
50 milliárdos keretmegállapodásból marad ki Matolcsy Ádám bútorgyára
A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság aránytalanul alacsony ár miatt zárta ki a versenyből a Balaton Bútor Kft.-t.
A Békéscsaba-Lőkösháza közötti vasúti vonalszakasz korszerűsítését 2021-ben nettó 126,8 milliárd forintos ajánlattal nyerte el az osztrák Strabag hazai leánycége és a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Zrt. párosa. A felújítás még tart, de a költségek már nettó 6,6 milliárd forinttal emelkedtek.
A Fidesz-kormány 15 éve alatt megszokottá vált, hogy különböző indokokra hivatkozva drágulnak a közpénzből fizetett állami nagyprojektek. 2023 januárja óta az addig gyakran használt „előre nem látható okok” mellett sokszor „az orosz-ukrán háború miatti” inflációval magyarázzák a többmilliárdos áremelkedéseket.
2020 októberében írt ki közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) a Békéscsaba és Lőkösháza közötti vasútvonal korszerűsítésére. A feladat a közel 30 kilométer hosszú pályaszakaszon a meglévő vasúti pálya átépítése, egy második vágány építése, 3 állomás (Szabadkígyós, Kétegyháza, Lőkösháza) és a felsővezeték-hálózat korszerűsítése, állomási peronok, aluljárók, liftek, zajvédő falak építése, biztosítóberendezések létesítése és egyéb kapcsolódó feladatok elvégzése volt.
A munkálatok árát a NIF nettó 116,7 milliárd forintra becsülte, ám ennél jóval drágább ajánlatok érkeztek. A nyílt eljárásra összesen három pályázat érkezett:
A megbízást a legolcsóbb ajánlatot tevő duó, az osztrák Strabag leánycége és a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd párosa nyerte 2021 májusában. Alvállalkozóként részt vesz a kivitelezésben a szintén Mészáros-féle R-Kord Kft., a francia tulajdonban lévő Thales ausztriai vállalata, valamint a V-Híd és a Strabag leánycégei is.
Az eredményhirdetés idején ez volt az ország legdrágább vasútvonal-felújítása, hiszen 1 kilométer ára durván 4,37 milliárd forintra jött ki.
Ahogy azt nemrég vasutas sorozatunk Békés megyei részében írtuk: „Érthetetlen, hová tűnt el ez a pénz, hiszen a vonal olyan unalmas, mint egy tévé előtt töltött vasárnap délután. Sehol egy kanyar, egy hegy vagy egy műtárgy. Nincs ezen a vonalon semmi, ami indokolná ezt az összeget. Még a kétvágányúsítás se, figyelembe véve, hogy a második vágány helye mindig is megvolt.”
Viszont minden rekord csak addig tart, amíg meg nem döntik, ez pedig itt már meg is történt: még drágább lett a fejlesztés.
Az európai uniós közbeszerzési értesítőben nemrég közzétett tájékoztató szerint ugyanis 2025. július 11-én az időközben megszűnt NIF szerepét átvevő Építési és Közlekedési Minisztérium módosította a kivitelezőkkel kötött szerződést. A változtatás lényege, hogy
a Strabag-leány és a V-Híd plusz nettó 6,6 milliárdot, vagyis összesen nettó 133,4 milliárd forintot kap a munkálatokért.
Ezzel a 29 kilométernyi Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal felújításának ára – amelyet európai uniós forrásból fizet a kormány – kilométerenként 4,6 milliárd forintra drágult.
Az indoklás itt is ugyanaz, amit mostanában egyre gyakrabban használ a kormányzat a milliárdos áremelkedések megmagyarázására: az orosz-ukrán háború okozta infláció.
Egy 2023 januárjában megjelent kormányrendelet szerint ugyanis a vállalkozóknak joguk van szerződésmódosítást kezdeményezni, ha „a háborús konfliktus miatt kialakult helyzetre visszavezethetően” a rendeletben meghatározott »rendes üzleti kockázat« mértékénél nagyobb költségnövekményük keletkezett. Az állam ezután a plusz költségek rendes üzleti kockázattal csökkentett összegének maximum felét kifizeti a kivitelezőknek.
A Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal felújításának drágulásáról szóló tájékoztatás szerint a kivitelezést végző Strabag és V-Híd 2023. december 7-én kezdeményezte a szerződés módosítását „a háborúval összefüggésbe hozható körülmények miatt felmerült közbenső többletdíj-igény megtérítése” érdekében.
Beadványukban nettó 27,8 milliárd forint többletköltség-igényt terjesztettek elő a 2022. február 24. és 2023. szeptember 30. közötti időszakra vonatkozóan.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vizsgálata azt állapította meg, hogy a kivitelezők „rendes üzleti kockázat mértékét meghaladó összes költségnövekménye” nettó 13,2 milliárd forint, és a 2023-as kormányrendelet értelmében ennek felét, nettó 6,6 milliárd többletet kifizet nekik a minisztérium.
Mivel azonban a munkálatok még tartanak, a költségek még tovább emelkedhetnek, hiszen ez a mostani drágulás csak a 2023. szeptember 30. előtti időszakra vonatkozik. A Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal felújításának befejezését kezdetben tavaly nyárra ígérték, de a legfrissebb kormányzati ígéretek szerint csak valamikor idén fogják átadni.
Erdélyi Katalin
Címlapkép: A MÁV, a NIF, a Strabag, a V-Híd képviselői és egyéb fontosságok elhelyezik az időkapszulát a Békéscsaba-Lőkösháza vasúti vonalszakasz korszerűsítésének alapkőletételén Kétegyházán 2021. december 7-én. (fotó: MTI/Rosta Tibor)
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁSA Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság aránytalanul alacsony ár miatt zárta ki a versenyből a Balaton Bútor Kft.-t.
Rájöttünk, hogy megy a magyarok pénze Ukrajnába: a háborúban álló ország olcsóbban állít elő és ad el áramot, mint hazánk. Mi pedig megvesszük.
Pont akkor indult a Brussels Airlines menetrend szerinti járata Budapestről, amikor a külügyminisztert szállító honvédségi repülő.
Jogellenesen szerezte meg a szakvizsgára való jelentkezéshez szükséges abszolutóriumot a Szegedi Tudományegyetem Fogorvostudományi Karának dékánja.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!