A környező országokban a töredékéért épülnek hasonló vasútpályák, mint amibe kínai-magyar joint venture Kelebia-Budapest vonal újjáépítése kerül majd. Hasonló, kicsit magasabb kilométerárakkal Németországban, illetve Kínában dolgoztak, sokkal nehezebb terepen, mint az Alföld. Egyebek mellett ez derült ki Hadházy Ákos, az LMP társelnöke szokásos korrupcióinfóján, amit a politikus ezúttal Jeszenszky Géza volt külügyminiszter-nagykövettel közösen tartott.
Semmiféle gazdasági realitása nincs, hogy a Kína-Európa kereskedelmi forgalom a Belgrád-Budapest vasutat használná, ráadásul a Pireusz-Belgrád vonal szintén rémes állapotban van, és annak a szakasznak a felújításáról azonban egyelőre nincsenek hírek. Sőt, a klímaváltozás hatására a tengeri forgalom egy része átterelődhet az Északi-tengerre. Már ami nem végig vasúton halad, elkerülve a pireuszi kikötőt, és a Belgrád-Budapest szakaszt is.
Ezzel szemben a hasonló hosszúságú Budapest-Kolozsvár vasút átépítése gazdaságilag indokolt, nemzetpolitikai szempontból pedig elengedhetetlen lenne. Hiszen szomorú vicc, hogy ezen a vonalon a huszadik század tízes éveiben gyorsabban lehetett haladni, mint most. Mindez Jeszenszky Géza prezentációjából derült ki.
Hadházy Ákos a beruházás becsült árait vetette össze más vasútépítésekkel, s arra jutott a magyar szakaszt extrémen túlárazzák. A részletes adatok Google-drive-on megtekinthetők.
A szomszédos államokban a magyarországi, kilométerenként 2,5-4,5 milliárd forintos árak töredékkért, 200-900 millióért építenek hasonló paraméterű pályákat. A tervezett kelebiai vonal jelenleg becsülhető ára a kínai (4,2-6,8 milliárd forint) és a német (5,9 milliárd), sokkal nehezebb terepen futó, ráadásul gyorsabb szupervasutakéval vetekszik.
A közelmúltban átadott Berlin-München ICE vonal 623 km hosszú, 11,8 milliárd euróba került. Ez kilométerenként, forintra átszámolva mintegy 5,9 milliárd forintot tesz ki, miközben a vonalon több mint 20 alagút, 300 vasúti és 170 közúti híd található. A német szupervasút 300 km/h-s sebességre alkalmas. Ezzel szemben a Budapest-Belgrád teljesen sík terepen futna, a sebessége pedig 160km/órás.
A lengyel Tátrában pedig kilométerenként 704,5 millió forintból kihozzák a Zakopane-Krakkó vonal 44 kilométeres szakaszának felújítását, igaz ez egy egypályás szakasz.
Magyarországon belüli összevetést nemrégiben az Index is végzett, s arra jutott: a kelebiai vasút még a „Mészáros-szorzónál” is drágábban készül, s a leginkább derűlátó számítások szerint is 2400 év múlva térül majd meg. Miközben értelmetlen a magyar utasok számára, a vonal ugyanis egyetlen nagyvárost sem érint majd.
A beruházást 85 százalékban Kína finanszírozza, a hitelkonstrukció összes részlete eddig nem került nyilvánosságra.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!