Az UNESCO a budapesti világörökségi helyszínnel kapcsolatos határozatáról és tartalmának hátteréről az Átlátszó is megemlékezett. Most annak a szakértői jelentésnek jártunk utána, amely konkrétan megalapozta a bakui határozatot, annak érdekében, hogy megadjuk a feleletet a kormánynak a címben feltett álságos kérdésére. A szakértői jelentés eredeti angol nyelvű szövegének magyarra fordított főbb részleteit az alábbi cikk pirossal kiemelt, idézőjeles szakaszai tartalmazzák.
Támogasd a munkánkat pólóvásárlással!
2019. április – hosszú jelentés, súlyos megállapítások
A 66 oldalas szakértői jelentést az UNESCO állandó tanácsadó szerveként működő ICOMOS 2019. április 29-30. között Budapesten járt szakértői készítették helyszíni tapasztalataik alapján. Már a szokatlanul hosszú – 7 oldalas – vezetői összefoglaló második bekezdése megállapítja, hogy
„A Bizottság aggodalommal állapította meg, hogy számos, a nagyszabású fejlesztési projektet kezdeményeztek a helyszínen, annak védőzónájában és tágabb környezetében, ami jelentősen befolyásolhatja a védett helyszín kiemelkedő egyetemes értékét (KEÉ).”
Az összefoglaló terjedelme egyértelműen arra utal, hogy számos probléma nehezíti a budapesti világörökségi helyszín fennmaradását.
A jelentés egyértelművé teszi, hogy a problémák gyökere a világörökségi szabályok betartásának hiánya. E szabályokat a világörökségi egyezmény, s a végrehajtására kiadott működési irányelvek tartalmazzák, amelyeket az egyezmény aláírásával Magyarország is kötelezőnek ismert el magára nézve. Az irányelvek szabályai többek között előríják azt is, hogy a világörökségi helyszínen tervezett, és a világörökségi státuszt érintő hatású, jelentőségű építési beruházásokról előzetesen tájékoztatni kell az UNESCO-t, hogy az megvizsgálhassa a tervezett építkezések világörökségre gyakorolt hatását. Az irányelvek 172 pontja szerint
„A Világörökség Bizottság felszólítja az Egyezmény részes államait, hogy értesítsék a Világörökség Központot annak titkárságán keresztül azon szándékukról, amelynek értelmében világörökségi területen kezdeményeznek vagy engedélyeznek olyan nagy léptékű felújítást vagy új építést, amelyeknek a kiemelkedő egyetemes értéket befolyásoló hatása lehet. Az értesítésnek a lehető leghamarabb (pl. a konkrét projektekre vonatkozó alapdokumentumok felvázolását megelőzően) és minden nehezen visszafordítható döntés megszületését megelőzően szükséges megtörténnie.”
A jelentés ezzel kapcsolatban felhívja a figyelmet arra, hogy a hivatalban lévő kormány rendszeresen úgy tesz, mintha az irányelvi szabályokat nem kellene alkalmaznia, ráadásul az eggyel korábbi – 2018. február 4-8. között Budapesten járt – tanácsadó misszió javaslatait sem fogadta meg:
„A misszió számos kérdést és a helyszínt érő fenyegetést elemzett. Számos nagy projekt és beavatkozás történik a helyszínen és a védőzónájában világos és átfogó kezelési terv, illetve az egész városra vonatkozó városfejlesztési terv nélkül, noha úgy tűnik, hogy az egyes kerületek követnek valamiféle tervet. Tekintettel arra, hogy a helyszínen és a környékén nagyszámú befejezett, folyamatban lévő vagy tervbe vett új építkezés zajlik, úgy tűnik, hogy több projektet nem osztottak meg a Világörökségi Központtal a működési irányelvek 172. pontja alapján a tanácsadó testületek általi felülvizsgálat céljából a munkálatok megkezdése előtt. […] Márpedig az építési engedélyeket a működési irányelvek 172. pontjában leírtaknak megfelelően kellene kiadni. […] Az engedélyezésre mégis általában a 172. cikkben előírt eljárás lefolytatása nélkül kerül sor. […] Ehhez képest számos tervjavaslat még a helyszínen vagy a védőzónájában tervezett főbb beavatkozások esetében sem tartalmaz részletes terveket, s az ICOMOS iránymutatásainak megfelelő örökségvédelmi hatásvizsgálatot. […] Amikor mégis készülnek hatásvizsgálatok, azok nem követik a készítésükre előírt nemzetközi sztenderdeket, s nem megfelelően képzett, illetőleg nem a beruházóktól független szerződéses partnerek készítik el ezeket, így megbízható elemzéseket sem tartalmaznak. A vizuális hatásokat értékelő adekvát tanulmányokat nem készítenek. […] Az eredmény a világörökségi helyszínen, a védőzónában és a tágabb környezetben lévő számos új, építés alatt álló konstrukció, amelyek negatív hatást gyakorolhatnak a helyszín hitelességére és látványára.”
