
„Pontosan tudom, hol a férjem. Szibériában”
Toma kijutott az ostromlott Mariupolból, de katona vőlegénye, Szerhij orosz fogságban van. Életfogytiglanra ítélték.
A honvédség a török Nurol Holding által gyártott páncélos járművekből több tucatot a HT Division Zrt. közvetítésével vett meg, amelynek a tulajdonosa egy magyar és egy török kormányközeli oligarcha: Szíjj László és Suat Karakus. A HT Division nagyot kaszált a honvédségi Gidránokkal: 2022-ben 2,6 milliárd forint, 2023-ban pedig 2,7 milliárd forint hasznot termelt. Tavaly viszont a cég forgalma a tizedére zuhant, és 700 millió forintos veszteséget hozott össze.
Hamarosan azonban megint fellendülés következhet a HT Division pénzügyeiben, mert nemsokára újabb Gidránok érkeznek Törökországból rajtuk keresztül, és talán végre beindul majd a hazai gyártás is. Közben pedig Szíjjék a Katica névre keresztelt, sofőr nélküli szárazföldi járművet is próbálják eladni a honvédségnek.
Egy 2020 végi hivatalos bejelentés szerint 2019-ben a Magyar Honvédség 10 darab Gidránt rendelt, és még 40 darabot fog venni. Az ügylet pikantériája, hogy a honvédség a Gidránokat nem közvetlenül a törökországi gyártótól, hanem egy közvetítő cégtől, a HT Division Zrt.-től vette, amely a szintén török Aselsan fegyverrendszerét szerelte rájuk Kaposváron.
A HT Division két tulajdonosa egy magyar és egy török kormányközeli oligarcha: a közbeszerzéseken meggazdagodott, luxusjachtokról elhíresült Szíjj László, és Suat Karakus, aki afféle menedzsere és intézője Adnan Polatnak, Recep Erdogan török elnök és Orbán Viktor magyar miniszterelnök barátjának.
A Gidránok áráról soha nem beszélt a magyar kormány egyik illetékese sem, és a beszerzés részleteit – a honvédségi repülők útjaihoz hasonlóan – honvédelmi és nemzetbiztonsági okokból 30 évre titkosították. A közvetítést végző HT Division Zrt. által kötelezően leadott éves beszámolókból viszont sejteni lehetett, hogy milyen jól jártak Szíjjék a Gidránok közvetítésével:
A HT Division Zrt. tavalyi évre vonatkozó pénzügyi beszámolója azonban már közel sem ilyen fényes:
a cég forgalma 2024-ben csak a 2023-as tizede lett, és bő 700 millió forint veszteséget termelt.
A forgalom, vagyis a nettó árbevétel nagyon durván bezuhant, amit a konkrét számok érzékletesen mutatnak: 2023-ban 17 milliárd forint (42,5 millió euró), 2024-ben viszont már csak 1,8 milliárd forint (4,5 millió euró). Ez mind belföldi értékesítésből származott a cég mérlege szerint, vagyis külföldre semmit nem adtak el a tavalyi évben (mondjuk 2023-ban is csak alig 5 millió forintot tett ki az exportértékesítésből származó bevételük).
A HT Division Zrt. tőkéje is jelentősen lecsökkent 2024-ben: az előző évi kb. 5,6 milliárd forint (14,18 millió euró) helyett tavaly már csak hozzávetőlegesen 1,7 milliárd forintja (4,33 millió euró) volt. Emellett a pénzeszközeinek mennyisége is durván visszaesett: a 2023-as kb. 7,5 milliárd forintból (18,86 millió euró) tavaly már csak 2,3 milliárd forint (5,77 millió euró) volt a cégben. A közgyűlési határozatban nincs szó osztalékról, így azt a jelek szerint Szíjjék nem vettek ki a tavalyi veszteséges év után.
2023-tól kezdve a HT Divison Zrt. mérlegeiben forint helyett euróban adják meg a számokat, de mindig feltüntetik az általuk használt átváltási árfolyamot is. A 2023-as mérlegben 382,78 forintra, a 2024-esben 410,09 forintra váltottak 1 eurót, de mi az egyszerűség kedvéért 400-as árfolyammal számoltunk a cikkben.
A Gidránok egyébként meglehetősen lassan jönnek Törökországból. Az első 10 jármű 2020 végén érkezett Magyarországra, és 2021 februárjában Tatára, az MH 25. Klapka György Lövészdandár laktanyájába kerültek. A következő 13 Gidrán 2024 júniusában érkezett Törökországból – először a HT Division kaposvári gyárába, majd onnan a tatai laktanyába. Ezt követően pedig 2024. október elején még 10, majd a hónap végén újabb 15 Gidrán érkezett Tatára. Ezután tavaly november elején Szalay-Bobrovnicky Kristóf honvédelmi miniszter azt mondta, hogy „a Gidránok elérték a tervezett darabszámot, 48 teljesít belőlük szolgálatot”.
Nemsokára viszont újabb szállítmány várható, mert
Szalay-Bobrovnicky idén februárban azt jelentette be, hogy 56 újabb Gidrán érkezik a magyar honvédséghez.
A miniszter egyébként ezt a Nurol Makina törökországi gyárából közölte, ahol Hoppál Péterrel megtekintették az ott készült századik Gidránt.
