Elvihette volna a félmilliárdos tendert a cég, de inkább „hagyta” a Mészáros M1-et nyerni
Korábban a Porsche Lízing Kft., most a Mercarius Flottakezelő Kft. nem nyújtotta be a hiánypótlást, így a drágább ajánlatot adó Mészáros-cég lett a befutó.
Nettó 4,9 milliárd forintba kerül a Déli Körvasút kivitelezésével kapcsolatos mérnöki tanácsadói és műszaki ellenőri feladatok elvégzése. A munkát még az ajánlatkérő állami cég, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) is 800 millió forinttal kevesebbre saccolta előzetesen. A nyertes mérnöki cégek mögött feltűnik a NIF korábbi jogtanácsosa és Tiborcz István cégének volt ügyvezetője is.
A Déli Körvasút az idén megszüntetett Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) együttműködésében megvalósuló állami gigaberuházás, amit a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. nyert el tavaly nettó 337,9 milliárd forintos ajánlattal.
A Déli Körvasút nevű projekt során felújítják és bővítik a kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvar közötti vágányokat, hat új vasúti hidat, két új megállót, továbbá egy monumentális zajvédő falat is létesítenek. A beruházás 3,7 kilométer hosszúságú szakaszt érint, közel 2 kilométer hosszon háromvágányú és 1,7 kilométer hosszon négyvágányú pálya valósul meg. Összesen mintegy közel 13 kilométer vágányt építenek. A beruházást uniós pénzből szeretné fizetni a kormány, de ez még egyelőre nincs meg, ráadásul nemrég elkaszálták a projekt környezetvédelmi engedélyét.
Bár azt hihetnénk, hogy a 338 milliárd forint közpénzbe minden belefért a Déli Körvasút kivitelezésével kapcsolatban, ez egyáltalán nincs így. A műszaki ellenőri feladatokra tavaly ősszel külön közbeszerzést írt ki a NIF, ami előzetesen nettó 4 milliárdra forintra becsülte a munka értékét. A tenderre három pályázat érkezett be, melyek közül
nettó 4,89 milliárd forintos ajánlattal a FER-MAN Mérnöki Tanácsadó Kft. és az ECO-TEC Műszaki-Gazdasági Tanácsadó Kft. konzorciuma nyerte el a megbízást.
Az eljárás során egy ajánlat érvénytelen volt, a FŐBER Zrt. pedig még drágább, 5,2 milliárdos ajánlatot nyújtott be.
A leírás szerint a nyertesek feladata többek között a Ferencváros és a Budapest-Kelenföld állomások közötti vasúti kapacitásfejlesztés kiviteli terveinek ellenőrzése és bírálata, illetve javaslattétel a tervek jóváhagyásával kapcsolatban, valamint a vállalkozó (a vasútépítő V-Híd Zrt.) követeléseinek véleményezése, és jótállási kötelezettségének ellenőrzése.
A FER-MAN Kft. neve kevésbé ismert, de a V-Híd Zrt.-vel a Békéscsaba–Lőkösháza vasútfejlesztés során dolgoztak már együtt. A céget 2020-ban alapították, és tavaly 250 milliós árbevétel mellett 137 milliós nyereséget könyvelhetett el. A cég végső tulajdonosa a RODITOR Kft.-n keresztül Zámborszki Zsolt. A Roditor egyik ügyvezetője Dr. Maszlag Gábor, aki korábban a NIF Zrt. jogtanácsosaként tevékenykedett.
Az ECO-TEC Kft.-t 2006-ban alapították, és tavaly 1,3 milliárd forint árbevétel mellett 4,8 millió forintos nyereséget ért el. A cég többségi tulajdonosa Elekes András, aki 2019 tavaszától idén februárig a BDPST Ingatlanfejlesztő Zrt. ügyvezetője volt. A BDPST Ingatlanfejlesztő Zrt. többségi tulajdonosa nem más, mint Orbán Viktor miniszterelnök veje, Tiborcz István.
A mostani, közel 5 milliárdos megbízás a két cég éves árbevételeinek sokszorosa.
Az ECO-TEC a jelenlegihez hasonló műszaki ellenőri tevékenységet végzett többek között az 1-es villamos vonalán, több vasútállomás kormányablakosításánál, a 23. és 25. főút fejlesztésénél, és a Liget Projektnél is. Tavaly ősszel pedig a FER-MAN Kft.-vel közösen nyerték el a bicskei vasútállomás fejlesztésének ellenőrzésére kiírt NIF-tendert. Magát a fejlesztést a NIF megbízásából a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő, a Déli Körvasutat is építő V-Híd Zrt. végzi közel 10 milliárd forint EU-s pénzből. Vagyis nem most fognak először együtt dolgozni a cégek.
