Egy illegális autófényező műhely keseríti a maglódiak életét évek óta
A bűz és és a kiáramló vegyszerek miatt sok panaszt nyújtottak be már a helyiek, de a hatóságok mégsem tiltották be az engedély nélküli tevékenységet.
A most felfedezett Bombardier Global 7500-as luxusjet minden jel szerint azt a repülőt váltotta, amivel Szíjj László kormányközeli vállalkozó, a Duna Aszfalt tulajdonosa három éve repült Afrikába. Az a korábbi magángép ugyanis idén március elején elhagyta Magyarországot, a májusban érkezett „utódnak”, pedig bár szintén osztrák a lajstromjele és Bécs a bázisa, az útvonaladatokból egyértelmű a magyar kötődése. A 2023-as gyártású, de csak 2024 áprilisától használatba vett jet akkori értéke 78 millió dollár körül volt, ami 27,5 milliárd forintnak felelt meg. A mostani, második tulajdonos ennél valamennyivel kevesebbért, kb. 25 milliárd forintért juthatott hozzá az OE-IAV lajstromot viselő impozáns magánrepülőhöz idén tavasszal.
Ahogy már korábban több alkalommal, ezúttal is a planespotters.net oldalra feltöltött, Magyarországon készült repülőgépfotókat böngészve találtunk rá a legújabb NER-jetre, melynek magyar kötődéséről az útvonaladatok ellenőrzését követően bizonyosodtunk meg. Az osztrák bejegyzésű, OE-IAV lajstromjelű luxusrepülő az útjai alkalmával szinte mindig Budapest érintésével indul el Bécsből, és a magyar fővárosba is tér vissza, mielőtt leparkolna a bécsi bázisán.
Az exkluzív magánrepülő egy ultra nagy hatótávolságú Bombardier Global 7500-as, a típust a Simplyflying nevű repülős szaklap egyenesen „Az egek Ferrarija”-ként mutatja be az egyik írásában.
Az Átlátszó által most felfedezett konkrét business jet az OE-IAV lajstromjelzéssel szerepel az osztrák légijármű-nyilvántartásban. A Flightradar24.com repülőgép-követő internetoldal adatai alapján a privát jet üzembentartója az AXIS Aviation Austria GmbH, de egy másik osztrák cég, a Norvia GmbH is megjelenik az adatlapján mint légitársaság.
Korábban, az Orbán Viktort és csapatát Brač szigetére szállító, Schmidt Mária-féle magánrepülőgép felfedezésekor találkoztunk azzal a jelenséggel, hogy egy privát jet adatlapján légitársaságként szerepeltetnek egy céget.
A magángépek esetén azonban valójában nincs – hivatalosan regisztrált – légitársaság a repülőgép mögött. A repülős oldalak jellemzően azt a céget tüntetik fel ily módon, amely tulajdonosa a repülőnek, vagy közreműködött a beszerzésében, a finanszírozásában, esetleg a bérbeadásában.
Esetünkben, az OE-IAV adatlapján „légitársaságként” megjelölt Norvia GmbH cégadataiban szereplő tevékenységikör-leírásban a repülőgép-bérbeadás, valamint a vállalati vagy magánjavak beszerzése és kezelése szerepel mint főtevékenység.
Arra, hogy a vállalkozás kapcsolatban van a vizsgált repülőgéppel, a cégalapítás 2025. áprilisi dátuma is utal, hiszen a céget egy hónappal az OE-IAV lajstromú gép Bécsbe érkezése előtt jegyezték be.
A Norvia GmbH tulajdonviszonyainak vizsgálata közben ismerős cégnevekre és személyre bukkantunk. A repülőt bérbeadó vállalkozást ugyanis egyszemélyi vezetéssel Andreas Staribacher, egykori osztrák pénzügyminiszter igazgatja.
Róla már 2018 végén megírta a Válasz Online, hogy a NER-es vállalkozók és vezetők által akkoriban használt luxus jetek, az OE-IKZ és az OE-LEM lajstromjelű Bombardier üzembentartója volt a tulajdonában lévő International Jet Management GmbH nevű cégen keresztül.
Staribacher akkoriban a repülőgépeket üzemeltető céget egy cégláncolaton keresztül tulajdonolta: a közvetlen tulajdonos az IJM Holding volt, felette a TreuTrust Gmbh, a felett pedig a PKF-Centurion állt.
A PKF név onnan lehet ismerős olvasóinknak, hogy a könyvvizsgáló és adótanácsadó hálózat máltai tagcége, a PKF Fiduciaires Ltd. tulajdonolta papíron az L&L Charter Ltd. nevű vállalkozást, amely a NER-es potentátok által használt Artemy, Lady MRD, és Seagull MRD nevű luxusjachtok tulajdonosa volt.
A jachtok kapcsán az Átlátszó hozta nyilvánosságra, hogy a máltai PKF-tagcég csak elfedte a L&L Charter valódi tulajdonosát, Szíjj Lászlót, akinek tulajdonosi státusza egy pénzmosás elleni EU-s direktíva – átmeneti – bevezetését követően vált publikussá.
