Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Az elmúlt években beadott iskolaigazgatói pályázatok nyerteseinek nagy része feltűnően hasonlóan gondolkodik arról, hogy hogyan érdemes vezetni egy iskolát. Pályázataik jelentős részét a NAT-ból másolták, de ami még érdekesebb: egyes slágermondatok rengeteg anyagban fellelhetőek.
Eredetileg az volt a célunk, hogy egy emailben érkezett tipp alapján egy konkrét plágiumgyanús pályázatról írjunk, hasonlóan a Kölcseys és pilisi anyagainkhoz. De amikor elkezdtük átnézni a pályázatot, rájöttünk, hogy az idén és az elmúlt 2-3 évben nyertes igazgatójelöltek pályázatai jelentős részben egymást ismétlik. Posztunkban bemutatjuk, hogy nem csak egyes mondatok, de akár több egymást követő bekezdés is szó szerint megtalálható legalább 8-10 pályamunkában.
Nem biztos, hogy minden olyan pályázatot megtaláltunk, ami ezzel a törzsanyaggal operál, mert sokat nyilván nem is töltöttek fel az internetre vagy legalábbis nem kereshető formátumban. Mindenesetre az, hogy néhány órai munkával ilyen sokat találtunk, jól mutatja a jelenség elterjedtségét. Ráadásul a másolt mondatok között nem csak Eötvös-idézetek és általánosságok találhatóak, de olyan intézményspecifikusnak hangzó mondatok is, mint például ,,Könyvtáros kolléganőnk barátságos környezetet alakított ki iskolánk könyvtárában”.
A Kölcsey gimis sztorink után az RTL Híradó megkereste Navrasics Endrét, hogy megkérdezze tőle hogyan érinti őt, hogy lemásolták a pályázatát és mennyi ideig készült a munkája. Navrasics persze azt mondta, hogy nagyon sokat dolgozott a pályázatán és nagyon meglepte, hogy az ő munkáját másolták le. Most egy nagyon egyszerűen módszertannal megvizsgáltuk Navrasics pályázatát, egyes mondatokra gugliztunk rá, és nagyon meglepő eredménnyel találkoztunk.
Nem csak a Kölcseys igazgatójelölt másolta le Navrasics pályázatát, hanem egészen sok követője akadt a pályázatírónak. Sőt, valószínűleg nem Navrasics pályázata volt mindegyikük számára a kiindulási alap, az Urtext. Ahogy alább szemléltetjük, több olyan igazgatói pályázatot találtunk, amik még Navrasicsé előtt készültek pl. Kárpáti Éva 2010-es pályázatának a 36. oldala nagyban megegyezik Navrasics 2011-es és 2012-es pályázatának a 40. illetve a 42. oldalával. Még keressük a választ arra, hogy mi lehetett a törzsanyag, miként válhatott ennyire népszerűvé az igazgatójelöltek körében, hogy ezek miért döntöttek úgy, hogy egyazon törzsanyagból másolnak ki részleteket a pályázatukba, és miért terjedt el ennyire ez a gyakorlat különösen 2010 után.
A posztban linkelt pályázatokat az érdeklődök innen is letölthetik. Az érintett igazgatókat megkerestük, hogy nyilatkozzanak pályázataik elkészítéséről, a válaszokat természetesen közölni fogjuk.
Kell egy csapat
„Félig sem olyan fontos az, amit tanítunk gyermekeinknek, mint az, hogyan tanítjuk. Amit az iskolában tanultunk, annak legnagyobb részét elfelejtjük, de a hatás, melyet egy jó iskolarendszer szellemi tehetségeinkre gyakorol, megmarad.” (Eötvös József)
Eötvös József 1800-as években az oktatásról megfogalmazott fenti idézete akár ma is elhangozhatna egy pedagógiai tárgyú konferencián, mit sem veszített aktualitásából. Az ismeretszerzés „hogyan”- ja meghatározóbb, mint a „fejekbe táplált” lexikális tudás. Ez a „hogyan” alapozza meg azt, hogy mai diákjaink képesek lesznek-e tudásukat a gyakorlatban felhasználni, megfelelni a mai kor egyik fontos követelményének: „az egész életen át tartó tanulásnak”. Korunk oktatásának fontos követelménye a kulcskompetenciák fejlesztése, amely a változó világhoz való gyors alkalmazkodást, és a felnőtt életben való helytállást készíti elő.
Fontos vezetői feladatnak tekintem az iskolai nevelő-oktató munka hatékonyságának növelését, a tanulók képességeinek folyamatos fejlesztését.
