda Karoq Ambition 1.5 TSI-t.
A Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal nem első alkalommal bérel autót a projektben. 2018-ban már béreltek két autót összesen havi 387 ezer forintért. A közbeszerzésből nem derül ki, milyen típusút. Akkor havi 3 ezer kilomtéres futást terveztek, a szerződés összértéke pedig nettó 10 376 800 forint volt.
Hogy mégis mire használták a felső-középkategóriás autókat, nem tudni. Hiába küldtünk ugyanis megkeresést mind a négy kormányhivatalnak, nem válaszoltak arra, ki és mennyit használta az autókat, és azoknak milyen haszna volt az Út a munkaerőpiacra elnevezésű projektben. Ezért most közadatigénylést nyújtunk be, hátha így kiderül, mire mentek el tízmilliók az uniós támogatásból.
Segesvári Csaba
Nyitókép: Egy Škoda Karoq Ambition 1.5 ACT TSI bemutatója (2018) (forrás: Youtube/Hirudov)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA Possibuild Kft. tulajdonosát, Pálffy Balázst Mészáros Lőrinc egykori vőjelöltjeként emlegették, ma a fideszes politikus, Gór Csaba üzlettársa.
Bár hazánk (további négy uniós tagállammal együtt) nem tagja az Európai Ügyészségnek, mégis rendszeresen felbukkan Magyarország neve a nyomozásokban.
21,8 milliárd euró, azaz mintegy 8300 milliárd forint van zárolva mindaddig, amíg a magyar kormány nem teljesíti az EU-s követelményeket.
Dokumentumok megyén belüli, illetve budapesti szállítása - erre is használták az uniós pénzből bérelt Skodákat a szabolcsi kormányhivatalban.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!