Tavaly májusban a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (JNSZ MKI) szabálytalanságokra hivatkozva felfüggesztette a Bige Holding működési engedélyét. Közben viszont a szolnok megyei katasztrófavédelemnek érvényes szerződése volt a gyárral, aminek tűzátjelző-szolgáltatást végzett térítés ellenében. Júniusban megírtuk, hogy emiatt a JNSZ MKI-nak összeférhetetlenséget kellett volna jelentenie maga ellen, később pedig beszámoltunk arról, hogy a katasztrófavédelem több más megyében is jogszabálysértő módon szolgáltat és ellenőriz egyszerre. Cikkeink nyomán Csányi Tamás, a Jobbik országgyűlési képviselője írásbeli kérdéssel fordult Pintér Sándor belügyminiszterhez, aki azonban – ahogy korábban is – azt válaszolta, hogy nem merül fel összeférhetetlenség ezekben az esetekben.
Bige László szolnoki gyárában, a Bige Holding Zrt.-nél 2018 novemberében nagyszabású razziát tartott a rendőrség és a katasztrófavédelem. Fél évvel később, 2019. május végén a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (JNSZ MKI) szabálytalanságokra hivatkozva felfüggesztette a Bige Holding működési engedélyét. Júniusban megírtuk, hogy a JNSZ MKI-nak 2017-ben, 2018-ban és még 2019. június elején is szerződése volt Bige gyárával tűzátjelzés fogadására, pedig a hatályos jogszabályok szerint a katasztrófavédelmi igazgatóságok az összeférhetetlenség elkerülése érdekében nem folytathatnak ilyen szolgáltatást a saját illetékességi területükön.
A tavaly őszi, rendőrséggel közös razzia után a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság idén május végén szabálytalanságokra hivatkozva felfüggesztette a Bige Holding működési engedélyét. Közben viszont a szolnok megyei katasztrófavédelemnek érvényes szerződése volt a gyárral, aminek tűzátjelző-szolgáltatást végzett térítés ellenében.
Ezután utánanéztünk annak, hogy máshol nem tapasztalható-e összeférhetetlenség-gyanú a katasztrófavédelem tűzátjelző szerződéseivel kapcsolatban. Közadatigénylésekben kértük ki az összes megyei katasztrófavédelmi igazgatóságtól, hogy 2014 elejétől 2018 végéig mennyi bevételük származott ilyen tűzjelző-szolgáltatásból, és nagyon komoly számokat kaptunk válaszul. Novemberi cikkünkben részletesen bemutattuk, hogy több megyében komoly bevételre tesznek szert így a katasztrófavédelmi igazgatóságok, és több esetben is fennáll az összeférhetetlenség gyanúja, mert egyszerre szolgáltatnak és ellenőriznek ugyanott.
A legtöbb megyei katasztrófavédelmi igazgatóság távfelügyeleti szolgáltatást is vállal, ami jelentős bevételi forrást jelent nekik. Egy belügyminisztériumi rendelet szerint az általuk felügyelt helyszíneken nem intézkedhetnének hatósági ügyekben, a gyakorlatban azonban ez mégis rendszeresen előfordul.
Cikkeink nyomán Csányi Tamás, a Jobbik Jász-Nagykun-Szolnok megyei országgyűlési képviselője 2020. január végén írásbeli kérdéssel fordult Pintér Sándor belügyminiszterhez. Csányi azt szerette volna megtudni, hogy a tárcavezető szerint
a jogszabályi tiltás ellenére miként köthetett a JNSZ MKI tűzátjelző szerződést a saját illetékességi területén található Bige Holdinggal
miért nem alakult ki összeférhetetlenség, amikor ellenőrzést tartottak a szolnoki gyárban, amelynek szolgáltatást is végeztek
zajlott-e belső vizsgálat ezeknek az eseményeknek kapcsán
miként fordulhat elő, hogy egyes megyékben évente százmilliós bevétele származik a katasztrófavédelemnek a tűzátjelző szolgáltatásból, és nem jelentenek összeférhetetlenséget, amikor hatósági eljárásokat végeznek a szerződéses partnereiknél
életszerű-e, hogy ez a jogi visszásság hosszú évek alatt sem tűnt fel senkinek a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságokon
fennállhat-e a bűnszervezetben elkövetett bűncselekmény gyanúja egyes megyei katasztrófavédelmi igazgatóságoknál, és történt-e vagy történik-e emiatt feljelentés
egy ilyen mértékű korrupciógyanús ügy hogyan maradhatott észrevétlen a Nemzeti Védelmi Szolgálat előtt
A belügyminiszter nagyon röviden reagált: válaszában
Pintér Sándor azt közölte, hogy “nem keletkezik összeférhetetlenség”, és a Bige Holding szolnoki gyárának hatósági ellenőrzése kapcsán indult bírósági eljárásban sem merült fel összeférhetetlenséggel kapcsolatos jogszabálysértés. A többi kérdésre nem válaszolt.