Vezetői hitvallás
Mottó: „Én meg tudom tenni, amit te nem, és te meg tudod tenni, amit én nem; együtt nagy dolgokra vagyunk képesek.” (Teréz anya)
Egy jó iskolához jó csapat kell, amelynek tagjai egyedi képességeikkel kiegészítik egymást. Iskolánkban adott ez a csapat. Fontos vezetıi feladatomnak tartom, hogy megfelelő feladatmegosztással mindenki számára lehetıséget teremtsek ahhoz, hogy képességeivel a csapat aktív, segítő és alkotó tagja legyen.
Varga Adrienn, Écs, 2012 5. oldal
Balog László, Tiszaújváros, 2011 6. oldal
Kárpáti Éva, Terézváros, 2010 5. oldal
Ősze Józsefné, Őcsény, 2011 5. oldal
Balogh Gábor, Csepel, 2012 8. oldal
Illés Szabolcs, Csákvár, 2012 13. oldal
Kovács Jánosné, Mátraderecske, 2013 2. oldal
Milyen iskolát szeretne mindenki?
- Ahová a gyerekek szívesen járnak; mert megértő, motiváló és szerető légkör veszi körül őket;
- Ahol a természetes gyermeki kíváncsiságot megőrizve, az életkor sajátosságaiknak megfelelő módszerekkel tanulhatnak a diákok;
- Ahol a széleskörű tevékenységkínálat segítségével a gyerekek képessége sokoldalúan fejlődhetnek, és a tanulás motivációs alapja a sikerélmény;
- Ahová mindezekért a szülők szívesen hozzák gyermekeiket, és együttműködnek nevelési-oktatási céljaink elérésében;
- Ahol a tantestület minden tagja fontosnak érzi magát, megtalálja azt a tevékenységet, amelyhez a legjobban ért és alkotói szabadsága kibontakozhat;
- Amelyik rugalmasan képes alkalmazkodni a társadalmi elvárásokhoz, tanulók, a szülők, és a fenntartó igényeihez;
Budai Árpád, Kulcs, 2013 1. oldal
Varga Adrienn, Écs, 2012 12. oldal
Antóni Józsefné, XIII. kerület, 2013 5. oldal
Kovács Jánosné, Mátraderecske, 2013 2-3. oldal
Szigetújfalui Móra Ferenc Általános Iskola Pedagógiai Programja 13. oldal
és még kb. minden magyar iskola pedagógiai programja
Mi lesz, ha engem választotok?
- A társadalmi elvárásokhoz és gazdasági elmozdulásokhoz dinamikusan igazodó működő képességünk megőrzése;
- Tartalmi és szakmai korszerűség mellett a nevelési funkció erősítése, a hátránnyal küzdő gyermekek fokozott segítése;
- A demokratikus iskolavezetési gyakorlat kiszélesítése;
- Munkánkat segítő, aktív kommunikációs rendszer működtetése;
- Az egyén és a közösség érdekeinek összehangolása a szükségletek pontos feltárásával, a közös célok pontos megfogalmazásával és konszenzus kialakításával;
- Iskolánk eddigi eredményeinek megőrzése, közös értékeink és hagyományaink tiszteletben tartása, fejlesztése;
- Fesztelen, nyugodt, együttműködő munkalégkör kialakítása
Vezetőként hiszem, hogy iskolát vezetni csak az ebben érintettek közös együttműködésével, az ehhez szükséges nyugodt, elfogadó és folyamatos kommunikációra épülő légkör megteremtésével, együttműködő közösség létrehozásával lehet.
Megyeri László, Siófok, 2013 13. oldal
Budai Árpád, Kulcs, 2013 1-2. oldal
Antóni Józsefné, XIII. kerület, 2013 6. oldal
Kovács Jánosné, Mátraderecske, 2013 3. oldal
Egy gondolattal fejezik ki magukat
Variációkkal:
Milyen vezető kívánok lenni? Egyetlen gondolattal kifejezve: Amilyen eddig is voltam. De ez a kérdéskör ettől jóval összetettebb. A vezetés mindennapi gyakorlata helyzet- és környezetfüggő. A külső és belső környezeti tényezık a vezetési módszerekre és stílusra hatást gyakorolnak, mintegy kihívást a vezetıre. Ezt a kihívást csak nagyfokú szakmai felkészültséggel, elszántsággal, teherbírással, hosszú távú intézményfejlesztési stratégiával rendelkezve, számtalan konfliktus felvállalásával, egyfajta temperamentummal, valamint támogató közösségi és családi háttérrel lehet személyiség- és viselkedéstorzulás nélkül hosszú távon kezelni.
