
Nem lett olcsóbb a távhő a 10,5 milliárd forintos biomassza fűtőműtől
A kecskeméti távfűtőcég éves beszámolója arra is rámutat, hogy a távfűtés adóforintok nélkül működésképtelen.
Két év alatt 36,2 millióról 66,2 milliárdra növelte bevételét a Mészáros M1 Útépítő Kft., a cég nyeresége pedig a 15 milliárd forintot is meghaladta. Ebből 10,8 milliárdot ki is vettek osztalékként a tulajdonosok. A társaság elképesztő sikere mögött az állhat, hogy a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető magántőkealapok nyerték a 35 évre szóló autópálya-koncessziót, így a fiatal útépítő cégnek bőven akad munkája. Az M1 autópálya bővítése miatt még új aszfaltkeverő telepet is építenek Kisigmándon, amit a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek nyilvánított.
Bár keveset hallani róla, elképesztő tempóban gyarapodik a Mészáros M1 Útépítő Kft., amelynek a Mészáros Lőrinc-féle Talentis Group és V-Híd Zrt. a tulajdonosa. A céget 2020-ban alapították, és az első két évben veszteséges volt. 2022-ben aztán már pluszban zárta az évet 36,2 millió forintos forgalom mellett. 2023-ban pedig kilőtt a társaság: 31 216 500 000 forintos bevételt és 7 339 404 000 forintos adózott eredményt ért el. Tavaly viszont még ezt is felülmúlták: 66,2 milliárdos (!) árbevétel mellett 15,4 milliárdos profitot produkáltak. Ebből 10,8 milliárdot fizettek ki osztalékként, és 4,6 milliárdot az eredménytartalékba helyeztek.
A hatalmas ugrás mögött a profilváltás állhat: a társaság ugyanis korábban nehézgép-kezeléssel foglalkozott, és erről váltott útépítésre két évvel ezelőtt. Ez pedig nagyon jó lépésnek bizonyult. Mert bár a cég látszólag nem nyert közbeszerzéseket, számos jelentős megbízást kapott már. És minden bizonnyal kapni is fog.
A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte el ugyanis a 35 évre szóló nemzeti autópálya-koncessziót 2021-ben. Ami azt jelenti, hogy az általuk létrehozott cég, az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. üzemeltet számos gyorsforgalmi utat az országban, és az ő feladatuk a tervezett utak építése is. Ezért cserébe évente rendelkezésre állási díjat kapnak az államtól.
Az MKIF legfrissebb, 2024-es beszámolója szerint a cég bevétele egy év alatt 152,4 milliárdról 195,2 milliárdra nőtt, ebből 191,8 milliárd a koncessziós bevételekből származott. A 2 milliárdos adózott eredményből pedig összesen 542 millió forint osztalékot vettek ki a tulajdonosok.
A társaság honlapja szerint 1237 km már meglévő magyarországi gyorsforgalmi út üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését végzik, de 2034-ig 279 km új gyorsforgalmi utat építenek, és 299 km-en pedig bővítik a már meglévő hálózatot. Ez több ezer milliárd forint építési megbízást jelent, amit akár saját magának vagy alvállalkozóknak is kiadhat a társaság közbeszerzési eljárások nélkül.
És itt jön képbe a Mészáros M1 Útépítő Kft.
MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tulajdonosai ugyanis a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető magántőkealapok. Így aztán nem is csoda, ha az autópályákat érintő egyes munkálatokat is Mészáros- vagy épp Szíjj-cégek végzik.
Az egyik ilyen nyertes a felcsúti székhelyű Mészáros M1 Útépítő Kft. lehet, amely nemrég kérelmet adott be a Komárom-Esztergom megyei kormányhivatalhoz „a Kisigmánd 055/7 helyrajzi szám alatti ingatlanon tervezett labor épület, fedett és fedetlen depónia engedélytől eltérő továbbépítésére vonatkozó módosított építési engedélyezés tárgyában”. Erről a kormányhivatal által kifüggesztett hirdetmény árulkodott.
Rákerestünk, hogy pontosan mit és miért építhet a cég egy másik megyében (ahol látszólag fióktelepe sincs), és azt találtuk, hogy egy aszfaltkeverő üzemet alakít ki. És hogy miért pont ott?
Azért, mert az M1 autópálya Budapest–Győr közötti szakaszát 2×3 sávra bővíti az állam, az útépítési munkálatokhoz pedig szükség lesz egy komplex funkciójú gazdasági (aszfaltkeverő) telepre is az M1 autópálya és a 13. sz. főút csomópontja közelében.
Ehhez nagy segítséget jelent a kivitelezőknek, hogy a kormány a gyorsforgalmi út építését, és az azzal járó egyéb beruházásokat
nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította.
Így a Mészáros M1 Útépítő Kft. telepe is megkapta a kiemelt státuszt.
A cég által készíttetett tervek szerint az aszfaltkeverő telepen iroda, gazdasági épületek, technológiai építmények és depónia is lesz.
Az aszfaltkeverő telep tervei
A dokumentumban azt is írják, hogy a tervezett zöldmezős beruházás környezetvédelmi szempontból biztonságos. Mert bár az aszfaltkeverő telep a környezetre negatív hatást gyakorol, „a fejlett, zárt technológiának köszönhetően annak jelentős környezetszennyező hatása nincs”.
Katus Eszter
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Nyitókép: Átlátszó montázs
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
A kecskeméti távfűtőcég éves beszámolója arra is rámutat, hogy a távfűtés adóforintok nélkül működésképtelen.
5 százalékra kellene emelni a GDP-arányos védelmi költségvetést, pedig már a 2%-ot is „vért izzadva préseltük ki magunkból.”
A felcsúti cég a szintén kormányközeli Market Zrt.-nél és a Laterex építőnél adott olcsóbb ajánlatot.
Nyugalom, nem egy NER-es vette meg 50-100 milliárd forintért a világhírű Mercedes 300 SLR-t, hanem egy magyar férfi megépítette a másolatát a Netflixnek.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!