Ma kora délután jóváhagyta az UNESCO Világörökség Bizottság a Magyarországra vonatkozó szigorú határozatot. A szervezet éves, idén Bakuban tartott találkozóján készült el az a ma megszavazott anyag, melyben az 1987 óta nemzetközileg védett budapesti helyszín kapcsán belengetik a világörökségi „veszélyeztetettségi listára” helyezését, mely után a következő lépés már a világörökségi cím elvétele lehet.
2013-2019 – így jutottunk idáig
A jelentés készítői ezután 4 oldalon keresztül sorolják fel az utóbbi 6 év (tehát nem a közelmúlt) történéseit, amikor az UNESCO számos kérést és javaslatot fogalmazott meg a magyar kormány számára, amelyek nem találtak meghallgatásra. Annak érdekében, hogy az olvasóink is megítélhessék, hogy milyen és mennyi nemzetközi kérést, ajánlást hagyott figyelmen kívül a kormány az elmúlt években (azaz „miért most” telt be a mérték), kigyűjtöttük a jelentésben felsorolt előzmény-dokumentumokat és röviden összefoglaljuk az azokban előterjesztett, részben vagy egyáltalán nem teljesített kéréseket.
2013. február 25. – március 1. között Budapesten járt az UNESCO Világörökségi Bizottság Reaktív Monitoring Missziója, amely 6 ajánlást fogalmazott meg a kormány számára:
a helyszín megfelelő jogi védelmének, kezelésének és monitorozásának biztosítása érdekében a 2011. évi LXXVII. számú, világörökségről szóló törvény értelmében az érintett állami intézmények működjenek együtt az országos és helyi hatóságokkal;
a kezelési terv elkészüléséig és jóváhagyásáig sürgősen vezessen be moratóriumot a világörökségi helyszínen és védőövezetén belüli bontások/építkezések engedélyeinek kiadására, amelyek érinthetik a helyszín kiemelkedő egyetemes értékét;
dolgozzon ki megfelelő szabályozó intézkedéseket, például világos és átlátható eljárásokat az új bontási/építési engedélyek kiadására és jóváhagyására vonatkozóan;
végezzen valódi monitoring-tevékenységet arra vonatkozóan, hogy a helyi önkormányzatok a 2013. január 1-jén hatályba lépett 314/2012 kormányrendeletet végrehajtják-e; e rendelet vonatkozik a városfejlesztési koncepciókra, integrált városfejlesztési stratégiákra, valamint a várostervezés eszközeire, illetve a várostervezéssel foglalkozó egyes konkrét jogintézményekre;
olyan szabályozásokat állapítson meg, amelyek a partnerekkel kötött megállapodásokat még a városfejlesztés vagy várostervezés előtt szabályozzák, így előzve meg a helyszín építészeti és városi koherenciájának súlyos károsodását;
A misszió általános ajánlásai vonatkoznak az intézményi koordináció megerősítésére és azon intézkedések jóváhagyására, amelyek célja, hogy megerősítsék a helyszín városi szövetének védelmét és monitorozását.
