Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Egy feltörekvő bolgár szervezett bűnözői csoport érdekeltségébe tartozik az a tatárföldi légitársaság, melynek gépe novemberben ötven emberrel a fedélzetén leszállás közben felrobbant. A bolgárok lízingszerződéseken keresztül szipolyozták el a légitársaság vagyonát, derítette ki a Bivol bolgár oknyomozó oldal.
Fotó: lenta.ru
Orosz médiahírek szerint a kazanyi reptéren tavaly november 17-én lezuhant Boeing 737-500-as repülőgép korábban a Bulgaria Air tulajdonában volt. A gép leszállás közben robbant fel, a fedélzetén tartózkodó utasok és a személyzet tagjai ‒ összesen ötven ember ‒ mind odavesztek. Az áldozatok között volt Irek Minnyihanov, Rustam Minnyihanov tatárföldi elnök fia és Alekszander Antonov, a tatárföldi szövetségi biztonsági szolgálat vezetője is.
Még aznap orosz nyomozók lepték el a tatárföldi légitársaság irodáit és dokumentumokat foglaltak le. Kiderült, hogy a VQBBN VIN-számú gép egy 23 éves madár, amelyet 2008-ban lízingeltek a Bulgiaria Airtől. Ekkor lett a TIM Csoport, a bolgár légitársaság tulajdonosa, a tatár légitársaság stratégiai befektetője. A Bulgaria Air előtt már öt másik társaság is használta a gépet; az Euralair, az Air France, a Uganda Airlines, a brazil Rio Sul és a román Blue Air. Az orosz médiában több helyen idéztek egy Twitter felhasználót, aki a következőt írta a Boeingről: „A gép szörnyű állapotban volt, valahogy leszálltunk, de közben úgy rázkódott, mint egy mosógép.”
De honnan jött a repülőgép?
A tatárföldi légitársaság 2008-ban lízingszerződéseken keresztül kezdett Boeingeket használni. A társaság 2008-as éves gazdasági jelentéséhez csatolt függelékben az szerepel, hogy az operatív lízingszerződéseket a bolgár nemzeti légitársasággal, a Bulgaria Airrel írták alá. A repülőgépek lízingelése egy nagyobb volumenű együttműködési megállapodás kezdete volt a bolgár befektetők és a tatár légitársaság között.
2008 március végén Ivo Kamenov, a bolgár Himimport (melynek leányvállalata a Bulgaria Air) ügyvezető igazgatója találkozott Tatárföld elnökével, Mintimer Sajmijevvel. A tárgyalás után Kamenov azt nyilatkozta a médiának, hogy a felek között született megállapodás értelmében a bolgár cég 70 millió dollárt fektet a kazanyi reptér felújításába és a tatárföldi légitársaság flottájának megújításába. „A légitársaságot illető kötelezettségeink közé tartozik a régi szovjet eszközök újakra cserélése egy éven belül. Ez legalább tíz Boeing gépet jelent” ‒ idézte Ivo Kamenovot az Expert napilap.
De az új gépek helyett Tatárföld használt, több éve szolgálatban lévő Boeingeket kapott a bolgár befektetőktől A lezuhant repülő például huszonhárom éves volt. Az így érkezett Boeingek azonnal elégedetlenkedést váltottak ki a tatársztáni légitársaság szakszervezetéből. 2009 márciusában a Business Gazette üzleti híroldal közzétette a szakszervezet elnökének Mintimer Sajmijev tatárföldi elnökhöz címzett levelét, melyben a légitársaság problémáiról esik szó.
„A cég gazdasági szakértői a pénzügyi problémák egyik fő forrásaként a bolgár Himimporttól kapott Boeing 737-es repülőgép lízingelésének kifizetését nevezték meg. A szerződés értelmében havi 150-160 ezer dollárt kell kifizetnünk és 100 ezret a pótalkatrészekért. Tehát, ha nem akarjuk, hogy a gép veszteségeket okozzon a cégnek, nem kevesebb mint havi 250 órát kell repülnie utasokkal a fedélzetén” ‒ szerepelt a levélben.
A szakszervezet által említett számokat a bolgár Himimport beszámolói is megerősítik, 2009-es adatok szerint a lezuhant gép lízingelése 140 ezer amerikai dollárba került havonta. Bár a Himimport dokumentációi alapján a lízingszerződés 2013 márciusában lejárt, és ezt az információt a tatárföldi légitársaság is megerősítette a Novaja Gazeta orosz lapnak, nem nevezték meg a Bulgaria Air utáni bérbeadót.
