A 2017-es első és második nemzeti konzultációhoz több részletben rendelt a Miniszterelnöki Kabinetiroda hirdetéseket bő 12 milliárd forint értékben. Az összegből közel 4 milliárd forint Mészáros Lőrinc médiacégeihez került, de más NER-közeli vállalkozók is jól jártak a propagandakampányokkal. Kikértük és mutatjuk az egész éves részletes adatokat, melyekért Rogán hivatala összesen 114 ezer forint költségtérítést kért az Átlátszótól.
November végén tettük közzé, hogy mennyi pénzt költött a kormány 2017 harmadik negyedévében “lakossági tájékoztató kampányokra”. Decemberben kikértük az októberi és novemberi adatokat, hogy megtudjuk, mennyi pénzt szórtak el a második nemzeti konzultáció reklámozására.
A Rogán Antal által vezett Miniszterelnöki Kabinetiroda ismét csak költségtérítésért adta ki az adatokat, amiket január közepén küldtek meg a szokásos szkennelt pdf-ekben. A már bevált módon táblázatba rendeztük a számokat, majd hozzáadtuk őket a már korábban megkapott adatokhoz.
Az összesítésből az látszik, hogy 2017-ben nettó 12,3 milliárd forintot költött a kormány a különböző sorosozós hirdetésekre, vagyis az első és második nemzeti konzultáció reklámozására és “eredménykommunikációjára”.
Mészáros Lőrinc kapta a harmadát
Az áprilistól november végéig tartó, csak nyáron szüneteltetett propagandakampányok legnagyobb haszonélvezője Mészáros Lőrinc médiabirodalma lett. A felcsúti polgármester tulajdonában lévő Mediaworks nyomtatott és online lapjaiban, valamint az Echo tévében összesen 3,89 milliárd forint értékben jelentek meg sorosozós hirdetések.
Második helyen Habony Árpád hitelezője, Tombor András végzett 1,56 milliárd forinttal. Ekkora értékben tett közzé sorosos tartalmakat a televíziók felületeit értékesítő Atmedia, és az annak tulajdonában lévő, rádiók reklámidejét árusító MSC Kft., továbbá a hasonló profilú Radio Sales House, valamint a Mandiner.
A harmadik legnagyobb összeget, nettó 1,32 milliárd forintot a közterületi hirdetésekkel (óriásplakátok, citylightok) foglalkozó Odex kapta a tavalyi sorosozós kampányokból. A cég a TV2-nek beszállító IKO-birodalom tagja, melynek tulajdonosa Rákosi Tamás.
Andy Vajna filmügyi kormánybiztos médiavállalatai, a TV2, a Lapcom és a Rádió Plus Kft. összesen 1 milliárd forintot kapott tavaly a sorosozós hirdetésekért.
Ötödik Orbán Viktor tanácsadója, Habony Árpád lett: a tulajdonában lévő, a Lokált és a 888-at kiadó MMG 468 millió forint értékben vett részt 2017-ben a sorosozós kormánykampányokban.
Nagy bevétel a fideszes médiacégeknek
A NER-közeli tévék, újságok és rádiók igazán hálásak lehetnek a szinte egész 2017-ben futó Soros-ellenes propagandáért, amelyből jelentős összeg vándorolt hozzájuk.
A legnagyobb összeget, nettó 3,5 milliárd forintot a Mediaworks zsebelhette be, de a Top10-es listán megtalálható a Ripost, a Matolcsy György fiának tulajdonában lévő New Wave Media (Origo), és a Garancsi István kezében lévő Esma is, amely az elefántfüleknek nevezett hirdetéseket teszi ki a villanyoszlopokra országszerte.
Természetesen a kormányzati intézkedésekkel kapcsolatban mindig nagyon jólértesült Magyar Idők, Széles Gábor Magyar Hírlapja, Schmidt Mária Figyelője, Bencsik András Demokratája, valamint a Huth Gergely és Stefka István nevével fémjelzett Pesti Srácok is szerepel az első húsz médiapartner között.
Így készült a cikk
Tavaly május elejétől kezdődően összesen öt közadatigényléssel, részletekben kértük ki a Miniszterelnöki Kabinteirodától a különböző kormányzati reklámkampányok költségeit. Rogán Antal hivatala az öt igénylésért összesen 114.400 forint költségtérítést kért.
Minden alkalommal szkennelt, és többször szinte olvashatatlan pdf-ekben küldték meg a számokat, melyek hosszadalmas munkával, kézzel rendeztünk kereshető táblázatba.
Év közben persze nem csak Soros ellen, hanem más témákban is jelentek meg állami hirdetések, ezekről beszámoltunk előző cikkünkben.
Miután megkaptuk a második nemzeti konzultáció végéig, november 30-ig megrendelt reklámkampányokkal kapcsolatos adatokat, és azokat is feldolgoztuk, megcsináltuk a jelen cikk alapjául szolgáló összesítést. Az év közben öt részletben megkapott adatokból kiválogattuk és egyberendeztük a két nemzeti konzultációhoz kapcsolódó hirdetési költségeket.
Részadatokat tartalmazó kézműves táblázataink itt, itt és itt érhetők el, az ezek alapjául szolgáló, nyers adatokat tartalmazó szkennelt pdf-ek a Miniszterelnöki Kabinetirodától pedig itt, itt, itt, itt és itt böngészhetők.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A vállalatok és a reklámköltéseiket kezelő médiaügynökségek az elmúlt években kívülről érkező, közvetlen politikai nyomással szembesültek, ami már egyfajta öncenzúrába,...
Az állami tulajdonú és monopolhelyzetben lévő Magyar Villamos Művek Zrt. gigantikus reklámbüdzséjéből az elmúlt két évben főként kormányközeli cégek és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!