
Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Kormányzati körökből eddig nem érkezett értékelhető magyarázat a tankönyvpiac totális államosításának szükségességéről. Azt az általános érvet pedig, amit az oktatási kormányzat a homogenizált közoktatási rendszer esélykiegyenlítő voltáról gyakran hangoztat, az eddigi eredmények látványosan cáfolják.
A tankönyvterjesztés államosításakor lehetett tudni, hogy a kormány nem áll meg itt. A Kello debütálása nem sikerült valami fényesre – logikus lépésként, mintegy a sikeren felbuzdulva következett most a tankönyvpiac közel teljes felszámolása, ami után tág teret kaphat az új, állami tankönyvkiadó. Az ügylettel kapcsolatos leglogikusabb indoklással eddig maga a tankönyvellátásért felelős kormánybiztos szolgált: Hegedűs István szerint a Kello akkor tudja megbízhatóan, az eddiginél kevesebb problémával teljesíteni a feladatát, ha nem százféle kiadó termékével kell bajlódnia, hanem az állami listán szereplő állami kiadótól kell a tankönyveket az (állami fenntartású) iskolákba leszállítania. Az ATV-nek nyilatkozva Hegedűs ennél is tovább ment: azt mondta, hogy a lista azért készült, mert a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ azt szeretné, hogy a tankönyvtámogatásra szánt költségvetési forrásokat (meg persze a szülők által befizetett összegeket) a listán szereplő könyvekre – értsd: a most megvásárolt kiadókra – fordítsák.
Az államosítás pénzben kifejezhető költsége eddig 10 milliárd forintra rúg, de nagyon meg lennénk lepve, ha a tönkretett vállalkozások nem tudnának jelentős összegű kártérítést kiperelni a magyar államból – ha máshol nem, hát Strasbourgban.
Az ellen nem véd
Még 2012-ben, a tankönyvterjesztés államosításakor fordult 17 tankönyvpiaci szereplő az Alkotmánybírósághoz, azt kérve, hogy az AB állapítsa meg a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény egyes módosításainak alaptörvény-ellenességét, és semmisítse meg azokat. A panaszosok alapjogi érvekre hivatkozva lényegében azt kérték az AB-től, hogy védje meg őket a piacot kisajátító állammal szemben. Az AB most, másfél évvel később – érdemi döntés nélkül – arra hivatkozva szüntette meg az eljárást, hogy „(…) a megváltozott jogszabályi környezetben [január 1-jén hatályba lépett a teljes tankönyvpiacot de facto államosító tankönyvellátásáról szóló törvény] a Trtv. (tankönyvellátás rendjéről szóló törvény) hatályát vesztett rendelkezéseivel összefüggésben a panaszosok által eredetileg megfogalmazott alkotmányossági probléma változatlan formában már nem áll.” Egyszerűbben: az új szabályozás, amely állami feladatként határozza meg a tankönyv-előállítást is, okafogyottá teszi a tankönyvterjesztés államosításával kapcsolatos panaszt.
Az AB döntésével kapcsolatban – magyar bíróság előtt – nincs jogorvoslati lehetőség, de maga a döntés, illetve a döntés indoklása azért még vitatható. Mint ahogy teszi is ezt az egyetlen különvéleményt jegyző Bragyova András alkotmánybíró: „Nem értek egyet a többségi döntéssel: szerintem az alkotmányjogi panaszokat érdemben el kellett volna bírálni. Az indítványozók alapjogi sérelme ugyanis a jogszabályok újabb változásával nem szűnt meg, annál is kevésbé, mert a panaszolt sérelmek már a [korábbi] törvénymódosítások hatálybalépésével bekövetkeztek. Az időközben hatályba lépett újabb törvény pedig ezen nem változtatott. Az alkotmányjogi panasszal támadott jogszabály hatályon kívül helyezése ezért nem indokolja a panasz visszautasítását. (…) Az érintettség változatlanul fennáll, mert az új tankönyvellátási törvény (…) nem változtatott semmit a panaszosok helyzetén. Az állami tankönyvellátási monopólium, amelynek bevezetése szerintük alapjogaikat sérti, fennmaradt, sőt teljessé vált.” Bragyova alkotmánybíró úr különvéleménye persze nem változtat azon a tényen, hogy az AB nem védte meg az államtól a törvényesség látszatának paravánja mögött kicsinált tankönyveseket.
Nincs megállás
A piac állami megszállása pedig lendületesen halad tovább: a távozása előtti utolsó pillanatban a közoktatásért felelős államtitkár még aláírta azt a rendeletet, ami a fenntartó által „javasolt” tankönyvek listáját tartalmazza. A „javaslat” ebben az esetben azt jelenti, hogy az állami fenntartásba került iskolák csak erről a listából választhatnak. A listán – nem meglepő módon – túlnyomórészt a Nemzeti Vagyonkezelő által nemrég megvásárolt két kiadó könyvei találhatóak. Márpedig a kényszerlistával kapcsolatban számos kifogás merült föl – az eljárás alkotmányosságán túl súlyos szakmai kételyek is.
A Történelemtanárok Egylete hívta fel például a figyelmet, hogy a szűk listán szerepel az a Bánhegyi Ferenc-féle tankönyv, amelyet a szakma már egyszer ízekre szedett – többet közt a Hitlerrel kapcsolatos pozitív kitételei miatt. De a múlt héten a fél ország kacarászott az általános iskolásoknak szánt, a tankönyfejlesztésre kijelölt állami szerv, az OFI listás irodalomkönyvének fejtegetésein. És nemcsak az „ideológiailag kényes” tantárgyak tankönyveivel bánt el így a kormányzat: a matematikatanítás Kodály-módszerét jelentő, világszerte elismert Varga-C. Neményi – féle matematika tankönyvek sem kerültek föl a listára. Mára az is egyértelművé vált, hogy Hoffmann Rózsa kedvenc érve, az egyentankönyv olcsósága sem igaz, számos esetben a drágább, de a pedagógusok körében kevésbé népszerű könyv került a kötelező listára.
A Fidesz-kormány közoktatás-politikájának legmarkánsabb eleme a központosítás és az államosítás. Ez a szándék leginkább három intézményben testesül meg: a tavaly létrehozott állami tankönyvterjesztő, a Kello, illetve az állami intézményfenntartó KLIK eddigi működése egyértelmű súlyos kudarc, és az eddigiek alapján az állami tankönyvkiadó sem ígérkezik egy oktatáspolitikai sikertörténetnek. Ugyanakkor a központosítás legfőbb okaként megjelölt céllal, az oktatási esélyegyenlőség növekedésével sem állunk túl jól. Az egyértelműen romló Pisa-eredmények arra utalnak, hogy a magyar iskolarendszer hátránykompenzáló képessége nem javult, és nem tud mit kezdeni a rossz szociális hátterű tanulók arányának növekedésével. Vagyis a legfőbb hivatkozott cél megvalósulása helyett épp az esélyegyenlőtlenség látszik nőni az új, központosított és uniformizált intézményrendszerben.
A tankönyvek uniformizálása, a rossz minőségű vagy kifejezetten szélsőséges szemléletű tankönyvek kötelezővé tétele viszont egyértelműen sújtja a jobb iskolák tanulóit is – hacsak nem egyházi vagy alapítványi iskolába járnak. Igaz, a kreatívabb tanárok ezt a problémát is meg tudják oldani: tankönyv nélkül tanítják majd a humán tárgyakat – ahogy a nyolcvanas évek progresszív magyar- és történelemtanárai tették.
Becker András
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!