Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A környező országokban a töredékéért épülnek hasonló vasútpályák, mint amibe kínai-magyar joint venture Kelebia-Budapest vonal újjáépítése kerül majd. Hasonló, kicsit magasabb kilométerárakkal Németországban, illetve Kínában dolgoztak, sokkal nehezebb terepen, mint az Alföld. Egyebek mellett ez derült ki Hadházy Ákos, az LMP társelnöke szokásos korrupcióinfóján, amit a politikus ezúttal Jeszenszky Géza volt külügyminiszter-nagykövettel közösen tartott.
Semmiféle gazdasági realitása nincs, hogy a Kína-Európa kereskedelmi forgalom a Belgrád-Budapest vasutat használná, ráadásul a Pireusz-Belgrád vonal szintén rémes állapotban van, és annak a szakasznak a felújításáról azonban egyelőre nincsenek hírek. Sőt, a klímaváltozás hatására a tengeri forgalom egy része átterelődhet az Északi-tengerre. Már ami nem végig vasúton halad, elkerülve a pireuszi kikötőt, és a Belgrád-Budapest szakaszt is.
Ezzel szemben a hasonló hosszúságú Budapest-Kolozsvár vasút átépítése gazdaságilag indokolt, nemzetpolitikai szempontból pedig elengedhetetlen lenne. Hiszen szomorú vicc, hogy ezen a vonalon a huszadik század tízes éveiben gyorsabban lehetett haladni, mint most. Mindez Jeszenszky Géza prezentációjából derült ki.
Hadházy Ákos a beruházás becsült árait vetette össze más vasútépítésekkel, s arra jutott a magyar szakaszt extrémen túlárazzák. A részletes adatok Google-drive-on megtekinthetők.
A szomszédos államokban a magyarországi, kilométerenként 2,5-4,5 milliárd forintos árak töredékkért, 200-900 millióért építenek hasonló paraméterű pályákat. A tervezett kelebiai vonal jelenleg becsülhető ára a kínai (4,2-6,8 milliárd forint) és a német (5,9 milliárd), sokkal nehezebb terepen futó, ráadásul gyorsabb szupervasutakéval vetekszik.
A közelmúltban átadott Berlin-München ICE vonal 623 km hosszú, 11,8 milliárd euróba került. Ez kilométerenként, forintra átszámolva mintegy 5,9 milliárd forintot tesz ki, miközben a vonalon több mint 20 alagút, 300 vasúti és 170 közúti híd található. A német szupervasút 300 km/h-s sebességre alkalmas. Ezzel szemben a Budapest-Belgrád teljesen sík terepen futna, a sebessége pedig 160km/órás.
A lengyel Tátrában pedig kilométerenként 704,5 millió forintból kihozzák a Zakopane-Krakkó vonal 44 kilométeres szakaszának felújítását, igaz ez egy egypályás szakasz.
Magyarországon belüli összevetést nemrégiben az Index is végzett, s arra jutott: a kelebiai vasút még a „Mészáros-szorzónál” is drágábban készül, s a leginkább derűlátó számítások szerint is 2400 év múlva térül majd meg. Miközben értelmetlen a magyar utasok számára, a vonal ugyanis egyetlen nagyvárost sem érint majd.
A beruházást 85 százalékban Kína finanszírozza, a hitelkonstrukció összes részlete eddig nem került nyilvánosságra.
Rádi Antónia
Kapcsolódó cikkeink
Korrupcióinfó: a nyertesnél előre tudták az eredményt, elmutyizták a rászorulók segélyét is
Korrupcióinfó: Vajna Timea barátnőjének is jut az óvónőképzésre szánt uniós pénzből
Korrupcióinfó: ukrán migráns-nyugdíjasokért lobbizik Kósa Lajos
Korrupcióinfó: Hadházynak is pénzért ad közadatot az állam
Korrupcióinfó: megbénult a hulladékszállítás, jöhetnek az oligarchák, állítja Hadházy
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!