2013. június 23-án a Világörökség Bizottság 37. ülésszakán, Párizsban meghozott 37 COM 7B.76 számú döntésében egyebek között leszögezte az alábbi 3 körülményt:
Tudomásul veszi a bontási és fejlesztési tervek visszavonását az úgynevezett „Régi pesti zsidónegyedben” és a Bécsi utcában, de aggodalmát fejezi ki a történeti épületek állapotának romlása miatt.
Arra bátorítja a Részes Államot, hogy folytassa a világörökségi helyszín és védőövezete kezelési tervének elkészítését és kezelő szervezetének kiépítését, valamint a védőövezet javasolt bővítését.
Kéri a Részes Államot, hogy hajtsa végre az UNESCO Világörökség Központ és az ICOMOS közös reaktív monitoring missziója által megfogalmazott javaslatokat a világörökségi helyszínen és védőövezetében történő új fejlesztések engedélyezésének szigorításával.
2015. július 8-án a Világörökség Bizottság 39. ülésszakán (Bonn, 2015. június 28. – július 8.) hozott 39 COM 7B.79 számú döntése a Budapest – a Duna-partok, a Budai Várnegyed és az Andrássy út világörökségi helyszín megőrzési állapotáról újabb kérést tartalmazott:
A Világörökség Bizottság,
bátorítja a Részes Államot, hogy biztosítsa azon szükséges erőforrásokat, amelyek garantálják, hogy ne történhessenek olyan bontások, szakszerűtlen fejlesztések vagy a történelmi épületek állapotának romlása, amelyek a helyszínre nézve veszélyt jelenthetnek, a helyszínen vagy annak védőzónájában előfordulhatnak;
Kéri a Részes Államot, hogy a lehető leghamarabb véglegesítse a helyszín kezelési tervét, amely tartalmazza a védelmi intézkedések részleteit és a szabályozási rendszer döntéshozatali keretére történő hivatkozásokat, és nyújtsa be azt a Világörökség Központhoz a Tanácsadó testületek általi véleményezésre;
Valamint arra bátorítja a Részes Államot, hogy a védőzóna javasolt bővítésére vonatkozó munkáját folytassa;
Tudomásul veszi, hogy a Részes Állama helyszín területén belül befejezte a Várkert Bazár projekt és a Kossuth tér fejlesztési projektet és kéri a Részes Államot, hogy ezen projektek megvalósítására vonatkozó részletes jelentést nyújtsa be a Tanácsadó Testületek általi véleményezésre;
Kéri továbbá a Részes Államot arra, hogy a Liget Budapest projekt végleges terveit (kialakítás és tervrajzok) – még a projekt kivitelezési szakaszának megkezdése előtt – nyújtsa be a Világörökségi Központ és a tanácsadó Testületek általi értékelésre;
Kéri ezen túlmenően a Részes Államot, hogy a 2013. évi Reaktív Monitoring misszió fennmaradó javaslatainak végrehajtása érdekében folytassa erőfeszítéseit;
2017. július 12-én a Világörökség Bizottság 41. ülésszakán (Krakkó, 2017. július 2. – 12.) hozott 41 COM 7B.46 számú a Budapest – a Duna-partok, a Budai Várnegyed és az Andrássy út világörökségi helyszín megőrzési állapotáról szóló döntésében a Világörökségi Bizottság további hét kérést terjesztett elő:
ösztönzi, hogy a Részes Állam támogassa az ingatlanon vagy annak védőzónájában tervezett a hitelesség és az sértetlenség elvesztésével fenyegető fejlesztések megelőzésére irányuló erőfeszítéseket, amelyek veszélyeztethetik a védett helyszínt.
