közbeszerzés-figyelő

Ezeknél a tendereknél sem számítunk túl nagy versenyre – Budapest is érintett

Folytatjuk cikksorozatunkat, amelyben irányítottnak látszó tendereket mutatunk be egy akkreditált közbeszerzési szakértő segítségével. Ezek az eljárások már a kiírásuk pillanatában gyanúsak, ugyanis olyan feltételeket tartalmaznak, amelyek jelentősen lecsökkenthetik a tisztességes verseny lehetőségét, és így a közpénzek nem kellően hatékony elköltését eredményezhetik. Ezúttal két uniós forrásból finanszírozott vidéki projektet és két budapesti felhívást mutatunk be. Októberi szúrópróbánk.

Új sorozatunkban már a kiírás pillanatában megpróbáljuk elcsípni a gyanús vagy irányítottnak tűnő közbeszerzési eljárásokat. Ezek a tenderek nem törvénysértőek, de gyakran olyan feltételeket szabnak a pályázóknak, amelyeknek csak nagyon kevesen vagy akár csak egy adott cég tud megfelelni. Ilyen típusú kiírásból mutatunk be most négyet.

Körösszegapáti önkormányzata nagyjából egy időben kiírt két, uniós forrásból finanszírozott közbeszerzési eljárást. Az egyik a polgármesteri hivatal energetikai-, a másik a piac infrastrukturális- és eszközfejlesztése. A két eljárás azért érdemel figyelmet, mert mindkettőben három olyan feltételt írt elő az önkormányzat, amelynek valószínűleg kevés környékbeli építőipari cég tud megfelelni.

A közbeszerzési hirdetményben ugyanis a kiíró megköveteli a nyertestől, hogy rendelkezzen ISO 9001, ISO 14001 és ISO 45001 tanúsítványokkal. Ezeknek a tanúsítványoknak az előírása ugyan nem minősül jogsértőnek, de mindhárom tanúsítvány együttes meglétét valószínűleg nagyon kevés olyan Hajdú-Bihar megyei vállalkozás tudja teljesíteni, amelyek egyébként alkalmasak lennének a munka elvégzésére.

Ezek közül különösen az ISO 45001-es tanúsítvány ritka a kisebb értékű közbeszerzési eljárások esetében.

Az ISO 45001 egy minősített munkahelyi és egészségvédelmi irányítási rendszert takar.

Érdekesség, hogy a környékbeli kiírásokban feltűnően gyakran jelenik meg ez a komplex feltétel azokban a kiírásokban, amelyekben a Tömb 2002 Kft. és a Korona-Humán Kft. kerül ki győztesen. (A két cég tulajdonosi köre egyébként megegyezik.) A Tömb 2002 gyanús győzelmeiről éppen a napokban írtunk.

Meglepő részletesség

A Budapest Brand Nonprofit Zrt. közterületi rendezvény őrzés-védelmi szolgáltatásra írt ki eljárást: a cég a Deák Ferenc téren és a Városháza Parkban tartandó kültéri rendezvények biztosítására keres vállalkozót egy 70 millió forintos keretmegállapodás keretében. A hirdetmény érdekességét a referenciafeltétel adja, amelyet a kiíró meglepő részletességgel határozott meg. Olyan céget keresnek, amely rendelkezik legalább egy olyan rendezvényszervezési és rendezvénybiztosítási referenciával, amely megfelel az alábbi feltételeknek:

  • a biztosított rendezvény naponta összesen 10 ezer főt meghaladó látogatottságú,
  • a rendezvény egybefüggően legalább 14 nap időtartamú,
  • a rendezvény során szabadtéri kiskereskedelmi árusítás történt, vendéglátóhelyek működtek és közönség számára színpadi művészeti előadásra is sor került
  • és mindezt legalább 7 fő őrző-védő személyzet látta el.

Ha egy kiíró valóban olyan cégeket keres, amely teljes bizonyossággal alkalmas a teljesítésre, akkor indokolt lehet a fenti feltételek előírása. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy nem lett volna-e indokolt a verseny szélesítése érdekében kevésbé szigorú feltételeket alkalmazni.

A Deák Ferenc téren és a Városháza Parkban tartandó kültéri rendezvények biztosítására keresnek vállalkozót

Külön említést érdemel, hogy ugyanebben a tárgyban, ugyanezekkel a feltételekkel tavaly is kiírták ezt a közbeszerzést. A 40 millió forintos keretmegállapodásról szóló eljárás először eredménytelen lett, mert csak egy ajánlat érkezett az In-Kal Security Events Kft.-től. Nemsokára nekifutottak újra, immár 60 millió forintos keretösszegért. Ez az eljárás már sikeres lett, annak ellenére, hogy ezúttal is csak egy cég adott be ajánlatot. Ez ismét az In-Kal Security Kft. volt, amely el is nyerte a megbízást.

Az ördög a jegyértékesítésben rejlik

Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat „recepciós-információs szolgáltatások ellátása/2024” címmel tett közzé felhívást. A Tóth József (ellenzéki összefogás) vezette kerület a tulajdonában lévő kulturális létesítmények recepcióin információs szolgáltatások ellátására, valamint eseti jelleggel ruhatárosi tevékenység és teremberendezési feladatok elvégzésére keres vállalkozót.

Ez a feladat nem tűnik első látásra túl bonyolultnak, gyakorlatilag recepciósokat és ruhatárosokat kell biztosítania a nyertesnek. A kiíró ugyanakkor a következő szakember meglétét kéri indulási feltételként a pályázóktól: „legalább 1 fő érettségizett, pénzügyi és / vagy számviteli ismeretekkel rendelkező szakember,

aki egyúttal legalább 12 hónap szakmai gyakorlattal bír InterTicket vagy azzal egyenértékű jegyértékesítési rendszer használatában.

Ajánlatkérő pénzügyi és/vagy számviteli ismeretek tekintetében elfogad bármely iskolarendszerű képzés vagy felnőttképzés keretében megszerzett szaktudást, vagy pénzügyi és/vagy számviteli ismereteket igénylő munkakörben megszerzett, legalább 6 hónapos szakmai gyakorlatot. Ajánlatkérő a jegyértékesítési rendszerre vonatkozó gyakorlat alatt havi átlag legalább 5 alkalommal történő rendszerhasználatot ért.”

A recepciós feladatok ellátására jellemzően vagyonvédelmi cégek szoktak jelentkezni, akik ugyanakkor nem valószínű, hogy rendelkeznek olyan alkalmazottal, akinek Interticket jegyértékesítési tapasztalata van. Felvetődik továbbá a kérdés, hogy valóban olyan bonyolult ez a jegyértékesítő rendszer, hogy azt nem lehet egy egyszerű oktatással megoldani, és 12 hónapos tapasztalat illetve pénzügyi/számviteli ismeret szükséges hozzá?

Ennek a kiírásnak is van előzménye 2022-ből, ahol nagy verseny nem volt. Összesen két ajánlat érkezett, és az egyik cég (a Mentor West Hungary Zrt.) kizárását követően a Jánosik és Társai Kft. nyerte meg a közbeszerzést. A Jánosik és Társairól 2021-ben írtuk meg, hogy büntetőjogi intézkedés alatt áll, de ameddig az ügyben nem születik jogerős elmarasztaló határozat, a cég pályázhat közpénzes megbízásokra is.

Katus Eszter

A cikk az Átlátszó és a K-Monitor együttműködésében, a Nyílt Társadalom Kezdeményezés Európáért (OSIFE) támogatásával készült. Nyitókép: A Tavaszi vásár képei a Városház Park / Deák térről Fotó: Facebook

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42