vasútfejlesztés

A Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal is milliárdokkal drágult a háborúra hivatkozva

A Békéscsaba-Lőkösháza közötti vasúti vonalszakasz korszerűsítését 2021-ben nettó 126,8 milliárd forintos ajánlattal nyerte el az osztrák Strabag hazai leánycége és a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Zrt. párosa. A felújítás még tart, de a költségek már nettó 6,6 milliárd forinttal emelkedtek.

A Fidesz-kormány 15 éve alatt megszokottá vált, hogy különböző indokokra hivatkozva drágulnak a közpénzből fizetett állami nagyprojektek. 2023 januárja óta az addig gyakran használt „előre nem látható okok” mellett sokszor „az orosz-ukrán háború miatti” inflációval magyarázzák a többmilliárdos áremelkedéseket.

2020 októberében írt ki közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) a Békéscsaba és Lőkösháza közötti vasútvonal korszerűsítésére. A feladat a közel 30 kilométer hosszú pályaszakaszon a meglévő vasúti pálya átépítése, egy második vágány építése, 3 állomás (Szabadkígyós, Kétegyháza, Lőkösháza) és a felsővezeték-hálózat korszerűsítése, állomási peronok, aluljárók, liftek, zajvédő falak építése, biztosítóberendezések létesítése és egyéb kapcsolódó feladatok elvégzése volt.

A munkálatok árát a NIF nettó 116,7 milliárd forintra becsülte, ám ennél jóval drágább ajánlatok érkeztek. A nyílt eljárásra összesen három pályázat érkezett:

  • a Strabag Rail Kft. és a V-Híd Zrt. kettőse nettó 126,8 milliárdért,
  • a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. nettó 132,9 milliárdért,
  • a Swietelsky Vasúttechnika Kft. pedig nettó 136,8 milliárdért vállalta volna a feladatot.

A megbízást a legolcsóbb ajánlatot tevő duó, az osztrák Strabag leánycége és a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd párosa nyerte 2021 májusában. Alvállalkozóként részt vesz a kivitelezésben a szintén Mészáros-féle R-Kord Kft., a francia tulajdonban lévő Thales ausztriai vállalata, valamint a V-Híd és a Strabag leánycégei is.

Az eredményhirdetés idején ez volt az ország legdrágább vasútvonal-felújítása, hiszen 1 kilométer ára durván 4,37 milliárd forintra jött ki.

Ahogy azt nemrég vasutas sorozatunk Békés megyei részében írtuk: „Érthetetlen, hová tűnt el ez a pénz, hiszen a vonal olyan unalmas, mint egy tévé előtt töltött vasárnap délután. Sehol egy kanyar, egy hegy vagy egy műtárgy. Nincs ezen a vonalon semmi, ami indokolná ezt az összeget. Még a kétvágányúsítás se, figyelembe véve, hogy a második vágány helye mindig is megvolt.”

 

Viszont minden rekord csak addig tart, amíg meg nem döntik, ez pedig itt már meg is történt: még drágább lett a fejlesztés.

Az európai uniós közbeszerzési értesítőben nemrég közzétett tájékoztató szerint ugyanis 2025. július 11-én az időközben megszűnt NIF szerepét átvevő Építési és Közlekedési Minisztérium módosította a kivitelezőkkel kötött szerződést. A változtatás lényege, hogy

a Strabag-leány és a V-Híd plusz nettó 6,6 milliárdot, vagyis összesen nettó 133,4 milliárd forintot kap a munkálatokért.

Ezzel a 29 kilométernyi Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal felújításának ára – amelyet európai uniós forrásból fizet a kormány – kilométerenként 4,6 milliárd forintra drágult.

Bekescsaba lokoshaza alapko herczegtamas fb

A projekt alapköve (fotó: Herczeg Tamás országgyűlési képviselő/Facebook)

Még tovább drágulhat a beruházás

Az indoklás itt is ugyanaz, amit mostanában egyre gyakrabban használ a kormányzat a milliárdos áremelkedések megmagyarázására: az orosz-ukrán háború okozta infláció.

Egy 2023 januárjában megjelent kormányrendelet szerint ugyanis a vállalkozóknak joguk van szerződésmódosítást kezdeményezni, ha „a háborús konfliktus miatt kialakult helyzetre visszavezethetően” a rendeletben meghatározott »rendes üzleti kockázat« mértékénél nagyobb költségnövekményük keletkezett. Az állam ezután a plusz költségek rendes üzleti kockázattal csökkentett összegének maximum felét kifizeti a kivitelezőknek.

A Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal felújításának drágulásáról szóló tájékoztatás szerint a kivitelezést végző Strabag és V-Híd 2023. december 7-én kezdeményezte a szerződés módosítását „a háborúval összefüggésbe hozható körülmények miatt felmerült közbenső többletdíj-igény megtérítése” érdekében.

Beadványukban nettó 27,8 milliárd forint többletköltség-igényt terjesztettek elő a 2022. február 24. és 2023. szeptember 30. közötti időszakra vonatkozóan.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vizsgálata azt állapította meg, hogy a kivitelezők „rendes üzleti kockázat mértékét meghaladó összes költségnövekménye” nettó 13,2 milliárd forint, és a 2023-as kormányrendelet értelmében ennek felét, nettó 6,6 milliárd többletet kifizet nekik a minisztérium.

Mivel azonban a munkálatok még tartanak, a költségek még tovább emelkedhetnek, hiszen ez a mostani drágulás csak a 2023. szeptember 30. előtti időszakra vonatkozik. A Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal felújításának befejezését kezdetben tavaly nyárra ígérték, de a legfrissebb kormányzati ígéretek szerint csak valamikor idén fogják átadni.

Erdélyi Katalin

Címlapkép: A MÁV, a NIF, a Strabag, a V-Híd képviselői és egyéb fontosságok elhelyezik az időkapszulát a Békéscsaba-Lőkösháza vasúti vonalszakasz korszerűsítésének alapkőletételén Kétegyházán 2021. december 7-én. (fotó: MTI/Rosta Tibor)

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS
  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42