Az újbudai iroda- és parkolóház elé álmodott növény a tervek szerint a fák Greta Thunbergje lesz, és egyedül felveszi a harcot a klímaváltozással szemben: egyensúlyoznia kell a hétemeletes irodaház, a parkolóház, plusz a környező aszfalt által kialakuló hősziget-hatást. Az önkormányzat 25 millióért cserébe nemrég tett egy kedves gesztust a beruházók felé: támogatta, hogy az irodaház javára csökkenjen a parkoló területe, bár a kerület szerint a részben közcélú parkolók az Infopark parkolási gondjai miatt fontosak. Valójában a szomszédban épülő MOL-székháznak és lakóparknak köszönhetően válik majd igazán kaotikussá a helyzet, és ennek enyhítésében nyújthat segítséget a tervezett parkolóház. Ugyanis nem valósul meg időben közvetlen tömegközlekedés a belváros felé: a MOL-torony már 2022-ben elkészül, de a budai fonódó villamos folytatása csak 2024-ben.
Aki sétált mostanában a Kopaszi-gát környékén, joggal gondolhatja, hogy Újbuda ezen része megtelt. Az új lakóparkkal a rozsdaövezet beépítése mondhatni elszabadult, egy kisebb városrész épül fel a fallosz alakú MOL-toronnyal a közepén.
Nemrég azonban kiderült, hogy az aggódó hangok tévedtek, mégsem telt még meg Újbuda, ugyanis akad még egy terület, amit egyelőre nem építettek be üveggel és betonnal. Ez azonban hamarosan megváltozik: az Építészfórum szúrta ki, hogy egy hétemeletes iroda- és 500 férőhelyes parkolóház épül a Rákóczi-hídlehajtó kanyarulatába.
Az épülő Mol-székház (forrás: MOL Campus/Facebook)
A földterületnek az újbudaiak szemében valószínűleg az volt eddig az egyik legértékesebb tulajdonsága, hogy még nem épült rajta irodaház. Jelenleg itt található a Barba Negra nevű szórakozóhely, ami nem szűnik meg, de innen bizonyosan szedi a sátorfáját.
A közel hétezer négyzetméternyi területen két dolog fog épülni: a Duna felőli oldalon egy irodaház, mögötte pedig egy parkolóház, ami az irodaház, illetve a környező területek parkolásának elősegítését szolgálja majd. Bár ezt nem hangsúlyozzák, de a jelenlegi parkolási gondok a szomszédban épülő MOL-székháznak és lakóparknak köszönhetően válnak majd akuttá, és ennek a helyzetnek az enyhítésében nyújthat segítséget a parkolóház.
A fapótlás mindenképp megér egy kitérőt, a telken jelenleg néhány fa áll. Ezeknek menniük kell, de a tervezők legalább papíron megpróbálták összehozni a természetet az irodaházzal. Az előzetes vizsgálati dokumentációt készítő szakemberek utalgatnak arra, hogy a parkolóház nem nyeli el úgy istenigazából a fényt, a környező aszfalttal együtt hőszigetek alakulnak ki, amit csak jól tervezett fásítással lehet csökkenteni:
„A parkoló és irodaház fényvisszaverő képessége nagyobb, mint a növényzeté, így az épület
körüli területen, főleg annak déli kitettségű részén a fény és hősugárzás miatt magasabb
hőmérséklet várható. Ezt jól tervezett fásítással lehet csökkenteni (hő- és fénysugárzást bíró
fafajok: hársak, molyhos tölgy, stb.). A szomszédos területek is burkoltak, sok
aszfaltfelülettel, így az épület hő- és fénysugárzás hatásterülete nagyobb és erősebb hatású
lehet a vártnál, és növekedhet a klímaváltozás hatására.”
A klímaváltozást szem előtt tartva ültetnek is fát, összesen egy (azaz 1) darabot,
ami azonban nagy lesz: „A legjelentősebb hangsúly és egybefüggő tájépítészetileg kialakított felület az irodaépület előtti rész, valamint a bejárat előtere. Ide a tervek szerint egy nagy méretű fa lesz telepítve.”
Íme a tervezett egy darab fa (forrás: A4 studio/Előzetes vizsgálati dokumentáció)
Az irodaház elé álmodott növény tehát a tervek szerint a fák Greta Thunbergje lesz, és egyedül felveszi a harcot a klímaváltozással szemben: egyensúlyoznia kell a hétemeletes irodaház, a parkolóház, plusz a környező aszfaltozás által kialakuló hősziget-hatást.
A csillogó-tükröződő irodaépületről később azt is elolvashatjuk, hogy tájba illő lesz, legalábbis papíron biztosan. Igaz, elképzelni, sőt, valljuk be, igazából értelmezni sem tudjuk, hogy mire gondolhatott a szerző:
„A szomszédos épületekről az épület körüli mintázott beton is látszik, mely színessé tesz, a zöldfelületek és az épületek közötti teret.”
