Egyéb

70 millió forintba kerül a GVH kartellellenes kampánya

Decemberben indult a Gazdasági Versenyhivatal kartellellenes kampánya, melynek keretében pálmaházban, vidéki kocsma teraszán, és hattyús vízibiciklin összesúgó öltönyös férfiakat ábrázoló plakátok kerültek ki országszerte. A GVH tájékoztatása szerint a reklámhadjárat 70 millió forintba kerül.

Néhány nappal ezelőtt Budapest és vidéki nagyvárosok közterületein is megjelentek a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hirdetései, melyek arra hívják fel a kartellezők figyelmét, hogy lebukhatnak, és akkor „a felelősségrevonás elkerülhetetlen”, de engedményességi kérelem beadásával, vagyis ha a részvételükkel megvalósult versenykorlátozó megállapodást jelentik és feltárják a hatóságnak, akkor megúszhatják az összejátszás miatti büntetést.

A “Nem marad köztetek” koncepciót az LMP 2010-es és 2014-es kampányát is segítő Fabricius Gábor tulajdonában lévő Republic Group készítette, amely sajtótájékoztatón és az alábbi videón ismertette a kampány célját, üzenetét, felületeit és menetét.

 

 

Közadatigénylésben kértük ki, hogy pontosan milyen felületeken fut a „Nem marad Köztetek” nevet viselő kampány, és mennyibe kerül. Válaszában a GVH azt közölte, hogy 2015-2016 évi kommunikációs feladataikhoz kacsolódó médiavásárlási szolgáltatásokra vonatkozóan 2015 májusában kötöttek nettó 200 millió forint értékű keretszerződést a MCE Hungary Kft.-vel. Ebből az összegből a mostani kartellellenes kampányra idén 70 millió forintot terveztek elkölteni.

A Versenyhivatal mellékelte válaszához az általunk kért részletes adatokat is, amelyekből kiderül, hogy a költségek az alábbiak szerint oszlanak meg a különböző médiafelületek között:

– beltéri reklámok 1,5 millió

– rádió 9,2 millió

– print 15 millió

– online 18,9 millió

– kültéri reklámok 24,3 millió forint

Csatolta a GVH a hirdetések megjelenési helyét és darabszámát is tartalmazó táblázatot is, amelyből kiderül, hogy mind a 610 db beltéri (indoor) hirdetés a budapesti gyógyfürdőkben került kihelyezésre, és a kültéri megjelenés is erős: összesen 635 reklám került ki, ebből 435 citylight, és 200 hirdetőoszlop. Azt azonban nem tudta megmondani a Versenyhivatal, hogy ezek mely cég(ek) felületein jelentek meg, mert mint írták, a médiavásárlási feladatokat szerződésük értelmében a MEC Hungary Kft. végezte.

Az 1996-ban alapított MEC Hungary Kft. tulajdonosa a Young and Rubicam Budapest Nemzetközi Reklámügynökség Kft., melynek tulajdonosai a holland Young & Rubicam International Group B.V. és az angol Young & Rubicam Holdings Ltd., vagyis tulajdonképpen egy nemzetközi reklámcégről van szó. A MEC Hungary ügyvezetője 2010 novembere óta az a Gulyás János, aki ezt megelőzően, 2009-ben néhány hónapig a Szonda Ipsos ügyvezetője is volt, majd több mint egy éven át, 2010 októberéig a szintén a francia IPSOS S.A. tulajdonában lévő Ipsos Zrt. ügyvezetői pozícióját töltötte be.

Levélben fordultunk a MEC Hungary Kft.-hez, hogy megtudjuk, mely vállalkozás felületeit bérelték ki a GVH kampánya számára, azonban a cég nem reagált a megkeresésünkre.

A Versenyhivatal kartellellenes kampányához egyébként tartozik egy külön honlap is, ahol a bejelentési lehetőségek mellett részletes információkat is kínál a GVH. Többek között megtudhatjuk azt, hogy a Versenyhivatal eddig feltárt kartellekben résztvevő 347 cégből 250 kkv, és 97 nagyvállalat volt. Tájékoztatnak arról is, hogy 2003-2014 közötti ügyekben a három legnagyobb kartellbírság 7 és 10 milliárd forint közötti összeg volt.

 

kartell2

 

 

Ezután valós példákkal szemléltetik a kiszabott büntetések nagyságrendjét: egy 2002-es és egy 2004-es ügyben a fogyasztókat ért károkat viszonyítják közoktatási költségekhez.

 

kartell3

kartell4

 

Remélhetőleg arról is beszámol majd a GVH, hogy ennek a 70 milliós reklámkampánynak a hatására hány kartellező cég adta fel náluk magát és társait.

Erdélyi Katalin

A céginformációt az Opten szolgáltatta.

Van egy remek karácsonyi ajándékötletünk: ajándékozz névre szóló Átlátszó Támogató Kártyát!

Havonta csak egy ezres: már csak 872 új előfizetőre van szükségünk ahhoz, hogy az alapműködésünk közösségi finanszírozásúvá váljon.

Az Átlátszó Támogató Kártyát itt lehet megrendelni.

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42