Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
1938-ban egy speciális szerelvény, az Aranyvonat vitte körbe az országban a Szent Jobbot az országban, most a Nemzeti Múzeum újraépítteti a vonatot.
A Magyar Koronaőrök Egyesülete indította el azt a kezdeményezést, hogy a Szent István ereklyéjét egykor szállító vonatot építsék újra. 1938-ban, az első magyar király halála 900. évfordulójának évében, illetve a nálunk tartott katolikus ünnepségsorozat az Eucharisztikus világkongresszus alkalmából vonattal körbehordozták a Szent Jobbot. Minden nagyobb városban megállt és az érkeztére ünnepségeket rendeztek.
Erre a célra épült az úgynevezett Aranyvonat, amelynek később pontos sorsa nem ismert. (Itt egy hosszú videó a szerelvény történetéről, a Facebookon Aranyvonat-építő egyletet is találni.)
Így felújítani nem lehet, hanem újat építtet helyette a Magyar Nemzeti Múzeum. A közbeszerzést – tárgyalásos eljárásként – még tavaly novemberben indították el. Ennek kapcsán a 24.hu írt hosszasan az Aranyvonatról. (Amely egyáltalán nem azonos azzal az Aranyvonattal, amely a második világháború végén tűnt el, és amely a magyar államtól, illetve a holokauszt áldozataitól összerabolt kincseket szállította.)
A kiírás szerint
„ajánlatkérő vagyonkezelésében van az >>Aranyvonatnak<< nevezett vasúti kocsival megegyező méretű vasúti kocsi alváz és forgóváz, amellyel megegyező kocsival 1938-ban, Szent István király halálának 9. centenáriuma alkalmából a Szent Jobbot körbehordozták az országban (az eredeti >>Aranyvonat<< a második világháborúban elpusztult).
Ezeknek a vasúti kocsi elemek átalakítása és felújítása biztosítja a további múzeumi hasznosítást, illetőleg a jövőbeni kiállítási és reprezentatív célokra alkalmassá tételt.”
Nem tudni tehát, hogy a Szent Jobb újbóli körbehordozására készül-e az Orbán-rendszer, mindenestre kizárni ezt sem lehet.
A munka nyerteseit – az erről szóló hirdetmény szerdán jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben – nem lehet iparági botrányként kezelni, hiszen a múzeum a MÁV Nosztalgia Kft.-vel és a Dunakeszi Járműjavító Kft.-vel állapodott meg. (Az eredetit utóbbi vállalkozás elődje építette meg.) A két céggel nettó 78,73 millió forintra szerződtek, az eredeti felhívás szerint 18 hónap alatt kell elvégezni a munkát.
Kiemelt kép: Történelem portál
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal!
Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...