Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Decemberben indult a Gazdasági Versenyhivatal kartellellenes kampánya, melynek keretében pálmaházban, vidéki kocsma teraszán, és hattyús vízibiciklin összesúgó öltönyös férfiakat ábrázoló plakátok kerültek ki országszerte. A GVH tájékoztatása szerint a reklámhadjárat 70 millió forintba kerül.
Néhány nappal ezelőtt Budapest és vidéki nagyvárosok közterületein is megjelentek a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hirdetései, melyek arra hívják fel a kartellezők figyelmét, hogy lebukhatnak, és akkor „a felelősségrevonás elkerülhetetlen”, de engedményességi kérelem beadásával, vagyis ha a részvételükkel megvalósult versenykorlátozó megállapodást jelentik és feltárják a hatóságnak, akkor megúszhatják az összejátszás miatti büntetést.
A “Nem marad köztetek” koncepciót az LMP 2010-es és 2014-es kampányát is segítő Fabricius Gábor tulajdonában lévő Republic Group készítette, amely sajtótájékoztatón és az alábbi videón ismertette a kampány célját, üzenetét, felületeit és menetét.
Közadatigénylésben kértük ki, hogy pontosan milyen felületeken fut a „Nem marad Köztetek” nevet viselő kampány, és mennyibe kerül. Válaszában a GVH azt közölte, hogy 2015-2016 évi kommunikációs feladataikhoz kacsolódó médiavásárlási szolgáltatásokra vonatkozóan 2015 májusában kötöttek nettó 200 millió forint értékű keretszerződést a MCE Hungary Kft.-vel. Ebből az összegből a mostani kartellellenes kampányra idén 70 millió forintot terveztek elkölteni.
A Versenyhivatal mellékelte válaszához az általunk kért részletes adatokat is, amelyekből kiderül, hogy a költségek az alábbiak szerint oszlanak meg a különböző médiafelületek között:
– beltéri reklámok 1,5 millió
– rádió 9,2 millió
– print 15 millió
– online 18,9 millió
– kültéri reklámok 24,3 millió forint
Csatolta a GVH a hirdetések megjelenési helyét és darabszámát is tartalmazó táblázatot is, amelyből kiderül, hogy mind a 610 db beltéri (indoor) hirdetés a budapesti gyógyfürdőkben került kihelyezésre, és a kültéri megjelenés is erős: összesen 635 reklám került ki, ebből 435 citylight, és 200 hirdetőoszlop. Azt azonban nem tudta megmondani a Versenyhivatal, hogy ezek mely cég(ek) felületein jelentek meg, mert mint írták, a médiavásárlási feladatokat szerződésük értelmében a MEC Hungary Kft. végezte.
Az 1996-ban alapított MEC Hungary Kft. tulajdonosa a Young and Rubicam Budapest Nemzetközi Reklámügynökség Kft., melynek tulajdonosai a holland Young & Rubicam International Group B.V. és az angol Young & Rubicam Holdings Ltd., vagyis tulajdonképpen egy nemzetközi reklámcégről van szó. A MEC Hungary ügyvezetője 2010 novembere óta az a Gulyás János, aki ezt megelőzően, 2009-ben néhány hónapig a Szonda Ipsos ügyvezetője is volt, majd több mint egy éven át, 2010 októberéig a szintén a francia IPSOS S.A. tulajdonában lévő Ipsos Zrt. ügyvezetői pozícióját töltötte be.
Levélben fordultunk a MEC Hungary Kft.-hez, hogy megtudjuk, mely vállalkozás felületeit bérelték ki a GVH kampánya számára, azonban a cég nem reagált a megkeresésünkre.
A Versenyhivatal kartellellenes kampányához egyébként tartozik egy külön honlap is, ahol a bejelentési lehetőségek mellett részletes információkat is kínál a GVH. Többek között megtudhatjuk azt, hogy a Versenyhivatal eddig feltárt kartellekben résztvevő 347 cégből 250 kkv, és 97 nagyvállalat volt. Tájékoztatnak arról is, hogy 2003-2014 közötti ügyekben a három legnagyobb kartellbírság 7 és 10 milliárd forint közötti összeg volt.
Ezután valós példákkal szemléltetik a kiszabott büntetések nagyságrendjét: egy 2002-es és egy 2004-es ügyben a fogyasztókat ért károkat viszonyítják közoktatási költségekhez.
Remélhetőleg arról is beszámol majd a GVH, hogy ennek a 70 milliós reklámkampánynak a hatására hány kartellező cég adta fel náluk magát és társait.
Erdélyi Katalin
A céginformációt az Opten szolgáltatta.
Van egy remek karácsonyi ajándékötletünk: ajándékozz névre szóló Átlátszó Támogató Kártyát!
Havonta csak egy ezres: már csak 872 új előfizetőre van szükségünk ahhoz, hogy az alapműködésünk közösségi finanszírozásúvá váljon.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!