Hoppál kintléte első látásra meglepőnek tűnhet, hiszen a férfi Baranya megye 2-es számú, Pécs-Komló választókerületének fideszes országgyűlési képviselője, és leginkább arról ismert, hogy 2014-2018 között, valamint 2022 májusától 2023 februárjáig kulturális államtitkár volt. A kormány viszont azóta sem engedte el a kezét: először kiemelt kulturális ügyekért felelős miniszteri biztosnak, majd a 2024-es magyar-török kulturális évad előkészítéséért és lebonyolításáért felelős kormánybiztosnak, idén pedig a magyar-török tudományos és innovációs évet koordináló kormánybiztossá nevezték ki.
A honvédség távlati terveiben egyébként 2020-ban még 300, tavaly ősszel pedig már összesen 400-450 Gidrán beszerzése szerepelt. Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter 2023 őszén azt jelentette be, hogy Győrben fogják gyártani a magyar Gidránokat. Mégpedig a HT Divison Zrt. nélkül: a török Nurol Makina magyar leányvállalata, a Nurol Makina Hungary Kft., az N7 Holding Nemzetvédelmi Ipari Innovációs Zrt. és a RÁBA Autóipari Holding Nyrt. együttműködésében.
A magyarországi Nurol Makina-cég Facebook-bejegyzése szerint Szalay-Bobrovniczkyék idén februárban az utolsó Törökországban készült Gidránokat nézték meg az ankarai gyárban – a többit már Győrben fogják összerakni.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter és a török Védelmi Ipari Tanács (SSB) elnöke Prof. Dr. Haluk Görgün…
Közzétette: Nurol Makina Hungary – 2025. február 5., szerda
Szíjj László és Suat Karakus közös cége azonban addig sem pihen, amíg megérkeznek az utolsó Gidránok Törökországból, és beindul a hazai gyártás.
A HT Divison honlapján ugyanis tavaly óta már nem csak »Járművek« menüpont van. Amellett elérhető már a »Pilóta nélküli rendszerek« és a »Digitális katona«, valamint a »Határbiztonság«, az »Űripar«, és az»Elektro-optika« nevű menüpont is. Az utóbbinál azt írják, hogy „Törökországban már befektettünk egy hasonló infrastruktúra létrehozásába, most pedig azon dolgozunk, hogy ez Magyarországon is megvalósulhasson”. Az űrkutatásnál pedig az áll, hogy „célunk kis műholdas képalkotást érintő űrkutatási programokhoz csatlakozni”.
A legérdekesebb azonban a pilóta nélküli rendszerekről szóló menüpont, mert a jelek szerint az a projekt van a legközelebb a megvalósuláshoz. Ott ugyanis a korábban is említett drónfejlesztési tervek mellett már a következőket is írják: „(…) a HT Division Zrt. török partnereivel szoros együttműködésben egy olyan katonai UGV (sofőr nélküli szárazföldi jármű, Unmanned Ground Vehicle) koncepció hazai bevezetésén dolgozik, mely fokozná a Magyar Honvédség műveleti képességeit.
Ezen projekt célja egy olyan hazai gyártású UGV platform, mely minden téren felveszi a versenyt nemzetközi versenytársaival, és szerteágazó feladatok ellátására alkalmas a nap bármely szakában, úgymint teherszállítás vagy vontatás, személyvédelem vagy akár fegyveres felderítés. Úgy terveztük, hogy felhasználási területtől függően képes legyen fegyvertornyok, rakéták és irányított lövedékek, vagy akár drónok befogadására is.
Az első prototípust már bemutatták a döntéshozóknak. Ez egy 6X6-os dízelmotoros többcélú UGV, mely „Katica” névre hallgat.
Az első prototípusról érkezett értékes visszajelzések hatására megkezdődött a munka a második prototípuson, amely lánctalpas kialakítású és hibrid motorral rendelkezik.”
A HT Division Zrt. honlapján a cég által fejlesztett Katicáról fotó is van, ám nem túl jó minőségű, nem lehet rajta rendesen látni a járművet. Szerencsére azonban elvitték tavaly a védelmi és biztonsági ipar legnagyobb nemzetközi kiállítására, az Eurosatory-ra, és erről büszkén be is számoltak a Facebook-oldalukon.
A Franciaországban tartott 2024-es eseményre a HT Divison standját egy török cég építette, ami – valószínűleg a referencia kedvéért – szintén gondosan lefotózta a munkáját. Ezeken a kiállításos képeken pedig kettő Katica szerepel: egy kisebb zöld és egy nagyobb homokszínű. Utóbbi lánctalpas, tehát vélhetően az a cég által említett „második prototípus”, amit azután építettek, hogy „bemutatták a döntéshozóknak” az első verziót.
Erdélyi Katalin
Címlapkép: Szalay-Bobrovniczky Kristóf a Nurol Makina ankarai gyárában 2025. február 3-án (fotó: Hoppál Péter/Facebook)
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
Toma kijutott az ostromlott Mariupolból, de katona vőlegénye, Szerhij orosz fogságban van. Életfogytiglanra ítélték.
A növényvédő szereket gyártó SPL Europe Kft. szennyezte el a patak vizét, a cég legutóbb egy klórgázkiömlés miatt kapott százmilliós bírságot.
A 280 milliárd forint közpénzbe került út kivitelezésének nagy részét a Duna Aszfalt végezte. Lázár János minisztériuma szerint normális ennyi hiba.
A szóban forgó földterületeken a Tiborcz Istvánhoz köthető Főnix Magántőkealap érdekeltségébe került Drawa Kft. gazdálkodik.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!