Vízibiciklis parkká változtatta az áradó Zagyva az uniós pénzből épült hatvani kerékpárpályát
A 140 milliós pályát a töltések közé tervezték, az pedig már a természet rendje, hogy a hullámtereket időnként elönti a víz.
A hazai akkumulátor-gyárakkal és a víziközművekkel kapcsolatos problémák lettek volna a témái az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága kedd délelőtti ülésének. A fideszes és KDNP-s bizottsági tagok és a meghívott miniszterek távolmaradása miatt azonban az ülés határozatképtelennek bizonyult. A meghívott civil szervezetek és szakértők, valamint ellenzéki párti bizottsági tagok így is hosszan sorolták a gondokat, amelyek kormányzati szereplők híján egyelőre „süket fülekre” találtak.
„A magyarországi akkumulátorgyárak és a víziközmű-szolgáltatás helyzetéről és fejlesztési terveiről” témájában hirdetett ülést február 14-re az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága. A Keresztes László Lóránt (LMP) bizottsági elnök kezdeményezésére összehívott ülés azonban a kormánypárti tagok távolmaradása miatt nem vált határozatképessé.
Az ülésterem azonban megtelt azoknak a civil szervezeteknek a képviselőivel és szakértőivel, akik a kormányzati szereplőktől szerettek volna választ kapni számos kérdésre és problémára.
Ám erre hiába vártak: az eseményre meghívott Lantos Csaba energiaügyi miniszter és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nem jelentek meg ülésen. A meghívottak közül csak Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetője, valamint a WWF képviseletében Deák Dalma, a Greenpeace részéről pedig Simon Gergely vett részt az eseményen.
A tematikus ülést eredetileg a civileket, önkormányzatokat és vizes szakszervezeteket tömörítő Víz Koalíció kezdeményezte, hogy az ivóvíz-ellátással és víziközművekkel kapcsolatos problémákról essen szó. Ám a hazai akkugyárak körüli viták miatt a bizottság a hazai akkuiparág fenntarthatósági problémáinak témáját is napirendjére vette.
Ennek kapcsán Keresztes László Lóránt bizottsági elnök összefoglalta mindazokat a tisztázatlan kérdéseket és a súlyos aggályokat, amik az akkugyárak létesítésével kapcsolatban sürgető kormányzati válaszokat igényelnek. Többek közt beszélt a gyárak rendkívüli víz- és energiaigényének problematikájáról – ezekről az Átlátszóban itt és itt írtunk –, valamint az engedélyezési eljárásokkal és a környezetszennyezéssel kapcsolatos gondokról.
Simon Gergely (Greenpeace) az elektromobilitás fontosságának hangsúlyozása mellett az akkugyárak létesítésének hazai gyakorlatát és annak volumenét kritizálta. Hangsúlyozta, hogy mivel ezeknek a beruházásoknak óriási az áramigénye, ez a fosszilis energiák felhasználását is növelni fogja. A gödi gyár kapcsán felhívta a figyelmet az Átlátszó által feltárt vízszennyezésre, és arra, hogy hatóság a környezetszennyezést nem hajlandó kivizsgálni. Szintén súlyos problémaként hivatkozott azokra veszélyeztető tényezőkre és baleseti kockázatokra is, melyekről több cikkünkben is beszámoltunk.
A WWF Magyarország képviseletében felszólaló Dedák Dalma szerint a Nemzeti Akkumulátor Iparági Stratégia hiányos: stratégiai környezeti vizsgálatnak is kellene készülnie, mely az iparág energia-igényére és környezeti terheire vonatkozóan tartalmaz adatokat. Azt is elmondta, hogy mivel a beruházások szakaszonként kapják meg az engedélyeket, a környezeti hatások összessége így nincs felmérve – a debreceni két ipari park együttes környezeti hatásával pedig végképp nem foglalkozik senki. Elhangzott az is a részéről, hogy a debreceni CATL-gyár vízigényének 70%-ban szürke vízzel való biztosítása – melyet a kormányközeli médiumok és a volt köztársasági elnök, Áder János is állít – csak a gyár első fázisában épülő üzemegységek vízellátására vonatkozik, nem a beruházás és a teljes ipari park teljes vízigényére.
A kormányzati szereplők megjelenése híján a résztvevőknek be kellett érniük a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetőjének, Kaderják Péternek a hozzászólásával. Ő elmondta, hogy az ötvenhét külföldi és magyar vállalatot tömörítő Magyar Akkumulátor Szövetség civil szervezet, melynek az a célja, hogy „a magyarországi akkuiparágban minél magasabb magyar hozzáadott érték jelenjen meg”. A fenntarthatósági és a környezetvédelmi problémák megoldásában azonban szerinte a Szövetségnek nincs feladata, ahogy felelőssége sincs abban, hogy a vállalatok és a hatóságok betartják-e a jogszabályokat és környezetvédelmi előírásokat. Szerinte a vállalatok képesek betartani az előírt feltételeket, s ha a „civilek jól dolgoznak”, akkor ezzel nem lesz majd probléma, állította.