Illés Szabolcs, Csákvár, 2012 15. oldal
Mindenki empatikus…
Mindemellett empatikus típusú szemléletet is követek, hiszen a személyes vagy egészségügyi problémával küzdő kollégáknak igyekezni fogok segíteni, biztosítani a szükséges mozgásteret, lehetőséget. Az utóbbi évek társadalmi-gazdasági változásai egyaránt nagy erőpróba elé állították az oktatási ágazat résztvevőit és képviselőit. Míg a tanulólétszám folyamatosan csökken, addig a pedagógusok munkája egyre nehezebb, terhelésük egyre nő. Nap, mint nap új kihívásokkal kell szembenéznünk.
Balogh Gábor, Csepel, 2012 10. oldal
Illés Szabolcs, Csákvár, 2012 15. oldal
… és megfelel
Nevelőtestületünk egységes pedagógiai értékrendet, normarendet, elveket alkalmazva végzi pedagógiai nevelő és oktató munkáját, amely hosszú távon megfelel a közoktatási szolgáltatásnak és a partnerek elvárásainak.
Könyvtáros kolléganőnk
Variációkkal:
Könyvtáros kolléganőnk barátságos környezetet alakított ki községi-iskolai könyvtárunkban. Folyamatos versenyeket hirdet, amelyek a gyermekek olvasóvá nevelésében segítenek. Könyvtárunk jól felszerelt, alkalmas olvasásra, kölcsönzésre és könyvtárközi kölcsönzésre.”
Janikovszky Éva Általános Iskola és Gimnázium, Pedagógiai program, Budapest, 2010, 9. oldal
Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Pedagógiai és Nevelési Program, 2011, 13. oldal
Kocsis Tóth Mariann, Hermann Ottó Általános Iskola, Budapest, 2012, 9. oldal
Kőbányai Harmat Általános Iskola, Pedagógiai Program, Budapest, 2013, 9. oldal
Derkovits Gyula Általános Iskola, Pedagógiai Program, Budapest, 2010, 10. oldal
Bakáts Téri Ének-zenei Általános Iskola Pedagógiai programjának felülvizsgálata, Budapest, 2008, 10 oldal
Kézdi-Vásárhelyi Imre Általános Iskola, Pedagógiai Program, 2013, 5. oldal
Nem restek paradigmát váltani
Tantestületünkben a tanulási-tanítási folyamatot illetően paradigmaváltásra van szükség, mely az innovatív tanulási környezet kialakításához vezet. Napi gyakorlattá, belső igényünkké kell válni.
Mindez a következőkben nyilvánul meg:
– Tanulóink egyénenként való kezelése, az egyéni adottságok, készségek és képességek figyelembe vétele
– A tanulás egyéni tanulási stílus szerinti tervezése (differenciált tanulásszervezés)
– Közösségi elkötelezettség erősítése, szociális kompetencia fejlesztése
– A tanulók belső igényévé váljon az ismeret megszerzése gyakorlatának elsajátítása, és ne a kész ismeretek bevésése
– A pedagógus szerep megváltozása, új tanulásszervezési eljárások alkalmazásával, módszertani megújulással, információs eszközök használatával
– Kompetencia-alapú oktatás alkalmazása
Fülöp Istvánné, Gyomaendrőd, 2009 12.oldal
Sudárné Balázs Katalin, Illyés Gyula Általános Iskola és Óvoda
Mezőcsokonyai Tagiskola, 2011 11.oldal
Tirjákné Prisztavok Ágnes, Pedagógiai program, Békéscsaba, 2011 12. oldal (nem szó szerint van, de lényegében ugyanaz)
Vissza a jövőbe
Feladatunk a jövőben:
A negatív hatások és magatartási minták hatásának csökkentése, a pozitív minták megerősítése, az együttműködési és szociális kompetenciák erősítése, fejlesztése. Sikere elsősorban egy folyamatos, következetes, összefogásra épülő, egységes elvárások alapján működő pedagógiai tevékenységtől függ. A kezdeti feladatok már az óvodában, majd az 1-4 évfolyamon tanító kollégákra hárulnak. Ki kell alakítani a tanulókban az intézményre jellemző szokásrendet, pótolni kell a mentális hiányosságokat, meg kell teremteniük az óvoda és iskola közötti zökkenőmentes átmenetet.
Kárpáti Éva, Derkovits Gyula Általános Iskola, 2010 33.oldal
Balogné Pálfi Gabriella, Hermann Ottó Általános Iskola, Miskolc 2012 23. oldal
Ősze Józsefné, Őcsényi Perczel Mór Általános Iskola, 2013 35.oldal
Mégsem olyan sikeres
Meggyőződésem, hogy a gyerekek akkor igazán részesei a programoknak, akkor érzik magukénak, ha saját ötletüket saját szervezéssel tudják megvalósítani. Sokszor mi pedagógusok rengeteg munkát ölünk bele egy-egy program megszervezésébe, és mégsem olyan sikeres a gyerekek körében, mint gondoljuk.