aggodalmát fejezte ki a Budapesti Önkormányzat által 2016 decemberében jóváhagyott budapesti szabályozások módosítása miatt, amelynek értelmében a 11. kerületben, az ingatlan szélesebb körzetében elhelyezkedő 120 méter magas épület létesülhet, ami hátrányosan befolyásolná a világörökségi városképet és a védett látványokat, és sürgeti a Részes Államot, hogy fontolja meg, hogy hogyan érvényesülhet a Világörökség védelme a szabályozással szemben.
megismétli azon kérését, hogy a Részes Állam a lehető leghamarabb véglegesítse az ingatlan kezelési tervét, ideértve a védintézkedések részleteit és a döntéshozatali keretekre hivatkozást a szabályozási rendszerekben, valamint készítse el a védőzóna kiterjesztésére vonatkozó javaslatot és nyújtsa be azt a Világörökségi Központnak a Tanácsadó Testületek általi felülvizsgálat céljából;
aggodalommal veszi tudomásul, hogy számos nagyszabású fejlesztési projektet terveznek a védett helyszínt en belül, annak védőzónájában és tágabb értelemben vett környezetében, amelyek jelentős hatással lehetnek a helyszín kiemelkedő egyetemes értékére;
tudomásul véve, hogy a Részes Állam felkérte az ICOMOS Tanácsadói Misszióját az összes folyamatban lévő és tervezett beavatkozás felülvizsgálatára és elemzésére, javasolja, hogy ez a misszió 2017 végéig történjen meg, és sürgeti a Részes Államot, hogy állítsa le a nagyobb projektekhez szükséges további engedélyezéseket, amíg ez az értékelés zajlik;
amennyiben a tanácsadói misszió elemzésének következtetései esetleges az ingatlan kiemelkedő egyetemes értékére gyakorolt negatív hatásokat jeleznének, felkéri a Részes Államot, hogy csatlakozzon a Világörökség Központ / ICOMOS Reaktív Monitoring Missziójához, amely értékeli a világörökségi bizottság 41. ülésszaka (Krakkó, 2017.) alkalmával az ingatlanra vonatkozóan elfogadott WHC / 17 / 41.COM / 18 számú dokumentuma 126. oldalán foglaltak teljesülését a javasolt fejlesztéseknek az ingatlan kiemelkedő egyetemes értékére gyakorolt potenciális hatása fényében;
kéri továbbá a Részes Államot, hogy 2018. december 1-jéig terjessze fel a Világörökségi Központba a védett helyszínt megőrzésének állapotáról és a fentiek végrehajtásáról szóló aktualizált jelentését.
Az elmúlt 6 évben tehát 4 alkalommal összesen 22 ajánlást és javaslatot fogalmazott meg a nemzetközi szervezet a budapesti világörökséggel kapcsolatban, amire a kormány semmilyen pozitív reakciót sem adott. A javaslatok ismeretében úgy véljük, hogy olvasóinknak sem lehet kétsége afelől, hogy a kormány nem a haza védelmében negligálta a javaslatokat, hiszen azok egytől egyig jobbító szándékú, a magyar kulturális örökség fennmaradásáért érzett aggodalomtól és felelősségérzettől áthatott, jobbító szándékú javaslatok.
Miként bejárta a hazai sajtót, az UNESCO, vagyis az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete jelenleg eljárást folytat a magyar kormánnyal szemben világörökségként védett nemzeti kulturális örökségünk fennmaradása ügyében, jelesül a budapesti világörökségi helyszín veszélyeztetettsége tárgyában. Kormányunk erre reagálva nem érti, hogy „miért most” történik mindez, mikor a kifogásolt beruházások évek óta zajlanak.
2019 július: az utolsó csepp
A jelentés ezt követően tételesen megvizsgálja a 9 legfontosabb, a budapesti világörökségi helyszín látványát, sértetlen és hiteles állapotban történő fennmaradását fenyegető építési beruházásokat, amelyek tekintetében újabb ajánlásokat is megfogalmaz. A bakui találkozón meghozott – s közvetve a magyar kormány örökségvédelmi teljesítményéről is egyfajta látleletet kiállító – határozat elfogadására többek között éppen azért került sor, mert a kormány ezeket az ajánlásokat sem szívlelte meg.