A hatóságok a telek maximális beépíthetőségekor (80 százalék) roppant engedékenyek voltak a beruházó céggel szemben: a zöldfelület előírt mértéke csupán 15 százalék.
Kreitler-Sas Máté, a XI. kerület LMP-s önkormányzati képviselője azt a tájékoztatást kapta az önkormányzattól, hogy a Fővárosi Önkormányzat még 2017-ben (Tarlós István főpolgármester alatt) nyilvánította építési övezetté ezt a telket. Az önkormányzat álláspontja szerint a későbbi kerületi szabályozás ehhez csak alkalmazkodott, meghatározva az építési övezeten belüli lehetőségeket a Főváros által szabott kereteken belül.
Az önkormányzat szerint zöldterületként nem lett volna jól használható ez a Rákóczi híd lábánál fekvő telek, tekintettel annak nehéz megközelíthetőségére és zajos jellegére. Továbbá a telek magántulajdonban van, és a tulajdonos nem kívánta a területet eladni.
A főváros és a kerület is azzal a feltétellel módosította korábban a szabályozást, hogy a kerület parkolási gondjaira adott válaszul parkolóházat lehessen ebbe a híd-lehajtóba építeni. Az önkormányzat magyarázata szerint Lágymányos (és ezen belül az Infopark) egyébként is komoly parkolási nehézségekkel küzd, ez a probléma pedig még súlyosabb lesz, mikor a fonódó villamos II. üteme megépül a Műegyetem rakparton.
A cél az, hogy mire elkészül a villamos, addigra itt a híd lábánál olyan üzletileg fenntartható parkolóház jöjjön létre, amivel részben pótolható a Műegyetem rakparton megszűnő parkolási lehetőség. Ennek megfelelően a parkolóháznak csak kisebb hányadát fogják az irodaház dolgozói használni, nagyobb része nyitott lesz a környék dolgozói és lakói számára.
Az önkormányzat 25 millióért cserébe még a kevesebb parkolóhelyet is támogatja
Azt az előzetes vizsgálati dokumentációban is megjegyzik, hogy „a tervezett beruházás az érvényes rendezési tervvel jelen pillanatban nincs teljes mértékben összhangban”, ugyanakkor a helyi építési szabályzat módosítására irányuló rendezési kérelmet az építtető már benyújtotta az illetékes önkormányzat felé.
Március végén Orosz Anna (Momentum), akkori újbudai alpolgármester (jelenleg országgyűlési képviselő), benyújtott a Kerületi Építési Szabályzathoz (KÉSZ) egy módosítási javaslatot , ami növelte volna az iroda céljára, és csökkentette volna a parkolóház céljára beépíthető területet.
A javaslat azt szorgalmazta, hogy az általános célú szintterületi mutató összértékének, azaz a 2,75-nek a változatlanul hagyása mellett közlekedési célra, azaz parkolóház építésére 2,00 helyett 1,70-es szintterületi mutatót, míg vegyes intézményi funkcióra, azaz irodaházra 0,75 helyett 1,05 szintterületi mutatót lehessen felhasználni
Nehezen érthető, hogy az önkormányzat miért enged pont a parkolóhelyekből, ami a kerület érdeke lenne. Hacsak nem az motiválja őket, hogy a beruházó Budai Zöldsarok Kft. 25 millió forinttal támogatja cserében az önkormányzat működését.
Részlet az előterjesztésből (forrás: a Kerületi Építési Szabályzat 2. ütemének módosítási javaslata)
Megkérdeztük az önkormányzatot, hogy miért volt érdekük, hogy kevesebb parkoló létesüljön.
„A korábbi, 2020-ban elfogadott kerületi építési szabályzat a közlekedési funkciót a főváros által előírthoz képest nagyobb, az iroda funkciót kisebb mértékben állapította meg. Ezen arányok megtartása esetén az önkormányzat nem látta biztosítottnak, hogy magántulajdonú ingatlanon a tervezett közcélú parkolók megvalósuljanak. Az Infopark erősen parkolóhiányos, ezért az önkormányzat számára fontos, hogy a környék parkolási gondjai enyhüljenek. Ezért tette lehetővé, hogy a két funkció közötti arányok kismértékben változzanak az iroda funkció javára, de csak olyan mértékig, hogy azok összhangba kerüljenek a főváros által meghatározott arányokkal” – írták a válaszukban.
A szakmai bizottság a főváros lakosainak véleményét is ki fogja kérni, viszont azt hiába kérdeztük, nem tudtuk meg, hogy mibe és milyen mértékben lesz beleszólásuk. Mivel a jelenlegi kétszintes és a maximálisan megépíthető kilencszintes épületmagasság között nagy a mozgástér, megkérdeztük, hogy hol húzzák meg a határt. Erre a kérdésünkre szintén nem válaszoltak.
