energiaválság

Térképen mutatjuk, melyik benzinkutakon van fennakadás vagy üzemanyaghiány

A kormány december 6-án késő este jelentette be, hogy aznap 23 órától megszünteti a benzinárstopot, és a MOL-nál a benzin esetében 641 forint, a dízel esetében 699 forint lesz az irányadó ár. A üzemanyag hatósági árának hirtelen kivezetése ugyan megoldás lesz a régóta tartó hiány feloldására, azt azonban Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója is elismerte, hogy a stabilitás várhatóan majd csak egy-két hónapon belül áll helyre. Térképen gyűjtjük, hogy az országban hol tapasztalható fennakadás vagy üzemanyaghiány a benzinkutakon.

Az üzemanyaghiány az elmúlt napokban érte el a csúcspontját. Bacsa György, a MOL ügyvezető igazgatója azt nyilatkozta, hogy soha nem volt még annyi leürülés a MOL-nál, mint az elmúlt napokban. Bacsa elmondása szerint a teljes hálózatukban jelentkezett részleges termékhiány, és a töltőállomásaik negyedében volt teljes leürülés. A napi forgalom a benzin esetében a normális piaci szint kétszerese, a dízelnél pedig közel a másfélszerese. „Az ellátási helyzet egyértelműen kritikus, a kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteznek, beindult a pánikvásárlás” – fogalmazta meg Bacsa György.

Hernádi Zsolt MOL-elnök-vezérigazgató már áprilisban arról beszélt az mfor.hu tudósítása szerint, hogy sokáig nem lehet fenntartani a benzinárstopot, mert elfogynak az erőforrások. A magas energiaárak 2022-ben biztos velünk maradnak, de erre nem lehet megoldás a hatósági áras szabályozás.

Az árstop ellátásbeli következményeit már a bevezetése után nem sokkal érezni lehetett, mivel az import nagy része eltűnt az országból. A kormány a nagykereskedelmi árakra is kiterjesztette az üzemanyagárstopot, ami elriasztotta az importőrök nagy részét, hiszen a külföldön, drágán megvásárolt üzemanyagot itthon csak jóval ár alatt tudták volna eladni. Az elmúlt években a magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett, és ez az ellátás szinte teljesen eltűnt – írta a HVG.

Az importőrök helyét a MOL vette át az országban, de az olajtársaságnak nincs elég kapacitása arra, hogy a teljes kiesett mennyiséget pótolja. Emellett a MOL százhalombattai finomítója idén júliusban karbantartási munkálatok miatt leállt, így a vállalat a termeléskiesés miatt még inkább importra kényszerült. Bacsa György szerint novemberben már minden negyedik liter gázolaj Szlovákiából jött, de a vállalat elérte a logisztikai kapacitásának határát, több árut egyszerűen fizikailag nem képes behozni.

Ársapkával a szankciók ellen?

Végül a kormány 2022. december 6-án késő este, fél 11-kor rendkívüli kormányinfót tartott, ahol a benzinárstop szinte azonnali, 23 órától életbe lépő eltörlését jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. A kormányinfón a Gulyás mellett álló Hernádi azt mondta, hogy ezzel a pánikvásárlás meg fog szűnni, de mire az importőrök is visszaállnak a régi rendszerre, ahhoz még kell pár hét. A MOL elnök-vezérigazgatója elismerte, hogy a teljes stabilitás várhatóan majd egy-két hónapon belül áll helyre – számolt be róla a Telex.

Forrás: Facebook/Orbán Viktor

A sajtótájékoztatón elhangzott emellett az is, hogy Hernádi szerint az EU-s szankciók miatt alakult ki olyan üzemanyaghelyzet Európában, amiért ársapkát kellett bevezetnie a kormánynak Magyarországon. Holott a benzinárstop 2021 novemberében kezdődött, az orosz-ukrán háború pedig 2022 februárjában tört ki, tehát az arra válaszul bevezetett uniós szankciók értelemszerűen későbbiek.

Az orosz kőolajra kivetett EU-s szankciók első része a héten lépett érvénybe. Ennek értelmében az EU-ba mostantól tilos orosz nyersolajat hajóval behozni, illetve 60 dollár / hordó ár felett európai cég nem vehet részt orosz olaj eladásában, legyen a vevő a világ bármely országában. Magyarország viszont meglehetősen sajátos helyzetben van, mivel a EU-s olajszankciók nem vonatkoznak hazánkra.

Vezetéken keresztül a Barátság kőolajvezeték déli ágán érkezik orosz olaj Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba, és az előbbi két ország finomítói egyaránt a MOL tulajdonában vannak (Százhalombatta és Pozsony), vagyis januártól a MOL lesz az orosz olaj legjelentősebb vásárlója az EU-ban.

A MOL várhatóan továbbra is képes lesz tehát az európai átlagár alatti orosz olajat behozni, viszont ezt már nem adhatja tovább másik országba, februártól feldolgozott állapotban sem. Ez a hazai benzin- és a szlovákiai dízelellátást is bonyolíthatja, mert a MOL két finomítója között van egy munkamegosztás, miszerint Magyarországon arányaiban több dízelt, míg Szlovákiában több benzint állítanak elő, és a termékeket a két országban eddig az igények szerint el tudták osztani. Ez a munkamegosztás februártól lehetetlen lesz – írta meg a 444.hu.

Térképen a problémák

Az országszerte jellemző üzemanyag-ellátási problémákat térképen ábrázoljuk, melynek egy részét a Totalcar gyűjtése adja, azonban a teljes ország feltérképezéséhez további bejelentésekre is szükségünk van.

Ha valamilyen elakadást tapasztalsz, legyen szó üzemanyaghiányról, kútbezárásról, mennyiségi korlátozásról vagy megnövekedett várakozási időről, az alábbi Google Űrlap kitöltésével segítheted a munkánkat.

Az interaktív térkép ezen az oldalon érhető el:

Üzemanyaghiány- és korlátozás Magyarországon

Az elmúlt napokban egyre több benzinkúton alakult ki üzemanyaghiány, bizonyos esetekben pedig a hiány miatt teljes bezárásra kényszerültek a benzinkutak. Ha tapasztalsz üzemanyaghiányt, bezárást, mennyiségi korlátozást vagy megnövekedett várakozási időt a kutakon, akkor az alábbi Google Űrlap kitöltésével oszd meg velünk, hogy a térképre rakhassuk! Frissülő információkat is várunk!

Szabó Krisztián – Pete Luca 

Megosztás