Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A törvényjavaslat „mielőbbi elfogadásához fűződő kormányzati érdek” indokolja, hogy egy tegnap délben benyújtott javaslat alapján már ma adótitokká minősítse az Országgyűlés az adókedvezményekre és azt azt megalapozó támogatásokra vonatkozó adatokat. Ilyen fontos kormányzati érdek tehát, hogy ne derüljön ki, ki kit és mennyivel támogat ezekben a közbevételt csökkentő konstrukciókban. Bár elsőre mindenkinek a taó-pénzek jutottak eszébe, a közvetlen kiváltó ok alighanem egy fejlesztési adókedvezményeket érintő bírósági ítélet lehet.
Előfizetőket keresünk – támogasd a függetlentényfeltáró újságírást havi 1000 forinttal!
Az adózó megnevezése, az általa igénybe vett adókedvezmény, jóváírás, valamint az általa juttatott támogatás, felajánlott adó vagy adóelőleg mértéke, továbbá a támogatott megnevezése, a támogatott által kapott támogatás és a támogatott javára felajánlott adó vagy adóelőleg mértéke – ezek azok az adatok, amelyek a kormány Varga Mihály által beterjesztett törvényjavaslata alapján adótitkot képeznek az adófizetési kötelezettséget csökkentő kedvezmények, illetve az azokat megalapozó támogatások, felajánlások esetében.
Az persze nem újdonság, hogy a társasági adókedvezményeket megalapozó támogatások közpénzből főként a sport és a kultúra területén virágzó rendszere arra épül, hogy az ezek folytán kieső közbevételre vonatkozó részletes információk titokban maradnak. Ennek hiányában például már rég tudnánk, hogy melyek azok a magánvállalkozások, rosszabb esetben akár köztulajdonban álló cégek, amelyek jóvoltából a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány milliárdos, mára összesítve már tízmilliárdos bevételei származnak.
Egy normálisan működő demokráciában a kormány és a támogatók alapvető érdeke lenne, hogy ha már adóból finanszíroznak közérdekű célokat, akkor ez átláthatóan történjék, hiszen egy nagylelkű, ráadásul nyereséges támogató miért akarna titokban adakozni. Az meg a támogatási rendszer legnagyobb egyéni nyertesének tekinthető felcsúti foci kapcsán magának a miniszterelnöknek a személyes érdeke lenne normál körülmények közt, hogy a támogatói listával demonstrálni lehessen: senki sem vásárolhatta meg a kormány jóindulatát a felajánlásokkal.
Hogy ilyen nyilvánossági kényszer mennyire nincsen jelenleg, azt nagyon jól mutatja, hogy inkább nyílt sisakkal, az ügyre a figyelmet felhívva, kivételes eljárásban tárgyaltatott törvényjavaslattal korlátozzák az adatok nyilvánosságát a kormánypártok.
A legérdekesebb kérdés, azonban a javaslat kapcsán a sürgősség oka, amit tovább árnyal, hogy a dolog sporttámogatási vonatkozásait az Országgyűlés már két éve „rendezte”: 2015 januárja óta él a sporttörvény azon szabálya, amely szerint a sportági szakszövetség a nem állami, nem önkormányzati támogatások tekintetében összesített adattartalom szolgáltatásával is teljesítheti a hozzá benyújtott adatigényléseket. Vagyis a taó-konstrukcióban minden titkok őreként eljáró MLSZ és a többi szövetség az adótitkos bűvészkedés nélkül is ki tud bújni a válaszadás alól.
Ezért aztán valószínűleg az LMP-nek lehet igaza, amikor a háttérben saját ügyüket látják, és az NGM hirtelen jött javaslatát egy éppen az NGM által fejlesztési adókedvezmények nyilvánossága kapcsán elbukott perhez kapcsolják. A nyár elején jogerőre emelkedett ítélet ugyanis a kormánnyal stratégiai partnerségi megállapodást kötött vállalkozásoknak nyújtott egyedi adókedvezményekre vonatkozó adatokat rendelte kiadni.
A perben az NGM adótitokra is hivatkozott, amit azonban a bíróságok nem fogadtak el. Hát most gyorsan beleírják az adózás rendjéről szóló törvénybe, és ha már ott matatnak, akkor kicsit taóznak is, nehogy bárkinek eszébe jusson az eddigi bírósági ítéleteket úgy érteni, hogy ott is lenne keresnivaló.
Sepsi Tibor
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!