Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Szatmáry Kristóf képviselő és Kovács Péter XVI. kerületi polgármester még tavasszal állapodott meg a repülések irányításáért felelős HungaroControl Zrt-vel, hogy majd a nyáron kicsit arrébb és kicsit kevesebbet fognak röpködni Ferihegy környékén a gépek. A repülőtértől szenvedő lakosság azonban a reakciók alapján ebből keveset tapasztalt. Most viszont az is kiderült, hogy a felek közt valójában mindössze szóbeli megállapodás született – ráadásul egy olyan ügyben, amelyet nem valamiféle gentlemen’s agreement, hanem érvényben lévő, a tárgyban egészen precíz előírásokat tartalmazó közigazgatási határozat szabályoz.
Előzmények
Több ezer család életét keseríti meg a ferihegyi légiforgalom
Ha valaki egy nemzetközi repülőtér mellé költözik, számíthat rá, hogy súlyos zajterhelésben fogja tölteni a mindennapjait. De mi a helyzet akkor, ha egy csendes kertvárosi negyed lakói egy nap arra ébrednek, hogy megváltoztatták a fel-és leszállási útvonalakat, és a repülők a házaik fölött 50-100 méterrel röpködnek?
Több ezer család életét keseríti meg a ferihegyi légiforgalom from atlatszo.hu on Vimeo.
Kevés országgyűlési képviselőnek van olyan top-dizájn weboldala, mit Szatmáry Kristófnak, a budapesti 13. számú választókörzet képviselőjének. Szatmáry nem tartozik a sokat szereplő fideszes politikusok közé, és láthatóan nem is hajszolja a népszerűséget: kifejezetten a választóit, azaz a XVI. kerületieket célzó honlapja utoljára júliusban frissült, az „események” fül alatt pedig március 26-án állt meg az idő.
Szatmáryról nem sokat tudnak a helyiek sem: persze ad át ő is havi rendszerességgel játszóteret, megújult rendelőt, oklevelet, mikor mi adódik, de fogadóórát például nem nagyon tart, és a kerületi civilek szerint az emailen való kapcsolattartást sem forszírozza.
Szathmáry honlapján a kevés tartalom egyike arról szól, hogy erősen odatette magát a kerületiek jó részének életét megkeserítő repülőtéri zaj csökkentése érdekében: május 24-én sajtótájékoztatón ünnepelte, hogy Kovács Péter polgármesterrel együtt megállapodtak a zajcsökkentés tekintetében a HungaroControl Zrt-vel. A képviselő szerint összességében – a reggeli órákban legalábbis – 65 százalékkal csökken a kerületet terhelő légtérzaj.
Azt még Szatmáry maga is elismerte, hogy az elmúlt tíz évben, amióta megváltoztattak bizonyos repülési előírásokat, a reptér környékén élőknek pokollá vált az élete: a repülők olyan alacsonyan húznak el lakóövezetek felett, hogy a turbulencia időnként leszedi a cserepet a háztetőkről. De a sokszorosára növekedett forgalom, és a város fölé terelt repülők égészen az Örs vezér térig, illetve Kőbányáig kihatóan súlyosan terhelik az itteniek életét.
Maga a repülőtér egy rettentően bonyolult és kifinomultan működtetett nagyüzem, ahol – elvileg legalábbis – minden pontosan meghatározott szabályok szerint zajlik. Ebbe a bonyolult rendszerbe, ahol azért a repülőteret üzemeltető cég bevétele is meghatározó tényező, nem egyszerű dolog belenyúlni. Különösen, hogy a repülőtér környékén élők civil szervezetei hosszú óta elkeseredett harcot folytatnak a reptérrel és az üzemeltetés szabályozásáért felelős hatóságokkal.
A küzdelem egyik frontján egy közigazgatási perben például abban kell majd a bíróságnak ítéletet mondania, hogy a repülőtér környezetvédelmi működési engedélyét valóban jogszabálysértő módon adta-e meg az illetékes környezetvédelmi felügyelőség, ahogy azt a határozatot támadó civilek állítják, vagy az eljárás törvényes volt. Csak ebben az egy eljárásban több ezer oldalnyi iratanyagot kell a bíróságnak áttanulmányoznia – a most másodfokon járó perben vélhetőleg nem egy tárgyalást lesz kénytelen még tartani az eljáró bírói tanács.
Ehhez képest valóban áttörésnek tűnik, hogy Szatmáry képviselő és Kovács Péter kerületi polgármester egyszerűen csak megállapodást kötött a HungaroControl Zrt-vel, bizonyos változtatásokról. amelyek nyomán – különösen a reggeli órákban – jelentősen csökken a kerület érintett területein a zajterhelés. Sajnos a repülőtér ügyében aktív civilek – a különböző Facebook-csoportokban olvasható bejegyzések szerint – nem sokat érzékeltek a zajterhelés csökkenéséből, és a különböző peres eljárásokban elhangzó tanúvallomásokban sem beszélt senki a helyzet javulásáról.
Kíváncsiak voltunk a megállapodás részleteire, ezért a XVI. kerületi polgármesteri hivataltól kértük a szerződés kiadását. A válaszra ugyan majd’ húsz napot kellett várni, de megérte. A megállapodás ugyanis túllép a hagyományos formákon – az meg már ízlés kérdése, hogy Mikszáth vagy a posztfaktuális valóság világát idézi-e fel:
„Tájékoztatom Önt arról, hogy megállapodás írásos formában nem jött létre. Az előbbiekben nevesítettek szóban állapodtak meg a repülőgépzaj csökkentéséről, melynek eredményét a Hungarocontrol Zrt saját belső szabályzatában rögzítette.”
Túl azon a viccen, hogy a magyar törvényhozás egy választott tagja, egy polgármester és egy száz százalékos állami tulajdonban álló cég szóbeli megállapodást kötnek egymással, van konkrét jogi probléma is az ügylettel. A megállapodás – legalábbis Szatmáry képviselő és Kovács polgármester tájékoztatása szerint – a lakosság számára kedvező módon változtat meg bizonyos repülési útvonalakat.
Csakhogy ez nem ilyen egyszerű: a repülési útvonalakat ugyanis közigazgatási határozat rögzíti, amelyet másodfokon a Nemzeti Közlekedési Hatóság ad ki. Ettől pedig – megállapodás ide vagy oda -, nem térhet el a repüléseket irányító szervezet sem.
A civilek egyébként – részben szervezetként, részben magánszemélyként- ennek a határozatnak a jogszerűségét is támadják, szerintük jogszabálysértően járt el az első fokú hatóság, Ebben a perben is másodfokon tart az eljárás, sok ezer oldalnyi dokumentumot vonultattak fel ebben az ügyben is a felek.
Az általunk megkeresettek civilek szerint a megállapodás leginkább arról szól, hogy egy jogsértően hozott, de hatályos közigazgatási határozatot, amelyet egyébéként sem tartott be a szabályozás alanya, egy szóbeli megállapodással felül tud írni két politikus és egy állami cég paktuma.
(A repülőtér okozta zajterhelés ügyéről hamarosan riportban számolunk be.)
Becker András
Már megint itt van az év vége. Az Átlátszó idén is keményen dolgozott azért, hogy átláthatóbb és szabadabb legyen Magyarország. Most itt a lehetőség, hogy úgy támogasd a munkánkat, hogy ezzel egy karácsonyi ajándékra is szert teszel. Ha előfizetsz egy évre, akkor névre szóló 2017-es Átlátszó Támogatói Kártyát küldünk. Újfajta átlátszós póló is van. Részletek itt.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!