Szeged

Ugyanarra, ugyanazzal pályázott Szeged és a NIF, mindketten nyertek is a 275 milliós pályázaton

Horgos-Röszke-Szeged  A jó út összeköt mindenkit – határon átnyúló pályázaton indult Szeged Város Önkormányzata és a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. Az állami cég és az önkormányzat ugyanarra és ugyanúgy pályázott, éppen ezért a városi pályázatot módosítani kell. Az önkormányzat szerint adminisztrációs hibáról van szó, a NIF nem válaszolt kérdéseinkre. A pályázat kezelője azt írta, „a két pályázat valamennyi eleme támogatásra javasolt volt, a szerződéskötésre sor került, de azzal a feltétellel, hogy a tartalmak összehangolása szükséges”.

„Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata 2019. őszén pályázatot nyújtott be és támogatást nyert a Magyarország-Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program (Hungary-Serbia IPA Cross-border Co-operation Programme) keretében megvalósuló Horgos – Röszke – Szeged  The good way connects everyone című, CBC-­BIKE rövidítésű, HUSRB/1903/21 /0063 azonosítószámú projektre.

A projekt támogatási szerződését 2021. április 7-én módosították a műszaki tartalom változása miatt. A változás oka, hogy Szeged MJV Önkormányzata és a NIF Zrt. azonos projekttartalommal nyújtott be pályázatot (Röszke – Szeged kerékpárút, engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése).

Mivel mindkét pályázat nyert, a Szeged MJV által benyújtott pályázat műszaki tartalmának módosítása vált szükségessé. Ez alapján 1-1 db kerékpáros pihenőállomás tervezése (5000 EUR) és kivitelezése (35 000 EUR) valósul meg Szentmihályon és Kecskéstelepen.

A projekt összköltsége nem változik, és az egyéb, eredetileg betervezett költség (kommunikáció, projektmenedzsment stb.) sem változik”

 olvasható az önkormányzat előterjesztésében.

A Magyarország-Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program harmadik felhívásában 40 projekt nyert támogatást. 339 ezer eurót a vajdasági Magyarkanizsa község önkormányzata kapott, ők építik a kerékpárút szerb szakaszát a magyar részre pedig a NIF és Szeged pályázott.

Az önkormányzati kiadású szeged.hu októberben azt írta, „két projekt is zajlik azért, hogy meglegyen az összeköttetés Röszkéig, majd onnan a határig. És megvan az együttműködés a szerbekkel ahhoz, hogy Horgoson, Magyarkanizsán át egészen Szabadkáig megépüljön a kerékpárút. A NIF Zrt. tervezteti az egyik projektben a magyar oldalon a hiányzó szakaszokat, a szegedi projektünkben a kerékpáros forgalmat támogató létesítmények épülnek meg, mint például ez a két pihenő a kertvárosokban.”

„Adminisztratív baki”

Hogy egyformán pályázott volna a NIF és a város, arról nem szól a cikk. A közgyűlés előterjesztésében szereplő információkkal kapcsolatban a város alpolgármesterét kereste meg az Átlátszó. Nagy Sándor azt írta, „nyilván el lehet indulni azonos tartalommal, az a furcsa, hogy az értékelőknél nem tűnt ez fel, ami nekem adminisztratív bakinak tűnik. Mind a ketten a hiányzó szakaszok tervezésére pályáztunk. Egyeztetve az a megoldás született, hogy

mi két kerékpáros pihenőhelyet hozunk létre az útvonal mentén a számunkra biztosított forrásból, a tervezési munkát pedig a NIF végzi.

A szerb oldalon is hasonló feladatmegosztás történt. Így az uniós pénz a célnak megfelelően hasznosul, szerintem jól járt vele mindenki.”

A NIF-től is azt kérdeztük, hogyan sikerült ugyanazzal a tartalommal pályázni, de nem válaszoltak.