Az elmúlt években a legnagyobb osztrák repülős cégek piacán megváltoztak a tulajdoni viszonyok. Andreas Staribacher például már nincs benne – legalábbis látható módon – az International Jet Management GmbH (IJM) vezetőségében, és a cég tulajdonosi körében sem.
Ugyanakkor az IJM Holding egykori közvetlen tulajdonosa, a TreuTrust GmbH most is létezik: az általunk vizsgált repülőgép légitársaságaként feltüntetett Norvia GmbH egyetlen közvetlen tulajdonosa.
A cég egyik ügyvezetője itt is Andreas Staribacher, volt osztrák pénzügyminiszter.
A TreuTrust tulajdonosa azonban már nem a régi: az egykori PFK-Centurion helyett már a MOORE-Centurion tölti be ezt a szerepet. Ennek a cégnek – más magánszemélyek mellett – 60%-ban Staribacher a tulajdonosa.
Bár a PFK bécsi tagcégével már nincs tulajdoni kapcsolata a vizsgált repülőhöz kötődő vállalkozásoknak, olyan tisztségviselő azért akad, aki az osztrák PKF-tagcég és a Norviát tulajdonló cégek vezetésében is ügyvezetői szerepet tölt be. Ráadásul a PKF bécsi tagirodája ugyanúgy házon belül működik, mint korábban, vagyis ugyanarra a címre van bejelentve, mint a „légitársaságot” tulajdonló többi cég.
További érdekesség, hogy a MOORE-Centurion GmbH kapcsolati adatai között – a saját elérhetőségeik mellett – egy [email protected] e-mail-cím is szerepel, csakúgy, mint az osztrák PKF web- és e-mail-címe. Ez, amennyiben nem a korábbi cégkapcsolatból véletlenül megmaradt adat, PKF-es kötődésre utalhat.
Kíváncsiak voltunk rá, hogy a privát jet vitt-e utasokat a Szíjj Lászlóhoz vagy a Mészáros Lőrinchez köthető luxusjachtok valamelyikéhez, ezért összenéztük a járművek útvonalait.
Kiderült, hogy az OE-IAV két alkalommal is ugyanakkor járt ugyanazokon a tengerparti településeken, ahol a Lady MRD, sőt az egyik alkalommal az Artemy luxusjachttal is találkozott. Vagyis a két nagyvállalkozó érdekeltségébe tartozó hajók közül
a repülőgép eddig csak a Szíjj László-féle jachtokkal került kapcsolatba.
Ez persze nem jelenti azt, hogy ezekben az esetekben az autópályamogul személyesen használta volna a luxusjárműveket, de arra utal, hogy az új repülőgép inkább az ő érdekeltségébe tartozhat.
Ezt a gyanút erősíti az is, hogy az OE-IAV indulásához vagy érkezéséhez még egyszer sem repült a Mészáros-féle helikopter, illetve az is, hogy a jet azt a repülőgépet váltotta, amelyet korábban Szíjj Lászlóhoz kötöttünk.
Ugyancsak a Szíjj-féle vonalra enged következtetni a repülőgéphez kapcsolódó cégháló közelsége a PKF tanácsadó cég globális hálózatához, melynek egy máltai tagcége fedte el Szíjj László tulajdonosi szerepét a jachtokat tulajdonló cégben.
Szíjj Lászlónak a cikk megjelenése előtt kérdéseket tettünk fel az új repülőgéppel kapcsolatban a Duna Csoport sajtóosztályán keresztül, de nem kaptunk választ.
2025. július 22-én hajnalban a Lady MRD kihajózott a horvátországi Dubrovniktól északra lévő Slano település öbléből, majd másnap, július 23-án 13.40-kor kikötött a montenegrói Tivatban.
Szinte percre pontosan ugyanekkor landolt Tivat repterén az OE-IAV, mely ezúttal is Bécsből indult, Budapesten vette fel az utasait, és azt követően érkezett meg Montenegróba. A repülő egy óra múlva újra a levegőbe emelkedett, és Tivatból átrepült a közeli Dubrovnik repterére.

Az OE-IAV magánrepülőgép Bécs-Budapest-Tivat-Dubrovnik útvonala 2025. július 23-án. (Forrás: www.adsbexchange.com)
Július 24-én a Lady MRD egy rövid hajókázásra indult Tivatból, július 26-án kora hajnalban pedig az Artemy futott be Dubrovnik kikötőjébe Görögországból. A hajó nem időzött sokáig, egy órával később már tovább is állt a célállomása, Trogir felé.
A privát jet július 26-án délelőtt – tehát az Artemy rövid megállója után pár órával – felszállt Dubrovnik repteréről, és átröppent Tivatba, ahol a Lady MRD várta. Az OE-IAV ezt követően, még délelőtt felszállt Tivatból és Budapestre repült. Ott kitette az utasait, és szinte azonnal tovább is repült Bécsbe, a bázisára.