Ha nem épül megfelelő tömegközlekedés az új városrészhez, marad az autó
Kétségtelen, hogy a környék jelenleg is komoly parkolási gondokkal küzd. Az önkormányzat ugyan nem említi, de tovább nehezíti a helyzetet a cikk elején szereplő MOL-torony és a mellette épülő BudaPart-lakópark, melyben 3000 lakás és 13 irodaház épül ki, összesen 30 ezer ember számára. Az elképzelés szerint az autók helyett a gyerekekről szól az utcák tere, ott nem parkolnak autók. A kocsibeállókat a lakópark alatt található mélygarázsban tudják megvenni a lakók. A MOL-toronynak 870 parkolója lesz, miközben 2 500 ember fog ott dolgozni.
A belváros felé azonban nem valósul meg időben a közvetlen tömegközlekedés: a MOL-torony már 2022-ben elkészül, de a budai Fonódó villamos folytatása csak 2024-ben.
A MOL-tornyot Orbán Viktor barátjának, Garancsi Istvánnak a cége, a Market Építő Zrt. építi. A Közlekedő Tömeg nevű Facebook-oldal 2017-ben még azt írta, hogy a belvárosi kapcsolatot nyújtó villamoshálózat tervezését vállalta az ingatlanfejlesztő. A neten kutakodva azonban megtaláljuk, hogy a tervezést később a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vette át. Idén Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere pedig azt mondta, hogy a MOL-torony beruházójának kellett volna megépítenie ezt a villamos vonalat, aminek a költsége becslések szerint 30 milliárd forint lehet.
Erő Zoltán fővárosi főépítész a Telexnek elmondta, hogy nagy kérdés, elég lesz-e egyáltalán a tervezett tömegközlekedés. Egyelőre úgy tűnik, hogy egy busz és az 1-es villamos mellett hosszabb távon vasútállomás, még hosszabb távon a Duna-parton folytatódó fonódó villamos elégíti majd ki a tömegközlekedési igényeket, de a kapacitás várhatóan kevés lesz. Ezért Erő szerint autóhasználatra kényszerülnek majd az emberek.
A Fidesz kedvenc őrző-védője, a „valtonos Lajos” is jól járt
A Budai Zöldsarok Kft. tulajdonosai között a Szatmári-család is feltűnik. A cég ügyvezetője Szatmári Gábor, aki korábban a Mészáros Lőrinc jobbkezeként aposztrofált Jászai Gellérttel is üzletelt.
A Budai Zöldsarok Kft.-n öt tulajdonos osztozik: Szmola Sándor, Varga Lajos Ernő (a STU-SZA Kft.-n keresztül), Szatmári Nikolett, Szatmári Barbara és Halmi Krisztina. A cég bevétele és nyeresége az utóbbi években csökkent. 2017–2019 között nettó 20 és 25 millió forint között volt az éves forgalma, adózott eredménye pedig 560 ezer forintról 6 millióra, majd 11 millióra nőtt. 2020-ban és 2021-ben azonban már csak nettó 6 millió forint körül lett az árbevétel, a profit pedig tavalyelőtt 3 millióra csökkent, majd tavaly 541 ezer forintra eset vissza.
A cég legismertebb tulajdonosa a Fidesz kedvenc őrző-védőjének is tartott Varga Lajos, aki tulajdonos és vezető a milliárdos állami megbízásokban részesülő Valton-Sec Zrt.-ben. Kormányközeli kapcsolatairól pedig maga beszélt 2016-ban az Indexnek: az Orbán-családban sokáig úgy szólították őt, hogy „a valtonos Lajos”.
Zsilák Szilvia
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Az irodaház látványterve (forrás: A4 studio/Előzetes vizsgálati dokumentáció)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A Klauzál téri vásárcsarnok beruházói gasztropiacot ígérnek, a helyiek újabb turistaitató hodálytól tartanak, a piacosok Szini Béla vállalkozótól és embereitől...
Panorámás, vízparti telkek elővásárlási jogáról mondott le év elején Balatonakarattya önkormányzata. A járvány miatti veszélyhelyzetben a polgármester – a jegybankelnök...
Hosszú ideje vívja elkeseredett harcát mintegy hetven földtulajdonos egy magasfeszültségű, magántulajdonú termelői távvezeték ellen, amely az inárcsi naperőművek és az...
Magyar pókerjátékosok is megégtek abban a több százmilliós nagyságrendű ügyben, amelynek bankfelügyeleti szakasza idén nyáron gigabírsággal ért véget, rendőrségi nyomozása...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!