Fertő-tó

Fa Nándor cége építi a Fertő tavi kikötő pontonrendszerét – valószínűleg Mészáros Lőrinc cégének alvállalkozójaként

A beruházást irányító Sopron-Fertő Turisztikai Nonprofit Zrt. (SFTFN) a Facebookon tette közzé tavaly decemberben, hogy Fa Nándor vitorlázó építi Fertőrákoson az északi kikötő pontonrendszerét. Közadatigénylésben kértük ki az állami vállalattól a Fa cégével kötött szerződést, de 15 nap hosszabbítás után azt közölték, hogy nincs ilyen. Mivel a kikötőépítésre kiírt közbeszerzést a Mészáros és Mészáros Kft. nyerte 2020-ban, a vitorlázó tulajdonában lévő Fa Hajó Kft. valószínűleg a felcsúti cég alvállalkozójaként dolgozik a projekten.

A kormány 2016-ban jelentkezett először az ötlettel, hogy a Fertő tó egyetlen víziteleppel és stranddal rendelkező magyar partszakaszát felújítja. Erre a célra akkor 7,9 milliárd forintot irányoztak elő, majd 2019-ben 23,2 milliárdra emelték az összeget, a legfrissebb hírek szerint pedig már 45 milliárd fölött járnak a becsült költségek.

A beruházást a 2017-ben létrehozott, állami tulajdonú Sopron-Fertő Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. (SFTFN) irányítja. A cég vezérigazgatója Kárpáti Béla, aki egyben a soproni KDNP alelnöke is.

Bár a fertőrákosi tópartra valóban ráfért a fejlesztés, a tervekben gigantikus épületek és rengeteg térkő szerepel a korábbi természetközeli strand és sétányok, valamint nádfeles házikók helyett. Mindezt ráadásul egy Natura 2000 besorolású, vagyis környezetvédelmi szempontból kiemelt jelentőségű, valamint világörökségi védettséget élvező területen. Hiába azonban a helyiek, Ausztria, a környezetvédők, az Európai Unió és az UNESCO tiltakozása, 2020-ban elkezdődött a „turisztikai fejlesztésnek” mondott projekt megvalósítása.

Kezdődik a Fertő-tavi gigaprojekt: Mészáros Lőrinc cége vitorláskikötőt épít 9 milliárdért | atlatszo.hu

A lakossági ellenállással nem törődve nekiáll a kormány a Fertő-tóhoz tervezett turisztikai óriásberuházásnak, amely mögött a helyiek Orbán Ráhelt, a miniszterelnök lányát sejtik. A most megjelent hivatalos tájékoztató szerint a Mészáros és Mészáros Kft. nettó 9,3 ,milliárd forintért kezdi el a projektet: 813 férőhelyes vitorláskikötőt építenek.

Az SFTFN 2020 márciusában írt ki közbeszerzést, amelynek lényege a vitorlás- és csónakkikötő kialakítása volt. A leírás szerint a feladat „a Fertő-tavi Vízitelep komplex fejlesztése során vízjogi létesítési engedélyes munkái keretében kotrási és tereprendezési munkák, partfal kialakítások, Rákos patak érintett szakaszának átalakítása, úszóműves vitorlás kikötők, csónakkikötő kialakítása, járathajó kikötőrész kialakítása, Fertő-tó nyílt víz felőli terület kialakítása, Nyugati csatorna kialakítása, víziközmű építési munkák elvégzése”.

A nyílt tenderre csak ketten jelentkeztek, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Strabag: a Mészáros-cég nyert nettó 9,3 milliárd forintos ajánlattal. 2021 tavaszán megindult a kivitelezés: kivágták a nádast, és lebontatták a híres cölöpházakat.

Fa Nándor mólót épít, de nincs szerződés

Az SFTFN egy külön honlapon és a hozzá tartozó Facebook-oldalon (Fertő Part – Az élmények otthona) népszerűsíti a beruházást látványtervekkel, videókkal, fotókkal, interjúkkal, a kormánymédia támogató cikkeivel, képrejtvényekkel, egyebekkel.

Ezen a Facebook-oldalon tették közzé 2021. december 8-án azt a képgalériát, amely szerint az északi kikötő mólórendszerét Fa Nándor vitorlázó építi, aki „hatalmas tapasztalattal rendelkezik a kikötői mólórendszerek gyártásában és telepítésében is”.

December 16-án videón is bemutatták, mit csinál pontosan Fa Nándor, és ő részleteket is mondott az általa kiépített pontonrendszerről.