A Nemzeti Hauszmann Tervről például:
„A nagyléptékű beavatkozások veszélynek teszik ki a helyszín kiemelkedő egyetemes értékének hitelességét. Az alkalmazott megközelítés a második világháborúban vagy a kommunizmus alatt elpusztult épületek, épületrészek visszaépítését jelenti egy idealizált régebbi kor visszaidézése céljából. Az ilyen kiterjedt rekonstrukció mindazonáltal fontos és kumulatív veszélyt okoz a helyszín hitelessége szempontjából, összeadódva azzal, hogy gyakran csupán a homlokzatait tartják meg a történeti épületeknek, a történelmi belsőt pedig új építéssel helyettesítik. A retro-építészet elmossa a határokat a történeti elemek és a kortárs beavatkozások között, így az idealizált múlt sztereotip képét rögzíti ahelyett, hogy a gazdag és rétegzett történeti korok olvashatóságát biztosítaná. A misszió semmiféle dokumentumot sem kapott, amiből megítélhető lenne a tervbe vett vagy már megvalósított beruházások indokoltsága, amelyek potenciálisan nagymértékben veszélyeztetik a kiemelkedő egyetemes értéket. Tekintve, hogy a döntéseket már meghozták, s a tevékenységeket megkezdték, a misszió egyértelműen úgy látja, hogy a felelős hivatalnokok az egyértelműen szükséges megfelelő megközelítést nem kívánják megfontolni.”
Mindezek alapján a 2019. áprilisi jelentés a következő ajánlásokat tette a kormánynak, amelyeket az szintén nem tartott be:
Hagyjon fel az általános rekonstrukciós politikájával, s gondolja újra a további fejlesztéseket.
Védje meg a világörökségi helyszín hitelességét.
Fogalmazzon meg tiszta és világos megőrzési célokat.
A budai várban zajló beruházásokra ne adjon ki újabb építési engedélyeket a Világörökségi Központtal való előzetes egyeztetés, a részletes tervdokumentáció angol vagy francia nyelven történő benyújtása és bírálata nélkül. A volt m. kir. Pénzügyminisztérium épülete tekintetében a Kiemelkedő Egyetemes Érték ICOMOS-irányelvekkel összhangban álló megőrzése érdekében bármilyen engedély kiadása vagy a munkavégzés megkezdése előtt örökségvédelmi hatástanulmányt kell készíteni és azt a Világörökségi Központnak be kell mutatni.
A Liget Budapest projekt beruházásai tekintetében adjon megbízható és az előírásoknak megfelelő tartalmú adatokat a Világörökségi Központ számára a beruházás örökségvédelmi hatásairól, gondolja újra a Néprajzi Múzeum magasságát és korlátozza a kiterjedését, ha az a világörökségi terület bármely pontjáról látszik (a téli látványt is figyelembe véve, amikor a lombozat nem takarja).
A Radetzky laktanya tekintetében az egész épületkomplexumról – az épületbelsőket is beleértve – készítsen tanulmányt. A tervezett projektben legalább a keleti épületszárnyban meg kell tartani az épület teljes belső térszerkezetét (a lépcsőket, lépcsőházakat, födémeket és főfalakat). Minden konkrét beavatkozást előzetesen egyeztetni kell a Világörökségi Központtal.
A budapesti óriáskerék kapcsán ki kell tűzni a bontásának pontos határnapját, a kereket olyan gyorsan le kell bontani, amilyen gyorsan csak lehet, annak megtörténtéről pedig értesíteni kell a Világörökségi Központot.