Az OE-IAV magánrepülőgép Dubrovnik-Tivat-Budapest-Bécs útvonala 2025. július 26-án. (Forrás: www.adsbexchange.com)
A Lady MRD és az OE-IAV ősszel, 2025. szeptember elején is találkozott egymással. Igaz, ekkor a repülőgép nem Budapesten vette fel az utasait, hanem a Szegedtől 100 km-re lévő Aradon, Romániában.
A privát jet szeptember 1-jén repült Bécsből Aradra, majd onnan Korfu szigetére. A Lady MRD ekkor már Korfu város öblében várakozott, ahová reggel érkezett a horvátországi Korčula szigetéről.
Az OE-IAV, miután kitette az utasait – vagy az utasainak egy részét –, tovább repült a horvátországi Dubrovnik repterére.

Az OE-IAV privát jet Bécs-Arad-Korfu-Dubrovnik útvonala 2025. szeptember 1-jén. (Forrás: www.adsbexchange.com)
A jacht másnap, szeptember 2-án kora reggel indult el a térség felfedezésére, majd pár napos hajókázást követően – melynek során bejárta a Korfutól délre található kisebb szigeteket, majd a görög partvidék egyes részeit – szeptember 4-én délután tért vissza Korfu városába.
A luxusrepülő másnap, szeptember 5-én kora reggel jött vissza a szigetre Dubrovnikból, majd azonnal tovább is repült az utasaival Aradra. Onnan a repülő ezúttal nem Budapestre vagy Bécsbe, hanem a svájci Bázelbe vette az irányt. Ott 20 napot töltött, majd ezt követően tért vissza Budapestre, onnan pedig a bécsi bázisára.

Az OE-IAV privát jet Dubrovnik-Korfu-Arad-Bázel útvonala 2025. szeptember 5-én. (Forrás: www.adsbexchange.com)
A 2023-ban gyártott, de csak 2024 második felében használatba vett Bombardier Global 7500-as típusú luxusgép külső-belső kialakítása és műszaki felszereltsége is egyaránt a legmagasabb színvonalat képviseli.
Az OE-IAV lajstromú repülőgép minden technológiai és kényelmi újdonságot felvonultat, amit a Bombardier az elmúlt években bevezetett. Ezek között van például a stabilabb repülést elősegítő szárnykialakítás, a zéró gravitációs ülésrendszer, a jetleg kiküszöbölésére szolgáló speciális utastér-megvilágítás, a mindig friss és tiszta levegőt biztosító szűrő- és befúvórendszer, valamint a kikapcsolódást élménytelibbé tevő video- és audiorendszer is.
De a gép alaptulajdonságai is magukért beszélnek. A belső tér kialakításától függően akár 19 fő szállítására is alkalmas luxusrepülő 14 260 km-es hatótávolságra képes, mely lehetővé teszi, hogy utasai leszállás nélkül, egyben tegyék meg például a New York–Hong Kong vagy a Szingapúr–San Francisco távolságot. Mindezt ráadásul a Concorde óta a második leggyorsabban: a gyártó által megadott 982 km/h-ás csúcssebességgel vagy akár még azt is túlszárnyalva.
Egy ilyen típusú repülőgép ára – a fentieknek megfelelően – igen borsos. 2024-ben újonnan 78 millió dollártól, azaz 27,5 milliárd forinttól lehetett hozzájutni.
Az éves fenntartási költsége pedig 2 millió dollár, azaz 654 millió forint körül van.
Az általunk vizsgált konkrét, OE-IAV lajstromú jetet valamennyivel kevesebbért – a piaci átlagár alapján –, 25 milliárd forint körüli összegért vásárolhatta meg a második tulajdonosa 2025 tavaszán. Előtte a Bombardier Business Aircraft bemutatógépként használta 2024 második felétől.
Az OE-IAV tehát még annál a repülőgépnél (OE-LOT) is drágább és extrább felszereltségű, amelyet Szíjj László barátja és üzlettársa, Magyarország leggazdagabb embere, Mészáros Lőrinc kezdett használni tavaly év végén.
Brassai Kornél
Címlapkép: Olvasónk fotója az OE-IAV lajstromjelű magánrepülőről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal-adománnyal! Köszönjük.
Támogatom PayPal-adománnyalHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
A bűz és és a kiáramló vegyszerek miatt sok panaszt nyújtottak be már a helyiek, de a hatóságok mégsem tiltották be az engedély nélküli tevékenységet.
Miközben a pártokról és politikusokról egyre több AI-anyag jelenik meg, közpénzből készül felmérés a magyarok hozzáállásáról a mesterséges intelligenciával kapcsolatban.
Nettó 11,8 milliárd forintos ajánlattal nyerte a tendert a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a V-Híd Network Kft., alvállalkozójuk az R-KORD Kft. lesz.
74 oldalon keresztül indokolta a Fővárosi Bíróság, miért ítélte bocsánatkérésre és sérelemdíj megfizetésére Láncziékat. Itt el lehet olvasni.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!