Rumjana Jeleva, a Bulgaria Air képviselője a Novaja Gazetának elmondta, hogy a lízingszerződés 2013 márciusában lejárt és célzott arra, hogy tatárföldi társaság az Ansett Worldwide Aviation Ireland nevű céggel írhatott volna alá új szerződést. Az Ansett nevű brit offshore cég volt a gép első tulajdonosa.
A Himimporthoz kapcsolódó cégek több évig társtulajdonosai voltak a tatárföldi légitársaságnak. A bolgár holding cégei ötvenszázalékos tulajdonrésszel rendelkeztek a Tat Aeróban, amely a tatár légitársaság tulajdonosa. A légitársaság 2012-es könyvelési beszámolói szerint 2012 decemberében a légitársaság felvásárolta a bolgár befektetők részét a Tat Aeróban 363 millió rubelért (kb. 12 millió dollár, a ford.).
Rumjana Jeleva azt is elmondta a Novaja Gazetának, hogy 2011 decembere óta a cég vezetése valójában már az új, helyi tulajdonosi garnitúra kezében volt, melyet a Tatárföldi Köztársaság jelölt ki. Jeleva megjegyezte, hogy a szerencsétlenül járt Boeing 2008-ban nyolc hónapig volt használatban Bulgáriában és nem voltak vele problémák. „Itt Bulgáriában is mindannyiunkat, akik légi ipari szakértőkként dolgozunk, sokkoltak a történtek és őszinte részvétünket fejezzük ki a repülőgép-katasztrófában elhunytak rokonainak. Átérezzük kollégáink és barátaink fájdalmát” ‒ mondta Jeleva.
A TIM Boeingeken keresztül sikkasztott saját légitársaságából
2012-ig a várnai központú TIM Csoport zászlóshajója, a Himimport a tatárföldi légitársaság stratégiai befektetője volt. Ezalatt az idő alatt három régi Boeinget lízingeltek a Bulgaria Airtől. A tatár légitársaság korábbi igazgatója, M. Zakarzsajev azt nyilatkozta az orosz Kommerszant napilapnak, hogy azáltal, hogy a bolgár befektetők Boeingekkel töltik fel a flottát, lényegében saját magukkal üzletelnek.
A TIM nem is feledkezett meg arról, hogy bezsebelje a lízing befizetéseket, amelyek 150-160 ezer dollárra rúgtak havonta, ehhez jött még havi 100 ezer a pótalkatrészekért. „Minden, amit a bolgár tanácsadók tesznek a tatárföldi légitársaságban azt szolgálja, hogy biztosítsák, hogy a gépeik lízingjének fizetése időben megtörténjen. A bolgár kollégák átfogó optimalizálást és költségcsökkentést hajtanak végre a cégben a fizetések és a járulékok csökkentésével, miközben ők maguk továbbra is luxushotelekben laknak, ami félmillió rubelbe kerül havonta a cégnek” ‒ írták a Business Gazette által leközölt nyílt levél felháborodott szerzői. Szerintük ahhoz, hogy nyereséges legyen a cég, a régi gépeknek havi 250 órát kellett volna repülniük, de a gyakori szervizelés miatt a három Boeing együtt sem repült többet 120 óránál havonta.
Végül a Tatár Autonóm Köztársaság kormánya úgy döntött, véget vet az előnytelen együttműködésnek, és áthelyeztette a légitársaságot az Ak Bars céghez. A TIM emberei azonban egy évvel később sem hagyták el a céget. A Kommerszant által hivatkozott 2013 szeptemberi adatok szerint a tatárföldi légitársaság tulajdonosa a Tat Aero, amely ötven százalékban a Tatár Köztársaság tulajdonában van, a maradék részvényeken pedig a TIM-hez kapcsolódó cégek osztoznak; a Bolgár Légicsoporté és az Eskana Russiaé 25-25 százalék.
A TIM a kazanyi reptér stratégiai partnere is volt egészen 2013 januárjáig, amikor a Bolgár Légicsoport és az Eskana Russia eladta részesedéseit a Tat Aviának. Ennek ellenére a stratégiai partneri együttműködés a Himimport 2013-as időközi jelentésében még szerepelt.
Ivo Kamenov és a Himimport
Ivo Kamenov, a Himimport társtulajdonosaként lett ismert Bulgáriában és nemzetközi szinten is. Nemcsak a bolgár média, hanem a WikiLeaks által napvilágra hozott amerikai diplomáciai táviratok is részletesen írnak Kamenov és partnerei üzleti tevékenységéről. Amerikai diplomaták a bolgár szervezett bűnözés feltörekvő csillagának nevezték a várnai csoportot, amely a táviratok szerint a holding három vezetője, Tihomir Ivanov, Ivo Kamenov és Marin Velikov keresztnevének kezdőbetűi után kapta nevét.