A MAHART-ház projektjét felül kell vizsgálni úgy, hogy tekintettel legyen a Kiemelkedő Egyetemes Érték megőrzésére, a projekt kapcsán pedig szakszerű épületkutatást kell végezni, amelyet meg kell küldeni a Világörökségi Központnak még az építési engedély kiadása előtt.
A Paulay Ede utca 52. számú ház lebontása és a folyamatban lévő egyéb hasonló projektek kapcsán a részletes tervdokumentációt a lehető leggyorsabban meg kell küldeni áttekintésre a Világörökségi Központnak.
Készítsen átfogó kezelési tervet és teljes körű örökségvédelmi hatástanulmányt a világörökségi helyszínre, és a városfejlesztési terveket azokkal hangolja össze, az épületek még elfogadható magasságát pedig digitális vagy fizikai 3D modellekkel és látképelemzéssel tudományos és igazolható módon határozza meg úgy, hogy elkerülje a Kiemelkedő Egyetemes Értéket fenyegető negatív hatásokat. A magasházak építésére alkalmas zónákat pedig úgy jelölje ki, hogy azok ne gyakorolhassanak negatív hatást a helyszín Kiemelkedő Egyetemes Értékére.
A lehető leggyorsabban terjessze ki a védőzónát a Margitszigetre és nyugati irányba is.
A 41COM számú határozatban [2017-ben] már meghozott döntésnek eleget téve állítson le minden építési engedélyezési eljárást bármely új fejlesztésnél vagy konzerválási munkánál a világörökségi helyszínen és a védőzónában a kezelési terv elfogadásáig. Ez magában foglalja a loftlakások és a további emelet-ráépítésére vonatkozó engedélyezések leállítását is. A már kiadott engedélyek alapján folyamatban lévő munkákat felül kell vizsgálni.
Dolgozza ki a konzerválási és helyreállítási munkák Kiemelkedő Egyetemes Értéket védő irányelveit és eljárásait, amelyek egyformán érvényesek a kis- és a nagy beavatkozásokra, illetve valamennyi beruházóra és fejlesztési kezdeményezésre. Az értékelő és vizsgálati munkák elvégzését nem lehet a beruházókra bízni, minden projektnek és fejlesztő társaságnak ugyanazon az eljáráson kell keresztül mennie a világörökségi helyszínen és a védőzónában a Kiemelkedő Egyetemes Érték védelmének biztosítása érdekében. A Világörökség Központhoz kapcsolódó eljárásokat – mint például az örökségvédelmi hatástanulmányok készítését, vagy a Központnak a projektek megkezdése előtt történő értesítését (a 172. bekezdésnek megfelelően), úgyszintén az ICOMOS felülvizsgálatának bevárását az engedélyek kiadása előtt – nem szabad figyelmen kívül hagyni még akkor sem, ha az ingatlanfejlesztő cégek nagy sebességgel haladnak előre.
Dolgozza ki az épületmagasságokra, a tetőformákra és a loftlakások létesítésére, illetve láthatóságára vonatkozó koherens szabályokat és eljárásrendet minden kerületre kiterjedően, professzionális és az ICOMOS-nak jóváhagyásra előzetesen bemutatott tanulmányok alapján. A tetők megváltoztatására vonatkozó egyetlen engedély sem adható ki ezen eljárásrend Világörökség Központnak és a tanácsadó testületnek történő bemutatása és általuk történt értékelése előtt.
Rendszeresen konzultáljon a civil szervezetekkel.
Egyes projektek esetében további súlyos megállapítások is szerepelnek a jelentésben.
A MAHART-ház kibelezéséről:
„A homlokzat csupán egy vékony réteg maradna, amely immár egy modern épületet fedne le. Nyilvánvaló, hogy ez a fajta művelet a hitelesség fontos veszélyeztetéséhez vezet. [..] A belső épületszerkezeteket és a hátsó homlokzatot is fenn kell tartani.”
