Mészáros Lőrinc cége építi a vízcsöveket a BYD-nek 1,4 milliárd forint közpénzből
A Vízügyi Főigazgatóság tenderén a Mészáros-cégnél három olcsóbb ajánlattevő is volt, de egy visszalépett, kettő ajánlatát pedig érvénytelennek nyilvánították.
Vadai Ágnes idén is folytatja azon szokását, hogy Polt Pétert faggatja a sajtóban megjelenő különböző korrupciógyanús esetek kapcsán. Ezúttal cikkünk nyomán érdeklődött arról, hogy a legfőbb ügyész hogyan nevezné azt, amikor két cég látszólag egymás versenytársa, ám valójában nagyon is barátságosan és segítőkészen viselkednek egymással a különböző tendereken. Polt ezúttal is feljelentésként értékelte a kérdést, és továbbította azt a hatóságoknak.
Ahogy azt november elején megírtuk, gépjárművek bérlésére és üzemeltetésére írt ki közbeszerzési eljárást az állami tulajdonú HungaroControl Zrt. A felhívásra mindössze két cég jelentkezett: a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. és a Mercarius Flottakezelő Kft. A tender nyertese a Mészáros M1 lett, miután az ajánlata megfelelt a felhívásban szereplő feltételeknek, a Mercariust pedig kizárták.
Az eset azért volt érdekes, mert a Mercariusnak, amely a piac egyik meghatározó szereplője, csupán egy típusbizonyítványt kellett volna hiánypótlásként benyújtania, de nem tette meg. Miközben az eredménytájékoztatóból kiderült, hogy 127 millió forinttal olcsóbb ajánlatot adott, mint Mészáros Lőrincék cége – vagyis ő nyerhette volna meg a félmilliárdos megbízást.
Aztán december közepén fordult a kocka. Akkor arról számolhattunk be, hogy a CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. flottatenderét a Mercarius nyerte. És hogyan? Hát úgy, hogy a másik jelentkező Mészáros M1-et kizárták: pontosan ugyanazért, mint korábban a Mercariust – nem csatolták a típusbizonyítványokat.
Látszólag tehát a két cég „átengedte” egymásnak a tendereket.
Mindez persze nem olyan meglepő annak fényében, hogy bár a két társaság hivatalosan nagy csatákat vív egymással, ez nem akadályozza meg őket abban, hogy néha együtt is induljanak egy-egy megbízásért. Decemberben összegyűjtöttük azokat a tendereket, amelyeken érdemben csak a Mészáros M1 és a Mercarius indult, és összesen 34 ilyen eljárást találtunk. 12 esetben nyert Mészárosék cége, 22 esetben pedig a Mercarius.
Miután 25 olyan eljárás volt, amin kizárólag a Mercarius és egy Mészáros-cég vett részt, talán mondhatjuk, hogy a két cég látszólag barátságosan elmeccselget egymással, míg a többi flottakezelő ezeknek az eljárásoknak a közelébe sem megy. Úgy tűnik azonban, hogy a hatóságok egyelőre nem látnak ebben semmi kivetnivalót.
Ezért is tehette fel Vadai Ágnes DK-s parlamenti képviselő azt a kérdést Polt Péternek, hogy ő hogyan nevezné azt, amikor két cég látszólag egymás versenytársa, ám valójában nagyon is barátságosan és segítőkészen viselkednek egymással a különböző tendereken.
A legfőbb ügyész erre válaszul közölte, hogy a kérdést tartalmilag feljelentésként értékelte,
és a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó lrodának továbbította azt.
Hogy a rendőrség mit kezd az üggyel, egyelőre nem tudni.
Ami viszont biztos, hogy több olyan cikkünk is született idén (is), amelyek nyomán a hatóságok nem tartották indokoltnak nyomozás lefolytatását:
Segíts nekünk megtervezni az évet, töltsd ki ezt a rövid és anonim kérdőívet!
Katus Eszter
Nyitókép: Átlátszó montázs
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA Vízügyi Főigazgatóság tenderén a Mészáros-cégnél három olcsóbb ajánlattevő is volt, de egy visszalépett, kettő ajánlatát pedig érvénytelennek nyilvánították.
A hidat már tavaly nyáron átadták, de az áremelkedés csak most jelent meg a közbeszerzési értesítőben. A kivitelező a kormányközeli Duna Aszfalt volt.
Hadházy Ákos posztja után megkérdeztük a kivitelező Bauer Magyarország Kft.-t, a Paks II Zrt.-t, a Roszatomot és az Országos Atomenergia Hivatalt is.
A tavaly májusi adatigénylés teljesítését arra hivatkozva vitatja már több mint fél éve a közmédia, hogy nem tudják megtalálni a kínaiakkal kötött szerződéseket.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!