Összehangolják a tartalmakat

A pályázatokat kezelő Interreg – IPA CBC Hungary-Serbia iroda részletesen válaszolt kérdéseinkre. A Magyar Állam, a Miniszterelnök alá tartozó Széchenyi Programiroda Tanácsadó és Szolgáltató Nonprofit Kft.-től azt írták, „a két pályázat tartalmában valóban szerepeltek átfedések, melyet a szakmai értékelők jeleztek is a pályázatok értékelése során, és a tartalmak összehangolása mellett javasolták támogatásra a két kezdeményezést. Tekintve, hogy a két pályázat valamennyi eleme támogatásra javasolt volt, a szerződéskötésre sor került, de azzal a feltétellel, hogy a tartalmak összehangolása szükséges. Ily módon a pályázók hamarabb juthattak a megvalósítást segítő előleghez és ezért a módosítást követően hamarabb kezdődhetett meg a tényleges kivitelezés.”

Kifejtették, az egyik projekt a Horgos-Röszke-Szeged A jó út összeköt mindenkit. Erre 399 ezer eurót nyertek a pályázók. Ebben vesz részt Szeged, a vajdasági Magyarkanizsa és Röszke.

A kerékpárút Szegedről indul Röszkén át, de a terveket nem a városok, hanem a NIF biztosítja.

A vajdasági Pannon RTV beszámolója szerint „15 kilométer kerékpárút épülne ki Röszke és Magyarkanizsa között a Magyarország-Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program EcoBikeNet projekt részeként. A beruházást Szeged és Röszke, valamint Magyarkanizsa önkormányzata valósítaná meg.”

A szintén vajdasági Magyar Szó pedig arról számolt be, hogy „Magyarkanizsa-, Röszke község és Szeged megyei jogú város önkormányzata együttműködésével megvalósuló »Horgos–Röszke–Szeged – A Jó út összeköt mindenkit (CBC-BIKE) projektum« lényege, hogy a jövőben a Horgos–Röszke–Szeged kerékpárút egy teljes egésszé váljon, és további települések irányába is folytatódhasson. A projekt talán legfontosabb eleme, a Horgos II–Röszke II határátkelőhely kerékpárút-hálózattal való összekötése”.

A projektek átfedése miatt változott a megépítendő kerékpárutak hossza, de összességében nem lesz rövidebb a táv. A szegedi önkormányzat által elnyert CBC-BIKE – HUSRB/1903/21/0063 projekt elemei így:

  • 1830,39 m hosszú kerékpárút szakasz kiépítése Horgos településen.
  • A teljes engedélyezési terv elkészítése a Röszke II határátkelőhely és a Röszke Szent Antal tér közötti kerékpárútra vonatkozó ágazati tervekkel együtt, valamint a megvalósításhoz szükséges kiviteli terv elkészítése.
  • Egy kerékpáros pihenőhely kiépítése a Röszke – Mórahalom útvonalon. A pihenőhely beltéri párakaput, asztalokat, padokat, információs táblákat, továbbá ivókutat, és játszóteret is magába foglal. A pihenőhely részét képezi egy mobil kerékpárjavító állomás is.
  • Mobil kerékpárjavító állomások elhelyezése, amelyek rögzített felszereléseket (csavarkulcs, pumpa stb.) tartalmaznak a kerékpárok karbantartásához és javításához, amiket bárki igénybe vehet az út során. Az egyik állomás a kerékpáros pihenőhelyen belül, a másik a határátkelőn kap helyet.
  • Két kerékpárállomás megtervezése és megépítése az EUROVELO 11 kerékpárút szegedi szakaszán

A NIF által elnyert EcoBikeNet – HUSRB/1903/21/0113 elemei pedig:

  • A projekt az EV11 nemzetközi kerékpárút-vonal fejlesztését tűzte ki célul.  Az útvonalat az Európai Kerékpáros Szövetség határozta meg azzal a céllal, hogy összeköttetést teremtsen Európa északi és déli területei között.

A pályázatot kezelő iroda azt is írta, „a két projektből az átfedések kikerültek, és az azokat érintő költségek új, a tervezettekhez kapcsolódó, szakmailag alátámasztott és elfogadott tevékenységek megvalósítását szolgálják”.

Segesvári Csaba

A nyitókép illusztráció.

Megosztás