haveri kapitalizmus

Tavaly is jól fialt Orbán és Erdogan oligarcháinak a honvédségi Gidrán-biznisz

A magyar honvédség 2019-ben rendelt török páncélozott járműveket, amelyeket nem közvetlenül a gyártótól, hanem egy közvetítőcégtől vettek. A beszerzés részleteit 30 évre titkosították, a beszámolói szerint viszont a közvetítő HT Divison Zrt. nagyon jól járt az üzlettel. A cég tavalyelőtt 2,6 milliárd forint, tavaly pedig 2,7 milliárd forint hasznot termelt, ennek nagy részét most ki is vették a tulajdonosok: egy magyar és egy török kormányközeli oligarcha, Szíjj László és Suat Karakus. 

A Magyarország és Törökország közötti hadiipari együttműködések közül a legnagyobb projekt a török Nurol Holding által gyártott páncélos jármű, az Ejder Yalcin átalakított változatának beszerzése a magyar honvédség részére. A jármű itthon egy magyar lófajta után a Gidrán nevet kapta, de a projekt részleteit honvédelmi és nemzetbiztonsági okokból 30 évre titkosította a kormány.

Egy 2020 végi hivatalos bejelentés szerint 2019-ben a Magyar Honvédség 10 darab Gidránt rendelt, és még 40 darabot fog venni. Az első tíz Gidrán 2020 végén érkezett Magyarországra, és 2021 februárjában Tatára, az MH 25. Klapka György Lövészdandár laktanyájába kerültek. Azóta nem sok minden történt: csak néhány nappal ezelőtt érkezett újabb 13 darab Gidrán Törökországból.

A vásárlás pikantériája, hogy a honvédség a Gidránokat nem közvetlenül a törökországi gyártótól, hanem egy közvetítő cégtől, a HT Division Zrt.-től vette. A cég két tulajdonosa egy magyar és egy török kormányközeli oligarcha: a közbeszerzéseken meggazdagodott, luxusjachtokról elhíresült Szíjj László, és Suat Karakus, aki afféle menedzsere és intézője Adnan Polatnak, Orbán Viktor magyar miniszterelnök török barátjának.

Nagyot kaszált a közvetítőcég

A Gidránok áráról soha nem beszélt a magyar kormány egyik illetékese sem, és a beszerzés részleteit – a honvédségi repülők útjaihoz hasonlóan – honvédelmi és nemzetbiztonsági okokból 30 évre titkosították. Mivel azonban a HT Divison Zrt.-re is vonatkoznak a többi hazai cégre érvényes szabályok, vagyis évente beszámolót kell leadnia, azokból lehet némi fogalmunk az üzlet nagyságáról.

A cég 2018 április elején alakult, vagyis még jóval azelőtt, hogy szárnyra keltek volna a hírek a Gidránok beszerzésről. Viszont egyértelműen amiatt jött létre, hiszen a honlapján sokáig csak a török járművek szerepeltek, és az első két évében 0 forint forgalma volt.

Viszont 2020-ban, amikor megérkezett az első 10 jármű a honvédséghez a Nuroltól, rögtön nettó 4,3 milliárd forint árbevétel jelent meg a cég mérlegében. Ebből 479 millió lett az adózott eredmény, vagyis a haszon. 2021-ben jelentősen visszaesett a cég forgalma: mindössze 1,7 milliárd forint lett, és 271 milliós veszteséggel zárták az évet.

Ezután azonban rászakadt a pénzeső a HT Divison Zrt.-re: 2022-ben a nettó árbevétele 23,2 milliárd forint lett, az adózott eredménye pedig 2,6 milliárd. A cég nemrégiben leadta a 2023-as beszámolóját, ami alapján a tavalyi éve is nagyon sikeres volt:

2023-ban a HT Divison Zrt. nettó árbevétele 16,3 milliárd forint volt, az adózott eredménye pedig 2,7 milliárd.

„Apró” változás a cég mérlegében, hogy 2023. január 1-től áttértek a forintról az euróra, vagyis már abban számolnak mindent. Szerencsére azonban feltüntették az átváltási árfolyamot (382,78) is, amit használtak, így könnyű volt forintosítani a beszámolóban megadott számokat (árbevétel 42,58 millió euró, profit 7,16 millió euró).

Htdivison 2023 Merleg

A HT Division Zrt. 2023-as eredménykimutatása

A cégbeszámolóhoz csatolt közgyűlési határozat szerint a tulajdonosok, Szíjj László és Suat Karakus úgy döntöttek, hogy összesen 8 millió eurót (a korábbi években eredménytartalékba helyezett összegből 6,884 millió eurót és a 2023-as profitból 1,116 millió eurót) kivesznek osztalékként a cégből. Vagyis a HT Divison Zrt.-ből Szíjj és Karakus fejenként 4 millió euróhoz, kb. 1,5 milliárd forinthoz jutott.

Kaposvárról Győrbe teszik a gyártást

A 2020-as honvédségi bejelentés szerint a kormány távlati terveiben 300 jármű beszerzése szerepelt, amelyeket legalább részben Magyarországon, méghozzá Kaposváron gyártanának magyar-német-török együttműködésben. Vagyis a török Nurol Makina licence alapján, a német hadiipari óriáscég, a Rheinmetall szaktudásával, és a hazánkban bejegyzett HT Division Zrt. közreműködésével.

Ebből azonban úgy tűnik, nem lesz semmi, a kaposvári gyárnál ugyanis tavaly nyár óta nagy a csend, ősszel pedig Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter azt jelentette be, hogy Győrben fogják gyártani a magyar Gidránokat. Mégpedig a HT Divison Zrt. nélkül: a török Nurol Makina magyar leányvállalata, a Nurol Makina Hungary Kft., az N7 Holding Nemzetvédelmi Ipari Innovációs Zrt. és a RÁBA Autóipari Holding Nyrt. együttműködésében.

De Szalay-Bobrovniczky azt is közölte ősszel, hogy a Törökországból érkező „Gidrán járművek védelmi integrációja – azaz a török alap gépjármű felszerelése harcászati, rádiótechnikai, elektronikai eszközökkel, érzékelőkkel – Kaposváron zajlott, és továbbra is ott marad.” Tehát csak az itthon készülő járművek gyártását teszik át Győrbe.

A néhány napja, június 11-én Tatára érkezett 13 Gidránról is azt mondta a miniszter, hogy azok „először Kaposvárra érkeztek, ahol a rádiók beszerelését követően további infokommunikációs eszközöket építettek be, valamint szoftveres telepítés zajlott”.

Szíjj László és Suat Karakus közös cége azonban a jelek szerint bizakodó, és tele van tervekkel. A HT Divison honlapján ugyanis már nem csak »Járművek«, hanem »Pilóta nélküli rendszerek«, valamint »Határrendszerek« és »Űripar«, továbbá »Elektro-optika« nevű menüpont is van. Az utóbbinál azt írják, hogy „Törökországban már befektettünk egy hasonló infrastruktúra létrehozásába, most pedig azon dolgozunk, hogy ez Magyarországon is megvalósulhasson”.

Erdélyi Katalin

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: 13 Gidrán érkezik Tatára 2024. június 11-én (fotó: HM Zrínyi)

Megosztás