
Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Decemberben indult a Gazdasági Versenyhivatal kartellellenes kampánya, melynek keretében pálmaházban, vidéki kocsma teraszán, és hattyús vízibiciklin összesúgó öltönyös férfiakat ábrázoló plakátok kerültek ki országszerte. A GVH tájékoztatása szerint a reklámhadjárat 70 millió forintba kerül.
Néhány nappal ezelőtt Budapest és vidéki nagyvárosok közterületein is megjelentek a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hirdetései, melyek arra hívják fel a kartellezők figyelmét, hogy lebukhatnak, és akkor „a felelősségrevonás elkerülhetetlen”, de engedményességi kérelem beadásával, vagyis ha a részvételükkel megvalósult versenykorlátozó megállapodást jelentik és feltárják a hatóságnak, akkor megúszhatják az összejátszás miatti büntetést.
A “Nem marad köztetek” koncepciót az LMP 2010-es és 2014-es kampányát is segítő Fabricius Gábor tulajdonában lévő Republic Group készítette, amely sajtótájékoztatón és az alábbi videón ismertette a kampány célját, üzenetét, felületeit és menetét.
Közadatigénylésben kértük ki, hogy pontosan milyen felületeken fut a „Nem marad Köztetek” nevet viselő kampány, és mennyibe kerül. Válaszában a GVH azt közölte, hogy 2015-2016 évi kommunikációs feladataikhoz kacsolódó médiavásárlási szolgáltatásokra vonatkozóan 2015 májusában kötöttek nettó 200 millió forint értékű keretszerződést a MCE Hungary Kft.-vel. Ebből az összegből a mostani kartellellenes kampányra idén 70 millió forintot terveztek elkölteni.
A Versenyhivatal mellékelte válaszához az általunk kért részletes adatokat is, amelyekből kiderül, hogy a költségek az alábbiak szerint oszlanak meg a különböző médiafelületek között:
– beltéri reklámok 1,5 millió
– rádió 9,2 millió
– print 15 millió
– online 18,9 millió
– kültéri reklámok 24,3 millió forint
Csatolta a GVH a hirdetések megjelenési helyét és darabszámát is tartalmazó táblázatot is, amelyből kiderül, hogy mind a 610 db beltéri (indoor) hirdetés a budapesti gyógyfürdőkben került kihelyezésre, és a kültéri megjelenés is erős: összesen 635 reklám került ki, ebből 435 citylight, és 200 hirdetőoszlop. Azt azonban nem tudta megmondani a Versenyhivatal, hogy ezek mely cég(ek) felületein jelentek meg, mert mint írták, a médiavásárlási feladatokat szerződésük értelmében a MEC Hungary Kft. végezte.
Az 1996-ban alapított MEC Hungary Kft. tulajdonosa a Young and Rubicam Budapest Nemzetközi Reklámügynökség Kft., melynek tulajdonosai a holland Young & Rubicam International Group B.V. és az angol Young & Rubicam Holdings Ltd., vagyis tulajdonképpen egy nemzetközi reklámcégről van szó. A MEC Hungary ügyvezetője 2010 novembere óta az a Gulyás János, aki ezt megelőzően, 2009-ben néhány hónapig a Szonda Ipsos ügyvezetője is volt, majd több mint egy éven át, 2010 októberéig a szintén a francia IPSOS S.A. tulajdonában lévő Ipsos Zrt. ügyvezetői pozícióját töltötte be.
Levélben fordultunk a MEC Hungary Kft.-hez, hogy megtudjuk, mely vállalkozás felületeit bérelték ki a GVH kampánya számára, azonban a cég nem reagált a megkeresésünkre.
A Versenyhivatal kartellellenes kampányához egyébként tartozik egy külön honlap is, ahol a bejelentési lehetőségek mellett részletes információkat is kínál a GVH. Többek között megtudhatjuk azt, hogy a Versenyhivatal eddig feltárt kartellekben résztvevő 347 cégből 250 kkv, és 97 nagyvállalat volt. Tájékoztatnak arról is, hogy 2003-2014 közötti ügyekben a három legnagyobb kartellbírság 7 és 10 milliárd forint közötti összeg volt.
Ezután valós példákkal szemléltetik a kiszabott büntetések nagyságrendjét: egy 2002-es és egy 2004-es ügyben a fogyasztókat ért károkat viszonyítják közoktatási költségekhez.
Remélhetőleg arról is beszámol majd a GVH, hogy ennek a 70 milliós reklámkampánynak a hatására hány kartellező cég adta fel náluk magát és társait.
Erdélyi Katalin
A céginformációt az Opten szolgáltatta.
Van egy remek karácsonyi ajándékötletünk: ajándékozz névre szóló Átlátszó Támogató Kártyát!
Havonta csak egy ezres: már csak 872 új előfizetőre van szükségünk ahhoz, hogy az alapműködésünk közösségi finanszírozásúvá váljon.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!