Az akkugyárak vízfogyasztása kapcsán megjegyezte, hogy léteznek más nagy vízigényű iparágak is, erről mégsem esik szó. Majd – igazolandó, hogy az akkugyártás vízfogyasztásával kapcsolatos aggodalmak feleslegesek – elmondta: a komáromi SK akkugyára ugyan naponta 10 ezer köbméter vizet fogyaszt, de ez nem jelent gondot, hiszen a Duna vízhozama Komáromnál másodpercenként 23 ezer köbméter.
„Nem fogyott ki a Duna, mióta a komáromi cellagyártó üzem működik, meg lehet nézni, most is folyik”
– fogalmazott Kaderják Péter. Az általa meggyőzőnek szánt adat azonban nem stimmel: a vízügy honlapja szerint ugyanis a Duna vízhozama Komárom városánál kb. 1200-2000 köbméter/másodperc.
Az áramellátásról szóló aggályok kapcsán az ügyvezető elnök úgy vélekedett, hogy nem a kormánynak kell gondoskodnia az akkumulátor-gyártó cégek villamos-energia ellátásáról. „Ezek magánbefektetők, nekik maguknak kell gondoskodni arról, hogy áramhoz jussanak.” Arról viszont nem ejtett szót Kaderják Péter, hogy a magyar állam közpénz-milliárdokkal támogatja a külföldi cégek áramellátását: az Átlátszóban is megírtuk, hogy az iváncsai gyár több mint 10 milliárd forintot, a gödi Samsung-gyár pedig mintegy 50 milliárd forint állami támogatást kap erre a célra.
Az ülésen felszólaltak a bizottság ellenzéki párti tagjai és az akkugyárak által érintett településekről érkező civil szervezetek képviselői. De hiába sorolták fel kérdéseiket az engedélyekben és szakértői véleményekben szereplő adatokra hivatkozva – kormányzati szereplők híján ezekre nem kaphattak választ.
„Ha minden a jogszabályok szerint zajlik a beruházások körül, akkor miért nincsenek itt a döntéshozók, akik válaszolni tudnának a kérdéseinkre? És miért nekünk, civileknek kell küzdeni azért, hogy a vállalatok betartsák a jogszabályokat?” – tette fel a kérdést a mikepércsi anyák nevében felszólaló Kozma Éva, utalva a Magyar Akkumulátor Szövetség elnökének civilekre vonatkozó megjegyzésére.
Tetlák Örs (LMP) érdi alpolgármester többek közt felhívta a figyelmet az akkugyárak és a lakossági vízellátásra fordított összegek közti aránytalanságra. S ez már az ülés második témájára, a hazai víziközművek helyzetének ügyére vezetett át.
A Víz Koalíció nevében felszólaló Szulovszky István elmondta, hogy egy szakértői tanulmányban összegezték a víziközművek helyzetével kapcsolatos problémákat – ezekről az Átlátszóban is több alkalommal írtunk. Néhány adatot a szervezet ismertetett a tanulmányból:
– a hálózati vízveszteség átlagosan 21%, de van ahol 60%
– a felújítási ciklus átlagosan 271 év, de van ahol 25.000 év, miközben a hálózat élettartama átlagosan 60-100 év.
A problémák kapcsán a Víz Koalíció számos kérdést tett fel: Történt-e kockázati felmérés az elmúlt tíz évben az ivóvíz-hálózattal kapcsolatban? Elérhetők-e ennek az adatai? A víziközmű-társaságok megnövekedett rezsiköltségeire, a dolgozók bérrendezésére létezik e kormányzati terv? Ad-e garanciát az állam arra, hogy a víziközmű-vagyon közösségi tulajdonban marad?
A kormányzati szereplők, köztük Lantos Csaba energiaügyi miniszter távolmaradása miatt természetesen ezekre a kérdésekre sem érkezhettek válaszok. A szervezet tagjai ezért úgy döntöttek, hogy a márciusi Víz Hete alkalmából maguk keresik majd fel a tárcavezetőt, hogy szembesítsék a problémákkal.
Szöveg: Bodnár Zsuzsa — Fotó és videó: Balogh Dénes
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA 140 milliós pályát a töltések közé tervezték, az pedig már a természet rendje, hogy a hullámtereket időnként elönti a víz.
Nem csak Orbán Viktor és Szijjártó Péter, hanem a köztársasági elnök(ök) katonai repülős útjairól is irreális számokat közölt a honvédelmi tárca.
Az előző negyedévhez képest ismét csökkent a negyedéves GDP-nk, vagyis a KSH legfrissebb adatai alapján technikai recesszióba került Magyarország.
Egy közbeszerzési szakértő segítségével kiderítettük, melyek azok a cégek, amelyek évek óta szinte minden közbeszerzést megnyernek egy városban, amin indulnak.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!