Közel 10 milliárd forint EU-s pénzből fejleszti Mészáros Lőrinc cége a bicskei vasútállomást | atlatszo.hu
A bicskei projekt másik alvállalkozója a Híd-Tám Kft., amelynek tulajdonosa 2016 tavasza óta Mészáros Lőrinc testvére, Mészáros János. A cégnek jót tett a tulajdonosváltás: éves forgalma 2016-ban még csak 712 millió forint volt, 2017-ben viszont már 2,7 milliárd, 2018-ban 5,8 milliárd, 2019-ben pedig 4,2 milliárd forint lett.
A Déli Körvasút építése erősen túlárazás-gyanús: a Portfolio.hu számításai szerint 2019-ben a teljes magyarországi vasúti rendszer fenntartására 346 milliárd forintot költött az állam.
A 338 milliárd ráadásul nem is a teljes ár, ugyanis a vasútvonal keresztezi a Dunát, ám a Déli összekötő vasúti híd felújítása nem ennek a projektnek a része. Azt egy másik kormányközeli cég, a jachtos Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó 35,9 milliárd forintért. (A hídfelújítás műszaki ellenőrzését pedig az ECO-TEC Kft. látja el nettó 673 millióért.)
A beruházók szerint azonban ez a magas ár indokolt, ugyanis lakott területen nem egyszerű vasutat építeni, a projekt során pedig 6 új – közút feletti – vasúti hidat, két új megállót, és egy monumentális zajvédő falat is létesítenek.
Tavaly írtuk meg, hogy 1000 fát terveznek kivágni a vágánybővítési munkálatok miatt. Idén februárban azonban megsemmisítette a bíróság a körvasút környezetvédelmi engedélyét, és új eljárásra kötelezte a hatóságot. A beruházás jelenleg a tervezési fázisnál tart, ezt követően az „optimista forgatókönyv” szerint a látványos kivitelezői munka várhatóan 2023-ban kezdődhet meg, és a tervek szerint 2027 végére fejeződhet be az építkezés.
1000 fát vágnak ki a 338 milliárd forintos Déli Körvasút építése miatt Újbudán | atlatszo.hu
A fák a Déli Körvasút vágánybővítési munkálatai miatt kerültek veszélybe a Hamzsabégi sétánynál: a vasúti töltésen legalább 782 fát, a parkban 198 fát vágnak ki. A beruházók az új vágányok szükségességét az elővárosi vasúthálózat fejlesztésével indokolják, a tiltakozó lakosok szerint azonban a növekvő teherforgalom indokolja a gigaberuházást.
A beruházás során szembekerültek a beruházók a fővárossal és a tiltakozó lakosokkal, akik szerint nem a személyforgalom bővítése, hanem a növekvő teherforgalom indokol egy ekkora gigaberuházást. A civilek szerint az ország teljes nyugat-kelet irányú vasúti teherforgalmának nincs helye Újbuda közepén.
A tiltakozó lakók attól tartanak, hogy a mostani fejlesztés miatt egyáltalán nem fog megépülni a Budapestet elkerülő, úgynevezett V0-ás vasúti elkerülő a tehervonatok számára. Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára szerint azonban félreértik őt, és a Déli Körvasút kapacitásbővítése a személyszállító vonatok miatt történik.
A kormány az EU-tól várja a pénzt a projektre, egyelőre azonban hiába. Vitézy Dávid beszámolója szerint a fővárosi Déli Körvasút fejlesztés magyar pályázatát az Európai Bizottság kiválónak ítélte ugyan, de mivel a bíróság idén megsemmisítette a projekt környezetvédelmi engedélyét, annak újbóli megszerzéséig a finanszírozási döntést elhalasztották.
Közben a kormány folytatja a V0 előkészítését, tervezését, azonban nem tudni, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben és az elzárt uniós pénzcsapok mellett miből tudják majd a kivitelezést finanszírozni. Orbán Viktor miniszterelnök még februárban egyeztetett a projektről Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, aki 2 milliárd dolláros hitelkeretet ígért a megvalósításra, azonban ezeket a terveket a háború minden bizonnyal átírta.
Zsilák Szilvia
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Egy Stadler FLIRT motorvonat halad át a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Ferencvárosi pályaudvarán (fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásKorábban a Porsche Lízing Kft., most a Mercarius Flottakezelő Kft. nem nyújtotta be a hiánypótlást, így a drágább ajánlatot adó Mészáros-cég lett a befutó.
Az 1,1 milliárd forintos tendert a Nemzetközi Testőr Biztonságszolgálati Kft. egy olyan céggel nyerte el, amelynek hátterében Orbán Áron is felbukkan.
Az állami tulajdonú Kincsem Nemzeti Kft. meghívásos tender keretében hat céget kért fel ajánlattételre, de eredménytelen lett az eljárás.
A Mathias Corvinus Collegium 2021-ben vette meg a győri Konferencia Hotelt 1,4 milliárd forintért. A felújításáról szóló tendernek most lett eredménye.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!