Feladatunk:
A diákönkormányzatot segítő tanár által folyamatosan működtetni a DÖK üléseket.
Osztályfőnökök segítségével biztosítani, hogy a DÖK képviselői átadják az üléseken elhangzottakat az osztálynak. (osztályfőnöki órákon)
A DÖK vezetőinek aktív bekapcsolása az iskolai programok szervezésébe (farsang, iskolai versenyek stb.)
Kárpáti Éva, Derkovits Gyula Általános Iskola, 2010 35.oldal
Sziklai Marianna, Teleki László Gimnázium és Informatikai Szakközépiskola, Gyömrő, 2012 16.oldal
Balhegy Gabriella Katalin, Szent István Általános Iskola, Dunaújváros, 2013 24. oldal
Fencz Györgyné, Kispesti Deák Ferenc Gimnázium, 2013 19.oldal
Demokrácia
Demokratikus vezetési stílussal, a hatáskörök és feladatkörök pontos tisztázásával, rendszeres intézményvezetőségi ülések megtartásával jó munkahelyi légkör megteremtése, mely alapja lehet az alkotómunkának. Fontosnak tartom, hogy minden kolléga érezze, a feladatok csak általa és vele oldhatók meg.
Navrasics Endre, Balatonszentgyörgy, 2012 42. oldal és 2011 40. oldal
Sziklai Marianna, Teleki László Gimnázium és Informatikai Szakközépiskola, Gyömrő, 2012 19. oldal
Orthné Horváth Marianna, Adonyi Szent István Általános Iskola, 2013 20.oldal
Példamutatás
Legfontosabb az emberi példamutatás. Iskolánk pedagógusai és dolgozói eddig is folyamatosan fáradoztak azon, hogy példamutatásukkal, pozitív emberi hozzáállásukkal, következetes nevelési eljárások egységes alkalmazásával a nevelési és oktatási folyamat hatékony legyen.
Kárpáti Éva, Derkovits Gyula Általános Iskola, 2010 36.oldal
Navrasics Endre, Balatonszentgyörgy, 2012 42. oldal és 2011 40. oldal
Sziklai Marianna, Teleki László Gimnázium és Informatikai Szakközépiskola, Gyömrő, 2012 19. oldal
Ősze Józsefné, Őcsényi Perczel Mór Általános Iskola, 2013 20. oldal
Orthné Horváth Marianna, Adonyi Szent István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti 2013, 21. oldal
Hagyomány
Iskolánk értékes hagyomány rendszerének megőrzése fontos az iskolai közösségépítés szempontjából. Hiszem, hogy az iskola jövőjét csak a hagyományok ápolásával a múlt értékeinek átörökítésével lehet eredményesen építeni.
(S)Zárszó
Végül megnéztük, hogy a posztban említett pályázók közül jelenleg ki milyen pozícióban dolgozik.
Navrasics Endre: igazgató, Balatonszentgyörgy Dobó István Általános Iskola, 2011 óta; képviselő testületi tag, 1994 óta
Szokolainé Polyák Tünde: igazgató, Nemesvámosi Petőfi Sándor Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola
Kárpáti Éva: Derkovics Gyula Általános Iskola, tanár, 2013-ig igazgató
Ősze Józsefné: igazgató, Őcsényi Perczel Mór Iskola
Balogné Pálfi Gabriella: igazgató, Miskolci Herman Ottó Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Dr. Molnárné Zsalutkó Mária: tanár, RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium Nyíregyházi tagintézmény, 2000 óta
Antóni Józsefné: Számítástechnikai Általános Iskola Tomori Pál Tagiskolájának tagintézmény-vezetője
Kárpáti Éva: igazgató, Budapest VI. Kerületi Derkovits Gyula Általános Iskola ( szept. 16-tól Hegedüsné Ócsai Mária lesz az igazgató)
Sziklai Marianna: igazgató, Teleki László Gimnázium és Informatikai Szakközépiskola, Gyömrő
Balhegy Gabriella Katalin: Budapest XXI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola
Orthné Horváth Marianna: igazgató, Adonyi Szent István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, 2012 óta; a képviselő tesület tagja
Kálmán Mihály, Prinz Dániel, Hava Nikita
Keressetek minket a Facebookon vagy írjtaok emailt az atlatszooktatas[kukac]gmail.com-ra!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!