Még aznap közadatigénylésben kértük ki az SFTFN-től a Fa Hajó Kft.-vel (Fa Nándor kikötőépítő cégével) kötött szerződést minden mellékletével együtt, hogy megtudjuk, mennyiért végzi a mólórendszer kialakítását.

A beruházást irányító állami vállalat 15 nappal később, 2021. december 31-án meghosszabbította a válaszadási határidőt 15 nappal az Infotörvény 29.§ (2) bekezdésére (ha túl sok adatra vonatkozik az adatigénylés, vagy a válaszolás akadályozná az adatgazda alaptevékénységének ellátását, akkor 15 nappal meghosszabbítható) hivatkozva.

A hosszabbítás letelte után, 2022. január 17-én megérkezett a válasz. Azonban nem szerződést küldött az SFTFN, hanem közölte, hogy olyan nincs.

„A SFTF NZrt. és a Fa Hajó Kft. között nincs hatályos szerződés.”

A közérdekű adatigénylésre legtöbbször, így ennek a cikknek az elkészítése során is, az Átlátszó által üzemeltetett KiMitTud közadatigénylő weboldalt használtuk. A KiMitTud segítségével azonban nem csak mi, hanem bárki könnyen és átláthatóan tud közérdekű adatot igényelni minden olyan állami, önkormányzati vagy más közfeladatot ellátó intézménytől, amely részt vesz az állam működtetésében, vagy közpénzt költ.

Mészáros Lőrinc cégének alvállalkozója lehet

A Fertő tavi kikötőépítésre kiírt közbeszerzést 2020-ban a Mészáros és Mészáros Kft. nyerte, amely az ajánlatában jelezte, hogy több feladathoz alvállalkozót fog igénybe venni. Bár a felcsúti milliárdos építővállalata csak egy bevonni kívánt céget nevezett meg az ajánlatában, nagy valószínűséggel az alvállalkozók egyikeként építi Fa Nándor cége a mólórendszert Fertőrákoson. Az ajánlatban ugyanis szerepel, hogy a Mészáros és Mészáros Kft. a mólóépítést is alvállalkozóval akarja elvégeztetni.

Részlet a kikötőépítésre beérkezett ajánlatok értékeléséből (forrás: EKR)

Mivel az SFTFN által a Mészáros és Mészáros Kft.-vel kötött szerződés és a cég tételes árajánlata nem elérhető az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben vagy más nyilvános felületen, nincs információnk arról, hogy a nettó 9,3 milliárd forintból mennyit tesz ki a mólórendszer kivitelezése. A Fa Hajó Kft. honlapján sem szerepel ár az általa gyártott termékek mellett, így még megbecsülni sem lehet, mennyit kaphat a fertőrákosi kikötő mólójának kiépítéséért Fa Nándor cége.

Az 1993-ban alapított vállalkozás többségi tulajdonosa Fa Nándor, a kisebbségi pedig Velczer Irén Márta. A székesfehérvári cég fő tevékenységi köre vízi létesítmény építése, de emellett hajógyártással és légi szállítóeszköz kölcsönzésével is foglalkozik.

Bár 2021-es mérlegadatai még nem elérhetők, az előző öt évben szépen növekedett a Fa Hajó Kft. forgalma: a 2016-os nettó 22 millió forintos árbevétel 2017-ben és 2018-ban is közel 50 millió forint lett, 2019-ben és 2020-ban pedig 200 millió forint körül (223 és 189 millió). A növekvő forgalomnak köszönhetően az adózott árbevétel is megnőtt: a 2016-os 3 milliós és a 2018-as 2 milliós veszteség (és a köztes, 2017-es 1 milliós haszon) után 2019-ben már 149 millió forint, 2020-ban pedig 34 millió nyereséget termelt a cég.

Fa Nándor (1953) vitorlázó a Wikipedia szócikke szerint összesen ötször vitorlázta körül a földet. Sporttevékenységét az állami lottóvállalat, a Szerencsejáték Zrt. támogatásokat osztó leánycége 2013-ban és 2017-ben is szponzorálta. 2014-ben bemutatott új hajóján pedig a szintén állami tulajdonú Magyar Villamos Művek (MVM) és Magyar Fejlesztési Bank (MFB), valamint az akkor még Simicska Lajos tulajdonában lévő, közpénzes megrendelésekkel vastagon kitömött Közgép Zrt. logója is szerepelt, mert mindhárman adtak rá pénzt.

Spirit of Hungary

Fa Nándor tegnap bemutatta az új hajóját, melynek neve Spirit of Hungary, és amivel indul idén egy komoly óceáni vitorlásversenyen….

Erdélyi Katalin

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Fa Nándor a fertőrákosi kikötőben (forrás: SFTFN/Facebook)

Megosztás