Korábbi cikkeinkben részletesen leírtuk, hogy a hatályos jogszabályok szerint a katasztrafóvédelmi igazgatóságok a saját megyéjükben csak korlátozottan üzletelhetnek, és nem lehetnek távfelügyeleti szolgáltatói azoknak az épületeknek, amelyeknél a tűzátjelzést jogszabály vagy hatósági kötelezés írja elő. Ami pedig még fontosabb: az összeférhetetlenségi szabályok miatt nem járhatnak el hatóságként azokon a helyszíneken, illetve azon szolgáltatások ellenőrzésénél, ahol ők maguk a szolgáltatók.
A 42/2011. (XI. 30.) BM-rendelet 5. § (2) bekezdése ugyanis egyértelműen kimondja, hogy “A hivatásos tűzoltóság nem végezhet saját illetékességi területén olyan szolgáltatást, amelynek tekintetében hatósági, szakhatósági tevékenységet végez”.
Ezt Csányi Tamás is hivatkozta a belügyminiszternek feltett kérdésben, ám Pintér Sándor erre azt válaszolta, hogy a 259/2011. (XII. 7.) kormányrendelet szerint az első fokú tűzvédelmi hatóság a katasztrófavédelmi kirendeltség, ami egy helyi szerv, a tűzátjelzés fogadására pedig a katasztrófavédelem területi szervével lehet szerződni.
Ez persze nem változtat azon a tényen, hogy a fentebb hivatkozott BM-rendelet kifejezetten tiltja a saját illetékességi területen történő szolgáltatást, így a belügyminiszter válasza csupán maszatolásként értékelhető. Nem ez az első eset egyébként, hogy Pintér Sándor azt közli, hogy nem összeférhetetlen a katasztrófavédelmi igazgatóságok saját illetékességi területükön való bizniszelése. Harangozó Tamás MSZP-s országgyűlési képviselő még tavaly decemberben tett fel kérdéseket a belügyminiszternek a cikkeinkben leírtakkal kapcsolatban, ám Pintér neki is azt válaszolta, hogy minden rendben van.
Novemberben számoltunk be arról, hogy a legtöbb megyei katasztrófavédelmi igazgatóság jelentős bevételre tesz szert távfelügyeleti szolgáltatásból, s közben rendszeresen ellenőrzik a szerződéses partnereiknél a jogszabályok betartását, valamint a saját szolgáltatási tevékenységüket is – ez pedig nem csak korrupciógyanús, hanem törvénytelen is.
Erdélyi Katalin
Címlapkép: A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Védelmi Kirendeltségének katasztrófavédelmi szakembere egy gyakorlaton vízzel semlegesíti a kiömlött veszélyes anyagot Szolnokon, a Bige Holding területén 2012. november 15-én. (MTI Fotó: Mészáros János)
Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Természetkárosítás gyanúja miatt folyik nyomozás ismeretlen tettes ellen Budakeszi Álomvölgy néven ismert területe kapcsán – tájékoztatta az Átlátszót a Pest Megyei...
A múzeum műtárgyait tároló Museum Complex Kft. szállíthatja az Iparművészeti Múzeum épületében hátramaradt Hopp Ferenc Gyűjtemény műtárgyait is, közel 300...
161 ezer évig kellene dolgoznia egy minimálbéren fizetett magyarnak ahhoz, hogy Mészáros Lőrinc vagyonának megfelelő összeget keressen – többek között...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!