A kormány nyilván elmulasztotta tájékoztatni a missziót arról, hogy a MAHART-ház teljes kibelezésére vonatkozó engedélyt buzgó örökséghóhérai már a misszió érkezése előtt kiadták.
Kiemelt beruházásoknál sokszor alkotmányellenes módon adnak felmentést törvények és rendeletek alól a baráti befektetői igényeknek való megfelelés érdekében, teljesen szembemenve a kulturális örökségvédelmi szempontokkal – hívja fel a figyelmet egy, az örökségvédelemmel foglalkozó ÓVÁS! Egyesülethez eljuttatott tanulmány. A városvédő civilszervezet az anyagot elküldte az UNESCO Világörökség Központjának, ahonnan a következő hetekben ellenőrző küldöttség érkezik Budapestre.
A magasházakról:
„Egyrészt a missziót arról tájékoztatták, hogy egy újonnan elfogadott jogszabály 40 méterben korlátozza az épületek magasságát; a tervtanácsoknak azonban lehetősége van 65 méteres magasság megengedésére. Nem világos, hogy a tervtanácsi módosításnak mi a jogalapja.”
A kormány itt is egyértelműen félrevezette a világszervezetet, 40 m-es maximális építménymagasságot ugyanis soha nem írt elő Budapesten. Jelenleg ugyanis 65 méternél van az alsó küszöb, s csak az e fölötti beruházásoknál kell a Központi Építészeti Tervtanács véleményét kikérni, ami megtagadhatja hozzájárulását, megvétózva ezáltal a 65 méternél magasabb építkezést. A maximális építménymagasság pedig jelenleg 90 méterben van rögzítve. Természetesen a 40 m azért szerepelhet az UNESCO információi között, mert ez az a legfelsőbb vizuális értékhatár, aminél a külsőbb kerületekben egy új beépítés még nem zavarja a történelmi belváros védett panorámáját. A jelenleg hatályos 65 m viszont már így is túl magas, a 90 méterről nem is beszélve.
Miközben a kormány a „családi ezüstnek” mondott ókori római Seuso-kinccsel pózol, a Római Birodalom határainak a dunai limeshez tartózó, hazánkon keresztülhaladó (egyebek közt Budapestet is érintő) szakasza világörökségi jelölését lehetetlenítette el jól sikerült legújabb lépéseivel.
Hova tovább?
Nos mindezek alapján bizonyára világos a kormány számára is, hogy „miért most” lépett az UNESCO, (vagy legalábbis – ha a kormány elolvasta és megértette egyáltalán az UNESCO kéréseit – akkor világosnak kellene lennie a számára). S világos egyúttal az is, hogy mit fog vizsgálni a nemzetközi szervezet, amikor abban a kérdésben dönt majd, hogy megvonja-e a világörökségi címet Budapesttől. Bízunk benne, hogy idejében jöhet az ébredés, hiszen a jelentéstevők ezzel a mondattal összegezték magyarországi látogatásuk tapasztalatait:
„A Misszió meggyőződött arról, hogy a világörökségi helyszínnek a Veszélyeztetett Világörökség Listájára történő felvétele megalapozott.”
Címlapfotó: Átlátszó / Pápai Gergely
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Átutalás
PayPal
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Szombathely, Pécs visszahódítható, Szeged megtartható az ellenzék számára, amely azonban továbbra sem tud (akar?) mit kezdeni a debreceniek elkötelezett fidesz-imádatával....
Oroszország állami tulajdonú nukleáris energia vállalata, a Roszatom piacvezető az atomreaktorok exportjának piacán, köszönhetően annak, hogy a beruházásokat a megrendelő...
Érték nem határozható meg a Legfőbb Ügyészség (LÜ) szerint a Szajol-Püspökladány vasútvonal felújításánál történt költségvetési csalás ügyében, amelyben az Európai...
A miniszterelnök veje március elején vett meg Felsőörsön két egymás melletti területet, melyeknek együttes nagysága 9500 négyzetméter. A földhivatali nyilvántartás...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!