„A bolgár szervezett bűnözés új vezetője az 1993-ban Várnában alapított TIM, melyet állítólag tíz volt tengerész hozott létre, akik mindannyian egy olyan elit katonai egység tagjai voltak, melyet a kilencvenes évek elején szüntettek meg. Szervezett bűnözői csoportként a TIM egy sor bűncselekményben vett részt, beleértve a zsarolást, védelmi pénz szedését, megfélemlítéseket, prostitúciót, szerencsejátékot, drogcsempészetet, autólopásokat és lopott autók csempészését” ‒ áll a WikiLeaks által közzétett táviratokban.
Az amerikai diplomaták szerint a TIM eleinte behajthatatlan követelések gyűjtésével foglalkozott ‒ emiatt negatív kép alakult ki róluk a köztudatban, de továbbra is ez az egyik fő tevékenységük ‒ és a várnai régióban biztonsági szolgáltatások nyújtásával foglalkozott. A táviratok megemlítik még, hogy a TIM főhadiszállásának helyet adó Várnában nagyszámú orosz lakosság él, és úgy tudni, a TIM-nek köze van az orosz szervezett bűnözéshez is. „Jelenleg a TIM és leányvállalatai által alkotott birodalom jelenti az egyik legnagyobb és legsúlyosabb gazdasági kockázatot Bulgáriában” ‒ írta James Pardew, az Egyesült Államok bulgáriai nagykövete 2005-ben egy titkos diplomáciai táviratban.
Kamenovék nemcsak Bulgáriában, de más országokban is társtulajdonosok lettek több vállalkozásban. „A TIM rendelkezik Bulgária legnagyobb inert anyagokat adó bányái felett a Chimimport nevű kereskedőcégén keresztül (ez is a Himimport, a szerk.), és jelentős részesedést vesz ki a műtrágya, valamint a kőolaj és vegyipari termékek gyártásából és kereskedelméből. A bolgár Központi Együttműködési Bank (CCB) felvásárlása a TIM eddigi legnagyobb akvizíciója, melyet a Chimimport révén hajtottak végre” ‒ áll a WikiLeaks-iratokban.
Középen, kék nyakkendőben Jurij Trutnyev, tőle jobbra, fekete zakóban Ivo Kamenov.
Befolyásos orosz kapcsolatok
A TIM-nek Oroszországban nemcsak a légi iparban vannak érdekeltségei, a Bivol kiderítette, hogy az övék a kazanyi TatInvestBank és egészen befolyásos körökben is akad támogatójuk, közvetlen Putyin elnök környezetében. Jurij Trutnyev, aki korábban a természeti erőforrások minisztere Putyin elnök tanácsadója volt, nemrégiben pedig a miniszterelnök-helyettesi posztot töltötte be, nagy karate rajongó. A karate révén ismerkedett meg Ivo Kamenov korábbi tengerész kommandóssal a TIM-ből. Mindketten alapítói a Kyokushin Karate Stílus Világszervezetének, de Trutnyev TIM-es kapcsolatai nemcsak a karate szintjéig terjednek, vannak üzleti-családi összefonódások is. Fia, Dmitrij a TatInvestBank menedzsere és a TIM tulajdonában lévő Bolgár Központi Együttműködési Bank (CCB) pénzügyi tanácsadója. A bank tulajdonosa különböző köztes cégstruktúrán keresztül Ivo Kamenov és cége, a Himimport. A CCB-nek 56 százalékos részesedése van a kazanyi TatInvestBankban, ahol Dmitrij Trutnyev tagja az igazgatótanácsnak. Emellett a Himimportnak még egy fontos érdekeltsége van Tatárföldön az Itil nevű biztosító cégben, ahol az ifjabb Trutnyev is tagja az igazgatótanácsnak. A Novaja Gazeta szeretett volna rákérdezni Trutnyevnél ezekre az összefonódásokra, és a kérdések állítólag a TatInvestBank munkatársain keresztül el is jutottak hozzá, de ő nem adott rájuk választ.
A szöveg a Bivol bolgár oknyomozó oldal 2013. november 18-i és november 22-i cikkeinek összefoglaló fordítása. A Bivol a szervezett bűnözést és korrupciót feltáró Organized Crime and Corruption Reporting Project tagja.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!